Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekaluokkalaisen kouluaamut

Vierailija
04.11.2025 |

Mitä tehdä, kun ekaluokkalainen lapsi ei tee aamuisin itsenäisesti lähes mitään ja koko ajan täytyy käskeä ja hoputtaa? Tämä on aivan hirveää ja olemme joka aamu myöhässä. Koulu alkaa yleensä 8:15. 

Lapsi käy herättyään vessassa ja pesen hänen hampaansa (hammaslääkärin ohje, että aikuinen pesee). No sitten alkaa tämä joka-aamuinen hauskuus. Vaatteet on toki valittu edellisenä iltana. Sanon lapselle, että menehän pukemaan ja jätän hänet vaatteiden kanssa, hetken päästä kun menen katsomaan, niin hän vain istuskelee tai on alkanut puuhailla omiaan. Sama toistuu vaikka pukisi vaatteet silmieni alla esim. olohuoneessa. Jotta jotain tapahtuu, minun täytyy _koko ajan_ käskeä häntä "Noniin nyt pikkarit, sitten t-paita, Hei nyt housut, laita jo housut, huhuu housut päälle, sitten pitkähihainen, sukat"... olen ihan loppu ja pinna kiireellä aamuisin. Ja vanhemmat lapset jää ilman huomiota, kun täytyy koko ajan ohjata yhtä. Ja kyse ei ole siitä, ettei tämä ekaluokkalainen osaisi tehdä näitä juttuja. Vaan jostain syystä ei vain tee. Ei varmaan tarvii mainita, että sama toistuu eteisessä ulkovaatteiden kanssa. Aamupalalla saa myös hoputtaa, kun lapsi jää istuskelemaan ja katselemaan, eikä syöminen meinaa edetä millään. Sama vessassa, pöntölle voisi hyvin jäädä istumaan vaikka 15 minuutiksi. 

Nyt oikeasti jotain toimivia keinoja?? Lopetanko kaiken ohjaamisen ja myöhästytään pari kertaa oikein kunnolla? Ehkä lapsi oppii, jos saa opettajan suunnalta palautteen?

Kommentit (207)

Vierailija
61/207 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita lapsi piirtämään omat aamutoimensa "sarjakuvamaiseen" ruudukkoon siinä järjestyksessä missä ne tehdään ja sitten seuraatte sitä joka aamu.

Tuo annettiin kaikille tehtäväksi erityisluokalla ja se selkeyttää, mitä kaikkea pitää tehdä ja missä järjestyksessä. Meillä se alkoi heräämiskuvasta, sitten vessassa käynti jne aina koulutaksille menoon saakka. Eli siinä oli aamun kaikki hommat ennen kouluun lähtöä.

Entä jos lapsi onkin sen verran älykäs ettei tommoseen pilipalitestiin suostu? Jollekkin tyhmälle lapselle erityisen hyvä harhautus, ei vaan harhauta fiksua.

Vierailija
62/207 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli sama tilanne oman kanssa. Kun ei ollut oikein vaihtoehtoja niin aloin uhkailemaan sossulla, että sossu vie laitokseen jos ei mene reippaasti kouluun. Kerroin myös että laitoksessa ei saa pitää kännykkää hallussa 24/h. Kysyin että haluaako olla kotona ja käyttäytyä vai mennä laitokseen missä on vielä tiukempaa niin mielummin päätti totella. 

Meitä uhkailtiin kiertävillä mustilaisilla, jos ei toteltu ja kouluikäisenä myös koulukodilla:) Tuo uhkailu oli aikansa yleinen tapa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/207 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita lapsi piirtämään omat aamutoimensa "sarjakuvamaiseen" ruudukkoon siinä järjestyksessä missä ne tehdään ja sitten seuraatte sitä joka aamu.

Tuo annettiin kaikille tehtäväksi erityisluokalla ja se selkeyttää, mitä kaikkea pitää tehdä ja missä järjestyksessä. Meillä se alkoi heräämiskuvasta, sitten vessassa käynti jne aina koulutaksille menoon saakka. Eli siinä oli aamun kaikki hommat ennen kouluun lähtöä.

Entä jos lapsi onkin sen verran älykäs ettei tommoseen pilipalitestiin suostu? Jollekkin tyhmälle lapselle erityisen hyvä harhautus, ei vaan harhauta fiksua.

Miten tuo älykkyyteen liittyy? Ennemminkin ehkä siihen, kiinnostaako lasta piirtäminen vai ei.....

Vierailija
64/207 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kommentoi ruuduista. Tällä 7v lapsella ei todellakaan ole kännykkää, tablettia tms. laitteita käytössä. Arkisin alkuillasta on joskus puolen tunnin tv-hetki, ei kuitenkaan joka ilta. Ei tulisi mieleenkään tuoda lapsen aamuihin ruudun kaltaisia ärsykkeitä, haloo. Ap

Me ei voida tietää asiasta, jos et kerro. Sori siitä.

Vierailija
65/207 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sulla on aika ikävä suhtautuminen näihin neuvoihin. Pyydät neuvoja, mutta vastaat monelle ikävästi takaisin, vaikka on ihan asiallisesti vastattu.  

Vierailija
66/207 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aamuväsymystä, illalla aikaisemmin nukkumaan. "

Toimii osalla mutta on myös ihmisiä jotka eivät vain käytännössä ole koskaan virkeitä jos joutuvat heräämään tiettyä aikaa aikaisemmin. Väsymys ei seuraa vain nukuttuja tunteja vaan myös ihmisen sisäistä kelloa. Jos se sisäinen kello sanoo että on herätty liian aikaisin niin se tuntuu väsymyksenä.

Itse en ole oikein koskaan pystynyt heräämään virkeänä jos herätys on enne puoli kahdeksaa. Olen ollut sellainen aina.

Äitinikin ihmetteli aikansa että pitääkö mennä nukkumaan suunnilleen viideltä iltapäivällä kun olin aina aamuisin väsynyt. Mutta nukkumaanmenoajalla ei ollut tähän vaikutusta vaan olen vain pienestä pitäen ollut iltaihminen jolle aamuherääminen ei vain sovi. 

Vierailija
67/207 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku kommentoi ruuduista. Tällä 7v lapsella ei todellakaan ole kännykkää, tablettia tms. laitteita käytössä. Arkisin alkuillasta on joskus puolen tunnin tv-hetki, ei kuitenkaan joka ilta. Ei tulisi mieleenkään tuoda lapsen aamuihin ruudun kaltaisia ärsykkeitä, haloo. Ap

Me ei voida tietää asiasta, jos et kerro. Sori siitä.

Mielestäni on itsestäänselvyys, ettei 7v tarvitse ruutuja, eikä sitä näin ollen tarvi edes mainita. Ap

Vierailija
68/207 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vi tuttaa kuunnella kun oma esiteini itkee ettei ole mitään tekemistä vaikka sillä on älypuhelin missä kaikki maailman pelit, äänikirjat ihan kaikki ohjelmat. Lapsena mulla ei ollu tietokonetta taskussa mutta ei silti tarvinnu itkua ja rääkyä tylsyyttään. 

Lapset on niin pilalla ja se on se älypuhelin joka on tehny niistä ihan täysiä mul kkuja. Minä, minun kokemukseni, minun tylsyys, minun tunteeni, miksi kärsin tylsyyttä samalla kun tietokone ja tuhat peliä on taskussa yhyyy!

Jännä nähdä millasia aikuisia näistä kasvaa.

Vierailija
69/207 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, sulla on aika ikävä suhtautuminen näihin neuvoihin. Pyydät neuvoja, mutta vastaat monelle ikävästi takaisin, vaikka on ihan asiallisesti vastattu.  

Täällä on kylläkin ollut enemmän aiheen vierestä kommentointia, kuin konkreettisia _neuvoja_. Asiallisia neuvoja ottaisin mielelläni vastaan. Mm. diagnoosityrkytys, ruudut pois, missä isä on?-kysely, eivät ole sellaisia. Mutta mitäpäs itse neuvoisi? Ap

Vierailija
70/207 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teette niin paljon lapsen puolesta asioita?

Me opittiin jo alle kouluikäisinä harjaamaan itse hampaat, pukemaan ja tekemään yksinkertaisia aamupaloja (murot+maito, voileipä)

Vierailija
71/207 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me opittiin jo alle kouluikäisinä harjaamaan itse hampaat, pukemaan ja tekemään yksinkertaisia aamupaloja (murot+maito, voileipä)

Aikuisen on pestävä lapsen hampaat hammasrautojen takia. Lapsi pukee itse. Puuroaan hän ei ikävä kyllä vielä keitä. Ap

Vierailija
72/207 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetat hössötyksen ja annat myöhästyä. Ajat pois vain aamupalalla ja sanot, että enää et ehdi syödä. 

Vierailija
73/207 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita herätyskello tiettyyn aikaan soimaan, esim 15 minuuttia. Jos kellon soittoon mennessä housut ei ole jalassa tai aamiainen syöty, menee sitten ilman. Aina kun kello soi, siirrytään seuraavaan kohtaan.

Vierailija
74/207 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin jättäisin jonkun aamurutiineista väliin, jos kaikkea ei ehdi tekemään lapsen unelmoinnin vuoksi. 

Vierailija
75/207 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oikeasti vastailet ikävästi. Varmasti riittää jos iltaisin aikuinen pesee hampaat. Aamupalaksi voi syödä muuta kuin puuroa. Eli nyt jätät lapsen hoitamaan itse itsensä ajoissa kouluun ja sovit opettajan kanssa että antaa vaikka jälki-istuntoa jos useamman kerran myöhästyy. Jos siis sinä et edes kunnolla suuttumalla saa lapseen mitään kuria. Ja ihan kuule mahtavia nuoria on saatu kasvatettua vaikka on älypuhelin ollut eskarista asti.

Vierailija
76/207 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos mikään neuvo ei kelpaa niin jatka ap samaan tyyliin. Heräätte sitten jatkossakin aikaisin että lähtö onnistuu. Oman lapsen kohdalla oon vaan huomannu että kun lapsi oppi pukemaan itse ja alkaa olemaan niitä kavereita sielä koulussa, niin lähtee omatoimisesti niiden kavereiden perässä.

Niin koita sitten vaikka kestää pari vuotta? Maailman paras äiti kirjassa oikeasti lukee että pari lasia viiniä illalla voi auttaa. Että voit itse päättää miten toimit hermojesi kanssa.

Vierailija
77/207 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisen on pestävä lapsen hampaat hammasrautojen takia. Lapsi pukee itse. Puuroaan hän ei ikävä kyllä vielä keitä. Ap

Siskollani oli hammasraudat ja silti pesi itse

Eikä pue, just kirjoitit tohon että pitää komentaa ja käskeä ennen kuin pukee, se että pitää käskeä ei oo itsenäistä pukemista

Vierailija
78/207 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla sama ongelma kuin meillä.Jos olen kotona etätyöpäivällä,lapsi taantuu ja äiti sitä ja tätä kokoajan.Jos lähden ennen 7.00 toimistolle,kummasti selviytyy itse kaikesta aamulla.

Vierailija
79/207 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi hiukan pienempi, viskari vasta, mutta hänellä oon huomannut, että auttaa vaatejono (eli vaatteet lattialle jonoon pukemisjärjestyksessä) ja muistutus juurikin siitä, kuinka ei tykkää itsekään yhtään myöhästyä ja se, että mä herään itse aikaisemmin. Juon aamuteen ja syön aamupalan yksin omassa rauhassa, kun muut nukkuu ja sitten herätän lapsen ja miehen vasta, kun oon ite jo käytännössä valmis lähtöön. Omat hermot pitää paremmin, kun on saanut oman päivän rauhassa käyntiin ja selkeästi vähemmän tarvitsee lastakaan komentaa ja hoputtaa, kun ei oo itsellä viittä miljoonaa asiaa samalla säädettävänä. 

Vierailija
80/207 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunkekaahan noi nepsyt, adhd:t ja diagnoosit jo jonnekin muualle kuin tähän keskusteluun. Pelottavaa mielestäni, että nykypäivänä joillain ihmisillä on niin hirveä tarve diagnosoida ja lokeroida, lapsia etenkin. Ja sitten hingutaan ihmepillereitä aivan normaalien arjen haasteiden ratkaisuun. Eiköhän tässäkin paras lääke ole aikuisen määrittämä toimintatapojen muutos. Eli vastuutetaan lasta enemmän, järjestetään lisää aikaa, joku motivaattori lisätään, tms. Ja se toisto, josta joku täällä aiemmin mainitsikin. Toistoa, toistoa, toistoa... Huoh. Niin olisko vinkkejä, mikä teillä on toiminut lapselle? joka huom. EI ole nepsyadhdkirjolla. Ap

Tämä. Pitkän linjan psykiatri sanoi samaa kuin sinä. Lääketeollisuus, ihmisiä lääkitään liialti, ja toisaalta ne jotka lääkkeitä tarvitsisivat, eivät saa lääkkeitä. No miksi eivät saa? Siksi että toiset hakevat niitä olemattomiin tarpeisiin. Esim. Paniikkihäiriöstä kärsivä äiti hakee vuosia ja vuosia itselleen apua, tk.lääkärin vastaus: Näytät hyvinvoivalta, et saa muuta kuin Cipralexia. Noh, tämä lääke ei sovi. Ei kun uuttaa kokeilemaan. Noh, kokeillaan. Ei sekään sovi. Lukuisien lääkärikäyntien ja masennuksen jälkeen löytyy yksäriltä lääkäri, joka tajuaa tilanteen. Määrää lääkkeet, mitä äiti tarvitsee, mitä julkiselta EI! saa. Lopputulema, perheellä menee hyvin, äiti voi hyvin. Mutta tietty lääkefirma saattoi jäädä ilman rahojaan...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän