Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL: Asumistuen leikkaukset iskivät lujaa vähävaraisiin: Nyt puhuu Sanna, 50: "Hädin tuskin pystymme ruokkimaan lapsemme"

Vierailija
08.11.2025 |

Asumistuen leikkaukset ovat iskeneet lujaa vähävaraisiin suomalaisiin.

Onpa erikoista, että jopa perskokkareiden oma media julkaisee tämmöisen jutun. 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d7b71c1d-0feb-49cd-8022-68a42299bfea

Kommentit (296)

Vierailija
181/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan se vähän erikoista, että tukea maksettiin omiinkin asuntoihin. 

Yksikin mamma kehui, miten kakkosasunnosta saa sekä tukea että vuokralainen maksaa vuokran, ja vuokralainenkin sai varmaan asumistukea.

Vierailija
182/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanna nyt vaan tienatkoon omat rahansa 

lapset harrastaa kun sannalla on varaa maksaa tai lasten isällä 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen muuttamassa perheasunnosta miehen, lapsen ja koiran kanssa 30 neliön asuntoon, koska tuloni vähenivät. Näin sitä tehdään, kun itse maksetaan kaikki, eikä eletä tuilla veronmaksajien kustannuksella. Noilla artikkelin henkilöillä kuulostaa olevan suorastaan leveämpi elintaso kuin meillä, ja he elävät tuilla!

Mikään ei ole surullisempaa, kuin tukia kadehtivat ihmiset. Sille tuelle pääsee ihan heti huomenna, jos itse niin haluaa. Sieltä pois pääseminen tällaisessa työttömyystilanteessa onkin sitten eri asia... Ilmeisesti yhteiskuntarauha ja turvallisuus ovat aivan liian yliarvostettuja asioita.

On surullisempaa, ne ihmisen irvikuvat jotka eivät ole eläessään tehneet mitään mutta kuvittelevat että heillä on oikeus johonkin. Ei ole. Teistä ei ole yhtään mihinkään, ettekä uhkaa yhteiskuntarauhaa. Olette siihenkin liian laiskoja ja saamattomia, ja oikeudenmukaisessa maailmassa ette saa yhtään mitään vastuullisilta ihmisiltä.

Vierailija
184/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen muuttamassa perheasunnosta miehen, lapsen ja koiran kanssa 30 neliön asuntoon, koska tuloni vähenivät. Näin sitä tehdään, kun itse maksetaan kaikki, eikä eletä tuilla veronmaksajien kustannuksella. Noilla artikkelin henkilöillä kuulostaa olevan suorastaan leveämpi elintaso kuin meillä, ja he elävät tuilla!

Jos noilla tuilla elävillä on leveämpi elintaso kuin sinulla, niin kantsii ehkä itsekkin hakea tukia? Tai sitten olet mokannut jotain etkä osaa suunnitella talouttasi oikein. 

Niin, ja pariskunta artikkelissa eli eläkkeellään, ei tuilla. Opettele ymmärtämään lukemaasi idiootti. 

Eläke on sosiaaliturvaa ja sen kustantavat muut ihmiset palkastaan. Eläkeläiset eivät ole itse elökettäänn

Mitä rahaa ne kymmenet miljardit eläkevakuutusyhtiöillä sitten ovat? Enemmän siellä on rahastoituna kuin mitä vuodessa eläkkeitä maksetaan.

Vierailija
185/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksikin mamma kehui, miten kakkosasunnosta saa sekä tukea että vuokralainen maksaa vuokran, ja vuokralainenkin sai varmaan asumistukea.

Miksi ihmeessä asumistuella pitäisi tukea vain vuokranantajia, jotka sitä kautta lypsävät valtiolta itselleen enemmän rahaa?

Asumistuki pitää palauttaa myös niille, joilla on oma asunto ja jotka ovat pienituloisia. Ei voi olla niin, että jotkut tässä maassa vain maksavat toisten sosiaaliturvasta mutta eivät itse hädän hetkellä saa tukea tai korkeintaan vain murusia.

Vierailija
186/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei suomalaiset tee asialle jotain pillittämisen sijaan? Mennään kehitysmaalaisten ja poliitikkojen kotiin hakemaan kaikki suomesta pummittu.

Vierailija
187/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

570 euroa kuussa ruokaan, vaatteisiin, hygieniaan, harrastuksiin, liikkumiseen, lääkkeisiin, jne. Kahden aikuisen ja kahden teinin perheessä. Onhan se nyt hyvänen aika aivan tolkuttoman vähän. Kyllä tulisi itku itsellekin jos tuollaisella pitäisi pärjätä. 

MInulle tulee itku siitä, että joudun maksamaan tuloistani veroja 41 %, jotta Sanna saa asua haluamallaan tavalla. Me pärjääjät olemme muuttaneet 50v ikään mennessä työn perässä moneen kertaan, joskus jopa eroon perheestä. Mikä estää Sannaa perheineen muuttamasta pois pääkaupunkiseudulta, jos vain toinen perheestä on töissä?

Ne sinun maksamat verot menee pääasiassa rikkaille lisätuloina, Pörriäiselle bonuksina, Orpon tunnin junaan ja eläkeläisille. 

Vierailija
188/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä asumistuella pitäisi tukea vain vuokranantajia, jotka sitä kautta lypsävät valtiolta itselleen enemmän rahaa?

Asumistuki pitää palauttaa myös niille, joilla on oma asunto ja jotka ovat pienituloisia. Ei voi olla niin, että jotkut tässä maassa vain maksavat toisten sosiaaliturvasta mutta eivät itse hädän hetkellä saa tukea tai korkeintaan vain murusia.

Asumistuki pitää poistaa kokonaan, se on ainoastaan vääristänyt asuntojen hintoja ja ollut helppo tulonlähde rikkaille sijoittajille.

Vierailija
189/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei ole surullisempaa, kuin tukia kadehtivat ihmiset. Sille tuelle pääsee ihan heti huomenna, jos itse niin haluaa. Sieltä pois pääseminen tällaisessa työttömyystilanteessa onkin sitten eri asia... Ilmeisesti yhteiskuntarauha ja turvallisuus ovat aivan liian yliarvostettuja asioita.

On surullisempaa, ne ihmisen irvikuvat jotka eivät ole eläessään tehneet mitään mutta kuvittelevat että heillä on oikeus johonkin. Ei ole. Teistä ei ole yhtään mihinkään, ettekä uhkaa yhteiskunta

lukitaanko vastaus? no siis ihanko meinaat tuudittautua tähän?

Vierailija
190/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmasti tukien saajia kannata kadehtia, ja kyllä, kaikki voi luopua töistään ja jättäytyä tukien varaan. Mutta moni on tehnyt kovan työn koulussa, opiskeluissa, työnhaussa, töissä pärjäämisessä, kehittymisessä, vastuun ottamisessa, stressin sietämisessä, että on päässyt asemaansa työelämässä. Sen jälkeen ei ihan helposti luovuta ja jätä leikkiä kesken, kun on niin suuren panostuksen jo laittanut peliin.

Vierailija
191/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos noilla tuilla elävillä on leveämpi elintaso kuin sinulla, niin kantsii ehkä itsekkin hakea tukia? Tai sitten olet mokannut jotain etkä osaa suunnitella talouttasi oikein. 

Niin, ja pariskunta artikkelissa eli eläkkeellään, ei tuilla. Opettele ymmärtämään lukemaasi idiootti. 

Eläke on sosiaaliturvaa ja sen kustantavat muut ihmiset palk

ei pikku n asu persu tommosia ymmärrä.

Vierailija
192/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikki tulonsiirrot on alun perin tarkoitettu tilapäisiksi eikä saavutetuiksi eduiksi. Asumistukeakin pidetään jonkunlaisena palkkana, mistä ei saisi ikinä leikata senttiäkään. Aikuisilla pitäisi olla aina joku suunnitelma, että miten tilapäisestä tukiriippuvuudesta pääsee eroon.

Vierailija
193/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä kunnon Kela-rotta taas äänessä.

Minä en ole oikeutettu tukiin, koska saan palkkaa töistä. Elän tulojeni mukaan, toisin kuin näköjään monet. Suomen ongelma on, että pienituloiset kuvittelevat olevansa oikeutettuja leveään elämään, mitä näkevät Instagramissa. Nykyihmiset eivät enää os

Kerrotko minulle, miten saan Instagram pintaliitoelämän 370€/kk toimeentulotuella? Ei ole puolisoa maksamassa mitään, eikä lapsia joista kertyisi lisätuloja. Kaillein omistamani asia on  200e kännykkä, tosin sekin pitäisi varmaan myydä ja ostaa 50e kapula, kun on liian tyyristä.

Voit itse liittyä tähän leveään elämään vaikka heti huomenna. Joku ottaa sinun työpaikkasi oikein mielellään. 

Lähdetään kuule yhdessä Balille! :) Jos yhdistetään tukirahamme, saadaan ehkä yksi ruumapaikka lentokoneesta :)

Vierailija
194/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäkää nyt ihmiset puolenne. Leiväjonossa ajatte sinne läpsyttelevät turistit hittoon. Kelaan muodostatte ihmisketjun jonka ohittaa vain suomalainen.

Vierailija
195/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maan talouskehitys ei ole enää poliitikkojen käsissä, joten he pakoilevat vastuuta tekemällä leikkauksia, jotka hetkellisesti vähentävät valtion menoja, mutta tosiasiallisesti lisäävät niitä, kun leikkausten aiheuttama työttömyys, pahoinvointi ja rikollisuus lisääntyvät.

Vastuun pakoiluun kuuluu myös vastakkainasettelujen lietsominen ja erilaisten ihmisryhmien syyllistäminen. Poliitikot osoittelevat sormella milloin työttömiä, milloin etätyöntekijöitä, milloin Temusta tilaavia. Vastenmielistä halpahintaista politiikkaa, johon ajattelevien ihmisten ei pitäisi lähteä mukaan.

Vierailija
196/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun lapsille on parasta turvallinen yhteiskunta, jossa yhteiskunta huolehtii heikompiosaisista niin, ettei heidän tarvitse valita vaikka ryöstelyn, ihmiskaupan, lapsikaappausten, huumekaupan, rikollisjengien, mafian JA syömisen ja hengissäpysymisen välillä. Ei tarvitse asua aidatuilla alueilla, ajaa autolla ovet lukittuina ja voi päästää lapset yksin menemään kouluun, harrastuksiin ja kavereille. Ei tarvitse linnoittautua kotiin auringon laskettua, kuten monissa tällaisissa maissa, joissa normaalit ihmiset eivät mene ulos enää klo 18 jälkeen. Voi myös huoletta räplätä kännykkää julkisella paikalla tai lampsia tuolla ulkona kukkaro tai puhelin takataskussa. Ei tulisi kuuloonkaan suurimmassa osassa maailmaa.

Tervemenoa isoon maailmaan katsomaan miten siellä menee yhteiskunnissa, jossa jokainen huolehtii vain omista lapsistaan. Voit aloittaa vaikka Intiasta tai Meksikosta. Japanissakin mafia voi lihavasti.

No Suomessa on panostettu ennätyspaljon verovaroja tällaisen yhteiskunnan saavuttamiseksi. Harmi vaan, että muualta tulevat kulttuurit eivät ihan ymmärrä sitä ja jengirikollisuus ym lieveilmiät tekevät maastamme hyvää vauhtia turvattomamman.

Vierailija
197/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki pitää poistaa kokonaan, se on ainoastaan vääristänyt asuntojen hintoja ja ollut helppo tulonlähde rikkaille sijoittajille.

No miten hyvin tähänastiset leikkaukset ovat parantaneet maan tai kansalaisten tilannetta?

Vierailija
198/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutussa jonkun köyhän työttömän perheen vuokra oli 1300 e/kk.  Ja kauhea valitus asumistuen leikkauksesta. Kannattaisikohan muuttaa halvempaan asuntoon, jos tuohon ei kerran ole varaa. Ja kun työtkään eivät sido, voisi muuttaa vaikka maalle. Maalla saa esim. ison rivariasunnon 700  eurolla/kk.

Sitten, kun muuttaa sinne maalle halvemman asumisen perässä niin alkaa huuto, että siellä ei ole työpaikkoja ja mitä te muutatte tuollaisiin paikkoihin loisimaan, menkää kasvukeskuksiin työpaikkojen perässä!

Vai pistetäänkö lapsiperheet muuttamaan joka 6kk-12kk välein uuteen kaupunkiin työpaikan perässä? Muutto maksaa mansikoita omallakin autolla. Muutetaanko iskän vai äidin työpaikan perässä, vai otetaanko ero? 

Vierailija
199/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo perhe voisi muuttaa esim: Järvenpäähän lähelle rataa josta pääsee junalla Helsinkiin. Itse asuin kahden teini-ikäisen kanssa vuokralla lähellä asemaa. Maksoin kolmiosta 980€/kk. Maksoin siis ihan itse tuon ilman tukia. Nyt asun omistus asunnossa. 

Vähän veikkaan että tuo perhe asuu Helsingissä.

Eikös Järvenpäässä ole kalliimpi veroprosentti? Sannan perheen tulot pienenisivät entisestään. Lisäksi jos lapsilla ollut jo nyt koulussa kiusaamista, entä sitten kun pitäisi repiä lapset taas toiseen ja uuteen kouluun ja ympäristöön? Miehen työmatkat voisivat pidentyä ja kallistua, samoin Sannan opiskelumatkat.

Vierailija
200/296 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

570 euroa kuussa ruokaan, vaatteisiin, hygieniaan, harrastuksiin, liikkumiseen, lääkkeisiin, jne. Kahden aikuisen ja kahden teinin perheessä. Onhan se nyt hyvänen aika aivan tolkuttoman vähän. Kyllä tulisi itku itsellekin jos tuollaisella pitäisi pärjätä. 

MInulle tulee itku siitä, että joudun maksamaan tuloistani veroja 41 %, jotta Sanna saa asua haluamallaan tavalla. Me pärjääjät olemme muuttaneet 50v ikään mennessä työn perässä moneen kertaan, joskus jopa eroon perheestä. Mikä estää Sannaa perheineen muuttamasta pois pääkaupunkiseudulta, jos vain toinen perheestä on töissä?

Ne sinun maksamat verot menee pääasiassa rikkaille lisätuloina, Pörriäiselle bonuksina, Orpon tunnin junaan ja eläkeläisille. 

Ja jatkuvana virtana suomeen saapuville maa hanmu uttajien elättämiseen.