Ekaluokkalaisen kouluaamut
Mitä tehdä, kun ekaluokkalainen lapsi ei tee aamuisin itsenäisesti lähes mitään ja koko ajan täytyy käskeä ja hoputtaa? Tämä on aivan hirveää ja olemme joka aamu myöhässä. Koulu alkaa yleensä 8:15.
Lapsi käy herättyään vessassa ja pesen hänen hampaansa (hammaslääkärin ohje, että aikuinen pesee). No sitten alkaa tämä joka-aamuinen hauskuus. Vaatteet on toki valittu edellisenä iltana. Sanon lapselle, että menehän pukemaan ja jätän hänet vaatteiden kanssa, hetken päästä kun menen katsomaan, niin hän vain istuskelee tai on alkanut puuhailla omiaan. Sama toistuu vaikka pukisi vaatteet silmieni alla esim. olohuoneessa. Jotta jotain tapahtuu, minun täytyy _koko ajan_ käskeä häntä "Noniin nyt pikkarit, sitten t-paita, Hei nyt housut, laita jo housut, huhuu housut päälle, sitten pitkähihainen, sukat"... olen ihan loppu ja pinna kiireellä aamuisin. Ja vanhemmat lapset jää ilman huomiota, kun täytyy koko ajan ohjata yhtä. Ja kyse ei ole siitä, ettei tämä ekaluokkalainen osaisi tehdä näitä juttuja. Vaan jostain syystä ei vain tee. Ei varmaan tarvii mainita, että sama toistuu eteisessä ulkovaatteiden kanssa. Aamupalalla saa myös hoputtaa, kun lapsi jää istuskelemaan ja katselemaan, eikä syöminen meinaa edetä millään. Sama vessassa, pöntölle voisi hyvin jäädä istumaan vaikka 15 minuutiksi.
Nyt oikeasti jotain toimivia keinoja?? Lopetanko kaiken ohjaamisen ja myöhästytään pari kertaa oikein kunnolla? Ehkä lapsi oppii, jos saa opettajan suunnalta palautteen?
Kommentit (223)
Meillä on vastaavaa, kyseessä tosin vasta 6v eskarilainen. Lapsi herää useimmiten ennen kuin herätyskello soi eli ei ole liian vähästä nukkumisesta kiinni. Meillä kyseessä on selkeä motivaatio-ongelma. Osaa kyllä mutta ei huvita ellei tiedossa ole joku retki tai muu kiva juttu josta jää kokonaan pois jos myöhästyy eskarista. Toistaiseksi olen vain jatkanut nalkuttamista joka aamu mutta siihen en ryhdy että pukisin ison lapsen.
Yksi tuttu ratkaisi ongelman niin että lapselle illalla suihkun jälkeen puhtaat vaatteet päälle ja niillä samoilla vaatteilla sitten aamulla vaan kouluun. Aamupalaksi valmiiksi illalla tehdyt voileivät, jotka syödään koulumatkalla.
Entä auttaisiko joku ajastin joka soi aina vaikkapa viiden minuutin välein? 5min pukemiseen, 5min aamupesuihin, 5min aamupalan tekoon jne.
Vierailija kirjoitti:
Edellisestä jäi pois, että verrattuna vaikka masennukseen ADHD on erittäin helposti lääkittävissä ja lääkkeitä kestetään keskimäärin paremmin. Siksi koko iän kestävä lääkitys ADHD:seen ei ole yhtä vakava asia kuin vaikka SSRI-lääkitysten kanssa.
Tähän kommentti: Suurin osa ADHD-lääkkeistä luokitellaan huumausaineiksi ja ovat joko amfetamiinia tai sen johdoksia. Tätä lääkemyönteisyyttä ihmettelen välillä - eivätkö ihmiset mieti, että ADHD:n lääkehoitoakaan ei ihan kevyin perustein kannata aloittaa. Diagnoosi vaikuttaa myös myöhemmin, esim. ammatinvalintaan. Esim. lentäjäksi tai veturinkuljettajaksi ei ole asiaa.
Minulla sama itsellä, olen yli 50. Kahvi auttaa minua, mutta sitä ei voi tietysti lapselle antaa.