Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Asumistuen leikkaukset iskivät lujaa vähävaraisiin: Nyt puhuu Sanna, 50: "Hädin tuskin pystymme ruokkimaan lapsemme"

Vierailija
08.11.2025 |

Asumistuen leikkaukset ovat iskeneet lujaa vähävaraisiin suomalaisiin.

Onpa erikoista, että jopa perskokkareiden oma media julkaisee tämmöisen jutun. 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d7b71c1d-0feb-49cd-8022-68a42299bfea

Kommentit (810)

Vierailija
481/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persut ja Kokoomus vihaavat naisia. Kaikki heidän päätöksensä iskevät naisiin ja lapsiin. 

Vierailija
482/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei,

Minä olen " Sanna", uskokaa tai olkaa uskomatta. Minä en ole toimittajan tekoälyhahmo eikä minun tarinani ole muutenkaan hänen keksimänsä. Minä olen oikea ihminen, joka halusi kertoa teille kermap****lle tarinan siitä, miten kenestä tahansa voi tulla köyhä. Kun raivon vallassa hakkasit viestiäsi tulemaan, niin ei sitten käynyt mielessä, että toimittajia sitoo tiukka ammattieettinen koodisto? Päätit syyttää Iltalehden toimittajaa valehtelijaksi?

Tiesin, että Suomessa on paljon ilkeitä ja epäempaattisia ihmisiä ja että tämä palsta on teidän kutupaikkanne.

Minä en ole opiskellut Tallinnassa eikä minun tutkintoni ole oikeusnotaarin tutkinto. Olen valmistunut Helsingin yliopistosta ja olen OTM. Keljuttaako, kun itse et koskaan oikikseen pääse? Ja vielä enemmän sinua suututtaa, kun lisään valmistuneeni loistavin arvosanoin ( yksi 4, loput 5).

Missä kohtaa j

Heippa. Kokeile itse elää köyhän elämää edes viikko. Ja tuke vasta sen jäljeen itkemään tänne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset saavat ilmaiset ruuat päiväkodissa ja koulussa. Vanhemmat voivat mennä töihin, jotta rahaa tulee lisää. Henkilökohtaisia avustajia ja mainostenjakajia tarvitaan koko ajan.

Öööh, kokoomuslainen tässä ei käsitä köyhän matemattiikkaa: nämä hanttihommat ALENTAA tuloja per kuukausi kun ne vähennetään kuukauden tukimäärästä, kun ne eivät yllä edes Kelan tukien yli kuussa. Eli työttömänä tienaa paremmin kuin näillä hanttihommillasi nollatuntisopparilla.

Tietenkin Sinä heiluttelet toimistolla tämänkin maanantain vain käsiä ja älylaitetta kunnes pääsee pitkälle lounaalle ja sen jälkeen suunnittelemaan miten päivän mittaan tankattujen ruuokien kalorit saa gymillä polteltua kun sinne uudellä sähköautolla ajelee. Eiks je?

Leika

Ymmärsit mulkku väärin sanottiin mene töihin eikä riehu kun apina.

onneksi apinan tukia on leikattu.

Vierailija
484/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksin huushollin ainoana aikuisena palkkatyöstä samat tulot eli 2700€ kuussa, vuokraan tonni ja minkäänlaisia kelan tukia en saa ja en myöskään elatustukea jne.

Tyttö saa tosin 40€ kuussa opintorahaa.

Harrastus hänellä maksaa vuodessa ~1400€

Silti pärjään hyvin?

Vierailija
485/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yksin huushollin ainoana aikuisena palkkatyöstä samat tulot eli 2700€ kuussa, vuokraan tonni ja minkäänlaisia kelan tukia en saa ja en myöskään elatustukea jne.

Silti pärjään hyvin?

Miksi asut vuokralla?

miksi et ole ostanut omaa kämppää.

maksan nyt kaksiosta 55 neliöö 270e yhtiön vastiketta kun sain lainan maksettua pois.

Vierailija
486/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50 vuotiaalla vielä alaikäisiä kakaroita😂

Niin, todellakin on.

ENSIsynnyttäjien keski-ikä on 30 vuotta. Eli kun nainen on 48 v, on vasta ENSIMMÄINEN LAPSI täysi-ikäinen eli 18-vuotias.

Sitten ne kaikki muut alaikäiset lapset on todellakin viisikymppisellä.

Usein vielä mies on naista vanhempi.

Niin todellakin suurimmalla osalla viisikymppisistä on alaikäisiä lapsia.

Mistä aikakoneesta sä tänne siis tupsahdit? Jostain 50-luvultako, jolloin lapset tehtiin kakskymppisenä?

Vierailija
487/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti pärjään hyvin?

Miksi asut vuokralla?

maksan nyt kaksiosta 55 neliöö 270e yhtiön vastiketta kun sain lainan maksettua pois.

Se on hyvä kysymys ja vastaus on ettei ole vielä riittävästi säästöjä. Eli kun pankki vaatii sen 20% asunnon arvosta omaa rahoitusta.

Mut, joku päivä kyllä :)

Vierailija
488/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti pärjään hyvin?

Miksi asut vuokralla?

Se on hyvä kysymys ja vastaus on ettei ole vielä riittävästi säästöjä. Eli kun pankki vaatii sen 20% asunnon arvosta omaa rahoitusta.

Mut, joku päivä kyllä :)

ok.mulla vissiin vanhentunutta tietoa.

minulla ensiasunnon ostajalla ei tarvinnut olla säästöjä yhtään mut tästä tosin jo  15v aikaa.

Vierailija
489/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, todellakin on.

ENSIsynnyttäjien keski-ikä on 30 vuotta. Eli kun nainen on 48 v, on vasta ENSIMMÄINEN LAPSI täysi-ikäinen eli 18-vuotias.

Mistä aikakoneesta sä tänne siis tupsahdit? Jostain 50-luvultako, jolloin lapset tehtiin kakskymppisenä?

Älä jauha sontaa!! Suurimmalla osalla🤣

Vierailija
490/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo Satu ylipainoinen?

Vierailija
491/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me, viisihenkinen perhe, asuttiin pienessä kaksiossa vielä 1980-luvulla. Neliöitä kämpässä oli 49.  Repikää siitä "köyhät".

Vierailija
492/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me, viisihenkinen perhe, asuttiin pienessä kaksiossa vielä 1980-luvulla. Neliöitä kämpässä oli 49.  Repikää siitä "köyhät".

Ei revitä kela kyllä maksaa sopivan kämpän ja ei tartte mihinkään raatamaan vaivautua.

Vierailija
493/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, todellakin on.

Se, että sinun äitisi oli teiniäiti ei muuta sitä, että SUURIN OSA saa lapsensa 30 - 40 -vuotiaina.

T. Eri

Vierailija
494/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei revitä kela kyllä maksaa sopivan kämpän ja ei tartte mihinkään raatamaan vaivautua.

Läskikasana sulle raatamiseksi riittää bissen kantaminen lähikaupasta.😂

Vierailija
495/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan!!!  ja sinä paskaperse orja hoidat työt.

varmaa vituttaaa.

Vierailija
496/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, todellakin on.

Se, että sinun äitisi oli teiniäiti ei muuta sitä, että SUURIN OSA saa lapsensa 30 - 40 -vuotiaina.

T. Eri

En tunne yhtäkään 50 vuotiasta jolla alaikäisiä.  

Vierailija
497/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

varmaa vituttaaa.

Mistä päättelet, että hoidan työt?

Vierailija
498/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

varmaa vituttaaa.

Mistä päättelet, että hoidan työt?

Tosta sinun itkusta.

Vierailija
499/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Sanna siis kolmen lapsen yksinhuoltaja vai onko heillä kaksi työtöntä aikuista ja kaksi lasta? Lapsilisiä tulee siis 200-300 €. Kuulostaa siltä, että nykyiseen asuinpaikkaan ei kovin tärkeitä siteitä ole, jos lapsiakin kiusataan. Mitäpä jos muuttaisivat halvemmalle seudulle, missä saisivat isomman asunnon puolta halvemmalla hinnalla. Sanna (ja puoliso) voi tehdä muutakin työtä kuin juristin. Vaikka oppisopimuksella täsmäkouluttautuisi uuden paikkakunnan työtarpeeseen.

Voiko Kokkolaa halvemmalla seudulle muuttaa? 

Asun tunnin päässä Helsingistä ja maksan asuntolainaa 550 euroa. Ei puhettakaan, että uskaltaisin ottaa lainaa, jonka hoitokulut olisi 1300 kuussa. 

Vierailija
500/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäpä sain takautuvasti 4 800 euroa asumistukea. Kiitos Kela.

En usko!