Tulevan anopin raivari sukunimestä.
Tuleva anoppini siis sai perjantaina järkyttävän raivarin siitä etten ota mieheni sukunimeä kun menemme naimisiin. Häät on ensi kuussa ja asia selvisi hänelle ohimennen kun keskustelimme häistä jotakin. En olisi kyllä arvannut odottaa tuollaista reaktiota. 😂 Haukkui minut pystyyn, mieheni pystyyn, itki ja raivosi sekä oli eilen soitellut ilmeisesti koko sukunsa läpi ja koittanut saada ihmisiä painostamaan minua muuttamaan mielipiteeni. No en todellakaan muuta. Minä pidän oman nimeni, eikä se ole millään tavalla neuvoteltavissa tai muutettavissa oleva asia. Perusteluja olisi paljonkin, niitä kun kohta joku kysyy kuitenkin. Mielestäni perusteluksi riittää yksin kertaisesti kuitenkin ihan vain se että MINÄ EN HALUA muuttaa nimeäni. Nyt ilmoitti puolisolle aamusta ettei tule häihin. No, olkoot tulematta, parempikin varmaan ettei tule pilaamaan tunnelmaa, mutta kiinnostaisi tietää onko muut nimensä pitäneet kohdanneet tälläistä vauhkoontumista jonkun suunnalta? Mua tuo hänen reaktionsa ja riehumisensa siis lähinä huvittaa, eikä vaikuta päätöksiini millään tavalla, mutta on kyllä jännä miten normaalisti tasainen ja asiallinen ihminen sekoaa toisten oikeudesta päättää omasta nimestään noin täydellisesti.
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Olen maalta kotoisin, syvältä isojen maatilojen keskeltä. Ennen vanhaan sukunimi oli talon mukaan, ja vävy vaihtoi mukisematta nimensä. Oli kunnia-asia säilyttää talo ja sen sukulinja. Omalla kotitilallani on isäntiä 1500-luvulta lähtien, nimi on pysynyt.
Ainoa vain on ettei se ollut sukunimi vaan talon mukaan käytetty lisänimi.
Vierailija kirjoitti:
Kummallisia nämä omasta nimestä tiukasti kiinni pitävät, koska heidän mielipiteensä usein muuttuu, jos saavat valittavakseen uuden nimen vaikkapa tunnetusta suomalaisesta kulttuurisuvusta tai vanhasta suomenruotsalaisesta suvusta. Aatelisnimistä puhumattakaan.
Niin. Kun ihmisellä on se vapaus valita. Oli se mikä tahansa, niin sillä ei ole väliä, koska se ei ole väärin. Sen ei pitäisi olla kenenkään muun ongelma.
Miksi perheellä pitäisi olla sama nimi.
Minulla on kolme sisarusta. kaksi on vaihtanut nimensä koska nimi on hankala. Toinen nimen pitäneistä on lapseton toinen sisko jonka lapsilla on taas isänsä nimi.
Veljeni otti nimen joka on muunnelma appiukon talon nimestä, itse otin nimen luontokohteen mukaan. Lapsellani on yhä alkuperäinen nimi mutta hän haluaisi vaihtaa sen. Lapsen äiti on pitänyt oman nimensä aina.