Tutkimus: Äiti valvoo, isä nukkuu
Jyväskylän, Lapin ja Itä-Suomen yliopistot tutkivat vanhempien työnjakoa lasten yöaikaisessa hoidossa.
Tutkimuksessa selvisi, että äidillä on useimmissa perheissä ensisijainen rooli lasten hoitajana yöaikaan.
Kommentit (280)
Meillä mies yritti tuota koulutusta. Ei oikein toiminut kun olen huomattavasti sikeäunisempi :D Tuloksena hän nykyään herää pienimpäänkin risahdukseen ja minä herään virkeänä, vaikka en ole siihen pyrkinyt
Minä en oikein ymmärrä että miksi jonkun toimistoapinan tai raksaukon tarvisi olla erityisen virkeä? Kyllä pienen lapsen kanssa pitkää päivää tekevän tarvii enemmän olla virkeä, varsinkin jos lapsi osaa jo tutkia ympäristöä ja hakeutua vaaranpaikkoihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joutilaat tekee yöhommat. Äiteet voi nukkua päivällä penskan kanssa.
Kuka niiden kahden muun lapsen kanssa sitten on päivällä, kun äiti nukkuu? Itsellä oli samaan aikaan vauva, 1-vuotias ja 4-vuotias.Suomeen halutaan lisää lapsia, joten kysymys on tärkeä.
Äitien ei tarvi eikä saa mennä töihin, koska isäntä hoitaa toimeentulon. Ei siinä tarvi miehen öisin heräillä
Khyl, kunnon provider hoitaa asian näin. Olethan sinäkin laatikkoleukainen lentäjäkirurgi, joka pystyy providaamaan kotona häärivän tradwifen ja lapsikatraan, olethan?
Näinkö valkonaama kanttis osallistuu keskusteluun, taidat olla yksi yksi tutkimuksen tekijöistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isi nukkuu että jaksaa aamulla töihin.
Entäs äidin jaksaminen töissä? Vain pieni osa tutkimuksen äidistä oli vanhempainvapaalla.
Eli "tutkimus" kattoi yhden kokonaisen äidin. Osoitanko sormella, mikä tutkimuksessa meni pieleen?
Juuri tällä viikolla vedin yliopiston erän alan opiskelijoille tutkimuskurssin luennon ja harkat aiheesta laadullisen tutkimuksen aineistonkeruu. Haluatko aiheesta lisää tietoa?
Kerro toki lisää. Mitenkähän tässäkin tutkimuksessa nämä perheet valittiin? Omasta tuttavapiiristä? Pelkällä tutkittavan joukon valinnalla voi lopputulos mennä vähän "vinoon".
-ohis
Kävin lukemassa kyseisestä artikkelista, käy sinäkin. Siellä sanotaan näin: Calls for parents to participate in an interview were circulated primarily through newsletters and social media accounts of Finnish nongovernmental organisations (NGOs) and networks such as Mothers in Business, Diverse Families and Rainbow Families Finland. Interviews were conducted in person (n = 10) or online (n = 21) according to the interviewees wishes and lasted for an hour on average.
Lisäksi mainittakoon, että isiä tutkimukseen osallistui 8, äitejä 23.
Miksi kuvittelet, että tutkijat haluavat tutkimuksellaan vahvistaa joitain omia tai yleisesti luultuja käsityksiä? Asia ei nyt vaan ole niin. Yleensä aina meitä ajaa uteliaisuus, me haluamme selvittää asioita, jotka ovat kiinnostavia juuri siksi, kun niitä asioiden laitoja ei tunneta tai on tutkittu vain vähän. Laadullisessa tutkimuksessa ei myöskään tehdä hypoteeseja, eli ennakko-oletuksia kuten määrällisessä tutkimuksessa tehdään.
Ja en ole ollut mukana tekemässä tätä kiinnostavaa tutkimusta, itse tutkin tekoälyyn liittyviä juttuja tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se menee. Ja sitten isä yllättyy ja uhriutuu, kun vaimo ei jaksa illalla innostua seksistä.
Kiva siisti koti, ruoka pöydässä, puhtaat vaatteet ja sitä seksiä. Jos ei kotoa, niin sitten jostain muualta.
Näinhän inkkelit täällä uhittelevat ja voimafantasioivat, mutta kun se totuus menee oikeasti siten, ettei se vauvantasolle heittäytyvä pienen lapsen isä ole muillekaan naisille mikään saalis ja kun ne eropaperit sitten tulee, mies jää yksin ja hänen elämänlaatunsa heikkenee merkittävästi.
Mä näin perhe-elämän jo hoitaneena vanhana vaimona sanoisin, että luiskaan vaan pikapuoliin tuollainen omien tarpeidensa ympärillä pyörivä ottajamies, turha sellaiseen on tuhlata aikaa. Onnellinen avioliitto tehdään kahden antajan välillä. Jos sellaista ei löydy, on parempi olla yksin.
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän täysin että lapsia ei enää tehdä. Naisille äiteys on täys loukku.
Tosi yksin sitä kyllä oli silloin, kun olisi eniten tukea tarvinnut. Siis, kun lapsi oli vauva, valvotti kaikki yöt ja itse toivuin pitkään rankasta synnytyksestä.
Arvostelua kylläkin tuli joka puolelta.
Joten ei, itse en tee enempää lapsia, nyt kun kunnialla selvinnyt yhdestä pikkulapsivaiheesta.
Tällaisten juttujen takia ei tarvitse miettiä, miksi perheellinen ja parisuhteellinen mies elää pidempään, mutta nainen ei. Nainen on lähes aina miehelle tosi hyvä diili, kun taas miehistä ei voi sanoa samaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on viikkoviikko vanhemmuus vaikka ollaan yhdessä. Meillä on päävastuu lapsesta joka toinen viikko. Terve aikuinen ihminen pärjää töissä vähän vähemmälläkin unilla. Aloitan töissä tammikuun alusta ja mies jää vastaavasti kotiin. Vähän nyt sitä ryhtiä naiset!
Mitä v*! Mihin naiset sitä ryhtiä tarvitsee? Isäthän tän tutkimuksen mukaan ei tehneet osaansa.
Venäjän maksetut trollit toimivat anonyymeillä keskustelupalstoilla levittäen lännessä ja Suomessa lapsivihamielistä narratiivia (ja valheita koronarokotteista). Hyödyntäen mm. väestömäärä valhetta. 
Samalla ihmisten luottamusta lännessä instituutioihin yritetään heikentää.
Reuters
"Putin urges Russians to have more kids, says ethnic survival at stake"
https://www.reuters.com/world/europe/putin-urges-russians-have-more-kid…
Mediuutiset
https://www.mediuutiset.fi/uutiset/tutkimusloyto-venajan-trollit-ja-rok…
YLE
https://yle.fi/a/74-20012427
🤯
Putin sanoi Uralsin alueella sijaitsevan panssarivaunutehtaan työntekijöille, että kahden lapsen saaminen perhettä kohti on vähimmäismäärä, mikäli Venäjän kansat haluavat säilyttää identiteettinsä. Hän totesi: "Jos haluamme selviytyä etnisenä ryhmänä - tai etnisiä ryhmiä, jotka asuttavat Venäjää - perheissä on oltava vähintään kaksi lasta." Mikäli jokaisella perheellä olisi vain yksi lapsi, väestö vähenisi, hän selitti. "Ja jotta voitaisiin kasvaa ja kehittyä, tarvitaan vähintään kolme lasta."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko todeta, että tuo vauva-ajan jatkuva unenpuute oli yksi vahva syy sille, miksi lapsiluku jäi yhteen.
Kun kuukausia ja kuukausia nukkuu max. 5 tuntia vuorokaudessa ja senkin pätkissä, niin se on kyllä unohtumaton kokemus.
Miksi sun vauvasi valvoi? Oliko koliikkia tms.?
Meillä vauvat nukkui yöt ensimmäisen kuukauden jälkeen, siksi kai sitten neljä lasta. En ole koskaan käsittänyt miksi ihmiset valvovat, jos ei ole jotain todellista syytä, koska vauvat nukkuu kyllä enemmän kuin 5 tuntia vuorokaudessa. Itse menin töihinkin aina nuorimman lapsen täyttäessä noin vuoden.
En ole tuo jolta kysyt mutta esikoinen heräsi 20min välein ensimmäisen vuoden. Ilman mitään terveysongelmaa. Ei vain nukkunut, heräsin iloiseen jokelteluun koko ajan. Toinen sitten veteli laitokselta lähtien 7h pätkiä, valvotti kyllä sitten myöhemmin kun piti töihin lähteä. 

Aivan helvetin kiva että sinun vauvasi ovat nukkuneet. Meilläkin olisi ollut enemmän lapsia ja pienempi ikäero, jos nuo yöt ei olisi olleet mitä olivat.
Venäjän presidentti Vladimir Putinin tuore kutsu venäläisille naisille, heidän tulisi saada jopa kahdeksan lasta, herättää voimakkaita kysymyksiä. Tällaiset julkilausumat tuntuvat olevan enemmän kuin vain epätavallinen kehotus; ne ovat osa laajempaa yhteiskunnallista ja poliittista strategiaa.
Samaan aikaan, kun Putin rohkenee ylistää suurperheiden ihanteita, Venäjä levittää lännessä vauvavastaista propagandaa. Tämä ilmiö on ollut nähtävissä jo pidemmän aikaa, ja se ei ole vain pelkästään inhottava propaganda, vaan se vaikuttaa myös laajempiin yhteiskunnallisiin rakenteisiin. Lapset ovat yhteiskunnan toivo.
Haluaisin lapsia mutta tuo oikeasti pelottaa minua. Tarvitsen paljon unta ja teininä minulla oli unettomuusjakso, joka laukaisi pahoja mt-ongelmia, ihan harhoja siis. Olin varma että naapurimme oli oikeasti yhden luokkalaisemme sukulainen joka vakoili minua, että kaikki kirjoittamani katoaa joten en voi kirjoittaa ja muuta mukavaa. Näin yli kymmenen vuotta myöhemmin nuo jopa vähän huvittavat, mutta en kyllä halua kokea sitä uudestaan. Varsinkaan, jos minulla olisi pieniä lapsia.
Taas yksi syy lisää elää sinkkuna
N:29
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isi nukkuu että jaksaa aamulla töihin.
Entäs äidin jaksaminen töissä? Vain pieni osa tutkimuksen äidistä oli vanhempainvapaalla.
Tämä. Kun vanhemmuus kuormittaa äitiä enemmän, hän jää työelämässäkin sitten sivuraiteelle. Isä voi keskittyä uraa tekemään, ja nykyaikaisesti avioehto on tehty sellainen, että kumpikin puoliso saa pitää avioliiton aikaiset omaisuutensa itsellään. Tässä on kylvetty siemenet taloudelliseen väkivaltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko todeta, että tuo vauva-ajan jatkuva unenpuute oli yksi vahva syy sille, miksi lapsiluku jäi yhteen.
Kun kuukausia ja kuukausia nukkuu max. 5 tuntia vuorokaudessa ja senkin pätkissä, niin se on kyllä unohtumaton kokemus.
Miksi sun vauvasi valvoi? Oliko koliikkia tms.?
Meillä vauvat nukkui yöt ensimmäisen kuukauden jälkeen, siksi kai sitten neljä lasta. En ole koskaan käsittänyt miksi ihmiset valvovat, jos ei ole jotain todellista syytä, koska vauvat nukkuu kyllä enemmän kuin 5 tuntia vuorokaudessa. Itse menin töihinkin aina nuorimman lapsen täyttäessä noin vuoden.
En ole tuo jolta kysyt mutta esikoinen heräsi 20min välein ensimmäisen vuoden. Ilman mitään terveysongelmaa. Ei vain nukkunut, heräsin iloiseen jokelteluun koko ajan. Toinen sitten veteli laitokselta lähtien 7h pätkiä,
Jep, minullakin lapsi nyt vaan heräili pitkin yötä ilman mitään koliikkeja.
Ja siinä kohtaa kun elimistö kävi jatkuvassa stressitilassa unenpuutteen takia, niin ei todellakaan tehnyt mitään neuvolla "nuku kun vauva nukkuu".
Lopulta en pystynyt enää nukahtamaan, kun aivot oli jo hälytystilassa milloin täytyy taas nousta.
Kuten ei, en lähde tuohon enää uudestaan. Jätän homman niille, joilla asuu mummut ja kummit niin naapurissa, että saa riittävästi tukea siinä vauva-arjessa.
Vierailija kirjoitti:
Matala syntyvyys tarkoittaa, että tulevaisuudessa on liian vähän työntekijöitä maksamassa eläkkeitä. Kun maksajia on vähemmän ja eläkkeensaajia enemmän, maksut nousevat väistämättä. Ilman lapsia ei ole tekijöitä - ja ilman tekijöitä ei ole eläkkeitä.
Väestön romahdus on alkanut
Joka päivä jää 10 alle 30 vuotiasta mielen vammojen vuoksi eläkkeelle. Keskustelujen ongelma on se, että se sisältää liikaa oletuksia. Mitä jos se lapsi ei saakaan työtä ja vie vain sosiaalitukia? Yhtä hyvin voimme spekuloida, että jos joku ei tee lapsia, hän ei tee muiden lapsille kilpailijoita, jotka taistelevat tarha-, koulu- ja työpaikoista tai vähenevistä luonnonvaroista.
Alhainen syntyvyys on mahdollisuus, ei uhka. Historiallisena, joskin karuna, esimerkkinä tästä on Mustan Surman jälkeinen aikakausi Euroopassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joutilaat tekee yöhommat. Äiteet voi nukkua päivällä penskan kanssa.
Ai, kaikki äidit on kotiäitejä?
Aika usein se yövalvominen liittyy vauva-ajan ensimmäisiin kuukausiin. Joten kyllä. Äiti on yleensä kotona äitiyslomalla silloin. Voi sitä varmaan kotiäitiydeksikin kutsua jos välttämättä tahtoo
Onko sulla edes lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M
Mä ymmärrän täysin että lapsia ei enää tehdä. Naisille äiteys on täys loukku.
Miestä yritetään ajaa nyt vuorostaan kotiin lasten kanssa, koska voimaantunut naiskunta haluaa oman vuoronsa mennä töissä ja harrasteissaan. Sori. Yksikään mies ei mene siihen miinaan, jossa he ovat nähneet naisten riutuvan sukupolvesta toiseen. Kuka mies edes yrittäisi alkaa tekemään töitä ja vielä kotona hoitamaan pennut? Sori naiset. Ei onnistu tämä miinan virittely.
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi syy lisää elää sinkkuna
N:29
Mitä sä tuut tänne pätemään, kun ei koske sua?
Ihmiset on sitten itsekkäitä, mutta kun minä, minä ja minä.
Äitiyslomalla tämä onkin ok, mutta entäs jos äitikin käy töissä? Valvoo silti.
Omalla kohdalla tuo äitiysloman valvominen käynnisti unettomuuden ja en nukkunut reiluun 10 vuoteen kunnolla. Siitä sitten sairauslomalle, burn out ja lääkitykselle. Ei tule koskaan korjautumaan tuo unettomuusongelma, edelleen on jaksoja jolloin unet menee ja sitten olen työkyvytön. Mutta olinpahan joutilas. Puolison vika asia ei ole, sillä olen herkkäuninen ollut aina ja havahduin hereille vain nopeammin, puoliso nukkuu sikeästi eikä koskaan ehtinyt herätä vauvan ääniin.