Ekaluokkalaisen kouluaamut
Mitä tehdä, kun ekaluokkalainen lapsi ei tee aamuisin itsenäisesti lähes mitään ja koko ajan täytyy käskeä ja hoputtaa? Tämä on aivan hirveää ja olemme joka aamu myöhässä. Koulu alkaa yleensä 8:15.
Lapsi käy herättyään vessassa ja pesen hänen hampaansa (hammaslääkärin ohje, että aikuinen pesee). No sitten alkaa tämä joka-aamuinen hauskuus. Vaatteet on toki valittu edellisenä iltana. Sanon lapselle, että menehän pukemaan ja jätän hänet vaatteiden kanssa, hetken päästä kun menen katsomaan, niin hän vain istuskelee tai on alkanut puuhailla omiaan. Sama toistuu vaikka pukisi vaatteet silmieni alla esim. olohuoneessa. Jotta jotain tapahtuu, minun täytyy _koko ajan_ käskeä häntä "Noniin nyt pikkarit, sitten t-paita, Hei nyt housut, laita jo housut, huhuu housut päälle, sitten pitkähihainen, sukat"... olen ihan loppu ja pinna kiireellä aamuisin. Ja vanhemmat lapset jää ilman huomiota, kun täytyy koko ajan ohjata yhtä. Ja kyse ei ole siitä, ettei tämä ekaluokkalainen osaisi tehdä näitä juttuja. Vaan jostain syystä ei vain tee. Ei varmaan tarvii mainita, että sama toistuu eteisessä ulkovaatteiden kanssa. Aamupalalla saa myös hoputtaa, kun lapsi jää istuskelemaan ja katselemaan, eikä syöminen meinaa edetä millään. Sama vessassa, pöntölle voisi hyvin jäädä istumaan vaikka 15 minuutiksi.
Nyt oikeasti jotain toimivia keinoja?? Lopetanko kaiken ohjaamisen ja myöhästytään pari kertaa oikein kunnolla? Ehkä lapsi oppii, jos saa opettajan suunnalta palautteen?
Kommentit (222)
Toisille lapsille opetetaan jo pienestä että perheen arjessa tulee osallistua. Nyt laitat sen osallistumaan ja teet selväksi että täälä ei muuten aikuisena pärjää jos ei tee yhteistyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on ekaluokkalainen ja tarvitsee vielä aikuisen tukea esim järjestyksessä. Joko sanot vaatekappale kerrallaan (ja autat vaikeimpien kanssa) tai kokeilkaa tarrapalkintoa? Lapselle ensin selkeä kuvallinen ohje missä järjestyksessä vaatteet puetaan, sitten ensin aikuisen kanssa harjoitellaan tekemään vaikka viikon ajan kuvaohjeen mukaan (pue ensin sukat sitten katso mikä vaatekappale tulee seuraavaksi). Ja sen jälkeen voi alkaa saada liimata tarran tarratauluun jos onnistuu vaikka joka toisen listasta pukemaan itsenäisesti. Lopulta oppii pukemaan kaikki vaatteet itse seuraten kuvaohjetta. Lisäksi lapsi kannattaa laittaa aiemmin nukkumaan jos on aamuisin väsynyt.
Hän osaa nämä asiat kyllä 😃 kyse ei ole siitä ettei OSAA pukea, vaan jostain syystä ei vaan meinaa saada aamuisin tehtyä asioita, jotka pitää ennen lähtöä tehdä. Varmaan täytyy kokeilla laittaa kuude
Kyse onkin kertomasi mukaan ADD-tyyppisestä uppoutumisesta ja toiminnanohjailun vaikeudesta, joka ilmenee lähinnä aamu-unisena. Siihen kyllä usein auttaa kuvatuki ja toistot. Voitte myös piirtää illalla toimintajärjestyksen pikapiirtäen ja tällöin lapsen ollessa pirteänä käydä sen läpi. Ajastin (esim. Time timer tai joku visuaaliseen ajan hahmottamiseen tarkoitettu äppi) voi auttaa siinä, että hommat hoituvat sovitussa ajassa oikean toimintajärjestyksen lisäksi. ADHD/add-lapset ja nuoret tarvitsevat ulkoista toiminnanohjauksen tukea tavallista pidempään, koska nämä taidot kypsyvät myöhemmin.
Lapsesi vaikuttaa olevan haaveilija tyyppi, joka ajautuu helposti omiin ajatuksiinsa. Itselläni on ollut myös vähän tuota. Minulla oli aina koulukirjat hukassa, olin helposti myöhässä ja opin lukemaan muita myöhemmin. Lapsena minut laitettiin myös älykkyystesteihin ja testattiin olenko jotenkin vajaa (en ollut), mutta 90-luvulla ei vielä jaeltu diagnooseja kuten nykyään. Tänä päivänä hyvin todennäköisesti minulle olisi diagnosoitu ainakin ADHD ja annettu lääkitys. Joten jos tuo jatkuu vie lapsesi tutkimuksiin.
Itse olen onnellinen, että minulle ei koskaan määrätty lääkitystä, koska ajatusten karkailut tekevät minusta hyvin luovan ja idearikkaan. Toki asia vaikuttaa koulumenestykseen, niin että en ikinä saanut parhaita arvosanoja, mutta sillä ei koskaan ole ollut minulle merkitystä. Pääsin silti korkeakouluun opiskelemaan ja valmistuin sieltä. Kuitenkin sellaiselle ihmiselle jolla ajatukset lähtevät helposti harhailemaan, kannattaa opettaa keskittymiskykyä. Kirjojen lukeminen ja metsäkävelyt on hyvä keino kun taas kaikki kännykän ja älylaitteiden käyttöä kannattaa välttää viimeiseen asti jos ei ole ihan pakko. Rutiineja kannattaa myös olla. Koita viedä lapsesi myös eri taideaineiden pariin. Voi olla että hänestä tulee vielä joku päivä merkittävä kirjailija, näyttelijä tai tanssija yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on ekaluokkalainen ja tarvitsee vielä aikuisen tukea esim järjestyksessä. Joko sanot vaatekappale kerrallaan (ja autat vaikeimpien kanssa) tai kokeilkaa tarrapalkintoa? Lapselle ensin selkeä kuvallinen ohje missä järjestyksessä vaatteet puetaan, sitten ensin aikuisen kanssa harjoitellaan tekemään vaikka viikon ajan kuvaohjeen mukaan (pue ensin sukat sitten katso mikä vaatekappale tulee seuraavaksi). Ja sen jälkeen voi alkaa saada liimata tarran tarratauluun jos onnistuu vaikka joka toisen listasta pukemaan itsenäisesti. Lopulta oppii pukemaan kaikki vaatteet itse seuraten kuvaohjetta. Lisäksi lapsi kannattaa laittaa aiemmin nukkumaan jos on aamuisin väsynyt.
Hän osaa nämä asiat kyllä 😃 kyse ei ole siitä ettei OSAA pukea, vaan jostain syystä ei vaan meinaa saada aamuisin tehtyä asioita, jotka pitää ennen lähtöä tehdä. Varmaan täytyy kokeilla laittaa kuude
lapsesi ei ole aamuihminen. Ala viemään lapsesi joka aamu kylmään suihkuun (eka lämpimään ja lopuksi viileää vettä. Se on ihan terveellistä). Pese myös viileällä vedellä kasvot. Se virkistää ja antaa energiaa. Toinen mitä voit koittaa on laittaa aamusta heti jotain energistä ja menevää musiikkia soimaan.
Vierailija kirjoitti:
Joku kommentoi ruuduista. Tällä 7v lapsella ei todellakaan ole kännykkää, tablettia tms. laitteita käytössä. Arkisin alkuillasta on joskus puolen tunnin tv-hetki, ei kuitenkaan joka ilta. Ei tulisi mieleenkään tuoda lapsen aamuihin ruudun kaltaisia ärsykkeitä, haloo. Ap
AP älä nyt hermostu. Ei tuntematon voi tietää miten teillä toimitaan. Kommentti oli ihan asiallinen ja hyvä neuvo ihan muillekin. Että haloo vain itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, sulla on aika ikävä suhtautuminen näihin neuvoihin. Pyydät neuvoja, mutta vastaat monelle ikävästi takaisin, vaikka on ihan asiallisesti vastattu.
Täällä on kylläkin ollut enemmän aiheen vierestä kommentointia, kuin konkreettisia _neuvoja_. Asiallisia neuvoja ottaisin mielelläni vastaan. Mm. diagnoosityrkytys, ruudut pois, missä isä on?-kysely, eivät ole sellaisia. Mutta mitäpäs itse neuvoisi? Ap
Ruudut pois on todella hyvä neuvo. Monet lapset katsovat ruutua myöhällekin iltaan eikä siksi aamulla jaksa herätä aikaisin. Hienoa jos AP:n lapsen kohdalla asia näin ei ole, mutta se ei silti tee neuvosta huonoa tai epärelevanttia.
Vierailija kirjoitti:
Apee onnistui hyvin saamaan naiset taas hänen kanssa änkyttämään. Tämä on vanhanpiian päivän huvia keksiä näitä änkkäämisiä lapsista . Hyi helvetti. 😝😝😝😝😝😝🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮
Hyi miten rumasti kirjoitat.
Meillä on ollut samanlaista. Tyttö nyt kuudennella ja vähän alkaa helpottaa. Minulla menee hermot, vaikka mitään se autakaan. Samaa ongelmaa on valmistautumisessa ja lähdössä oli se mihin aikaan tahansa. Kaikki keinot on käytetty, mutta mikään ei ole toiminut kuin vähän. Aika on auttanut eniten. Mutta ei meilläkään ilman jatkuvaa ohjausta olisi ollut koulussa ajoissa ekalla ikinä, vaikka asutaan ihan koulun vieressä. Etätyöt on ollut tässä suhteessa meille pelastus. Omalla mutulla sanoisin, että toiminnan ohjauksessa on jotain häikkää, kun jää haaveilemaan eikä toimi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut samanlaista. Tyttö nyt kuudennella ja vähän alkaa helpottaa. Minulla menee hermot, vaikka mitään se autakaan. Samaa ongelmaa on valmistautumisessa ja lähdössä oli se mihin aikaan tahansa. Kaikki keinot on käytetty, mutta mikään ei ole toiminut kuin vähän. Aika on auttanut eniten. Mutta ei meilläkään ilman jatkuvaa ohjausta olisi ollut koulussa ajoissa ekalla ikinä, vaikka asutaan ihan koulun vieressä. Etätyöt on ollut tässä suhteessa meille pelastus. Omalla mutulla sanoisin, että toiminnan ohjauksessa on jotain häikkää, kun jää haaveilemaan eikä toimi.
Meillä on pienempi lapsi, mutta samanlaista toimintaa on havaittavissa. Haaveilua tai huomion siirtymistä ihan muuhun kuin pukemiseen. Millaisia keinoja olette kokeilleet? Joskus olen pohtinut, että mihin huoneeseen lapsen laittaisi pukemaan, jotta huomio ei voisi kiinnittyä mihinkään muuhun.
Vielä pari ensimmäistä kouluvuotta ihan suosiolla puin lapsen siitä eteenpäin, kun lapsi oli ensin itse saanut bokserit jalkaan. Sama se minulle oli käyttää pari minuuttia siihen, että vedän paidan päällensä ja pidän housuja, kun toinen astuu lahkeisiin. Paljon mukavampaa kuin käyttää 20 min hoputukseen ja muistutukseen. Edelleen 4. luokalla lapsi on aamuisin hidas, mutta nyt riittää jo 50 minuuttia siihen, että tekee kaiken itse ja vain muutamalla aikuisen hoputuksella.
Jotkut ovat aamuisin hyvin hitaita, ehkä koko elämänsä.
Juota lapselle puoli kuppia tummaa kenialaista kahvia.... saattaapi olo virkistyä.
Pienihän tuo on. Jämäkkyyttä vaatii. Ainakin meidän lapsilla toimi ihan se, että kysyin, että haluavatko myöhästyä koulusta (korostaa häpeää). Jonkinlainen ohje voisi olla, että mitä tapahtuu ensin ja mitä sitten (1. sängystä ylös 2. hampaitten pesu jne.) kuvien kanssa.
Myös ajastinta (time timer) voisi kokeilla. Enemmän vastuuta kuitenkin lapselle itselleen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on pienempi lapsi, mutta samanlaista toimintaa on havaittavissa. Haaveilua tai huomion siirtymistä ihan muuhun kuin pukemiseen. Millaisia keinoja olette kokeilleet? Joskus olen pohtinut, että mihin huoneeseen lapsen laittaisi pukemaan, jotta huomio ei voisi kiinnittyä mihinkään muuhun.
Aikaisempaa herätystä, kuvia, että mitä tehdään milloinkin, kaiken laittamista valmiiksi edellisenä iltana, muistutushälytyksiä, tarrataulua, jossa jokaisesta onnistuneesta aamusta saa tarran ja lopulta tietystä määrästä palkinnon, sakkoja (kolmesta huonosti menneestä aamusta lähtee sen viikon herkkupäivä). Kaikki ovat toimineet hetken, mutta menettäneet sitten merkityksensä muutaman viikon jälkeen. Nykyisin on onneksi niin iso, että saa itse kantaa seuraukset enkä enää puutu. Sitä se ei ole poistanut, että aamut ovat haaveilua ja pyörimistä ja lapsi lopulta juoksee takapihan poikki kouluun.
Itselläni on ollut sama ongelma useamman eri lapsen kanssa. Nii kauan kuin passaan ja käskytän, homma jotenkin toimii. Heti, kun lopetan, liike loppuu ja saattaa seurata vaikka sarjakuvalehden lukua kesken aamutoimien. Minulla on tähän vain yksi neuvo: Äiti töihin niin lapsi oppii kummasti itsenäisyyttä. Äidin kotonaolosta koko perhe ulosmittaa niin paljon, kuin mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Anna sille kahvia.
Meillä haaveileva teini juo aamukahvia. Ei mitään vaikutusta siihen, miten vaikeita aamut ovat. Jää vaan haaveilemaan nyt se kahvikuppi kädessä. Ollut pienempänä juuri tuollainen ap:n kuvailun kaltainen.
Kun itse olin ekaluokkalainen niin muistan ettei tähän vuodenaikaan pätkääkään olisi kiinnostanut lähteä rämpimään mihinkään kouluun. Mieluummin sitä olisi jäänyt peiton alle makoilemaan. Mielestäni tämä on enemmänkin normaalia kuin se että riemurinnoin ponkaisee kalseaan pimeyteen että saa päivän jumittaa pulpetissa. Melko kieroutunut on sitten se nykyajan meininki että järkevästä lapsesta tehdään lasut ja lyödään lääkekuuri päälle. Sitten ihmetellään miksi nuoret voivat niin huonosti kouluputken jälkeen.
Miksi tuota suihkukommenttiakin on alapeukutettu? Itse en ole yhtään aamuihminen ja viileä suihku aamulla on paras tapa herätä ja saada energiaa. Suosittelen testaamaan. Se auttaa jopa jumissa oleviin lihaksiin. Ei ole sattumaa että monet avantouimarit jotka käy aamulla uimassa on kaikista virkeimpiä vaikka ikääkin jo olisi.
Näitä löytyy päiväkotimaailmastakin, mutta jo aivan pienet 1-vuotiaat voidaan opettaa toimimaan itse esim. pukemaan. Olen nähnyt tällaisia ryhmiä, mutta se riippuu aikuisista. Jos kotona aina passataan kaikissa asioissa, niin turha odottaa, että lapsi itsenäisesti tekisi mitään. Pitää opettaa omatoimisuutta ja itse tekemistä jo aivan pienestä lähtien!
Opeta lapsi laittamaan jo illalla kaikki vaatteet valmiiksi pukemisjärjestykseen. Anna hänelle positiivista huomiota muissa asioissa ja vietä aikaa hänen kanssaan. Ehkä hän haluaa olla vielä "pieni"? Lisäksi näin hän saa sinulta paljon aikaa ja huomiota. Negatiivinenkin huomio voi olla palkitsevaa, jos muuta ei saa.
Onnistuisiko aikaisempi nukkumaanmeno? Lapsi tarvitsisi ehkä pitemmät yöunet, jotta olisi paremmin hereillä aamulla. Älylaitteet ja tietokoneet pois ja valot himmeämmiksi jo aiemmin illalla unirytmin helpottamiseksi.