IL: Asumistuen leikkaukset iskivät lujaa vähävaraisiin: Nyt puhuu Sanna, 50: "Hädin tuskin pystymme ruokkimaan lapsemme"
Asumistuen leikkaukset ovat iskeneet lujaa vähävaraisiin suomalaisiin.
Onpa erikoista, että jopa perskokkareiden oma media julkaisee tämmöisen jutun.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d7b71c1d-0feb-49cd-8022-68a42299bfea
Kommentit (296)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset saavat ilmaiset ruuat päiväkodissa ja koulussa. Vanhemmat voivat mennä töihin, jotta rahaa tulee lisää. Henkilökohtaisia avustajia ja mainostenjakajia tarvitaan koko ajan.
entä kun olet itse siinä kunnossa, että tarvitset sen henkilökohtaisen avustajan?
Sanna 50 v. ei tarvitse henkilökohtaista avustajaa vaan rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaisuutta ei perintökaaren säännösten takia voida myydä. Perinnöstä luopuminen ei ollut vaihtoehtona, koska vero-ongelma olisi siirtynyt alaikäisille lapsille.
Olisi kyllä kiva kuulla vähän tarkemmin tästä tilanteesta. Miten vero-ongelma siirtyy lapsille jos perinnöstä luopuu?
Mä en kans tajua tätä. Mitä ei voi myydä? Jotain kesämökkiosuuttako? JA kuinka paljon siihen rintaperillinen maksaa veroa, jos ISO laina otettu? Miten he sai ison lainan, mistä? Onko se siis niin, että lapset pakotetaan köyhyysloukkuun kun heille tulee arvokkaita pakkoperintöjä joita ei saa realisoida? Olisko lapsille voinut järkkää edunvalvojan joka olis heidän puolestaan kieltäytynyt perinnöstä, jos oma vanhempi ei sitä tee? Ainakaan lapsilta alaikäisinä ei voi periä perintäveroja pakolla, laittaako verottaja lapsen ulosottoon?
En tajua, mutta juristi-Sanna olisi voinut jutuss
Kuule, Sanna ei ole tehnyt mitään rikosta. Hänen ei tarvitse avata joka pikku yksityiskohtaa. Lehtiartikkeli ei siihen edes riittäisi.
Sun täytyy nyt käyttää järkeä ja tajuta, että perhe tuskin eläisi sillä pienellä rahalla, JOS heillä olisi ollut helppoja vaihtoehtoja välttää tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi mennä lääkkeisiin ja hoitokuluihin 700 euroa kuussa? Suomessa on kuitenkin lääkekatto on 633 euroa ja hoitokuluissa 762 euroa?
Lääkekattoon kuuluu Kela-korvattavat lääkkeet ja hoitokulukattoon julkisen puolen hoitokulut.
Joo, näin on. En lukenut juttua, mutta ei voi mennä 700/kk kuin tammi-ja helmikuussa. Sitten katto on täynnä kahdelta. Vai kenen lääkkeitä he maksaa?
Voi mennä. Tuo 700€ sisältää kahden henkilön lääkkeet ja hoitokulut, eli keskimäärin kummallakin menee 175€/kk lääkkeisiin ja 175€ hoitokuluihin kuukaudessa.
Kaikki tarvittavat lääkkeet ja hoitotarvikkeet eivät ole Kelan korvauksen piirissä. Esimerkiksi aikaisemmin mainittujen patjansuojien lisäksi voidaan tarvita vaippoja, vaippahousuja, särkylääkkeitä, erilaisia voiteita, jne., eikä Kela korvaa niitä.
Todennäköisesti hoitokin tapahtuu kotona, sillä pahaa parkinsonia sairastava ja dementikko eivät kumpikaan ole kykeneviä liikkumaan itsenäisesti kodin ulkopuolella. Kotihoidon hinnat perustuvat puolisoiden yhteisiin tuloihin, ja ovat järjettömiä. Lisäksi ne eivät kuulu hoitokulukattoon.
Sanna, 50, hakee vasta nyt töitä, ja ihmettelee, kun ei otetakaan "korkeasta koulutuksesta huolimatta". Ei kukaan tee mitään oikeusoppineella, jonka tiedot vanhenivat 30 vuotta sitten, samaan aikaan kun Suomi liittyi EU:hun (!!!). Tämän ei pitäisi olla yllätys edes Sannalle, 50. Kummasti ei yhdenkään aiemmankaan hallituksen aikaan tai välissä olleiden noususuhdanteiden aikana tullut mieleen työllistyä, mutta kyllä Sannan rahattomuuden täytyy olla juuri tämän, kaksi vuotta toiminnassa olleen hallituksen syytä, ei yhtään kenenkään muun, kaikista vähiten Sannan itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan sivistyksen voi päätellä siitä kuinka se kohtelee heikko-osaisimpia.
Mun mielestämme me eletään moraalisesti aivan läpi mädästä yhteiskunnassa.
Tähänkin tulee taas raakkumaan jotain äärioikeistolaisia, jotka laittaisivat nämä ihmiset mielummin uuniin, kuin sietäisivät näitä ihmisiä tässä maassa. Kertoo jotain siitä minkälaisessa maassa elämme.Kyl mä haluan käyttää omat rahat omaan perheeseeni enkä tunkea niitä kaikkea tuntemattomille "heikko-osasille"
Kunnes tulee se päivä et oletkin itse se heikko-osainen. Kadulle vaan amerikan malliin
Paitsi että Suomessa ei kukaan joudu kadulle, ellei itse sössi asioitaan ja myötävaikuta _hyvin vahvasti_ siihen, että kämppä lähtee alta. Mutta totta kyllä on se, että sivistyksen määrän voi päätellä heikko-osaisten kohtelusta: Suomessa se on maailmanlaajuisesti hyvinkin korkealla, sillä kaikille oikeasti taataan katto pään päälle, ruokaa suuhun ja terveydenhuolto. Lisäksi tarjotaan vielä päällekin asioita, kuten koulutus, tukea harrastamiseen, vanhemmuuteen ja päihdeongelmiin sekä tuetaan runsaasti kolmatta sektoria, joka toimii eri aloilla. Se, että pakon edessä joudutaan kiristämään vyötä, ei ole heikko-osaisten sortoa vaan realismia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset saavat ilmaiset ruuat päiväkodissa ja koulussa. Vanhemmat voivat mennä töihin, jotta rahaa tulee lisää. Henkilökohtaisia avustajia ja mainostenjakajia tarvitaan koko ajan.
Haistahan vi**u!
Miksi? Ruuan puolesta ei lapsilla ole semmoista hätää, kun kerran joka päivä saavat syödä niin paljon kuin haluavat monipuolista ruokaa. On leivät, levitteet, salaatit, lämmin pääruoka, juomat ja silloin tällöin jälkiruokaakin. Viikonloppuisin Sanna voi tehdä heille vaikka pinaattikeittoa tai kasviskeittoa. Ei mene kuin vitonen koko perheestä.
Ja jos on terve, työkuntoinen, nälkäänäkevä aikuinen, luulisi ottavan ihan kaikenlaista työtä vastaan, jos ei tule toimeen sillä mitä valtiolta saa.
Koulua/päiväkotia viikossa on yleensä viisi päivää, joten missä ihmeen paikassa lapsi voi syödä niin paljon kuin haluaa seitsemänä päivänä viikossa (jos siis omaa kotia ei lasketa mukaan)? Lapselta ei voi myöskään vaatia, että hän söisi koulussa tai päiväkodissa lounaalla koko päivän energiatarpeen verran. Ja tietääkseni kouluissa ei voi syödä mielin määrin lihapullia ym. proteiinipitoista ruokaa, vaan tietyn kappalemäärän per oppilas.
Mitä tulee pinaattikeittoon tai kaaviskeittoon, niin ne ovat todella kevyitä ruokia. Proteiinia niihin toki voi lisätä pavuilla tai kananmunilla, mutta eivät ne ilmaisia ole.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole tuensaaja, eli kommenttini ei liity siihen, mutta minulla on 13-vuotias poika, ja vaikka kuinka saa koulussa ilmaisen ruuan ja pitkinä päivinä välipalankin, niin SILTI ruokahalu kotona on valtava. Hän syö n. 2 kertaa enemmän kuin minä ja 3 kertaa enemmän kuin siskonsa. Ja kyseessä on hoikka, ikäisiään lyhyempi poika - ilmeisesti kasvuvaiheessa kuitenkin. Eikä edes ole mikään urheilija. En tiedä, miten pystyisin selviytymään hänen elatuksestaan, jos eläisin vaikkapa toimeentulotuella, etenkään millään leikatulla tuella. Todennäköisesti lapseni näkisi silloin nälkää. Ja eipä koululaisen kohdalla voi hokea ilmaisesta kouluruuasta mitään - siellä on välillä ruokia, joita koululaiset eivät syö, vaikka kuyinka heille selittäisi, että syö nyt kun ilmaiseksi saat. Jotkut ruuat eivät vaan uppoa. Omakin poika joskus kertoo ettei syönyt koulussa mitään, kun oli "pahaa" ruokaa, ja sitten pitäisi heti koulun jälkeen saada ylimääräinen lämmin ateria.
Samaan aikaan kun hädänlalaisilta leikataan, rikkaat ja yritykset saavat yli kahden miljardin euron verohelpotukset.
#arvopohja #sinimustahallitus #siegheil
Ja lisään vielä, että jutussa haastateltu äiti oli 50-vuotias etsimässä työtä. Mahtaako olla hyvät mahdollisuudet työllistyä tyttömänä ja 50-vuotiaana? Kertoi etsivänsä töitä, mutta minkäs teet, jos kukaan ei halua palkata. Nyt on muutenkin vaikea työllisyystilanne, ja tuskinpa tuo henkilö on niitä, jotka ensimmäisenä rekrytään yhtään minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on Euroopan korkeimmat julkisen sektorin menot verrattuna BKT:hen. Eli näemmä olemme kaikkein sivistynein valtio. Silti ihmiset itkevät, ettei julkinen sektori ole vielä tarpeeksi iso. Lisää tukia vaan kaikille ja ikuisesti.
Johtunee siitä, että Suomessa on EU:n about korkeimmat hinnat suhteessa palkkatasoon. Ja ne nousee.
BKT on yhä sama kun 20v sitten.
Vuokrat, ruuat, yms verorahoista maksettava maksaa moninkertaisesti verrattuna muihin maihin. Ja siellä on enemmän maksajia.
Niin, se talouskasvu. Tai sen olemattomuus. Pakko supistaa julkista sektoria, kunnes sitä talouskasvua jostain tulee. Ikävää varattomille, mutta koittakaa kestää, koska tämä on nyt todellisuus.
Vierailija kirjoitti:
Pikkuseikka ehkä, mutta pisti silmään. Sannalla on "oikeustieteen tutkinto yliopistosta" on juuri niin epämääräisesti sanottu, että on syytä epäillä harhauttamista. Onko Sannalla siis alempi oikeustieteellinen tutkinto eli ovatko opinnot käytännössä jääneet kesken, vai onko hänellä ylempi tutkinto eli se, jolla töitä saadaan?
Iltalehden juttu on toivottavasti laadittu herättämään ajatuksia siitä, että vähävaraisia on monenlaisia: sairas, iäkäs Kolehmaisen pariskunta on aivan eri tavalla hädänalainen kuin Sanna, jossa vähävaraisuuden syynä on lähinnä suuri pankkilaina.
Lue se juttu. Nyt tuntuu että koitat väkisin keksiä omasta päästäsi jotain, jolla mollata Sannaa.
Hänellä ON tekstin mukaan oikeustieteen tutkinto. On tehnyt sillä kai ennen töitä, sitten joutunut työttömäksi. Nyt vaikeassa työllisyystilanteessa ei saa tutkinnolla töitä, koska yli 50-vuotias ja kai vaikea saada ko. tutkinnolla töitä. Opiskelee uutta alaa, jolla työllistyä.
Vierailija kirjoitti:
Niinhän sieltä paljastui iso laina. Eläkeläisparin hoitokuluissa on jotain mätää, noilla kuluilla maksukattojen pitäisi täyttyä jo alkuvuodesta.
Läheskään kaikki lääkkeet ja hoitotarvikkeet eivät ole kelakorvattavia ja maksukaton täyttymisen jälkeenkin jää vielä omavastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan sivistyksen voi päätellä siitä kuinka se kohtelee heikko-osaisimpia.
Tähänkin tulee taas raakkumaan jotain äärioikeistolaisia, jotka laittaisivat nämä ihmiset mielummin uuniin, kuin sietäisivät näitä ihmisiä tässä maassa. Kertoo jotain siitä minkälaisessa maassa elämme.Kyl mä haluan käyttää omat rahat omaan perheeseeni enkä tunkea niitä kaikkea tuntemattomille "heikko-osasille"
Kunnes tulee se päivä et oletkin itse se heikko-osainen. Kadulle vaan amerikan malliin
Paitsi että Suomessa ei kukaan joudu kadulle, ellei itse sössi asioitaan ja myötävaikuta _hyvin vahvasti_ siihen, että k
Miten niin itse sössi? TT-tuki on vain vähän yli 600, yritä siinä sitten elää 50 euron viikkobudjetilla.
Vierailija kirjoitti:
Sanna, 50, hakee vasta nyt töitä, ja ihmettelee, kun ei otetakaan "korkeasta koulutuksesta huolimatta". Ei kukaan tee mitään oikeusoppineella, jonka tiedot vanhenivat 30 vuotta sitten, samaan aikaan kun Suomi liittyi EU:hun (!!!). Tämän ei pitäisi olla yllätys edes Sannalle, 50. Kummasti ei yhdenkään aiemmankaan hallituksen aikaan tai välissä olleiden noususuhdanteiden aikana tullut mieleen työllistyä, mutta kyllä Sannan rahattomuuden täytyy olla juuri tämän, kaksi vuotta toiminnassa olleen hallituksen syytä, ei yhtään kenenkään muun, kaikista vähiten Sannan itsensä.
Ei kukaan myöskään tee vastavalmistuneella oikeusoppineella mitään KUN EI OLE KOKEMUSTA eikä ole SUKULAINEN.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähänkin tulee taas raakkumaan jotain äärioikeistolaisia, jotka laittaisivat nämä ihmiset mielummin uuniin, kuin sietäisivät näitä ihmisiä tässä maassa. Kertoo jotain siitä minkälaisessa maassa elämme.Minkä ikäinen olet? Itse olen syntynyt 70-luvun alussa. Elämä oli tosi köyhää mutta ruokaa sentään oli. Rahaa ei riittänyt juuri muuhun kuin aivan välttömättömään. Tukia ei kyllä saanut lainkaan. Nykyään voi kuitenkin valita käykö töissä vai ei. Niin miten tämä on nyt jotenkin järkyttävää? Oletkohan tottunut liian helppoon elämään vai huuteletko vaan huviksesi netissä?
Täällä yksi 68 syntynyt, 70-luvulla ei tosiaan pahemmin tuilla elelty. Ihmiset olivat köyhiä eivätkä lapset harrastaneet. Vaikka nyt on enemmän materiaa, tuntuu, että ihmiset eivät ole sen onnellisempia.
Vierailija kirjoitti:
Omaisuutta ei perintökaaren säännösten takia voida myydä. Perinnöstä luopuminen ei ollut vaihtoehtona, koska vero-ongelma olisi siirtynyt alaikäisille lapsille.
Olisi kyllä kiva kuulla vähän tarkemmin tästä tilanteesta. Miten vero-ongelma siirtyy lapsille jos perinnöstä luopuu?
Olisi myös ollut kiva kuulla minkä kokoinen perintö..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi mennä lääkkeisiin ja hoitokuluihin 700 euroa kuussa? Suomessa on kuitenkin lääkekatto on 633 euroa ja hoitokuluissa 762 euroa?
Lääkekattoon kuuluu Kela-korvattavat lääkkeet ja hoitokulukattoon julkisen puolen hoitokulut.
Joo, näin on. En lukenut juttua, mutta ei voi mennä 700/kk kuin tammi-ja helmikuussa. Sitten katto on täynnä kahdelta. Vai kenen lääkkeitä he maksaa?
Voi mennä. Tuo 700€ sisältää kahden henkilön lääkkeet ja hoitokulut, eli keskimäärin kummallakin menee 175€/kk lääkkeisiin ja 175€ hoitokuluihin kuukaudessa.
Kaikki tarvittavat lääkkeet ja hoitotarvikkeet eivät ole Kelan korvauksen piirissä. Esimerkiksi aikaisemmin mainittujen patjansuojien lisäksi voidaan tarvita vaippoja, vaippahousuja, särkylääkkeitä, erilaisia voiteita, jne.,
Lääkekatto on ja sen jälkeen maksat vaan toimituskulut pari euroa. Lääkekatto on hieman päälle 600e , tulllut miehelle täyteen muutamana vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen muuttamassa perheasunnosta miehen, lapsen ja koiran kanssa 30 neliön asuntoon, koska tuloni vähenivät. Näin sitä tehdään, kun itse maksetaan kaikki, eikä eletä tuilla veronmaksajien kustannuksella. Noilla artikkelin henkilöillä kuulostaa olevan suorastaan leveämpi elintaso kuin meillä, ja he elävät tuilla!
Jos noilla tuilla elävillä on leveämpi elintaso kuin sinulla, niin kantsii ehkä itsekkin hakea tukia? Tai sitten olet mokannut jotain etkä osaa suunnitella talouttasi oikein.
Tuilla elävillä on sama elintaso kuin mediaanipalkkaa saavilla. Lukuisilla täyttä työviikkoa tekevillä matalapalkkaisilla on huomattavasti huonompi elintaso.
Hölmö kommentti taas. Etkö tajua, että ne matalapalkkaisetkin työssäkäyvät saavat tukia. Asumistukea, lapsilisää, ja mahdollisesti soviteltua työttömyyskorvausta ja/tai toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki työ ei sovi kaikille.Varsinkaan palveluammatti.
Minkä ikäinen olet? Itse olen syntynyt 70-luvun alussa. Elämä oli tosi köyhää mutta ruokaa sentään oli. Rahaa ei riittänyt juuri muuhun kuin aivan välttömättömään. Tukia ei kyllä saanut lainkaan. Nykyään voi kuitenkin valita käykö töissä vai ei. Niin miten tämä on nyt jotenkin järkyttävää? Oletkohan tottunut liian helppoon elämään vai huuteletko vaan huviksesi netissä?