Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tutkimus: Äiti valvoo, isä nukkuu

Vierailija
31.10.2025 |

Jyväskylän, Lapin ja Itä-Suomen yliopistot tutkivat vanhempien työnjakoa lasten yöaikaisessa hoidossa.

Tutkimuksessa selvisi, että äidillä on useimmissa perheissä ensisijainen rooli lasten hoitajana yöaikaan.

https://yle.fi/a/74-20191236

Kommentit (283)

Vierailija
121/283 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohhoh, enpä olisi uskonut.

Oletko myös sitä mieltä, että turha tutkimus, koska sä tiesit jo ennalta vastauksen?

Tutkimus oli täysin turha. Mitä hittoa tällä tiedolla tekee? Voi voi kun naisten asema on edelleen niin kivin heikko? Hyväosaisten yliopistoihmisten sampanjanhajuinen oksennus köyhän kasvoille.

Tutkimus osoittaa penistelineiden (tuhannen kerran) pilaavan naisten elämän

Pus. Silti te niin kovasti haluisitte sellaisen lemmikkimarsuksi, jota helliä ja hoivata.

Oletko sinä lemmikkimarsu vai äidin hoivaa vaille jäänyt?

Äidin hoivaa vaille jäänyt nainen.#ällöäitimyytti

Vierailija
122/283 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monille tämä tulee yllätyksenä ja sitten erotaan ja uhriudutaan, ettei muka tiedetty asiaa. Kaikki fakta olisi kyllä netistä saatavilla etukäteen, mitä lapsen hoito vaatii.

Kaikista ei vain ole vanhemmiksi, mutta kun on pakko saada FOMO-vauva niin siinä on riskinsä.

Ennen syntymää olevat vanhemmuuskurssit olisivat erittäin hyödyllisiä mutta kuinka moni niissä kulkisi vapaaehtoisesti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/283 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko todeta, että tuo vauva-ajan jatkuva unenpuute oli yksi vahva syy sille, miksi lapsiluku jäi yhteen.

Kun kuukausia ja kuukausia nukkuu max. 5 tuntia vuorokaudessa ja senkin pätkissä, niin se on kyllä unohtumaton kokemus.

Miksi sun vauvasi valvoi? Oliko koliikkia tms.?

Meillä vauvat nukkui yöt ensimmäisen kuukauden jälkeen, siksi kai sitten neljä lasta. En ole koskaan käsittänyt miksi ihmiset valvovat, jos ei ole jotain todellista syytä, koska vauvat nukkuu kyllä enemmän kuin 5 tuntia vuorokaudessa. Itse menin töihinkin aina nuorimman lapsen täyttäessä noin vuoden.

Eli väitätkö, että on vanhempien vika, etteivät vauvat nuku ja anna vanhempiensa nukkua ellei ole jotain vikaa kuten koliikki tms? Eli SINÄ nyt vaan olet osannut tehdä k

No onhan jossakin vikaa jos TERVE lapsi ei nuku tai vanhempi ei pysty nukkumaan, kun lapsi nukkuu.

Useinmiten syynä on se, että tehdään jotain toisarvoisia asioita sen ajan kun pitäisi pitää itsestä huolta. Kannattaa kriittisesti tarkastella omaa toimintaansa.

Tuo syyllistäminen tuli kyllä tutuksi silloin, kun olisi tosiaan tukea tarvinnut. Että sinä teet jotain väärin, älä tee enää väärin niin homma on helpompi.

Kyllä minä neuvolassa tuosta heräilystä sanoin, mutta vastaus oli vähän tyyliä "semmosta se nyt on tämä aika".

Toisarvoista tekemistä olivat sinusta siis esim.

- pyykinpesu sen verran, ettei kulkenut likaisissa vaatteissa vanhat maidot rinnuksilla haisten.

-ruoanlaitto ja syöminen

-siivous edes sen verran, että oli edes puhtaista astioita, eikä lattialla tavaroita.

Ja juu. Toki kun tosiaan tein kotitöissä vain ehdottoman minimin, niin kylässä kun kävi porukkaa vauvaa katsomassa, niin sain hassunhauskaa kuittailua kuinka "et sitten ole jaksanut siivota?".

Vierailija
124/283 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli juuri näin. Lisäksi mies halusi jatkaa harrastuksiaan jotta jaksaa töissä ja unta kuulemma piti saada min 9 tuntia yössä muuten ei jaksanut. Olin niin väsynyt etten muista 2 ekasta vuodesta mitään tai joitain pätkiä.

Joko on toinen lapsi tilauksessa? 

Vierailija
125/283 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lasten isä nukkuu niin sikeästi, ettei hän herännyt vaikka perhepedissä nukkuva koliikkivauva rääkyi hereillä ollessaan. Itse taas ehkä äitinä, ehkä naisena, havahduin siihen kun lapsi liikutti kättänsäkin unissaan. Kokeilin eri huoneeseen laittamista, lasta siis, mutta sitten en nukkunut silmäystäkään, koska en voinut havannoida vauvaa. Jänniä nuo vaistot.

Joo, tosi jänniä.

Omalla työpaikalla nämä pikkulasten isät puhuivat siitä kuinka totuttavat vaimoja heräämiseen. Ei kuulemma kovin kauaa tarvitse teeskennellä nukkuvaa vauvan huutaessa, niin vaimo oppii nousemaan jo pienemmästäkin inahduksesta ja lopulta sitten ei oikeasti enää herää, kun vaimo on ehdollistunut heräämään pienimpäänkin risahdukseen.

Mitenkä se onkaan, kun minä en ole koskaan ollut näillä työpaikoilla, jossa miehet juttelevat tällaista. Olen kuitenkin ollut teollisuuden miesvaltaisissa työpaikoissa sekä julkisella sektorilla ja monenlaisissa paikoissa. Kaikissa miehet on olleet ihan normaaleja ja ovat puhuneet aika vähän vaimoistaan ja jos ovat puhuneet, se on aina ollut asiallista. Täällä palstalla tosiaan on keskittymä naisia, joiden ex on narsisti ja joiden suvun ja työpaikkojen miehet on ihan apinoita. Se ei minun kokemuksen mukaan vastaa lainkaan todellisuutta. Ilmankos miehistä puhutaan täällä niin rumasti. eri

Vierailija
126/283 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitien pitäisi vaan oppia olemaan itsekkäitä ja huolehtimaan itsestään ja omasta hyvinvoinnista... Teistä ei ole mitään apua kenellekään jos olette täysin uupuneita.

Käännätte vaan kylkeä kun lapsi itkee ja kun isä valittaa niin sanotte, että sun lapsi myös minä lepään nyt.

Marttyyriksi muuttuminen ei auta.

Vierailija
127/283 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lasten isä nukkuu niin sikeästi, ettei hän herännyt vaikka perhepedissä nukkuva koliikkivauva rääkyi hereillä ollessaan. Itse taas ehkä äitinä, ehkä naisena, havahduin siihen kun lapsi liikutti kättänsäkin unissaan. Kokeilin eri huoneeseen laittamista, lasta siis, mutta sitten en nukkunut silmäystäkään, koska en voinut havannoida vauvaa. Jänniä nuo vaistot.

Joo, tosi jänniä.

Omalla työpaikalla nämä pikkulasten isät puhuivat siitä kuinka totuttavat vaimoja heräämiseen. Ei kuulemma kovin kauaa tarvitse teeskennellä nukkuvaa vauvan huutaessa, niin vaimo oppii nousemaan jo pienemmästäkin inahduksesta ja lopulta sitten ei oikeasti enää herää, kun vaimo on ehdollistunut heräämään pienimpäänkin risahdukseen.

Olen eri, mutta ei se vaimo ehdollistu siihen vauvan ääntelyyn sen miehen toimesta. Se vaimo on biologisesti virittynyt kuulemaan ne risahdukset. Se on ominaisuus, jota ei saa pois päältä, vaikka kuinka lukisi tasa-arvo-manuaalia. 

Vierailija
128/283 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isi nukkuu että jaksaa aamulla töihin.

Entäs äidin jaksaminen töissä? Vain pieni osa tutkimuksen äidistä oli vanhempainvapaalla. 

Oma vika. Mitäs hommasit miehen joka ei pysty elättämään perhettään.

En minä haluaisi silti jäädä vuosiksi kotiin. Mies voi jäädä, niin saa kokeilla sitä nukkumista.

Vierailija
129/283 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tosi jänniä.

Mitenkä se onkaan, kun minä en ole koskaan ollut näillä työpaikoilla,

Niin...millaisia isejä, veljiä, ystäviä, työkavereita, jne näillä naisilla oikein on. 

Vierailija
130/283 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tosi jänniä.

Olen eri, mutta ei se vaimo ehdollistu siihen vauvan ääntelyyn sen miehen

Ei ole muuten aina niinkään.

Vierailija
131/283 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tosi jänniä.

Mitenkä se onkaan, kun

Niin...millaisia isejä, veljiä, ystäviä, työkavereita, jne näillä naisilla oikein on. 

Monille miehiin katkeroituneille naisille tuntuu olevan aidosti vaikeaa hyväksyä, että useimmat miehet eivät ole kuten heidän narsisti ex, vaan varsin neutraaleja, miellyttäviä ja hyviä ihmisiä.

Vierailija
132/283 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei munkaan ukko koskaan herännyt yöllä. Se että minä heräsin jatku automaattisesti vaan äityislomalta. 

Mä ymmärrän täysin että lapsia ei enää tehdä. Naisille äiteys on täys loukku. 

Täälläkin kaikki jauhaa että niitä eläkkeitten maksajia pitäis tehdä, vaikka kaikki me ollaan tietosia että lapset jotka syntyvät nytten eivät tule mitää omia eläkkeitä koskaan saamaan.

Egoistista ajattelua vanhemmilta sukupolvilta.

Tässä taas typistetään lapset joksikin esineeksi tai lemmikkiä vastaavaksi. Tyyppi, josta on paljon vaivaa ja jolle pitää rahalla hankkia vaatteita, ruokaa ja harrastusmahdollisuuksia. Ei äitiys minulle ollut mikään loukku, joka esti sen "oikean" elämän. Äitiys oli minulle se oikea elämä. Minä taas en ymmärrä, että naiset eivät enää halua kokea äitiyttä. 

Vierailija
133/283 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joutilaat tekee yöhommat. Äiteet voi nukkua päivällä penskan kanssa.

Kuka niiden kahden muun lapsen kanssa sitten on päivällä, kun äiti nukkuu? Itsellä oli samaan aikaan vauva, 1-vuotias ja 4-vuotias.

Suomeen halutaan lisää lapsia, joten kysymys on tärkeä.

Oletko kuullut varhaiskasvatuksesta, se on jokaisen yli 9 kk ikäisen oikeus.

Tokihan jokaisen vauvan perusoikeuksiin kuuluu valtion suorittama kasvatus laitoksessa täysien vieraiden ihmisten hellässä huomassa.

Vierailija
134/283 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tosi jänniä.

Omalla työpaikalla nämä pikkulasten isät puhuivat siitä kuinka totuttavat vaimoja heräämiseen. Ei kuulemma kovin kauaa tarvitse teeskennellä nukkuvaa vauvan huutaessa, niin vaimo oppii nousemaan jo pienemmästäkin inahduksesta ja lopulta sitten ei oikeasti enää herää, kun vaimo on ehdollistunut heräämään pienimpäänkin risahdukse

Monille miehiin katkeroituneille naisille tuntuu olevan aidosti vaikeaa hyväksyä, että useimmat miehet eivät ole kuten heidän narsisti ex, vaan varsin neutraaleja, miellyttäviä ja hyviä ihmisiä.

Suurin osa miehistä on näitä naisten unelminen miehiä. Käyvät töissä, tyytyvät yhteen naiseen, hoitavat kotia ja lapsia ja viettää perheensä kanssa sitä aikaa. Jos naiset tämän myöntäisi uskonnolta katoaisi pohja.

Vierailija
135/283 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

#

venäjän vauva vastaista propagandaa 

#

Mies ei voi imettää ja jos äiti ei imetä öisin vähenee Maidon tuotanto ja lopulta lakkaa.

Vain nainen voi imettää lasta. Lapset heräävät öisin syömään, etenkin kasvuspurttien aikana. Maailman terveysjärjestö (WHO) suosittelee kuuden kuukauden täysimetystä. WHO suosittaa imetyksen jatkamista kahden vuoden ikään asti kiinteiden ruokien rinnalla.

https://www.libero.fi/sinun-vaiheesi/artikkelit/vauva--/kuinka-usein-ja…

Imetetyt lapset itkevät vähemmän ja ovat tyytyväisempiä. Imetetyillä lapsilla esiintyy vähemmän tulehdussairauksia, kuten korvatulehduksia, suolistotulehduksia, ripulia, alahengitystietulehduksia ja virtsatulehduksia. Terveysvaikutus näkyy myös myöhemmin siten, että se vähentää lapsuusiän lihavuutta ja vaikuttaa myönteisesti veren rasva-arvoihin, joilla taas on merkitystä sydän- ja verisuonisairauksien ilmenemisessä. Vaikutusta on todennäköisesti myös atooppiseen ihottumaan, astmaan ja mahdollisesti lapsuus- ja aikuistyypin diabetekseen, Crohnin tautiin ja keliakian puhkeamiseen.

Vanhemman terveyshyödyistä on heti nähtävissä verenpaineen ja pulssin aleneminen, joka johtuu ihokosketuksen ja oksitosiinihormonin vaikutuksesta imetyksen aikana. Oksitosiinihormoni vähentää synnytyksen jälkeistä verenvuotoa kohdun seinämässä sekä pienentää kohtutulehdusriskiä. Imetys, varsinkin yli 6 kuukautta jatkunut imetys, vähentää vanhemman riskiä sairastua rintasyöpään ja munasarjasyöpään ennen vaihdevuosia. Imetys vähentää myös naisen riskiä sairastua osteoporoosiin vaihdevuosien jälkeen. Painonhallinnan kannalta imetys kuluttaa vanhemman perusaineenvaihdunnan lisäksi energiaa noin 600 kcal /vrk, joten pitkään jatkuessaan imetys tukee painonhallintaa, mikä edelleen vähentää tyypin 1 diabeetikolla insuliinin tarvetta ja ehkäisee tyypin 2 diabeteksen puhkeamista.

https://rinnalla.fi/imetystietoa/

Imetyksellä korkeampi älykkyysosamäärä 

Espanjalaistutkijat tarkastelivat 613 pojan ja tytön tietoja. Lasten älykkyysosamäärä ja yleisiä kognitiivisia ja kykyjä testattiin. Tutkimuksessa otettiin huomioon myös edellä mainitut tekijät.

Tutkijat päättelivät, että imetyksestä on pitkäaikaisia kognitiivisia hyötyjä.

Paremmat älylliset kyvyt. Tutkijat korostavat, että lapsilla, joita imetettiin pitkään, oli korkeampi älykkyysosamäärä verrattuna lapsiin, joita ei ollut imetetty.

https://tieku.fi/ihminen/kahdeksan-kuukauden-imetys-voi-antaa-lapselle-…

Siksi on hyvin tärkeää, että äiti herää öisin imettämään lastaan. Mies ei voi imettää ja jos äiti ei imetä öisin vähenee Maidon tuotanto ja lopulta lakkaa.

Vierailija
136/283 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko todeta, että tuo vauva-ajan jatkuva unenpuute oli yksi vahva syy sille, miksi lapsiluku jäi yhteen.

Kun kuukausia ja kuukausia nukkuu max. 5 tuntia vuorokaudessa ja senkin pätkissä, niin se on kyllä unohtumaton kokemus.

Miksi sun vauvasi valvoi? Oliko koliikkia tms.?

Meillä vauvat nukkui yöt ensimmäisen kuukauden jälkeen, siksi kai sitten neljä lasta. En ole koskaan käsittänyt miksi ihmiset valvovat, jos ei ole jotain todellista syytä, koska vauvat nukkuu kyllä enemmän kuin 5 tuntia vuorokaudessa. Itse menin töihinkin aina nuorimman lapsen täyttäessä noin vuoden.

Eli väitätkö, että on vanhempien vika, etteivät vauvat nuku ja anna vanhempiensa nukkua ellei ole jotain vikaa kuten koliikki tms? Eli SINÄ nyt vaan olet osannut tehdä k

No onhan jossakin vikaa jos TERVE lapsi ei nuku tai vanhempi ei pysty nukkumaan, kun lapsi nukkuu.

Useinmiten syynä on se, että tehdään jotain toisarvoisia asioita sen ajan kun pitäisi pitää itsestä huolta. Kannattaa kriittisesti tarkastella omaa toimintaansa.

Tuo syyllistäminen tuli kyllä tutuksi silloin, kun olisi tosiaan tukea tarvinnut. Että sinä teet jotain väärin, älä tee enää väärin niin homma on helpompi.

Kyllä minä neuvolassa tuosta heräilystä sanoin, mutta vastaus oli vähän tyyliä "semmosta se nyt on tämä aika".

Toisarvoista tekemistä olivat sinusta siis esim.

- pyykinpesu sen verran, ettei kulkenut likaisissa vaatteissa vanhat maidot rinnuksilla haisten.

-ruoanlaitto ja syöminen

-siivous edes sen verran, että oli edes puhtaista astioita, eikä lattialla tavaroita.

Ja juu. Toki kun tosiaan tein kotitöissä vain ehdottoman minimin, niin kylässä kun kävi porukkaa vauvaa katsomassa, niin sain hassunhauskaa kuittailua kuinka "et sitten ole jaksanut siivota?".

Kumma että toiset kykenee hoitamaan isonkin katraan järjestelmällisyytensä ansiosta. 

Tarpeeksi vaateita, että ei tartte koko ajan olla pyykkäämässä ja kunnon pesukone, Tiskikoneeseen saa piilotettua vaikka 6 hengen astiaston. Vieraita ei tarvitse sietää varsinkaan, jos ne arvostelee.

Ja tosiaankin menin ensin nukkumaan ja sitten vasta siivosin, pirteänä kaikki tuntuu paljon helpommalta.

Asiat on useinmiten sellaisia kun miten ne järjestää.

Ja tätä ketjua lukiessa olen huomannut että useimmat vähistä unista valittajat ovat esikoisten äitejä.

Vierailija
137/283 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei munkaan ukko koskaan herännyt yöllä. Se että minä heräsin jatku automaattisesti vaan äityislomalta. 

Mä ymmärrän täysin että lapsia ei enää tehdä. Naisille äiteys on täys loukku. 

Täälläkin kaikki jauhaa että niitä eläkkeitten maksajia pitäis tehdä, vaikka kaikki me ollaan tietosia että lapset jotka syntyvät nytten eivät tule mitää omia eläkkeitä koskaan saamaan.

Egoistista ajattelua vanhemmilta sukupolvilta.

Tässä taas typistetään lapset joksikin esineeksi tai lemmikkiä vastaavaksi. Tyyppi, josta on paljon vaivaa ja jolle pitää rahalla hankkia vaatteita, ruokaa ja harrastusmahdollisuuksia. Ei äitiys minulle ollut mikään loukku, joka esti sen "oikean" elämän. Äitiys oli minulle se oikea elämä. Minä taas en ymmärrä, että naiset eivät enää halua kokea äitiyttä. 

1980-luku pilasi vanhemmuuden. Lasta piti alkaa palvomaan ja paapomaan toisena päivätyönään.#ylimennytlapsikeskeysyys

Vierailija
138/283 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitien pitäisi vaan oppia olemaan itsekkäitä ja huolehtimaan itsestään ja omasta hyvinvoinnista... Teistä ei ole mitään apua kenellekään jos olette täysin uupuneita.

Käännätte vaan kylkeä kun lapsi itkee ja kun isä valittaa niin sanotte, että sun lapsi myös minä lepään nyt.

Marttyyriksi muuttuminen ei auta.

Paremminkin miten miehet saadaan tajuamaan asia, ettei lasta tarvi huudattaa. 

Vierailija
139/283 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen tarvitsee enemmän unta. 

Vierailija
140/283 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Asiat on useinmiten sellaisia kun miten ne järjestää."

Tämä on vaikeaa jopa useimmille suomalaisille. Paljon tavallisempaa on tehdä hölmösti ja itsensä uhraavasti kuin strategisesti ja itseä säästäen.

Vain yksi esimerkki: A saa flunssan. A jatkaa töitä ja touhua ja vetää Buranaa kuin leipää. Flunssa kestää kuukauden ja ylikin. B saa saman flunssan. B lepää muutaman päivän ja ottaa Buranan vain yöunien varmistamiseksi. Flunssa on ohi muutamassa päivässä.