Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parhaita syitä, miksi ette saaneet hakemaanne työpaikkaa?

Vierailija
05.11.2025 |

En löytänyt tästä aiheesta ainakaan kovinkaan tuoretta ketjua, joten aloitetaan sellainen itse. Eli: kun olette hakeneet työpaikkaa ja saaneet sen "valintamme tällä kertaa kohdistunut teihin" -vastauksen; jos teille on eritelty syitä sille miksi ette tulleet valituiksi, onko vastaan tullut kovinkin lennokkaita, kummallisia tai muuten mieleen jääneitä perusteluja?

Aloitan. Olen tehnyt kotiavustajan töitä pian kaksi vuosikymmentä. Tovi sitten työhakuuni myytiin ei oota ja nimettiin perusteluna se, etten työhaastattelussa antamani vastauksen mukaan laula karaokea mielelläni. Työ kun olisi (tätä en hakiessa tiennyt) edellyttänyt paitsi asiakkaan viemistä karaokebaariin, myös itse laulamista. 

(Sama asiakas näyttää edelleen hakevan kotiavustajaa, mutta toista kertaa en ole enää paikkaa hakenut. Toivottavasti löydämme kumpikin etsimämme.)

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En saanut hakemaani paikkaa koska olin mies. Rekrytoiva esinainen vielä sanoi tämän syyn suoraan että halusi tiimiin naisen koska muutkin tiimissä olivat naisia, ja ajatteli kai pehmentävänsä takaiskua lisäämällä vielä, että olit kyllä muuten pätevin hakija! Tapahtui 90-luvulla. 

Kukaan ei halua naistiimiin likaista miestä, etenkään sellaista, joka saattaa olla potentiaalinen seksuaalisen häirinnän lähde.

Taustalla saattaa olla myös pelko siitä, että jossain vaiheessa, kun tiimin sisältä halutaan löytää joku tiiminvetäjän tehtäviin, noheva mies tulisi valituksi.

En halua avata seksuaalinen häirintä -matopurkin kantta sen enempää kuin, että totean, että siitä on nykyään helppo päästä eroon. Pelkkä epämääräinen vihjailu riittää.

Vierailija
42/84 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tätä suoraan sanota, mutta yleisin syy mun sivuuttamiseen on sukupuoli. Vaikka kovasti jankutetaan, et asenne ratkaisee, niin ei, kyllä se sukupuoli ratkaisee jos yrittää naisena tuppautua duunariksi miehiselle alalle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienestä otoksesta huolimatta tämä on todella mielenkiintoinen keskustelu.

Lähes kaikki mainitut hylkäysperusteet ovat luonnollisesti nykyään laittomia, eikä kukaan älyissään oleva työnantaja kertoisi niitä työnhakijalle tai välttämättä edes työtovereilleen.

Osa on loogisia ja osa on järjettömiä, ja ne kertovat siitä, että kaikki työnantajat eivät suinkaan ole lainsäätäjän olettamia täysipäisiä toimijoita. Ne ovat kuitenkin todellisuutta.

Erityisesti sympatiseerasin tuota liian akateeminen työyhteisöön, johon olen oikeasti törmännyt työelämässä, jossa vaadittiin raakaa työntekoa akateemisen jahkailun sijaan. Kyse oli sanapalkalla tehtävistä käännöstöistä, joten ko. henkilöt havaitsivat pian itsekin olevansa väärissä hommissa.

Ehkä järjettömin perustelu olla palkkaamatta muuten pätevä hakija, johon olen itse törmännyt, on ollut pitkä tukka miehellä.

Vierailija
44/84 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain osa-aikatyötä, ilmoituksen mukaan 8-14.

Eivät palkanneet minua, koska kehtaisin haastattelussa ilmoittaa, etten tee ylimääräisiä tunteja toisessa pisteessä vielä klo 14.00 jälkeen.

Olivat siinä uskossa, että hypin riemusta kun (matala palkkainen) työ olisikin ollut täysiaikainen. Hain työtä nimenomaan osa-aikaisuuden takia, koska se olisi mahdollistanut kätevästi muun elämän. (ja ei, en olisi saanut mistään muualta edes rahaa kompensoimaan palkkaa) 

Vierailija
45/84 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihan suoraan liity keskustelun aiheeseen, mutta kerronpa nyt tämän. Hain asiantuntijatyötä isosta organisaatiosta. Pääsin kahden kärkeen ja haastatteluun. Haastattelun aikana tuli vaikutelma, että silloinen määräaikainen työni toisessa isossa organisaatiossa ei miellyttänyt haastattelijaa. Tämä silloinen työpaikkani oli alalla arvostettu organisaatio, ja minulla oli todella relevanttia työkokemusta. Hain siis uutta työtä, koska silloinen työni oli päättymässä, eikä jatkosta ollut siinä kohtaa tietoa.

Haastattelun jälkeen sain puhelun, että valinta oli kohdistunut toiseen haastateltuun, Maija Meikäläiseen (nimi muutettu). Syytä valinnalle ei kerrottu. Hetken päästä sain tekstiviestin tyyliin "Hei Maija, yritin tavoitella puhelimitse, sinut on valittu tehtävään..." En koskaan ilmoittanut, että viesti tuli väärälle henkilölle, niin ammattitaidotonta se minusta oli. Onneksi sain jatkoa omasta työpaikastani ja sille tielle jäin. Ei ole tullut haettua uudelleen tuohon toiseen organisaatioon, toki ehkä jonain päivänä sitäkin voi harkita. Ja joo, julkisesta sektorista on kyse.

Vierailija
46/84 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hain työpaikkaa, jossa ei tarvittu autoa mihinkään ja jonne olisin päässyt kätevästi julkisilla. En saanut työtä koska mulla ei ollut autoa.

Mulle on annettu sama selitys. Olemmekohan hakeneet samaa työpaikkaa?

T: Tuntematon 

Ehkä työnantaja pelkäsi, ettette joustaisi työajoissa, koska olette riippuvaisia julkisen liikenteen aikatauluista? 

Vierailija
47/84 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain teollisuusmaalarin töitä ja paikan periaatteessa sainkin. Työsopimusta allekirjottaessani rekrytoija huomasi minun olevan vasenkätinen ja perui palkkaamiseni. Työpisteet olivat hänen mukaansa rakennettu oikeakätisille. Juuri sillä hetkellä otti pattiin, mutta jo kotimatkalla iloitsin siitä etten paikkaa saanut, sillä kyseessä olisi ollut urakalla tapahtuva pienesineiden liukuhihnalla maalaaminen. 

Vierailija
48/84 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Ei syytä koskaan kerrota.

Vierailija
49/84 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firman pomo sai selville että olin käynyt jo pidemmän aikaa panemassa sen vaimoa🤣

Vierailija
50/84 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain myös soittaa laitoksen työpsykologille, joka oli korjannut osansa soveltuvuuskokeista. Hän kertoi, että olin osoittautunut täysin soveltuvaksi tehtävään, mutta miinuksen hän antoi siitä, että ei voinut olla varma yhteistyökyvyistäni, koska olin liian oma-aloitteinen. Kysyin, voisiko oma-aloitteisuus johtua siitä, että olin ollut vuosia yksinyrittäjänä. Hän myönsi, että hyvinkin voisi, ja poisti lausunnosta miinuksen. Minua se ei enää lohduttanut.

Loogista.

Jos liika oma-aloitteisuus on ongelma, miten se vähenee tai poistuu, jos sille löytyy syy?

Mietipä sitä. 

Kysyin muuten tuolta työpsykologilta sitä, miksi soveltuvuuskokeessa oli käytetty persoonallisuuden arvioimisessa jo lähinnä vain viihteelliseksi katsottua piirtämistestiä. Hetken mietittyään hän sanoi, että se paperi oli varmaankin vahingossa joutunut siihen koepinkkaan, eikä sitä ollut käytetty arvioimisessa. Työpsykologi siis joko oli huolimaton tai valehteli, mikä antaa epäillä sitä, olivatko hänen arvionsa muiltakaan osin oikean suuntaisia. Pikantin lisänsä tähän tuo se, että kyseessä oli se valtion organisaatio, jossa kaikkein vähiten soisi näkevänsä pientäkään hutilointia. 

Vierailija
51/84 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain teollisuusmaalarin töitä ja paikan periaatteessa sainkin. Työsopimusta allekirjottaessani rekrytoija huomasi minun olevan vasenkätinen ja perui palkkaamiseni. Työpisteet olivat hänen mukaansa rakennettu oikeakätisille. Juuri sillä hetkellä otti pattiin, mutta jo kotimatkalla iloitsin siitä etten paikkaa saanut, sillä kyseessä olisi ollut urakalla tapahtuva pienesineiden liukuhihnalla maalaaminen. 

Tämä oli aika paha! Toivottavasti jatkossa ilmoittivat, että työhön haetaan vain oikeakätisiä. 

Vierailija
52/84 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voin ammattirekrytoijana kertoa hauskan faktan. Näitä hölmöjä perusteluja yhdistää aina ja joka kerran se, että hakija vaatii perustelua ja sitä todellista syytä ei voi kertoa. Ja toinen salaisuus: se mitä ei voida kertoa, ei käytännössä koskaan ole ikä tai sukuoli.

Siitä sitten miettimään ja pohtimaan.

Voin sanoa, että aika monta saunatonttua, klonkkua ja besserwisseriä on jätetty rannalle ja kerrottu viralliseksi syyksi, että ei puhu riittävän sujuvasti mandariinikiinaa kreikkalaisella aksentilla.

Vierailija
53/84 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Ei syytä koskaan kerrota.

Jotkut ekspertit suosittelevat, että pitäisi soittaa perään ja kysyä perusteluja. En tosin tiedä, kerrottaisiinko silloinkaan.

Vierailija
54/84 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkedinissä ja duunitorilla on eräs firma hakenut yhteen tehtävään tekijää jo 1,5v putkeen. Itsekin siihen tehtävään hain, mutta ei sieltä koskaan kukaan millään viestillä vastannut. Onkohan toi edes sallittua, että pitävät vain verkot vesillä noin pitkään ilman aikomustakaan palkata ketään?

Vierailija
55/84 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä voin ammattirekrytoijana kertoa hauskan faktan. Näitä hölmöjä perusteluja yhdistää aina ja joka kerran se, että hakija vaatii perustelua ja sitä todellista syytä ei voi kertoa. Ja toinen salaisuus: se mitä ei voida kertoa, ei käytännössä koskaan ole ikä tai sukuoli.

Siitä sitten miettimään ja pohtimaan.

Voin sanoa, että aika monta saunatonttua, klonkkua ja besserwisseriä on jätetty rannalle ja kerrottu viralliseksi syyksi, että ei puhu riittävän sujuvasti mandariinikiinaa kreikkalaisella aksentilla.

Että ulkonäkö ja luonne menee osaamisen edelle? Ai kun kiva. Sitten nämä ihmiset suree, kun eivät saa töitä, vaikka osaaminen on kunnossa, ja masentuvat, kun eivät tiedä missä vika. Mitä jos kantasitte vastuunne ja kerrankin sanoisitte ääneen, että ei haluta sua tänne, koska ulkonäkö ja luonne ei miellytä? Jotain tällaista olen omalla kohdallanikin epäillyt... Olen yrittänyt saada työpaikaltani erästä työtä, mutta sen sai itseäni nuorempi, kokemattomampi ja vähemmän koulutettu henkilö - ja paremman näköinen. 

Vierailija
56/84 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain työttömänä ollessani työkkärin osoittamaa työllistämispaikkaa museovalvojaksi. En tullut valituksi. Perustelu oli se, että "oli niin hyviä hakijoita". Kaikki työttömiä siis....

Vierailija
57/84 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En saanut hakemaani paikkaa koska olin mies. Rekrytoiva esinainen vielä sanoi tämän syyn suoraan että halusi tiimiin naisen koska muutkin tiimissä olivat naisia, ja ajatteli kai pehmentävänsä takaiskua lisäämällä vielä, että olit kyllä muuten pätevin hakija! Tapahtui 90-luvulla. 

Kukaan ei halua naistiimiin likaista miestä, etenkään sellaista, joka saattaa olla potentiaalinen seksuaalisen häirinnän lähde.

Jos kertoisin, että tämä naisryhmä on enimmäkseen ylipainoinen, kaljuuntuva ja paljon mua vanhempi, luuletko, että olisin kiinnostunut heistä?

AP

Ehkäpä toi sun kuvotus heitä kohtaan paistoi läpi. On mukavaa työskennellä ihmisten kanssa jotka ei katso toisia alaspäin ulkonäön perusteella.  Ihminen kyllä vaistoaa kun joku halveksuu häntä. Ei nyt tarvii kiinnostunutkaan olla, mutta kyllä sen näkee monesti katseesta ja elekielestä kun joku luulee olevansa parempi ihminen. 

Vierailija
58/84 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta onko tuo typerä vai tuossa tapauksessa ihan pätevä (joskaan lähes varmasti ei laillinen) syy?

- Itsekin vasenkätinen

Vierailija
59/84 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin muuten tuolta työpsykologilta sitä, miksi soveltuvuuskokeessa oli käytetty persoonallisuuden arvioimisessa jo lähinnä vain viihteelliseksi katsottua piirtämistestiä. Hetken mietittyään hän sanoi, että se paperi oli varmaankin vahingossa joutunut siihen koepinkkaan, eikä sitä ollut käytetty arvioimisessa. Työpsykologi siis joko oli huolimaton tai valehteli, mikä antaa epäillä sitä, olivatko hänen arvionsa muiltakaan osin oikean suuntaisia. Pikantin lisänsä tähän tuo se, että kyseessä oli se valtion organisaatio, jossa kaikkein vähiten soisi näkevänsä pientäkään hutilointia. 

Valehteli.

Ainahan tuommoiset huuhaatestit ovat mukana vahingossa, jos laittaa kovan kovaa vasten.

Vierailija
60/84 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain 60-luvulla säästöpankkiin töihin keskikoulun jälkeen. En saanut työtä, koska mulla oli kuulema liian hyvä todistus. Ka oli 9. No sen jälkeen en ole säästöpankkia tarvinnutkaan😅

Onneksi jatkoin opiskelua ja sain oikeita töitä.

T. N 76 v

Höpö, höpö, olet kääntånyt keskiarvonumerosi ylösalaisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme