@@ Joulukuisten vk16 @@
Päätinpä aloittaa uuden pinon, oli edellinen jo sen verran pitkä. Hoh, viikonloppu sitte tuli ja meni enkä mä saanut taaskaan mitään aikaseksi.. Siivotaki ois pitäny mut ei yksinkertasesti jaksanu. Niin no eihän ne villakoirat sieltä nurkista mihinkää karkaa, kerkiää sitä vaikka tänään tai huomenna tai joskus.. =)
Voi voi, mulla on tänää se ultra!! Jännittää iha hirveesti, saa nähä miten jaksan oottaa et tää työpäivä loppus..
Mut nyt on mentävä, hyvää alkanutta viikkoa kaikille!!
Jonskeli 6+5
Kommentit (132)
että kyllä mä naurankin, paljon:DD
Hei vaan...
Ihanaa kun voi hymyillä pitkästä aikaa... Tai no ultrassa kyllä purskahdin itkuun kun lääkäri sanoi että syke näkyy, ne oli varmaan niitä onnen kyyneleitä :)
Verenvuodon (tai tiputtelun oikeastaan) syyksi epäili istukan kehittymistä. Sanoi sen kiinnittyneen aika lähelle kohdunkaulansuuta vai miks se sitä sanoikaan... Käski ottaa varovasti ja varoa raskasta nostelua ym. mutta ei jatkanut sairaslomaa vaikka olen baarissa töissä ja joudun nosteleen yli 30kg painoisia kaljatynnyreitä jne... Erityisäitiyslomaa pitää hakea työterveyslääkäriltä... Jo on vaikeaa... Pitäskö lopettaa kokonaan työt niin ei tarttis miettiä tuotakaan...
Tosian kun on kaks keskenmenoa takana ja 9 vuotta on kestänyt tulla 3 kertaa raskaaksi niin en todellakaan halua ottaa mitään riskejä tämän suhteen... Olen valmis makaamaan seuraavat 8 kuukautta sängyssä jalat ristissä jos se siitä on kiinni... Huoh... Ihana vuodattaa :D
Kaikille jaksamista ja niitä tarrasukkia :)
Mintho 6+4
Mulla siis oli tänä aamuna ultra ja onneksi kaikki on kunnossa!!!
Meinasin jo ensin huolestua kun täti käänteli anturia ja mittaili että ei ihann vastaa viikkoja... Sitten kysyi että olisiko pissahätä, rakko voi olla täynnä ja sen takia huonoa kuvaa. No, kävin pissalla (en ollu siinä jännityksessä tajunnu koko hätää vaikka odotushuoneessa kun jouduin odottaa 20 min. niin join puol litraa jaffaa..).No, kirkastuhan se kuva ja hienosti siellä näkyi 1,1cm pitkä möllykkä!! Ja pieni sydämen pampatus... nyyh. Kyllä vaan piti itkut tirauttaa oli se niin liikuttavaa. Mutta nyt voi täysin rinnoin nauttia tästä ja kasvatella pientä. Vaikka varmaan rakenneultraan asti onkin pieni pelko persiissä.
Ja sitten vielä se lääkäri sano niin ihanasti että meinas naurattaa, kun niitä ultrakuvia antoi mukaan ja näytti niitä. " Tämä viimeinen on oikein todella hieno kuva hänestä" !!:) Hänestä:) Kun kuvassa näkyy vaan vaalea möykky. Mutta tosi nätisti sano. Ja kyllähän mä tietysti " hänestä" jo vauvana ajattelen enkä minään möykkynä..
Mutta tällasia uutisia tänään. Peukkuja kaikille ja onnea tuleviin ultriin!!
T.kiikkis ja pellervo rv 7+3
Hei vanhat ja uudet joulukuiset, kylläpä meitä onkin jo paljon! Itsellä oli melkein parin viikon tauko, kun oli sukuloimista ja lomamatka. Onpa kiva taas lukea muiden kuulumisia! Lohdullista että on muitakin suht oireettomia. Itsellä pahoinvointi väheni loman aikana edellisestä viikosta, mutta yritän vakuuttaa itselleni, että se johtuu vaan siitä, että on ollut aikaa nukkua enemmän (en tiedä onko mitään logiikkaa tässä, mutta toivon niin). Väsytystä on riittänyt ja rinnat on turvoksissa ja kipeät ja sen verran öklötystäkin, että toivon kaverin pysyneen kyydissä ja hengissä edelleen. Torstaina on neuvola, mutta ilmeisesti siellä ei vielä kuunnella sydänääniä. Teidän muiden kertomukset ultrista kuulostaa kyllä houkuttelevilta, voipi olla että neuvolan jälkeen varaan sellaisen kuitenkin.
Priscilla, mitä sulle sanottiin siitä liikunnasta? Onko esim. lenkkeily ok, vai pitääkö tärinää välttää? Pitäiskö siirtyä sauvakävelijäksi? :D
Lueskelin joskus tuota marraskuisten pinoa, ja tuntui että sieltä oli aika monta tipahtanut pois. Meistä ei ilmeisesti ainakaan vielä ole pudonnut? Toivottavasti sama jatkuu! Tsemppiä teille, joita keskenmeno pelottaa - tiedän tunteen. Tai kai se meitä kaikkia pelottaa. Hassua miten sitä ei aikaisemmin edes tullut ajatelleeksi, että vauvan syntyminen ei ole mitenkään kiveen kirjoitettu, vaikka raskaustesti näyttäisikin plussaa. Nyt tuntuu, että mikään ei vielä ole varmaa.
Tarrasukkia kaikille!
manna07 rv 7+2
Voitte poistaa mut listalta, sain keskenmenon viime sunnuntaina, viikkoja oli 6+1. Tosin raskausoireet hävisivät ja ruskea vuoto alkoi jo pe. Vielä viikolla 5+4 ultrassa näkyi kohdunsisäinen raskaus ja jotain muutakin, josta lääkäri päätteli että todennäköisesi sydänäänet kuuluisivat jo seuraavalla viikolla. Mut jo parin päivän päästä alkoi siis ruskea vuoto.
En ole tänne paljoa edes kirjoitellut kun jostain syystä oli niin epävarma olo koko raskaudesta, taisin jotenkin aavistaa, että kesken menee. Ottaa voimille silti, vaikka olinkin " varautunut" , mutta ei tällaiseen pysty koskaan varautumaan. Mieli on maassa.
Muille kovasti onnea ja hyvää kevättä!!!
Auttakaa!!! Nyt alko tosissaan pelottaa kestääkö tää raskaus vai ei.. Mä oon nyt kaks päivää ollu loman jälkeen töissä ja mun maha... AU! Se on tosi kipee! Tänään jo pelkäsin vessaan mennessä, että on pian pöksyt veressä, mutta onneksi ei ainakaan vielä. Peukut on toki pystyssä, että ois kaikki hyvin!! Meinasin teiltä kysellä neuvoo, kun... tässä jo aiemmin mainitsinkin, että toimin avustajana pojalle joka saa kauheita raivareita. Tänäänkin tuli potkua ja nyrkkiä moneen kertaan ja jouduin pitelemään poikaa kiinni ihan tosissani. Joudun häntä myös nostelemaan (ei ole ihan kevyemmästä päästä) aina pois muiden lasten läheltä. Mun maha on nytkin tosi kipee. Alavatsaa vihloo, turvottaa ja kireitä housuja ei voi kuvitellakaan pitävänsä kun ne sattuu. Ajattelin, kun tosiaan raskaus on vielä niin alussa, niin jokohan neuvolaan voisi soittaa ja kysyä mitä mun pitäis tehdä. En haluaisi töissä puhua asiasta ennen kun tiedän että masussa oikeasti on elämää... Mitähän mun pitäis tehdä?
Tuli tosi valitusta, mutta mä niin toivon että kaikki menee hyvin ja jouluvauva syntyy sitten kun on sen aika....
Janica rv 5+0
Ihana kuulla Minthon ja kiikakukan positiivisia ultrakuulumisia!! Toivottavasti huomenna pääsen itse kertomaan samaa (kääk). En mä suna kyllä mintho niitä kaljatynnyreitä jäis nosteleen!! Töihin jääminen muuten on ihan ok, jos ne pystyy delegoimaan muille. Mutta jos ei, niin äippälomalle vaan...kerta sellaseen on mahdollisuus. Pitää osata olla itsekäs ;)
Janica84 soita ihmeessä neuvolaan (sitä vartenhan ne siellä on!!) ja kysy mielipidettä. Jos nyt jo vaikuttaa noin kipeästi masuun, ei varmastikkaan parane mennessään! Pystyisitkö töissä puhumaan asiasta ja vaihtamaan jonkun kanssa hommia? Vaikka tuo poika tietty on suhun tottunut yms. mutta jossain vaiheessa tulet kuitenkin lähtemään pois. Sulle kanssa sama juttu, että reippasti itsekkyyttä peliin vaan!!
Tänään ei itellä oo ihan niin kova kuvotus kun eilen, mikä on ihan kiva!! Kyllä se tuolla taka-alalla kummittelee koko ajan mutta ei varsinaisesti okseta! Tänään on varmaan pakko jo alottaa huushollin siivous..vaan kun ei jaksais sit millään!! Perjantaina tulee anoppi hoitaa lapsia ja pakkohan täällä on sillon on siistiä olla ;D
7+2 (?)
Ultrassa on jo moni käynyt, ihanan hyviä uutisia kaikilla!! =)
Oi mansemamma82, on kyl jänää tuo et samana vuonna tulee kaksi pikkuista!! =) Mun luokalla oli ala-asteella kans siskott jotka olivat samana vuonna syntyneet, toinen vaan just tammikuussa toinen joulukuussa =) !
Evien ja Piitu-Miina, joo maha pömpöttää täälki... siis ihan turvoksissa, näytän todellakin raskautuneelta =) Ei varmaan pysy tämä kauaa salassa, vaikka niin toivonkin!!
Jabbadai: Joo älä huoli, mul oli kans tos välis pari pvä et mietin et oonko vai enkö ja miksei nyt oo rinnat niin kipeet ku eilen... Tärekein oire kuitenkin et tätiä ei oo tuu niin kyllä se siitä!!
Pihlajatyttö: *halaus* Mä oon niin eniten pahoillani sun puolesta!! Voimia!!! Ei siinä oikeen sanat auta, mut tieto, että toiset ovat pahoillaan sun puolesta autaa ehkä vähän?!
Priscilla: Oooo halit sulle takasin! Kiitti tsempistä! ja hei, luin kans noit AV hörinöitä... ihan täyttä P***a, älä välitä! Kukaan ei ole mikään sanomaan sulle miten ja kuin paljon saat iloita raskaudestasi!! Niinkuin ennenkin totesin, Anna paukkua!! =)
ON: Ei ihmeitä, valkkaria lisääntyvässä määrin ja rinnat painaa!!
Shani@ ja Neilikka rv 4+5
Pihlajatytölle suuret pahoittelut. Totta on, ettei keskenmenoon pysty koskaan todella varautumaan, vaikka sen aavistaisi etukäteen (itselläni viimeisimmässä keskenmenossa, tiesin jo odottaa vuotoa, mutta silti oli kova paikka) Halaus ja kovasti voimia sinne.
Kanelinen: Kiitoksia linkistä, minullekin teki hyvää käydä selventämässä asiaa. Jotenkin olen ollut niin pihalla, että raskausviikkojen laskeminen on ollut ylitsepääsemättömän vaikeaa...
Mintho: Ihanaa oli varmasti kuulla ne lääkärin maagiset sanat! Toivotaan, että tiputtelu loppuisi pian. Käy vaan ihmeessä hakemassa erityisäitiyslomaa, niin pääset lepäämään ja keskittymään olennaiseen :)
Iloinen olen muidenkin ultrassa hyviä uutisia kuulleiden puolesta.
Janica: Samaa mieltä olen Hippuskaisen kanssa, ei muuta kuin neuvolaan yhteyttä.
ON: Ei edelleenkään oireita (jos ei hajamielisyyttä lasketa), että erittäin odottavalla kannalla olen. Ultran tilasin jo huomiseksi. Keskenmenon varuilta, kun lääkäri viimeisen km jälkeen oli sitä mieltä, että seuraavassa raskaudessa pitää heti ultrata, että ehditään ennen kuin menee kesken. (Näin luottavainen oli terveyskeskuslääkäri seuraavasta mahdollisesta raskaudestani). Olen päättänyt uhmata kaikkia keskenmenotilastoja ja lääkäriä ja viedä tämän raskauden loppuun, oli oireita tai ei.
Iksu 5+1 (vihdoinkin perillä viikoista)
pihlajatytölle isot voimahalit, ikävä uutinen...
Manna: alkuraskaudessa sellanen liikunta jossa on putoamis-, kaatumis- tai törmäilyvaara, kannattaa jättää. Ei siis koske sua, ellei kaadu juostessa. Mulle neuvolassa sano, että se on niin ihmistyypistä kiinni. Eli toisilla supistelee herkästi, toisilla ei. Jos oot harrastanu juoksua jo aikasemmin, niin mun mielestä anna mennä vaan! uutta lajia ei raskaana kannata alottaa. Loppuraskaudessa sitten hyppyjä kannattaa välttää tai keskiraskaudessa. Eli neuvolassa eivät " uskaltanu" ottaa kauheesti kantaa, koska jos käy hullusti, niin äiti syyttää kuitenkin itseään. Mä juttelin mun " gurun" kanssa aika pitkään asiasta, ja jatkan itse siis ammattiani, vedän spindeä sekä ohjaan jumppia, jossa ei ole ollenkaan hyppyjä, kyykyt teen kevyillä painoilla. Ja kuuntelen koko ajan itseäni. Raittiissa ilmassa pitkät kävelylenkit ovat kuitenkin mun mielestä raskaana sitä parasta liikuntaa, samoin uinti! Ja kuten sanoin, jos olet harrastanut jotain liikuntaa jo ennen raskautta, on sitä hyvä jatkaa, kunhan käyttää tervettä järkeä. Salilla on aina raskaana olevia, himmaavat sitten vaan tahtia kun siltä tuntuu!!
shania: kiitos kulta. Voi hyvin:))
...mutta henkkamaukasta löyty niiiiiiin suloiset pienen pienet ruskeat reisitaskusammarit, pieni ruskea villapaita jossa nasu ja nalle puh sekä pikkuinen ruskea-keltainen nallepuh body. Oli ihan pakko saada mukaansa. Sopii aivan varmasti tytölle ja pojalle.
Huomenna meen yksityiselle ultraan, koska suvussa synnytinelinvikaa. Olikos nyt niin, että kohdunkaula on aivan liian lyhyt ja siksi keskenmenot niin yleisiä. Mulla kaks km takana. Tosin tullu ihan heti, eli menkat tullu aikalailla normaalisti mutta ollu vaan runsaammat jne. Lekuri saa tarkastaa, että onko kaikki ok ja onko siellä ketään ja pääsee muutenkin vähän jutusteleen jatkosta. Äippä epäili, että laittaa mut sairaslomalle varmuuden vuoksi. No huomenna selviää. Kyllä jännittää! Vielä ei ehkä olis paras aika mennä ultraan mutta... Rv 5+1
Pidetään kaikki peukkuja toisillemme!
Pihlajatyttö: Olen todella pahoillani sinun ja miehesi puolesta. On se vaan niin uskomatonta että jostain niin pienestä voikin tulla niin suuri suru. Vaikka nyt tuntuu pahalta usko vain, kyllä se siitä vielä nyt pitää mennä vaan päivä kerrallaan. Pitäkää nyt miehesi kanssa huolta toisistanne ja surkaa suru pois. Valtaisan suuri voimahali teille!!!
Iksu 07 ja Metsinkäinen: jos saan udella, monta keskenmenoa teillä on takana? Mietin vaan tuota alkuraskauden ultraan pääsyä.
Miulla ei ole kun yksi km mutta asiasta tekee kipeän se että kyseessä oli ensimmäinen raskaus ja nyt kalvaa kauhean suuri epävarmuus, onko meitä koskaan vanhemmiksi tarkoitettukaan. Keskenmeno tuli myös ihan täytenä yllätyksenä viikolla 13 np-ultrassa vähän ennen joulua. Mitään oireita ei ollut vaan kaiken piti olla hyvin :( Onneksi mieheni oli mukana tukemassa, muuten olisin romahtanut ihan täysin. Kaavinta tehtiin samana iltana ja kaikki oli kerralla ohi. Tapaus jätti kyllä jälkensä, koskaan sitä kai ei unohda. Jouluna sitten sytytettiin kynttilä meidän omalle enkelille.
Mintho: olen kyllä niin onnellinen sinun ja pikkuisesi puolesta. On varmaan ihana tunne nähdä sydämensykkeet ensi kertaa :)
Janica 84: Soita ihmeessä sinne neuvolaan, sitä varten he siellä ovat että neuvoja saa kysyä.
Huokaus, huomenna pitää olla töissä jo klo 6 kun on tiedossa päivän kestävä työmatka (bussissa 3,5 h suuntaansa ja koko päivän seminaari päälle). Olen taatusti ihan sippi illalla. Pelottaa tuo bussimatka kun voin muutenkin helposti huonosti autossa. Ja vaikka olenkin " valitellut" täällä oireetonta raskauttani oli tämä päivä aika heikko (aamulla maha sekaisin ja koko päivä etova ja väsynyt olo) johtuiko sitten babystä vai jostain pöpöstä, tiedä häntä. Toivottavasti huomenna kuitenkin selviän matkasta kunnialla. Mitään matkapahoinvointilääkkeitä ei kai voi kuitenkaan ottaa?????
Mutta tsemppiä vaan kaikille Joulukuisille meitä on muuten ihan älyttömän paljon! Meitä ensikertalaisia taitaa vaan olla aika vähän... Nooh ei kai se haittaa, voidaan sitten kysellä teiltä viisaammilta hassuja eikö niin ;)
Taas yksi aamu eteenpäin, nyt alkaa lopultaki uskoa, että on ihan vahvasti raskaana.
Pihlajatytölle pahoittelut! KM on kyllä tosi kurja koettelemus. En tiedä varmaksi, mutta tuliskohan km jälkeen helpommin raskaaksi???? nimittäin itsellä tärppäsi heti km jälkeen ja samoin Shani@lla, kyllä aikaisempia lapsia on joutunu pitkänkin aikaa piinailemaan.
Ihania uutisia ultrasta! Mietin kovasti, että jos odottas neuvolaan (30.4) ja yrittäs kinuta sieltä ultraa, jos en saa, niin vois mennä yksityiselle. Toisaalta, teksis mieli jo nyt rynnätä sinne yksityiselle
ON: oireita ei hirmuisesti, jotkut ruuat ällöttää ja yökäyttää, oli pakko tunnustaa yhdelle työkaverille eilen kun otin valtavan määrän jälkkäriä joka sitten yökäytti yllättäen.... salmiakkia kuluu kauheat määrät
Ens viikonloppuna on työpaikan pippalot, jossa tarjolla vettä väkevämpää, ihan varmaan jään kiinni, ruokapöytä ja täysraittius paljastaa:/ ja vielä sekin ongelma , että mulla on enää yhdet kohtalalaiset arkihousut ja yhdet lökärit jotka pystyn pitämään kun mahaa turvottaa niin kovasti, ja jos pistää kireemmät, niin istuessa tuntuu tosi pahata alamahassa. Mietin, että pitäskö käydä ostamassa uudet isot housut vai pitäskö pistää ihan vaan äippähousut, eihän ne näy, mutta tuntuu niin kauheen tyhmältä pistää tässä vaiheessa jalkaan.
P-M
Pihlajatytölle halaus *rutistaa kovasti*
Todellakin taas yksi uusi päivä raskaana :) Ei oireita, ei mitään. Eilen ostin täältä kirpparilta belly beltin jos sillä pääsis sit omien housujen kanssa eteenpäin. Olen kyl aikasta aikasessa vaiheessa joutunut yleensä siirtymään äitiyshousuihin...
Kyssäri: millä viikoilla teillä on eka neuvola? Täällä sinne pääsee vasta rv 9 eteenpäin. Tuntuu et muualla on paljon aiemmin.
Ei kait tässä muuta...kotihommat odottaa :)
Päivän jatkoja!
Kanelinen ja IitaEemeli rv 5+3
ku en huomannu tätä sivuu...
eli kirjotin kuulumisia omal sivulle...alkaa tulla dementtia täs samalla...muisti pätkii...
mut tosiaan mul alkaa olla jos jonkinmoista oiretta ja öklöttää täs koko ajan...
mul neuvola vasta 9.5 tääl ilmeisesti jonoa nyt neuvoloihin vaik pieni paikkakunta...
mut nyt toi" riiviö" tekee tuhoa ja on mentävä=)
Ensinnäkin Pihlajatytölle pahoittelut. Minäkin muistan kuulleeni, että keskenmenon jälkeen tulisi helpommin raskaaksi (niin kuin joku kirjoitti), eli toivottavasti teillekin kohta suodaan uusi tärppi.
Olen tässä innolla lukenut pitkästä aikaa kirjoituksianne. On tosi kiva lueskella näitä, se auttaa konkretisoimaan omaakin raskautta. Nuo kaksi lasta ja huusholli pitävät niin kiireisenä, että aika vähän tulee tätä tulokasta ajateltua. Ihan liikutuin, kun joku kertoi ultrastaan, miten lääkäri oli kutsunut sikiötä " häneksi" . Itsekin aloin ajatella, että omassakin vatsassani on todentotta joku " hän" , eikä tämä ole ihan vain " raskaus" , niin kuin olen tässä tottunut ajattelemaan. Jotenkin olen vain ajatellut, että tässä ollaan raskaana, mutta suoraan sanottuna tulevalle vauvalle en ole juuri ehtinyt uhraamaan ajatustakaan.
Mitään pelkoja tai odotuksiakaan ei juuri ole ollut. Tämä oli sellainen yllätysraskaus, että en keskenmenoakaan oikein osaa pelätä. Elelen nyt päivä kerrallaan ja katsotaan miten käy.
Liikunnasta: Itse olen ollut enemmän tai vähemmän himoliikkuja, mutta nyt raskauden myötä liikunta on jäänyt vähän vähemmälle. Bodypumpissa kävin kerran, mutta ainakin jalkakyykyissä mahassa tuntui " hassulle" ja olen jättänyt sen suosiolla sen jälkeen väliin. Tänään ajattelin mennä uudelleen kokeilemaan, mutta laittaa kyykkyihin vain pienet painot. Spinningissä ja salilla olen käynyt entiseen tapaan, tosin vatsalihaliikkeet olen lopettanut.
Edellisissä raskauksissa lopetin tosiliikunnan melkein kokonaan ja kävin vain mammajumpassa, uimassa ja kävelemässä. No, viime raskaudessa kuntokin oli sen mukainen, eli kaikenlaiset krempat vaivasivat keskiraskaudessa (olo yllättäen helpotti taas loppuraskaudesta). Nyt ajattelin, että säännöllisellä lihaskuntotreenillä saisi itsensä pidettyä vähän paremmassa kunnossa.
Tästä tulikin pitkä viesti ja vauva roikkuu jalassa ja vaatii huomiota, joten lopettelen.
Nemorosa ja " Hän" 7+5 viikkoa
Täällä alkaa jännitys saaha ihan täysin vallan pienestä ihmisestä =O Eli illan ultrahan se meinaa saaha pakokauhun aikaseks!! Toisaalta oottaa ihan älyttömän innoissaan ja toisaalta pelottaa sikana jos illalla ei enää ollakkaan raskaana, huoh!
Vaikka kyllä tän huononolon mukaan ihan raskaana ollaan!! Eilen oli taas kohtuullisempi päivä muta yölläkin pelkkä pissareissu sai aikaan todella ällön olon!! Ja lapset oli molemmat koko yön niiiin levottomia että nukuttuakaan ei saanu paljon mitään! Nyt sitten öklöttää vielä enemmän =X Tossa 7 maissa aamulla tuli jo sellanen olo että pitää juosta oksentaan kesken unien mutta pari sisua suuhun ja olo helpotti..onneks...mä en mitään oksenteluja kaipaa ;)
Aika huisia kyllä kuinka iso pino meitä oikeen on..onko muissa kuissa näin paljon?? Taitaa olla tontuista pulaa ;D
Millä ihmeellä tän päivän saa kulumaan!!!
rv 7+3 (saa nähä pitääkö oma veikkaus paikkaansa noiden viikkojen kanssa..neuvolan mukaan kun niitä olis ainakin kaks enemmän)
olen niin pahoillani. Koita jaksaa, toivottavasti pian tärppää taas!
Kiitos Priscilla ja Nemorosa liikuntatiedosta. Eiköhän sitä omaa hidasta hölkkäilyä siis uskalla jatkaa edelleen.
Kanelinen: mulla on neuvola huomenna, viikkoja silloin 7+4. Viime viikollekin olisin jo saanut, mutta olin reissussa. Luulisin että asiaan vaikuttaa se, että kyseessä on eka raskaus - neuvolantäti peruutti jonkun kotikäynnin, että sai mut tungettua täyteen kalenteriinsa. Kiva kyllä päästä kyselemään ammattilaiselta!
ON: öklötys jatkuu. Loma jatkuu vielä pari päivää, ja kotona laiskotellessa kai ehtii liikaa tarkkaillakin oloaan. Eilen ensimmäistä kertaa ihan aidosti oksetti :( Uusi suosikki ruokavalioon on kaverin suosittelema piimä+mustikkakeitto. Raikasta eikä liian makeaa. Kävin tänään vaa' alla ja yllätys oli, että paino on pudonnut pari kiloa, vaikka maha tuntuu pallolta. Ehkä siellä on vain ilmaa (ja toivottavasti muutama gramma vauvanalkua). Äklötyksen ansiosta herkkujen syöminen onkin jäänyt nyt vähemmälle, ja vatsa tuntuu tulevan kunnon ruuastakin tosi nopeasti täyteen.
Reipasta ja ökätöntä keskiviikkoa kaikille!
manna 7+3
Pahoittelut Pihlajatyttölle. (ihana nimimerkki muuten :). Elämä jatkuu ja seuraavalla kerralla varmaan onnistaa :) Mitä npeemmin pääsee yrittämään uutta, niinsitänopeemmin suu jää taakse.
Janica: Ihan hyältä kuullstaa tuo siun masun arkuus. Mulla keskenmenneissä raskauksissa ei tuntunut missään ja sitten kun oikeesti onnisti niin masu oli alusta lähtien arka just tollain, et housujen vyötäröt kiristi, vihloi, veti ja väänsi. Siirryin sit aika nopeesti mamma-verkkareihin. Lindexistä ainakin sai silloin ihania mamma-verkkareita jossa oli korkeet resorit niin ei painanu mistään. Kyllä mä hakisin saikkua jos turvallisuus pelottaa. En tiedä koskeeko erityisäitiysloma tollasiin tapauksiin, mutta kannattaa ehdottomasti ottaa selvää jos työnantaja ei pysty järjestämään sulle turvallisempaa hommaa.
Nemoroosa: Liikunnasta: mulla liikunta auttoi viimeks todella fyysiseen jaksamiseen. Kun jouduin saikulle ja vuodelepooon niin liitoskivut yltyivät kauheiks. HEti kun pääsin taas liikkeelle ja rakentamaan lihaskuntoa uimalla ja mammabailatinolla niin alko helpottaa. Nyt käyn vielä normaalisti ratsastamassa, viimeksi jouduin ratsastamisen lopettamaan liitoskipujen takia joskus viikolla 14... ja vaihdoin sitten tosiaan uimiseen ja joogaan ja myöhemmin tohon bailatinoon, joka on todella ihanaa :)
Omat kuulumiset: Anoppi sai eilen aivohalvauksen ja nyt sitten täytyy ajatella uudestaan josko kerrottais aikaisemmi tästä uutisesta anopille. Voisi piristää mieltä tälläset onnelliset uutiset. Kuulemma nyt jo voi vähän paremmin, mutta oikea puoli on veltto ja kuulemma ei löydä sanoja eikä rakentamaan kokonaisia lauseita. Anoppi on aika läheinen kuitenkin joten huoli on kova. Täytyy mennä käymään iltapäivällä kun poitsu herää päikkäreiltään.
PAhoinvointi on helpottanut, mutta jotenkin tänään ei tee mieli syödä mitään kun nuo huonot uutiset vaivaa päätä. Pakko kai se on jotain suuhun pantava, ennen kuin tulee huono olo. Tissitkin alkaa vihdoin ja viimein kasvaa. Ehkä pääsen sittenkin kohta ostamaan uusia rintsikoita, kun nyt en vielä viitsi ettei jää heti pieneks. Alkaa olla aika risaa ja kulahtanutta kaikki tissinkannattimeni :)
Mymmeli rv 7+1
Ihan totta sä sanoit, mä OLEN ihan ilman raskauttakin tosi tunteilla eläjä, ja se ei aina ole ihan hyvä asia. Mutta raskaana mä oon oikeen ylihysteerinen, ylitunteellinen ja kaikkee... itken tosiaan mistä vaan ja millon vaan. Eilen oltiin mutsilla käymässä niin kyyneleet pyrki väkisin silmiin siitä kun mun isä joi mehua:D En tiedä mikä siinäkin herkisti... Ja tottakai mä tiedän että mun mies on tosi onnellinen, ja sille tämä tuleva lapsi JOS tulee, olisi ensimmäinen... Se vaan hetkeks harmitti, kun mies jatkoi " normaalia" päiväelämistä, ja minä olin ihan shokissa, kaipasin halia ja halusin jutella vaan siitä kahdesta ihmeviivasta testissä... Ei tietenkään mies voi samanlailla samaistua asiaan, ennenkuin siitä tulee konkreettisesti totta. Onhan mulla ed. suhteessakin ollut mies ja kolme lasta, että tuttua tuo on miten mies reagoi. Se vaan oli mulla sellanen ohimenevä tunnejuttu, näitä tulee mun elämässä.
Mua kyllä suoraan sanottuna potuttaa hiukan se, että en osaa olla onnellinen ja tähän hetkeen tyytyväinen, kun toistaseks toi pieni on ainakin mukana. Tyttöjä odotellessa en pelänny mitään, elin vaan ihan tavallista elämää ja nautin jokaisesta päivästä raskaana, elämäni parasta aikaa, ehdottomasti. Nyt sitä tietää liikaa kaikesta, ja mua sattu paljon tuolla imbesillien palstalla se, että siellä sanovat että parasta mitä mun lapselle voi tapahtua on se, että se menee kesken:' ( olen itsekkin, huomaan, alkanu kaikesta johtuen ajattelemaan että kesken se menee, ja tää ei ole kivaa!! Kai mä olen sitten hölmö ihminen kun haluisin vaan olla onnellinen, enkä pelätä tulevaa...
Kaikille teille odottajille kaikkein parasta elämässänne, voikaa hyvin.
Shania, älä tuhlaa siihen liikaa energiaa että pelkäät, olet mielessäni :) *halii vanhaa ystävää*
priscilla