KAJ
Edellinen KAJ-ketju lukittiin, joten aloitan uuden. Vain asiallista keskustelua, kiitos.
Kommentit (244)
Olihan Nordiksessa ilmiselvästi aika paljon umpisuomenkielistä porukkaa, puhetavasta sen kuuli. Törmäsin ainakin Tampereen murteeseen ja joku väänsi puhdasta jyväskylää. Meidän seurue tuli Lahesta ja vieressä istuneet oli ainakin juuriltaan savolaisia, vaikka ehkä helsinkiläistyneitä.
Vierailija kirjoitti:
Vörjeans varmaan tulee aikamoisena shokkina jollekin suomenruotsalaiselle (ja tietysti myös suomensuomalaiselle, joka ei kuitenkaan sanoista kaikkea ymmärrä) tädille, joka on tottunut kiltteihin Kaj-poikiin mutta ei ole niistä rinnakkaisluokan raggareista koskaan kuullutkaan. Voin vaan kuvitella, mitä tällaisten katsojien ja kuulijoiden mielessä on liikkunut, kun Tommy, Freppa ja Määnin ovat vallanneet Nordiksen areenan. :D
Mä siis istuin niiden suomenruotsalaisten vieressä ja samaa mietin, kun Määnin pani parastaan😳.
Suomalaiset pihalla olevat sentään eivät tajua sanoja, mutta ruotsinkielisiä sivistyneen oloisia rouvia ei pelastanut mikään. (En kuitenkaan ehtinyt seuraamaan heidän reaktioitaan, oli silmillä parempaa katsottavaa.)
Vierailija kirjoitti:
"Ei se Jacobin roolisuoritus kovin huono ollut, kun mä en ole myötähäpeältäni kyennyt vieläkään katsomaan sarjaa loppuun. Siis erinomaista työtä, kun eläytyy aivan liikaa."
Hallnin Jonaa on oikeasti vaikea katsoa, kun se nolouden määrä menee kerta kaikkiaan yli äyräiden. Mä nauroin ääneen, kun Celeste reaktiovideollaan joutui lähtemään ruudun äärestä pois ja tunkemaan päänsä sohvatyynyn alle, kun hänen myötähäpeänsä kävi ylivoimaiseksi. Tiesin täsmälleen, miltä hänestä tuntui. Mestarillinen roolityö Jakobilta!
Juuri sama tunne täälläkin. Ei pysty katsomaan, kun hävettää niin.
Ja mä olen muuten se, joka edellisessä ketjussa tunnisti varsinkin nuoremmassa itsessään vähän Jonaa. Joka voi selittää, miksi myötähäpeän tunne on todella syvä.
https://www.facebook.com/share/v/179GhZvXhU/?mibextid=wwXIfr
Kevin meinasi tehdä stage-diven Djurönäsetissä, mutta Freppapa onkin tehnyt sen jo aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
"Mä luulen, että aika monilla konsertissa olleilla suomenkielisillä oli taustalla ruotsinkielisyyttä. Tunnen työpaikaltani useita kaksikielisiä, joilla on jompi kumpi vanhemmista ruotsinkielinen, mutta puolison ja ystäpiirin kautta suomenkieli on tullut pääasialliseksi kieleksi käyttöön. "
Minä olen yksi konserttiyleisön suomenkielistä, eikä ainakaan minulla ole minkäänlaista ruotsinkielistä taustaa. Kaikki tietämäni esivanhempani ovat olleet puhtaasti suomenkielisiä.
Sama juttu minulla. Sukuselvitystä tehty osasta esivanhemmista todella pitkällekin, eikä missään yhtään ruotsinkielistä. Saameakin tulee esivanhemmista ennemmin vastaan kuin ruotsia.
Miehellä on yhdessä sukuhaarassa ollut esivanhempi ruotsinkielinen, jossain 1700-luvun lopulla.
Ei varmaan tän suomenkielisemmät suvut voisi olla, mutta niin vain olen hurahtanut täysin.
Vierailija kirjoitti:
https://www.facebook.com/share/v/179GhZvXhU/?mibextid=wwXIfr
Kevin meinasi tehdä stage-diven Djurönäsetissä, mutta Freppapa onkin tehnyt sen jo aiemmin.
Ei hemmetti! :D FREPPA!!!
Hei sinä, joka et myötähäpeältäsi ole pystynyt katsomaan Hallnia loppuun asti. Kerää nyt vaan itsesi ja katso vaikka silmien raosta, sarja nimittäin vaan paranee jakso jaksolta. Finaali on päräyttävä. Loksauttaa leuan kuin Botnia Paradisen loppukohtaus ja sen jälkeen ei voi muuta kuin purra kynsiään ja odottaa koukussa tempoillen kakkoskautta.
Vierailija kirjoitti:
Hei sinä, joka et myötähäpeältäsi ole pystynyt katsomaan Hallnia loppuun asti. Kerää nyt vaan itsesi ja katso vaikka silmien raosta, sarja nimittäin vaan paranee jakso jaksolta. Finaali on päräyttävä. Loksauttaa leuan kuin Botnia Paradisen loppukohtaus ja sen jälkeen ei voi muuta kuin purra kynsiään ja odottaa koukussa tempoillen kakkoskautta.
Kiitos tsempeistä. Mä yritän. Jos vaikka kasaan sohvalle kasan peittoja, niin voi kaivautua välillä niiden sekaan piiloon.
Virhe kuunnella Grilliniä ennen nukkumaanmenoa, varsinkin kun yrittää laihduttaa ja vältellä roskaruokaa! Alkoi ihan järkyttävästi tehdä mieli lihapiirakkaa kaikilla mausteilla ja maidon kera. 😂
Ja taidan olla löytämässä Vörjeansin viehätyksen. Luulin etten välitä mistään raggareista... mutta Määninin ääni on Marlenessa niin vetoava...
Hei, nyt muistin mitä mun on pitänyt kysyä Nordiksesta! Täällä on jo kerrottu Vägg i vägg -hattua käyttäneistä ja Gambämark-asuun pukeutuneista faneista, ja ilmeisesti siellä on näkynyt paljon Kaj-paitoja ja muuta heidän omaa merchiä. Mutta ilmestyikö paikalle yhtään Majvoria?
Mun on pitänyt kysyä ihan samaa mutta mäkään en ole muistanut! Eli näkyikö Majvoreita? Tai mitä asuja näitte KAJ-paitojen lisäksi?
Vierailija kirjoitti:
Virhe kuunnella Grilliniä ennen nukkumaanmenoa, varsinkin kun yrittää laihduttaa ja vältellä roskaruokaa! Alkoi ihan järkyttävästi tehdä mieli lihapiirakkaa kaikilla mausteilla ja maidon kera. 😂
Ja taidan olla löytämässä Vörjeansin viehätyksen. Luulin etten välitä mistään raggareista... mutta Määninin ääni on Marlenessa niin vetoava...
Vörjeans vie vähitellen mukanaan. Minä ensin vaan ihmettelin, sitten jatkoin katselua etenkin Tommyn vetoavan habituksen ja kireiden farkkujen takia, sitten alkoivat hauskat välispiikit ja todella taitavasti tehdyt hahmot avautua ja lopulta kappaleetkin rupesivat viehättämään yksi kerrallaan. Nyt tykkään Vörjeansistä melkein yhtä paljon kuin KAJsta. Tommy saisi kyllä lopettaa hymyilemisen🤣
Vierailija kirjoitti:
Hei, nyt muistin mitä mun on pitänyt kysyä Nordiksesta! Täällä on jo kerrottu Vägg i vägg -hattua käyttäneistä ja Gambämark-asuun pukeutuneista faneista, ja ilmeisesti siellä on näkynyt paljon Kaj-paitoja ja muuta heidän omaa merchiä. Mutta ilmestyikö paikalle yhtään Majvoria?
En nähnyt. Joku täällä lupasi tulla.
Vierailija kirjoitti:
Mun on pitänyt kysyä ihan samaa mutta mäkään en ole muistanut! Eli näkyikö Majvoreita? Tai mitä asuja näitte KAJ-paitojen lisäksi?
Ne Gambämark-asut olivat hienoja. Näin muutaman. Mansikkapipoja oli. Somessa olen nähnyt kuvan Dan Olesta ja Bertelistä.
Linkitänpä tähän uuteenkin ketjuun lempparivideoni. Hyvää yötä talvimasennuksen myötä!
En nähnyt Majvoria. Tosin eturiviläisiä ei hallin käytävillä varmaan pahemmin näkynyt, kun ne tietenkin olivat siellä eturivissä heti kun ovet aukesivat.
Joo, mäkin arvelen, että jos Majvor/Majvoreita on paikalla ollut, kyllä he ovat tiiviisti pysytelleet eturivissä. No, ehkä se paljastuu sitten siitä konserttitaltioinnista. Jo ilmestyneistä klipeistä näkee, että Erik ja myös se toinen ihan edessä ollut kuvaaja kuvasivat paljon myös yleisöä ja erityisesti sitä lavanedustan superfanien "moshpitiä", niin kuin Kaj sitä nimitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vörjeans vie vähitellen mukanaan. Minä ensin vaan ihmettelin, sitten jatkoin katselua etenkin Tommyn vetoavan habituksen ja kireiden farkkujen takia, sitten alkoivat hauskat välispiikit ja todella taitavasti tehdyt hahmot avautua ja lopulta kappaleetkin rupesivat viehättämään yksi kerrallaan. Nyt tykkään Vörjeansistä melkein yhtä paljon kuin KAJsta. Tommy saisi kyllä lopettaa hymyilemisen🤣
Vörjeans on kyllä maaginen ilmiö. Mä en pysty päättämään, kenen transformaatiota ihmettelen eniten. Kun maailman ystävällisimmästä ihmisestä Jakobista yhtäkkiä sukeutuu se norsunv'ttunaamainen Tommy, hillitty herrasmies Kevin sukeltaa stagediveen kontrollinsa menettäneenä reppana-Freppana, ja analyyttinen älykkökirjailja Axel muuttuu tulikuumaksi Määniniksi, jonka korvien välissä kuitenkin risteilee tasan kaksi aivosolua. Sitä on täydellisen myyty näiden edessä.
Vierailija kirjoitti:
Mä muuten olen haaveillut siitä, että Marlenesta ei pelkästään laulettaisi vaan että hän joskus astuisi itse näyttämölle. Jos ei livenä, niin edes jollain videolla. Haluaisin nähdä sen naarasleijonan omin silmin. Mutta taitaa olla samalla tavoin fantasiaolento kuin aikoinaan Frasierissa se Nigelin nälkäkurkivaimo Maris.
Ei voi olla fantasiaolento. Mä olen itse nähnyt Frepan, ja koska hän on siis todistettavasti olemassa, silloin Marlenenkin on pakko olla olemassa. Simpel matematik. Jos joku jaksaisi mennä päivystämään Vöyrin grillille, hänet voisi luultavasti bongata sieltä joskus yön pikkutunneilla.
Suomenruotsi on tosiaan lainannut intonaationsa eli puheen sävelkulun suomen kielestä. Suomenruotsin ääntämyksessäkin on ruotsinruotsiin verrattuna eroja, joista osa samoin pohjautuu suomenruotsin ja suomen väliseen läheiseen kontaktiin. Vöyri sijoittuu jonnekin standardisuomenruotsin ja ruotsinruotsin välimaastoon.