Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KAJ

Vierailija
29.10.2025 |

Edellinen KAJ-ketju lukittiin, joten aloitan uuden. Vain asiallista keskustelua, kiitos.

Kommentit (220)

Vierailija
101/220 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy vaan yrittää hyväksyä se, että arvostelut ja valokeila kohdistuu mainstreamiin ja muulle jää hyvin vähän tilaa. Toisaalta mä ymmärrän, että kriitikot eivät pysy kärryillä kaikesta marginaalimusiikista. Kaj vielä on niin moninkertaisesti "reunalla": suomenruotsalaisuus, vöyrin kieli ja huumorigenre rajaa heidät aika pieneen lokeroon.

Voi vaan olla onnellinen siitä, että on itse tuon lokeron sattunut löytämään ja kykenee sieltä paljastuvista aarteista nauttimaan. Onhan siinä jotain vähän eksklusiivistakin ja tulee sellainen kutkuttava tunne, että "mä tiedänkin jotain mistä teillä muilla ei ole aavistustakaan".  :)

Vierailija
102/220 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saas nähdä, onko Jakob mukana ensi syksyn Änglagård-musikaalissa. Toivottavasti! Svenska Teaternin kassa tulisi kilisemään ennätystahtiin. Koe-esiintymiset olivat viime marraskuussa, jolloin Mello-osallistuminen oli KAJ'n tiedossa, mutta olikohan Svenskiksen valitsijoiden tiedossa myös? Mellon lopputulos sen sijaan ei kenenkään villeissä unelmissakaan. Luotetaan nyt Vasabladetissa olleeseen tiedonjyvään: "pohjanmaalaiset eivät tule pettymään".  Tulispa jo marraskuu, jolloin roolitus julkistetaan!

Minä pitäisin todennäköisempänä, että mukana on Kevin, joka on muutenkin harrastanut teatteria. Jakobhan on tähän mennessä esittänyt lähinnä itseään, tosin hyvällä menestyksellä. Mutta toivotaan, että he ovat molemmat mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/220 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saas nähdä, onko Jakob mukana ensi syksyn Änglagård-musikaalissa. Toivottavasti! Svenska Teaternin kassa tulisi kilisemään ennätystahtiin. Koe-esiintymiset olivat viime marraskuussa, jolloin Mello-osallistuminen oli KAJ'n tiedossa, mutta olikohan Svenskiksen valitsijoiden tiedossa myös? Mellon lopputulos sen sijaan ei kenenkään villeissä unelmissakaan. Luotetaan nyt Vasabladetissa olleeseen tiedonjyvään: "pohjanmaalaiset eivät tule pettymään".  Tulispa jo marraskuu, jolloin roolitus julkistetaan!

Minä pitäisin todennäköisempänä, että mukana on Kevin, joka on muutenkin harrastanut teatteria. Jakobhan on tähän mennessä esittänyt lähinnä itseään, tosin hyvällä menestyksellä. Mutta toivotaan, että he ovat molemmat mukana.

Silloin he vain eivät ehkä ehtisi kirjoittaa meille lisää musiikkia!

Vierailija
104/220 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy vaan yrittää hyväksyä se, että arvostelut ja valokeila kohdistuu mainstreamiin ja muulle jää hyvin vähän tilaa. Toisaalta mä ymmärrän, että kriitikot eivät pysy kärryillä kaikesta marginaalimusiikista. Kaj vielä on niin moninkertaisesti "reunalla": suomenruotsalaisuus, vöyrin kieli ja huumorigenre rajaa heidät aika pieneen lokeroon.

Voi vaan olla onnellinen siitä, että on itse tuon lokeron sattunut löytämään ja kykenee sieltä paljastuvista aarteista nauttimaan. Onhan siinä jotain vähän eksklusiivistakin ja tulee sellainen kutkuttava tunne, että "mä tiedänkin jotain mistä teillä muilla ei ole aavistustakaan".  :)

Tietäjät tietää - De som vet de vet! 

Vierailija
105/220 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gambämarkin Josuassa ja Botnia Paradisen Benjaminissa on varmasti paljon Jakobia itseään. Samalla tavoin kuin esikoisromaanissa ja usein vielä siinä toisessakin on kirjailijan omakuvaa. Mutta jo Hallnissa Jakob on mun mielestä täysin irti itsestään yhtaikaa lipevänä ja kömpelön nolona konsultti-Jonana. Mä pidän häntä vähintään yhtä hyvänä näyttelijänä kuin Kevin on, ja haluaisin nähdä kaikkia kolmea entistä enemmän teatterin lavalla. Toisaalta mä rakastan myös Axelin kirjoja ja toivon, että hänellä olisi enemmän aikaa kirjoittamiseen, enkä myöskään malttaisi odottaa Jakobin ensi vuonna ilmestyvää kirjaa. Samperin monilahjakkuudet!

Vierailija
106/220 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joo tuntui siltä, että suomenkielisiä oli siellä paljon. Olisko ollut noin puolet...? Kun Axel siinä teki galluppia ja kyseli mistäpäin yleisö oli tullut, niin kysyttäessä suomenkielisiä ainakin siitä minun katsomolohkosta ja viereisistä lohkoista  nousi valtava määrä käsiä pystyyn. Oli ihan sydäntä lämmittävää nähdä."

Ihan sama tuntuma, että yllättävänkin paljon oli suomenkielisiä. Ainakin suomea kuului joka puolella, kun ennen konsertin alkua siellä käytävillä kierreltiin. Tosi kiva, että ihmiset olivat kiinnostuneita. KAJ pitää päästä kokemaan livenä, ehdottomasti. 

Vierailija
107/220 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tajusin oikeastaan vasta tällä viikolla, kuinka paljon vöyrinkieli rajaa KAJ'n yleisöä, kun yksi työkaveri  ihmetteli mun konserttiselostustani. Hän siis kysyi, miten mä voin niin innostua biiseistä, joiden teksteistä ei ymmärrä sanaakaan.

Tuli sellainen ahaa-elämys, että joo, tuollainen korkeasti koulutettu virkamiesruotsin suorittanut ihminenkään ei tosiaan saa KAJ-lyriikoista tolkkua. Enhän mä itsekään saisi, ellen olisi keväästä asti noita sanoituksia ja sitä murretta opiskelemalla opiskellut. Ruotsinkielisillä on meihin muihin nähden valtava etumatka, josta on pakko olla vähän kateellinen. 

Toisaalta otsasi hiessä pitää ihmisen leipänsä syömän, ja onhan se älyttömän palkitsevaa, kun se aarrearkku rupeaa vähitellen avautumaan.

Vierailija
108/220 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luin Facebookin faniryhmästä tukholmalaisen miehen tarinan siitä, kuinka hän kesällä teki suomenruotsalaisen vaimonsa kanssa Kaj'n jalanjäljillä -kierroksen Suomessa. Hän oli Vöyrissä ihmetellyt, miksi pienessä kylässä parveilee niin paljon islantilaisia turisteja. No, ne "turistit" olivat paljasjalkaisia vöyriläisiä. Niin merkilliseltä se murre voi siis kuulostaa jopa äidinkieleltään ruotsalaisen korvissa.

Vierailija
109/220 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan aktuaalisti lukenut sitä HBL:n arvostelua? Minkälaista yllätystä se kriitikko oikein olisi kaivannut? Ja miksi? Eikö ole aika luontevaa, että tuontyylisessä konsertissa bändi esittää rakastetuimmat biisinsä vuosien varrelta? Olisihan se ollut yllättävää, että pojat olisivat hittiparaatin sijaan laulaneet esimerkiksi virsiä, mutta ei kai se yllätyksellisyys mikään itseisarvo voi olla?

HBL on kuulemma ollut vähän nihkeä KAJ'ta kohtaan ennenkin.  Mä näin jonkun lyhyen referaatin tuosta arvostelusta. Mitä nyt siitä muistan, niin jotain särmää esitykseen ja enemmän riskinottoa olisi arvostelija kaivannut, samoin sketsejä ja tuoreempia (?) välispiikkejä. Nyt oli kuulemma vähän liian tuttua, turvallista ja mukavaa (mysigt). Jotain tuontapaista pientä kritiikkiä siinä oli. Oli kyllä paljon kehujakin. 

Hmmm.... Ite mietin vaan, että omasta miel

Mun vieressäni istui suomenruotsalaisia, jotka eivät tuntuneet tajuavan Vörjeansia. Sanat siis varmasti tajusivat (😳), mutta itse idea taisi mennä ohi.

Että tämäkin päivä piti nähdä, että suomenkieliset ovat paremmin perillä suomenruotsalaisen bändin vivahteista  kuin moni suomenruotsalainen itse.

Vierailija
110/220 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tajusin oikeastaan vasta tällä viikolla, kuinka paljon vöyrinkieli rajaa KAJ'n yleisöä, kun yksi työkaveri  ihmetteli mun konserttiselostustani. Hän siis kysyi, miten mä voin niin innostua biiseistä, joiden teksteistä ei ymmärrä sanaakaan.

Tuli sellainen ahaa-elämys, että joo, tuollainen korkeasti koulutettu virkamiesruotsin suorittanut ihminenkään ei tosiaan saa KAJ-lyriikoista tolkkua. Enhän mä itsekään saisi, ellen olisi keväästä asti noita sanoituksia ja sitä murretta opiskelemalla opiskellut. Ruotsinkielisillä on meihin muihin nähden valtava etumatka, josta on pakko olla vähän kateellinen. 

Toisaalta otsasi hiessä pitää ihmisen leipänsä syömän, ja onhan se älyttömän palkitsevaa, kun se aarrearkku rupeaa vähitellen avautumaan.

Ja toisaalta meillä taas on valtava etumatka verrattuna niihin ulkomaalaisiin, jotka eivät osaa tippaakaan ruotsia. Vaikka omakin ruotsintaito on aivan vajavainen, niin aina siitä jotain etua on, ymmärtää sanoja sieltä ja toisen täältä ja käännösten avulla pääsee niihin yhä paremmin kiinni ja jopa se murre alkaa avautua. Jos olisi pelkkien enkkukäännösten varassa niin ei saisi kyllä niin paljon irti, tai ainakin se olisi todella paljon vaikeampaa. 

Vierailija
111/220 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä luin Facebookin faniryhmästä tukholmalaisen miehen tarinan siitä, kuinka hän kesällä teki suomenruotsalaisen vaimonsa kanssa Kaj'n jalanjäljillä -kierroksen Suomessa. Hän oli Vöyrissä ihmetellyt, miksi pienessä kylässä parveilee niin paljon islantilaisia turisteja. No, ne "turistit" olivat paljasjalkaisia vöyriläisiä. Niin merkilliseltä se murre voi siis kuulostaa jopa äidinkieleltään ruotsalaisen korvissa.

Youtuben keskusteluissa on moni islantilainen ja jostain Norjan alueelta oleva sanonut, että vöyri kuulosta tutulta. Ja noilla norjalaisilla ei kai ollut hirveän vaikeaa edes ymmärtää.

Tarkemmin ajatellen loogista. Skandinaaviset kielet ovat lähteneet yhdestä kantakielestä ja syrjäiset, eristäytyneet kolkat ovat säilyttäneet joitakin alkuperäisen kielen piirteitä, kun muualla kieli on kehittynyt ja muuttunut. Jotkut niistä säilyneistä piirteistä sattuvat olemaan samoja.

Vierailija
112/220 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gambämarkin Josuassa ja Botnia Paradisen Benjaminissa on varmasti paljon J

Ei se Jacobin roolisuoritus kovin huono ollut, kun mä en ole myötähäpeältäni kyennyt vieläkään katsomaan sarjaa loppuun. Siis erinomaista työtä, kun eläytyy aivan liikaa.

Vierailija
113/220 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vörjeans varmaan tulee aikamoisena shokkina jollekin suomenruotsalaiselle (ja tietysti myös suomensuomalaiselle, joka ei kuitenkaan sanoista kaikkea ymmärrä) tädille, joka on tottunut kiltteihin Kaj-poikiin mutta ei ole niistä rinnakkaisluokan raggareista koskaan kuullutkaan. Voin vaan kuvitella, mitä tällaisten katsojien ja kuulijoiden mielessä on liikkunut, kun Tommy, Freppa ja Määnin ovat vallanneet Nordiksen areenan.  :D

Vierailija
114/220 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei se Jacobin roolisuoritus kovin huono ollut, kun mä en ole myötähäpeältäni kyennyt vieläkään katsomaan sarjaa loppuun. Siis erinomaista työtä, kun eläytyy aivan liikaa."

Hallnin Jonaa on oikeasti vaikea katsoa, kun se nolouden määrä menee kerta kaikkiaan yli äyräiden. Mä nauroin ääneen, kun Celeste reaktiovideollaan joutui lähtemään ruudun äärestä pois ja tunkemaan päänsä sohvatyynyn alle, kun hänen myötähäpeänsä kävi ylivoimaiseksi. Tiesin täsmälleen, miltä hänestä tuntui. Mestarillinen roolityö Jakobilta!

Vierailija
115/220 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Youtuben keskusteluissa on moni islantilainen ja jostain Norjan alueelta oleva sanonut, että vöyri kuulosta tutulta. Ja noilla norjalaisilla ei kai ollut hirveän vaikeaa edes ymmärtää.

Tarkemmin ajatellen loogista. Skandinaaviset kielet ovat lähteneet yhdestä kantakielestä ja syrjäiset, eristäytyneet kolkat ovat säilyttäneet joitakin alkuperäisen kielen piirteitä, kun muualla kieli on kehittynyt ja muuttunut. Jotkut niistä säilyneistä piirteistä sattuvat olemaan samoja."

Mäkin olisin hyvin voinut luulla vöyriä islanniksi, kun sitä ekan kerran kuulin. Ne diftongit sen luultavasti tekee. Molemmista tulee sellaiset muinaiset viikinkifibat, niin kuin äkkiä olisi sukeltanut johonkin satojen vuosien taa menneisyyteen. Enpä keksi suomen kielestä murretta, josta tulisi samanlainen tunne ja tunnelma kuin vöyrinkielestä. (Niin ja tietysti se ällä on luku sinänsä.)

Vierailija
116/220 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Joo tuntui siltä, että suomenkielisiä oli siellä paljon. Olisko ollut noin puolet...? Kun Axel siinä teki galluppia ja kyseli mistäpäin yleisö oli tullut, niin kysyttäessä suomenkielisiä ainakin siitä minun katsomolohkosta ja viereisistä lohkoista  nousi valtava määrä käsiä pystyyn. Oli ihan sydäntä lämmittävää nähdä."

Ihan sama tuntuma, että yllättävänkin paljon oli suomenkielisiä. Ainakin suomea kuului joka puolella, kun ennen konsertin alkua siellä käytävillä kierreltiin. Tosi kiva, että ihmiset olivat kiinnostuneita. KAJ pitää päästä kokemaan livenä, ehdottomasti. 

Mä luulen, että aika monilla konsertissa olleilla suomenkielisillä oli taustalla ruotsinkielisyyttä. Tunnen työpaikaltani useita kaksikielisiä, joilla on jompi kumpi vanhemmista ruotsinkielinen, mutta puolison ja ystäpiirin kautta suomenkieli on tullut pääasialliseksi kieleksi käyttöön. Oma äitinikin on samanlainen. Harmittaa todella paljon, että lapsuudenkodissani ei puhuttu ruotsia. Pääkaupunkiseutu oli aiemmin paljon ruotsinkielisempi kuin nykyään.

Vierailija
117/220 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Youtuben keskusteluissa on moni islantilainen ja jostain Norjan alueelta oleva sanonut, että vöyri kuulosta tutulta. Ja noilla norjalaisilla ei kai ollut hirveän vaikeaa edes ymmärtää.

Tarkemmin ajatellen loogista. Skandinaaviset kielet ovat lähteneet yhdestä kantakielestä ja syrjäiset, eristäytyneet kolkat ovat säilyttäneet joitakin alkuperäisen kielen piirteitä, kun muualla kieli on kehittynyt ja muuttunut. Jotkut niistä säilyneistä piirteistä sattuvat olemaan samoja."

Mäkin olisin hyvin voinut luulla vöyriä islanniksi, kun sitä ekan kerran kuulin. Ne diftongit sen luultavasti tekee. Molemmista tulee sellaiset muinaiset viikinkifibat, niin kuin äkkiä olisi sukeltanut johonkin satojen vuosien taa menneisyyteen. Enpä keksi suomen kielestä murretta, josta tulisi samanlainen tunne ja tunnelma kuin vöyrinkielestä. (Niin ja tietysti se ällä on luku sinänsä.)

En ole kielitieteilijä. Islantia olen kuullut paljon ja mielestäni siinä kielessä sanoja painotetaan samalla tavalla kuin suomen kielessä eli se tavallaan kuulostaa suomelta. Yksi tuttu sanoi tänään, että islantilaisten englannin kieli kuulostaa suomalaiselta eli vähän rallienglannilta. Liittynee tähän puheen rytmiin.

Eikö suomenruotsikin ole riikinruotsista poiketen sanojen painotukselta enemmän suomen kaltaista? Siitä voisi tulla yhteneväisyys islantiin kun kuitenkin sukulaiskieliä ovat.

Vierailija
118/220 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin tulossa vastaamaan, että ainakin mä olin paikalla täydellisen suomenkielisenä, täydellisen suomenkielisen miehen kanssa. Mutta kun rupesin miettimään, niin on meilläkin erilaisia siteitä ruotsiin. Mun äidinäiti kasvoi ruotsinkielisessä perheessä mutta meni sitten naimisiin suomea puhuvan miehen kanssa ja ruotsi jäi. Mä en lapsena edes tiennyt, että mummo on oikeasti svenskspråkig.

Mun isänpuoleiset serkut taas on kaksikielisiä, mutta sitäkään mä en aina muista, kun yhteinen kieli on aina ollut suomi. Samoin miehellä on kaksikielisiä serkkuja, mutta hekin puhuvat aina suomea sukulaisten kanssa. Paljastuipas nyt itsestä asioita joita en ollut tullut edes ajatelleeksi.

Vierailija
119/220 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mä luulen, että aika monilla konsertissa olleilla suomenkielisillä oli taustalla ruotsinkielisyyttä. Tunnen työpaikaltani useita kaksikielisiä, joilla on jompi kumpi vanhemmista ruotsinkielinen, mutta puolison ja ystäpiirin kautta suomenkieli on tullut pääasialliseksi kieleksi käyttöön. "

Minä olen yksi konserttiyleisön suomenkielistä, eikä ainakaan minulla ole minkäänlaista ruotsinkielistä taustaa. Kaikki tietämäni esivanhempani ovat olleet puhtaasti suomenkielisiä.

Vierailija
120/220 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mä luulen, että aika monilla konsertissa olleilla suomenkielisillä oli taustalla ruotsinkielisyyttä. Tunnen työpaikaltani useita kaksikielisiä, joilla on jompi kumpi vanhemmista ruotsinkielinen, mutta puolison ja ystäpiirin kautta suomenkieli on tullut pääasialliseksi kieleksi käyttöön. "

Minä olen yksi konserttiyleisön suomenkielistä, eikä ainakaan minulla ole minkäänlaista ruotsinkielistä taustaa. Kaikki tietämäni esivanhempani ovat olleet puhtaasti suomenkielisiä.

No en luullutkaan että kaikilla on. Kyllähän me tällä palstalla tiedämme, että meitä täysin suomenkielisiäkin on. Itsenikin sellaiseksi lasken äitini taustasta huolimatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi