Ekaluokkalaisen kouluaamut
Mitä tehdä, kun ekaluokkalainen lapsi ei tee aamuisin itsenäisesti lähes mitään ja koko ajan täytyy käskeä ja hoputtaa? Tämä on aivan hirveää ja olemme joka aamu myöhässä. Koulu alkaa yleensä 8:15.
Lapsi käy herättyään vessassa ja pesen hänen hampaansa (hammaslääkärin ohje, että aikuinen pesee). No sitten alkaa tämä joka-aamuinen hauskuus. Vaatteet on toki valittu edellisenä iltana. Sanon lapselle, että menehän pukemaan ja jätän hänet vaatteiden kanssa, hetken päästä kun menen katsomaan, niin hän vain istuskelee tai on alkanut puuhailla omiaan. Sama toistuu vaikka pukisi vaatteet silmieni alla esim. olohuoneessa. Jotta jotain tapahtuu, minun täytyy _koko ajan_ käskeä häntä "Noniin nyt pikkarit, sitten t-paita, Hei nyt housut, laita jo housut, huhuu housut päälle, sitten pitkähihainen, sukat"... olen ihan loppu ja pinna kiireellä aamuisin. Ja vanhemmat lapset jää ilman huomiota, kun täytyy koko ajan ohjata yhtä. Ja kyse ei ole siitä, ettei tämä ekaluokkalainen osaisi tehdä näitä juttuja. Vaan jostain syystä ei vain tee. Ei varmaan tarvii mainita, että sama toistuu eteisessä ulkovaatteiden kanssa. Aamupalalla saa myös hoputtaa, kun lapsi jää istuskelemaan ja katselemaan, eikä syöminen meinaa edetä millään. Sama vessassa, pöntölle voisi hyvin jäädä istumaan vaikka 15 minuutiksi.
Nyt oikeasti jotain toimivia keinoja?? Lopetanko kaiken ohjaamisen ja myöhästytään pari kertaa oikein kunnolla? Ehkä lapsi oppii, jos saa opettajan suunnalta palautteen?
Kommentit (222)
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuota suihkukommenttiakin on alapeukutettu? Itse en ole yhtään aamuihminen ja viileä suihku aamulla on paras tapa herätä ja saada energiaa. Suosittelen testaamaan. Se auttaa jopa jumissa oleviin lihaksiin. Ei ole sattumaa että monet avantouimarit jotka käy aamulla uimassa on kaikista virkeimpiä vaikka ikääkin jo olisi.
Kylmään suihkuun laittaminen ja viileään suihkuun meneminen ovat ihan eri asioita. Varmaan siksi. Ensimmäinen kuulostaa epämiellyttävältä, pakottamiselta. Jälkimmäinen miellyttävämmältä ja vapaaehtoiselta. Ehkäpä siksi alapeukut....
Kyllä ennen, hyvinä aikoona, oli toisi. Silloon ei hampaata pesty eikä lääkäriin menty ja kouluunki hihrettiin kova leivänpala eväsnä 39 ja asteen pakkaases kesät talavet ja suret uluvo. Mutta EI valitettu ja virrekki osattihin ulukua. Nykyänsä vaan teeveetä vaharatahan eikä lypsääkään osata ja salaatia syörään. Eikä kirkos käyrä.
Lähtemisen ja valmistautumisen ongelmat ovat aivan tyypillisiä ADD:n oireita.
Vierailija kirjoitti:
Apee onnistui hyvin saamaan naiset taas hänen kanssa änkyttämään. Tämä on vanhanpiian päivän huvia keksiä näitä änkkäämisiä lapsista . Hyi helvetti. 😝😝😝😝😝😝🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮
Hyi helvetti itseäsi. Opettele edes kirjoittamaan kirjaimilla, nuo emojit tekevät sinusta yhä enemmän tollon, jota kukaan ei ota tosissaan yhtään missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuota suihkukommenttiakin on alapeukutettu? Itse en ole yhtään aamuihminen ja viileä suihku aamulla on paras tapa herätä ja saada energiaa. Suosittelen testaamaan. Se auttaa jopa jumissa oleviin lihaksiin. Ei ole sattumaa että monet avantouimarit jotka käy aamulla uimassa on kaikista virkeimpiä vaikka ikääkin jo olisi.
Kylmään suihkuun laittaminen ja viileään suihkuun meneminen ovat ihan eri asioita. Varmaan siksi. Ensimmäinen kuulostaa epämiellyttävältä, pakottamiselta. Jälkimmäinen miellyttävämmältä ja vapaaehtoiselta. Ehkäpä siksi alapeukut....
Kaikille tiedoksi, että myös sitä kylmän veden lämpötilaa pystyy ihan itse säätämään. Itsekin viilennän vettä vähitellen ja ihminen tottuu kylmään veteen (niin kuin avantouimaritkit). Järjenkäyttö on sallittua. Se on jokaisen henkilökohtainen kokemus mikä on viileän tai kylmän veden lämpötila. Toisille jo uimahallin vedenlämpötila (noin 25-28C) on viileetä ja kylmää. En ihmettele yhtään jos ihmisillä on vaikeuksia kasvattaa lapsia kuin aikuisillakin on vaikeuksia käyttää järkeään.
Vierailija kirjoitti:
Ai että aamulla kiireessä vielä suihkuun, kun tällä hetkellä hoppu tulee jo vaatteiden pukemisessa? Herääpä todellisuuteen.
Miten olisi hälytykset, esim pukemiselle varattu 3 min jne. Mieluiten timer timer kello, josta näkee, paljonko aikaa on jäljellä. Tai vaikka pukemiselle on varattu yhteensä 5 min, kello soimaan 2 min päästä, jolloin lapsi muistaa, mitä pitää tehdä eikä haaveile koko viittä minuuttia
Vierailija kirjoitti:
Jep, mulla oli samanlaisia vaikeuksia kuin ap:n lapsella vielä lukiossa ja sain diagnoosin ala-asteella. Toisaalta ap:n lapsella voi johtua ihan vaan aamu-unisuudestakin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että aamulla kiireessä vielä suihkuun, kun tällä hetkellä hoppu tulee jo vaatteiden pukemisessa? Herääpä todellisuuteen.
No kuule ihan omasta kokemuksesta puhun. Ei siihen suihkuun mene kun 5 minuuttia ja sen jälkeen kun virkenee ja herää niin vaatteet menee päälle minuutissa. Mutta ei mitään, jatka vaan samaa malliin, että toinen istuu ja tuijottaa paikallaan ja yrittää pukeutua puoli aamua kun se on sitten vissiin se parempi vaihtoehto. En ymmärrä miksi ihmiset kysyy neuvoa kun kaikki hyvätkin neuvot ammutaan testaamatta alas. Siinä on silloin kasvattajalla peiliin katsomisen paikka kun asiat eivät muutu.
Ekalla luokalla ja oikeastaan koko koulutaipaleen oli aamuherätykset vaikeita ja olin usein myöhässä. Siihen aikaan oli vanhan liiton meininki niin joutui jäämään ovensuuhun seisomaan jos myöhästyi. Tuntien aikanakin saatoin olla levoton ja jutella vieruskaverin kanssa josta myös komennettiin ovensuuhun tai luokasta ulos ja lopulta rehtorin kanslian oven viereen jossa rehtori kävi välillä ottamassa niskasta kiinni tai lyömässä päätä seinään. Välitunnilla jos erehtyi heittämään lumipallon niin siitä seurasi tukkapöllyä reksin kansliassa. Joskus taas jouduin jälki-istuntoon vaikka en sinä päivänä ollut mitään tehnytkään, meni vanhasta muistista. Mikään ei kuitenkaan muuttunut lukioissa myöhästymisten osalta, usein jäi ensimmäinen tunti välistä kokonaan.
Mitään diagnooseja ei kuitenkaan siihen aikaan langetettu eikä lääkkeillä huumattu. Lopulta valmistuin diplomi-insinööriksi hyvin paperein ja olen työelämässä menestynyt.
Lapsi on ehkä väsynyt, siihen auttaa aiemmin nukkumaanmeno. Esim. Ko klo 20 on ok nyös ekaluokkalaiselle. Herätkää myös reilusti aiemmin kun joka asmu myöhästytte.
Tee lapselle kuvallinen pukeutumusohje, se saattaa nopeuttaa pukeutumista. Sellainen mikä on pk:ssakin käytössä.
7-vuotias on vielä lapsi. Kannattaa laittaa itsensä kuntoon ennen lapsen heräämistä ja olla läsnä laosen aamutoimissa.
Vierailija kirjoitti:
Näitä löytyy päiväkotimaailmastakin, mutta jo aivan pienet 1-vuotiaat voidaan opettaa toimimaan itse esim. pukemaan. Olen nähnyt tällaisia ryhmiä, mutta se riippuu aikuisista. Jos kotona aina passataan kaikissa asioissa, niin turha odottaa, että lapsi itsenäisesti tekisi mitään. Pitää opettaa omatoimisuutta ja itse tekemistä jo aivan pienestä lähtien!
Ohis tuollaiselle 1 vuotiaan toimeliaisuudelle tuskin on tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on ekaluokkalainen ja tarvitsee vielä aikuisen tukea esim järjestyksessä. Joko sanot vaatekappale kerrallaan (ja autat vaikeimpien kanssa) tai kokeilkaa tarrapalkintoa? Lapselle ensin selkeä kuvallinen ohje missä järjestyksessä vaatteet puetaan, sitten ensin aikuisen kanssa harjoitellaan tekemään vaikka viikon ajan kuvaohjeen mukaan (pue ensin sukat sitten katso mikä vaatekappale tulee seuraavaksi). Ja sen jälkeen voi alkaa saada liimata tarran tarratauluun jos onnistuu vaikka joka toisen listasta pukemaan itsenäisesti. Lopulta oppii pukemaan kaikki vaatteet itse seuraten kuvaohjetta. Lisäksi lapsi kannattaa laittaa aiemmin nukkumaan jos on aamuisin väsynyt.
Hän osaa nämä asiat kyllä 😃 kyse ei ole siitä ettei OSAA pukea, vaan jostain syystä ei vaan meinaa saada aamuisin tehtyä asioita, jotka pitää ennen läh
Onpa taas diagnoosit tulilla. ADD joka ilmenee vain aamu-unisena. Se on aamuväsymystä ei kaikkea tarvitse diagnosoida.
Kokemusasiantuntija paikalla täällä hei! :D
Meillä lapsi tokalla luokalla ja tunnen tuskasi erittäin hyvin. Puolet hiuksista tipahti päästä ekaluokan aikana - sekä minulta että lapsen opettajilta... :) Sitten saatiin ADHD diagnoosi ja psykologilta todella hyviä neuvoja. Kannattaa siis hakeutua kouluterveydenhuollon kautta psykologille.
Meillä toimivin keino on ollut palkata lasta pienistä arkisista suoriutumisista. Esimerkiksi jos omatoimisesti pukee aamuisin vaatteet, saa tarran ja kun saa kerättyä esim 5 tarraa, saa palkinnon. Palkinto voi olla esimerkiksi suklaapatukka tai uimahallikäynti, ei tarvitse olla mitään isoa. ADHD ihmisiä ajaa sisäinen motivaatio eli asioita tapahtuu, jos niistä on itselle mieleinen seuraus. Jos äiti hoputtaa vieressä tai mitään ei varsinaisesti tapahdu kun tehtävä on tehty, ei se ADHD ihmistä kiinnosta. Jos viikon päätteeksi voi saada herkullisen suklaapatukan, pelkkä tehtävän tekeminen tuottaa mielihyvähormoneja. :)
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Kokemusasiantuntija paikalla täällä hei! :D
Meillä lapsi tokalla luokalla ja tunnen tuskasi erittäin hyvin. Puolet hiuksista tipahti päästä ekaluokan aikana - sekä minulta että lapsen opettajilta... :) Sitten saatiin ADHD diagnoosi ja psykologilta todella hyviä neuvoja. Kannattaa siis hakeutua kouluterveydenhuollon kautta psykologille.Meillä toimivin keino on ollut palkata lasta pienistä arkisista suoriutumisista. Esimerkiksi jos omatoimisesti pukee aamuisin vaatteet, saa tarran ja kun saa kerättyä esim 5 tarraa, saa palkinnon. Palkinto voi olla esimerkiksi suklaapatukka tai uimahallikäynti, ei tarvitse olla mitään isoa. ADHD ihmisiä ajaa sisäinen motivaatio eli asioita tapahtuu, jos niistä on itselle mieleinen seuraus. Jos äiti hoputtaa vieressä tai mitään ei varsinaisesti tapahdu kun tehtävä on tehty, ei se ADHD ihmistä kiinnosta. Jos viikon päätteeksi voi saada herkullisen suklaapatukan, pelkkä tehtävän tekeminen tuottaa
Kuinka pitkään tätä on tarkoitus jatkaa? Loppuelämä?
Miten pukeutuminen sujuu koulussa, onko siinä ongelmia? Entä silloin, kun olette kotoa käsin lähdössä jonnekin lapselle mieluisaan paikkaan, sujuuko pukeminen? Miten eskariin lähdöt sujuivat? Mitä sitten, kun saat lapselle kotona vaatteet päälle, kulkeekohan itsenäisesti kouluun, vai saako kyydin - onko tämä ongelmatonta? Näkyykö "haaveilu" muutoin kun tässä aamuisessa pukeutumisessa?
Kannustan olemaan yhteydessä opiskeluhuoltoon. Onko lapsi käynyt jo 1. luokan lääkäritarkastuksessa? Koulupsykologiin kannattaa olla yhteydessä, hänen tehtäviinsä kuuluu myös sinun auttamisesi tässä lapsen asiassa.
Kysyisin myös lapselta muulloin kuin aamulla, minkä hän arvelee auttavan aamuissa? Mitä silloin hänen näkökulmastaan tapahtuu tai ei tapahdu. Kokeilisin myös (opettajaa hyvä informoida), mitä tapahtuu, jos sovitte lapsen kanssa, että hän pukee aamuisin ilman sinun hoputtamistasi, ja myöhästyy jos myöhästyy. Oivaltaako hän silloin jotain?
Ensimmäisenä asiana kuitenkin lopettaisin asiasta stressaamisen. Ei ole maailmanloppu, vaikka pukisit lapsen aamuisin - näkisin tärkeämmäksi sen, ettei kouluun lähdöstä tule lapselle mörköä. Mukava tunnelma aamulla on tärkeämpää kuin se, että lapsi toimii itsenäisesti ekaluokalla.
t. entinen kouluterkkari
Vierailija kirjoitti:
Idioottimaiset kommentit, joissa tarjotaan muotidiagnoosia vastaukseksi kaikkeen, ovat aivan tyypillisiä tyhmyyden oireita
Lapsi toivoo sinulta huomiota ja saa varastettua sinut itselleen vitkuttelemalla. Älä hoputa, äläkä vahdi. Anna lapsen itse ottaa vastuu aamutoimistaan. Jos hän vitkuttelee, hän myöhästyy ja saa siitä sopivan rangaistuksen. Seuraavalla kertaa hän ymmärtää toimia ripeästi.
Mäkin mietin, että miten päiväkotiin päästiin aikanaan ajoissa? Äiti puki varmaan. Voisitko kysyä lapselta, että haluatko pukea itse vai autanko, että ehditään? Ei kai se niin kamalaa ole, jos autat ja molempien mieli on hyvä.
Mäkin itse aina heräsin ensin ja join rauhassa kahvit ja laitoin itseni kuntoon ja sitten vasta herätin lapset. He saivat sitten tavallaan koko huomion. Mullakin oli junaan meno etten voinut myöhästyä.
No, kai ton ikäinen osaa pestä itsekin hampaansa ! Mikä h-lääkärin ohje.......??? En oo koskaan kuullutkaan moisesta....... Lapsi pesee tasan itse hampaansa !!!!!! Eikö hän Katso mitään lasten aamuohjelmia ? Niitähän tulee tuutin täydeltä aikaisin arkena. Mä herään aina n. klo 05:30, luen kirjaa tunnin ja sitten nousen ylös ja avaan TV:n. Arkena siis. NS töihin lähden n. klo 08:00, tai muutamaa minsaa yli. Joko kävellen tai omalla potkulaudallani, ei siinä ole mitään akkua, moottoria yms. Ja olen siis 49-v vammainen nainen. Muistelen omia kouluaikojani. Samaa se mullakin oli, en sinne mennyt koskaan mielelläni. Ja jopa, kun olin 16-v, ja amis alkoi, niin piti herätä aikaisin, että ehti oikeaan bussiin, joka siihen aikaan vei suoraan paikan päälle monta muutakin ihmistä. Joskus joutui käyttämään jopa kahta bussia. Ainakin takaisin tullessa. Eikä ole normaalia, et ton ikäinen lapsi ei ole hereillä kouluaamuna tarpeeksi ajoissa ! Millä hää sinne männöö ? Viettäkö te omal autol ? Sit ei suositella, vaik matkaa olisikin useampikin km. Ne voi mennä esim bussilla, pyörällä (normaali, ei mikään sähkö- läski yms pyörä.)