Parhaita syitä, miksi ette saaneet hakemaanne työpaikkaa?
En löytänyt tästä aiheesta ainakaan kovinkaan tuoretta ketjua, joten aloitetaan sellainen itse. Eli: kun olette hakeneet työpaikkaa ja saaneet sen "valintamme tällä kertaa kohdistunut teihin" -vastauksen; jos teille on eritelty syitä sille miksi ette tulleet valituiksi, onko vastaan tullut kovinkin lennokkaita, kummallisia tai muuten mieleen jääneitä perusteluja?
Aloitan. Olen tehnyt kotiavustajan töitä pian kaksi vuosikymmentä. Tovi sitten työhakuuni myytiin ei oota ja nimettiin perusteluna se, etten työhaastattelussa antamani vastauksen mukaan laula karaokea mielelläni. Työ kun olisi (tätä en hakiessa tiennyt) edellyttänyt paitsi asiakkaan viemistä karaokebaariin, myös itse laulamista.
(Sama asiakas näyttää edelleen hakevan kotiavustajaa, mutta toista kertaa en ole enää paikkaa hakenut. Toivottavasti löydämme kumpikin etsimämme.)
Kommentit (117)
Hain paikkaa, johon minulla oli soveltuva koulutus ja todella hyvä kokemus, mutta ei vaadittua koulutusta.
Haastattelussa kehuivat miten mahtavaa että minulla on kaiken lisäksi myös vaadittu koulutus. No tuota, eihän minulla ole.
"Mitä? Ei ole?" ja alkoivat ihmeissään selata hakemustani ja CV:tä, joissa kyllä aivan selvästi kerroin koulutukseni. Eivät olleet tainneet hakemuksia edes lukea 😂
Vielä ääneen ihmettelivät että eihän minua voida valita, kun heillä on yksi päteväkin hakija. Niinpä, kyllähän MINÄ sen tiesin että jos päteviä on, olen heti mappi öössä 😂
Vierailija kirjoitti:
Firman pomo sai selville että olin käynyt jo pidemmän aikaa panemassa sen vaimoa🤣
Et sinä impotentti ketään pahe.
Olin liian koulutettu ja pätevä eivätkä uskoneet että jäisin työpaikkaan pitkäksi aikaa.
Myös toinen hyvä oli se että olen mies. Kyseessä oli talousalan työ. Tätä ei toki sanottu suoraan.
En ole koskaan saanut mitään syytä, harvoin edes vastausta ylipäätään
Yhteen työpaikkaan palkattiin vain nuoria joilla ei koulutusta/pomon sukulaisia.
Ja ala on sellaainen että pätevyyksiö yleensä korostetaan.
- väärän värinen takki
- väärä kampaus
- väärän väriset hiukset
- ei ole sukulainen
- väärä horoskooppimerkki
- haluat jäädä kesälomalle (hain kesätöitä ja ihan vapaaehtoisesti omasta aloitteesta, en kenenkään pakottamana ja todellakin olisin halunnut kesätöitä enkä lomailla, sitä vartenhan minä tulin haastatteluun)
- ylioppilas, ei me mitään ylioppilaita palkata
- ei sitoudu työhön (kukaan ei ole antanut vakituista työpaikkaa, vaikka kuinka on hakenut)
- lähdet kuitenkin kohta pois
- lähdet opiskelemaan, ei me palkata
- ei me lapsettomia palkata
- ei me sinkkuja palkata
- ei me homoja palkata
- sulla ei ole autoa, ei me anneta työvuoroja (työtehtäviin, jossa ei todellakaan tarvita autoa)
Kerroin haastattelussa, että motivaationi hommaan on sisäsyntyinen, koska taloudellisesti en edes tarvitsisi työpaikkaa. Siis että ihan rakkaudesta lajiin haluaisin tehdä sitä työtä. Haastattelija (pomo) vastasi, että palkkaa mielummin jonkun joka on sitten taloudellisesti riippuvainen. Siinä hetkessä tajusin toki itsekin että ei taida olla kiva paikka
-Tuossahan on varmaan kyse siitä, että on haluttu antaa paikka sitä enemmän tarvitsevalle?! Eli sille, jolla EI ole rahaa ylimääräisenä. Sellanenhan työn eniten tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian kova palkkapyyntö. Harkitsen siis työpaikan vaihtoa ja saisin kyllä töitä monesta paikasta mutta palkkaa haluaisivat maksaa 1000 - 2000 e/kk vähemmän kuin nyt saan. Juu kiitos ei.
Työstä maksetaan kyseisen tehtävän mukaan, ei sen mukaan mitä nykyään saat.
Aivan, onneksi ilmeisesti oli varaa valita, tai tässä tapauksessa jättää valitsematta kyseinen työ.
No niin hulluja selityksiä on ollut, että vaikea valita top 3. Olen 50+v ja hakenut töitä 80-l lähtien. Jotenkin aika älytön juttu mulle sanottiin kerran jo haastattelussa. Olen todella pitkä nainen, yli 180cm ja haastattelijoina oli 3 minua lyhyempää miestä. Minulle sanottiin, että "etsitään tähän tehtävään meille sopivaa kynttilänpätkää". En ole ikinä kuullut tuollaista sanontaa ja tulkitsin sen niin että he ehkä haluaisi tehtävään ilmeisesti jonkun lyhyemmän. En saanut paikkaa ja tunsin siihen valitun, joka oli vanha opiskelijakaverini. Hän oli ehkä n 155 cm pitkä. Tästä on joa aikaa, mutta en ole unohtanut tota kynttilänpätkä-juttua. Kyseessä toimistossa tehtävä työ, jossa ihmisen keholn mitoilla ei merkitystä työn suorituskyvylle.
Vierailija kirjoitti:
Kerroin haastattelussa, että motivaationi hommaan on sisäsyntyinen, koska taloudellisesti en edes tarvitsisi työpaikkaa. Siis että ihan rakkaudesta lajiin haluaisin tehdä sitä työtä. Haastattelija (pomo) vastasi, että palkkaa mielummin jonkun joka on sitten taloudellisesti riippuvainen. Siinä hetkessä tajusin toki itsekin että ei taida olla kiva paikka
-Tuossahan on varmaan kyse siitä, että on haluttu antaa paikka sitä enemmän tarvitsevalle?! Eli sille, jolla EI ole rahaa ylimääräisenä. Sellanenhan työn eniten tarvitsee.
Varmaan jollekin ulosottovelkaiselle. Katsoneet yhdessä kärjäoikeuden papereita ja päättäneet, että tuolle annetaan tuo työpaikka, koska hänellä on näin paljon velkaa?
Ajokortin puute toimistotyöhön firmaan, jolla ei oo ku yks toimisto
En saanut töitä koska olin liian "pätevä". En saanut myöskään koulutuspaikkaa koska "me ny aateltiin vaan merkonomia". Nim. työtön yhä.
Ei ollut omaa autoa, työpaikka oli reilun kilometrin päässä johon olisin mennyt kävellen. Sanottiin että keikkaa voi tulla muihinkin paikkoihin niin oma auto pitää olla, tästä ei ollut mitään mainintaa tyyöpaikkailmoituksessa, kyseessä siis siivous työ.
Vierailija kirjoitti:
Hain paikkaa, johon minulla oli soveltuva koulutus ja todella hyvä kokemus, mutta ei vaadittua koulutusta.
Haastattelussa kehuivat miten mahtavaa että minulla on kaiken lisäksi myös vaadittu koulutus. No tuota, eihän minulla ole.
"Mitä? Ei ole?" ja alkoivat ihmeissään selata hakemustani ja CV:tä, joissa kyllä aivan selvästi kerroin koulutukseni. Eivät olleet tainneet hakemuksia edes lukea 😂
Vielä ääneen ihmettelivät että eihän minua voida valita, kun heillä on yksi päteväkin hakija. Niinpä, kyllähän MINÄ sen tiesin että jos päteviä on, olen heti mappi öössä 😂
Meille otettiin pari vuotta sitten insinöörihommiin tyyppi, joka ei ollut insinööri. Oli selvästi pätevin hommaan, vaikka muodollinen pätevyys puuttuikin. Olin mukana työhaastattelussa, ja sanoin heti, että haku poikki, tässä meidän tyyppi on, täähän osaa ja tietää kaiken. Parhaita työntekijävalintoja koskaan. Ja aikaisempaan keskusteluun liittyen, tämä henkilö on juuri sellainen, joka tekee töitä nimenomaan rakkaudesta kyseistä insinöörialuetta kohtaan; rahapalkka jota sitäkin toki maksetaan on sivuseikka.
Tampereen kontti. Työtön varastoalan ammattilainen. Palkkatukityö.
Kaikenlaista haastattelua, testiä ja kuponkiakin piti täyttää.
Ja nda piti allekirjoittaa.
En ollut kuulema tsrpeeksi motivoitunut.
No, sain alani töitä hiukan myöhemmin ilman työkkäriä.
Nauratti vaan tuo toimitusjohtajaa leikkinyt naikkonen. Jakkupuku vaan suhisi kun puhelimessa puhuttiin.
Olin yli 10 v isossa firmassa. Tuossa ajassa oli paljon organisaatiomuutoksia joten osastoani siirreltiin lähes vuosittain organisaatiossa paikasta toiseen. Hain toista paikkaa samasta firmasta. En tullut valituksi koska en osoittanut sitoutumista. Olin muka vaihtanut työoaikkaa jatkuvasti.
Kyllä. En tullut valituksi vaikka työkokemusta oli. Kysyin syytä tähän. Haastattelija sanoi että minulla olisi pitänyt olla tietty x kurssi käytynä.
( oli käytynä, luki tiedoissani)
Heh, minut valittiin tehtävään ja irtisanottiin koeajalla. Tosin tehtävä oli aivan joku muu mihin olin hakenut, ja työpaikkakin oli aivan muualla mihin haettiin. Irtisanoiduin edellisestä työstäni vaihtaakseni tähän uuteen. Yrittäessäni selvittää, että milloin se työ, johon olin hakenut alkaa siellä mihin olin hakenut, en saanut vastausta. (vaihdoin työpaikkaa siksi, että se olisi ollut lähempänä kotia, toimipiste johon minut asetettiin oli kauempana kotia kuin se työ jossa olin ollut)
Irtisanomiseni jälkeen tehtäviä alkoi hoitamaan heillä ennenkin ollut työntekijä, hän ei vaan pystynyt vapautumaan edellisestä tehtävästään siihen mennessä kun työn oli määrä alkaa joten minut valittiin. Irtisanomisen syyksi sanottiin että olin sopimaton työhön ( yli 20 vuotta tehnyt kiitettävästi saman alan töitä).
No, alkujärkytyksen jälkeen suuntasin aivan uudelle alalle (olin liki 50-v, joten uudelleen työllistyminen työttömänä oli haasteelista) ja nyt saan liki nelinkertaista palkkaa, mutta en koskaan unohda miten m. ulkku se lihava ä.mmä oli joka piti minua pelinappulanaan, toivottavasti karma kostaa!
Hain yhteen pieneen raksafirmaan vuosituhannen alussa. Haastattelun lopussa kysyttiin armeijasta ja kerroin käyneeni sivarin. Haastattelija osoitti ovea ja totesi että harmin paikka sillä muuten olisin ollut siihen mennessä paras hakija
Parempu vain, kun pysyttelet kotona antamassa miehellesi pillua.