Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ekaluokkalaisen kouluaamut

Vierailija
04.11.2025 |

Mitä tehdä, kun ekaluokkalainen lapsi ei tee aamuisin itsenäisesti lähes mitään ja koko ajan täytyy käskeä ja hoputtaa? Tämä on aivan hirveää ja olemme joka aamu myöhässä. Koulu alkaa yleensä 8:15. 

Lapsi käy herättyään vessassa ja pesen hänen hampaansa (hammaslääkärin ohje, että aikuinen pesee). No sitten alkaa tämä joka-aamuinen hauskuus. Vaatteet on toki valittu edellisenä iltana. Sanon lapselle, että menehän pukemaan ja jätän hänet vaatteiden kanssa, hetken päästä kun menen katsomaan, niin hän vain istuskelee tai on alkanut puuhailla omiaan. Sama toistuu vaikka pukisi vaatteet silmieni alla esim. olohuoneessa. Jotta jotain tapahtuu, minun täytyy _koko ajan_ käskeä häntä "Noniin nyt pikkarit, sitten t-paita, Hei nyt housut, laita jo housut, huhuu housut päälle, sitten pitkähihainen, sukat"... olen ihan loppu ja pinna kiireellä aamuisin. Ja vanhemmat lapset jää ilman huomiota, kun täytyy koko ajan ohjata yhtä. Ja kyse ei ole siitä, ettei tämä ekaluokkalainen osaisi tehdä näitä juttuja. Vaan jostain syystä ei vain tee. Ei varmaan tarvii mainita, että sama toistuu eteisessä ulkovaatteiden kanssa. Aamupalalla saa myös hoputtaa, kun lapsi jää istuskelemaan ja katselemaan, eikä syöminen meinaa edetä millään. Sama vessassa, pöntölle voisi hyvin jäädä istumaan vaikka 15 minuutiksi. 

Nyt oikeasti jotain toimivia keinoja?? Lopetanko kaiken ohjaamisen ja myöhästytään pari kertaa oikein kunnolla? Ehkä lapsi oppii, jos saa opettajan suunnalta palautteen?

Kommentit (239)

Vierailija
121/239 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi mulla ei ole lapsia. Olisivat juurikin tuollaisia hitaita vässyköitä joita pitäisi pukea vielä 18-vuotiaanakin.

Ai tulleet sinuun vai?

Vierailija
122/239 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme lasta, vanhimman ja nuorimman ikäero 5 vuotta. En muista että kenenkään kohdalla olisi ollut ongelmia ehtiä kouluun ajoissa.

Eli en voi auttaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/239 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ihan samat haasteet ekaluokkalaisen kanssa, ei saa aamuisin mitään aikaiseksi, vaan kaikki pitää ohjeistaa ja hoputtaa. On niin vetelää ja hidasta toimintaa. Monesti kun käsketty puuron jälkeen pukemaan kouluvaatteet päälle, niin lapsi onkin hipsinyt vaan sänkyyn makoilemaan. Jos pitäisi lapsen itse selviytyä kouluun, niin ei onnistuisi ikinä.. meillä tosin myös illalla sama homma.

Vierailija
124/239 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on tosi raskasta kun toinen ei tee mitään, vie lopulta toisen voimat kokonaan. Vika on sinussa, sinä päätät miten annat itseäsi kohdeltavan, sulla on se valta ja sinä asetat rajat. Et passaa toista. Piste. 

Vierailija
125/239 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin tuota sinun lastasi. Klo 8.15 alkaa koulu ja vasta ekaluokkalainen. Siihen kun keväällä lisää vielä taas kesäaikaan siirtymisen, niin on vaikeaa herätä. Tämä ei ole lapsesi syy eikä sinun syysi, vaan tämä on päättäjien syytä, jotka eivät ajattele pieniä lapsia yhtään, kun näitä aikatauluista ja kelloista päättävät. Aikuisilla pitää olla mahdollisuus etätöihin ja joustaviin työaikoihin, mutta lapset joutuvat joka aamu heräämään tosi aikaisin ja lähtemään kouluun. Onhan se tietty kiva, kun opettajat pääsevät ajoissa kotiin, klo 12 ja klo 13 varmaan ekaluokalla koulu päättyy. Miksi ei aikataulua saada alakoulussa sopivaksi lapsille? Jos koulu alkaisi klo 9 tai myöhemminkin, niin tilanne lapsella olisi aivan toinen. Lähtisi mielellään kouluun eikä olisi väsynyt. Ilta kuitenkin menee usein harrastuksissa ja vanhempien kanssa puuhastellessa, niin ei vielä klo 20 malta koululaiset nukkumaan mennä. 

Mistä tiedän, että myöhäisempi koulun alkamisaika auttaa? Siitä, kun koulussamme alkamisaikaa myöhästytettiin ja se on niin hyvä asia, etten voi kuin kiittää viisaita kuntamme päättäjiä ja opettajia. Toivottavasti jatkuu ja jää pysyväksi alakouluissa. Yläkouluissakin olisi hyvä kokeilla loppuuko levottomuus, jos koulu alkaisi klo 9, luulen että auttaisi. Mutta koska koulupäivät ovat pidempiä yläkouluissa kuin alakouluissa, niin sen takia koulun ole alettava aiemmin, klo8. 

Yritä ap ymmärtää pientä koululaista ja yritätähän sinä. Koulun aloitus itsessään on todella raskasta lapselle, mutta se kyllä helpottuu, kun kouluun totutaan. Yritä saada lapsi ajoissa illalla nukkumaan, niin aamuherääminen helpottuu. Toisaalta ei tuo erikoinen tilanne ole, koska tytöntyttö on samanlainen jumittelija, jos pitää lähteä kouluun tms pakolliseen. Viikonloppuisin ei ongelmaa ole, kun on lähdettävä tallille hevosia hoitamaan klo 7. 

Vierailija
126/239 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on ekaluokkalainen ja tarvitsee vielä aikuisen tukea esim järjestyksessä. Joko sanot vaatekappale kerrallaan (ja autat vaikeimpien kanssa) tai kokeilkaa tarrapalkintoa? Lapselle ensin selkeä kuvallinen ohje missä järjestyksessä vaatteet puetaan, sitten ensin aikuisen kanssa harjoitellaan tekemään vaikka viikon ajan kuvaohjeen mukaan (pue ensin sukat sitten katso mikä vaatekappale tulee seuraavaksi). Ja sen jälkeen voi alkaa saada liimata tarran tarratauluun jos onnistuu vaikka joka toisen listasta pukemaan itsenäisesti. Lopulta oppii pukemaan kaikki vaatteet itse seuraten kuvaohjetta. Lisäksi lapsi kannattaa laittaa aiemmin nukkumaan jos on aamuisin väsynyt.

Hän osaa nämä asiat kyllä 😃 kyse ei ole siitä ettei OSAA pukea, vaan jostain syystä ei vaan meinaa saada aamuisin tehtyä asioita, jotka pitää ennen lähtöä tehdä. Varmaan täytyy kokeilla laittaa kuude

Ehkäpä se on normaalia pikku lapsilta,ekaluokkalaiselta vielä jäädä haaveilemaan kun huomaa jotain kiinnostavampaa kuin kouluun kiirehtiminen? Ehkä pitää vaan hoputtaa, toistoja toistoja ennenkuin alkaa itse hoitamaan hommaa paremmin.

-lapseton

Vierailija
127/239 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin tuota sinun lastasi. Klo 8.15 alkaa koulu ja vasta ekaluokkalainen. Siihen kun keväällä lisää vielä taas kesäaikaan siirtymisen, niin on vaikeaa herätä. Tämä ei ole lapsesi syy eikä sinun syysi, vaan tämä on päättäjien syytä, jotka eivät ajattele pieniä lapsia yhtään, kun näitä aikatauluista ja kelloista päättävät. Aikuisilla pitää olla mahdollisuus etätöihin ja joustaviin työaikoihin, mutta lapset joutuvat joka aamu heräämään tosi aikaisin ja lähtemään kouluun. Onhan se tietty kiva, kun opettajat pääsevät ajoissa kotiin, klo 12 ja klo 13 varmaan ekaluokalla koulu päättyy. Miksi ei aikataulua saada alakoulussa sopivaksi lapsille? Jos koulu alkaisi klo 9 tai myöhemminkin, niin tilanne lapsella olisi aivan toinen. Lähtisi mielellään kouluun eikä olisi väsynyt. Ilta kuitenkin menee usein harrastuksissa ja vanhempien kanssa puuhastellessa, niin ei vielä klo 20 malta koululaiset nukkumaan mennä. 

Mistä

Ap:n ja näillä muilla lapsilla on selkeästi toiminnanohjauksessa ongelmia. Googlatkaa vaikka samoilla: Kuinka kehittää lapsen toiminnanohjausta arjen tilanteissa. Älkää huutako ja rankaisko, ne tekevät lapsen ja omastakin elämästä kurjaa. Lapsi tarvitsee apua ja se, että lapselle jäkätetään, että itse, tai lapsen sisarukset, serkut ja kumminkaiman kaverit kyllä osasivat jo tuossa iässä, saa lapsen itsetunnon romahtamaan. Lapsi tarvitsee tukea ja apua ja sitä saa myös vanhempansa, kun tutustuu ongelman hoitamiseen. 

Vierailija
128/239 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsella raudanpuute tai anemia? Se ainakin tekee aamuista hyvin tahmeita.

Vierailija
129/239 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo lapsi on täysi tylsimys ja hänen äitinsä myös.

Vierailija
130/239 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, kai ton ikäinen osaa pestä itsekin hampaansa ! Mikä h-lääkärin ohje.......??? En oo koskaan kuullutkaan moisesta....... Lapsi pesee tasan itse hampaansa !!!!!! Eikö hän Katso mitään lasten aamuohjelmia ? Niitähän tulee tuutin täydeltä aikaisin arkena. Mä herään aina n. klo 05:30, luen kirjaa tunnin ja sitten nousen ylös ja avaan TV:n. Arkena siis. NS töihin lähden n. klo 08:00, tai muutamaa minsaa yli. Joko kävellen tai omalla potkulaudallani, ei siinä ole mitään akkua, moottoria yms. Ja olen siis 49-v vammainen nainen. Muistelen omia kouluaikojani. Samaa se mullakin oli, en sinne mennyt koskaan mielelläni. Ja jopa, kun olin 16-v, ja amis alkoi, niin piti herätä aikaisin, että ehti oikeaan bussiin, joka siihen aikaan vei suoraan paikan päälle monta muutakin ihmistä. Joskus joutui käyttämään jopa kahta bussia. Ainakin takaisin tullessa. Eikä ole normaalia, et ton ikäinen lapsi ei ole hereillä kouluaamuna tarpeeksi ajoissa ! Millä hää sinne

Missä kunnossa hampaasi ovat? Hammaslääkärin ohjeet ovat nykyään, että yli 10-vuotiailtakin olisi hyvä aikuisen pestä hampaat. Plakki pitää puhdistaa kunnolla myös kielen puolelta ja posken puolelta ja hammasväleistä. Kun käsket lapset pesemään hampaat, hän huitaisee edestä ja vähän sivulta ja sillä selvä. Lapsen hampaiden hoito on vanhempien vastuulla. Tekarit rippilahjaksi ja kädellä peitetyt hymyt ovat hyvin tavallinen ilmiö ikääntyneempien keskuudessa. Valitettavasti hammashoito on ajettu alas taas, verrattuna esim 70- ja 80- lukuihin. Silloin toimi neuvola - koulu ja opiskelijoiden hammashoito. Taisi olla 90-luvun lama, jolloin se taas jäi vain varakkaiden mahdollisuudeksi. Nyky-Suomessa se on kuin luksuslaukku. Harvalla siihen on varaa.

Vierailija
131/239 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi mulla ei ole lapsia. Olisivat juurikin tuollaisia hitaita vässyköitä joita pitäisi pukea vielä 18-vuotiaanakin.

Hyvö niin, koska itsekin olet tuollainen vässykkä ja saamaton nahjus.

Vierailija
132/239 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kolme lasta, vanhimman ja nuorimman ikäero 5 vuotta. En muista että kenenkään kohdalla olisi ollut ongelmia ehtiä kouluun ajoissa.

Eli en voi auttaa. 

Tästä tiedosta me kaikki kiitämme.

Vierailija
133/239 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ihan samat haasteet ekaluokkalaisen kanssa, ei saa aamuisin mitään aikaiseksi, vaan kaikki pitää ohjeistaa ja hoputtaa. On niin vetelää ja hidasta toimintaa. Monesti kun käsketty puuron jälkeen pukemaan kouluvaatteet päälle, niin lapsi onkin hipsinyt vaan sänkyyn makoilemaan. Jos pitäisi lapsen itse selviytyä kouluun, niin ei onnistuisi ikinä.. meillä tosin myös illalla sama homma.

Olette nahjusperhe.

Vierailija
134/239 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo lapsi on täysi tylsimys ja hänen äitinsä myös.

Eri.  Kiitos tiedosta. Ihanaa, että suot aurinkoisen ylevyytesi tänne iloksemme! Tervetuloa uudelleen, jäämme odottamaan!

Vierailija
135/239 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsella raudanpuute tai anemia? Se ainakin tekee aamuista hyvin tahmeita.

Ei, vaan älyn puute.

Vierailija
136/239 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on TÄYSIN normaalia ekaluokkalaisen käytöstä. Totta kai tuon ikäinen tarvitsee vanhempien ohjausta kaikessa tuollaisessa. 

Vierailija
137/239 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apee onnistui hyvin saamaan naiset taas hänen kanssa änkyttämään.  Tämä on vanhanpiian  päivän huvia keksiä näitä änkkäämisiä lapsista . Hyi helvetti.    😝😝😝😝😝😝🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮

Hyi helvetti itseäsi. Opettele edes kirjoittamaan kirjaimilla, nuo emojit tekevät sinusta yhä enemmän tollon, jota kukaan ei ota tosissaan yhtään missään.

Sinä puolestasi olet idiootti.

Vierailija
138/239 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on tosi raskasta kun toinen ei tee mitään, vie lopulta toisen voimat kokonaan. Vika on sinussa, sinä päätät miten annat itseäsi kohdeltavan, sulla on se valta ja sinä asetat rajat. Et passaa toista. Piste. 

Toinenpa sitten jättää passaamatta ja lapsen kotii ja koulut käymättä.. Toinenpa päättää, että vikapa se onkin itsessä ja valtaapa tässä pitää käyttää. Piste.  

Olisikohan kuitenkin joku muu keino parempi?

Vierailija
139/239 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni aloitti kans koulu syksyllä. En tiedä auttaako tämä, mutta laitan hälytykset joka toiminnalle (alussa lapsi ei osannut lukea vielä joten päätettiin yhdessä mihin kohdalle mitäkin emoji, jotta lapsi ymmärtää mitä pitä tehdä). Esim. Jos koulua klo 8:15:

- Klo 7:00 herätys

- Klo 7:05 pese hampaat

- Klo 7:10 syö aamupala (lapsella on oma lokero välipaloille, tai sitten paistaa itse kananmuna)

- klo 7:40 pue vaatteet

- Klo 7:55 kouluun

Alkuun jouduin seurailla kauan lapsilla kestää kukin vaihe ja säädin sen mukaan aikaa ja herätykset. Nyt on toiminut eikä minun tarvitse sanoa milloin pitää tehdä mitäkin. Tärkeintä myös kaikille tavaroille oma paikka, eli välipalat, reput, Ulkovaatteet jne). Vielä harjoitellaan sään lukemista, jotta osaa jatkossa pukea itse säänmukaisesti.

Vierailija
140/239 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin mietin, että miten päiväkotiin päästiin aikanaan ajoissa? Äiti puki varmaan. Voisitko kysyä lapselta, että haluatko pukea itse vai autanko, että ehditään? Ei kai se niin kamalaa ole, jos autat ja molempien mieli on hyvä.

Mäkin itse aina heräsin ensin ja join rauhassa kahvit ja laitoin itseni kuntoon ja sitten vasta herätin lapset. He saivat sitten tavallaan koko huomion. Mullakin oli junaan meno etten voinut myöhästyä.

Mäkin, mäkin... Hyvin olet täynnä itseäsi.