Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Renkaan vaihto aina väärään aikaan

Vierailija
27.10.2025 |

Mistä sen tietää ennustaa, mitä on tulossa? Autoilijoita syytetään, jos on nastat liian aikaisin. Voi kauheaa tiet kuluu, bensaa kuluu, katuihin tulee urat. Julkisuudessa aina näin. Sitten jos onkin mustaa jäätä ja tulee ketjukolari, kuten reilu viikko sitten Lahdessa oli valtavat ketjukolarit, niin sitten syytetään autoilijaa, että miksei ollut talvirenkaat! Eihän renkaanvaihtoon saa edes aikoja milloin haluaa ja töissäkin pitää käydä. Minulla on ollut nyt Etelä-Suomessa 2 viikkoa nastat alla, ja jos sakot tulee että liian aikaisin, niin tulkoon. Ajelenpa niillä nyt 10 asteen lämpötiloissa.

Kommentit (127)

Vierailija
101/127 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Renkaat vaihdetaan sään mukaan. 

Keskellä yötä, kun tuleekin pakkanen?

Vierailija
102/127 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmaan on keksitty ratkaisu, kitkarenkaat.

Pienessä etuvetoisessa autossa jopa hengenvaaralliset,painavassa nelikossa saattavat toimia paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/127 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kitkoilla ei ole mikään ongelma

Paitsi pito puuttuu täysin mutta sillä ei ole kai väliä kun yleisö ei valita ja poliisi ei valita.

Aivan peilijäätä lukuunottamatta kitkojen pito usein ylittää nastojen pidon. Esim. lumella nastoista on vain haittaa.

Ja polanteisella jäätyneellä lumella kitkat ei pidä yhtään.

Vierailija
104/127 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se eläkeläisellä helppoa. Ainoat ajot ovat Lidlissä ja viinakaupassa käynti. 3 000 km/vuosi. Kitkat alla kesät/talvet.

Vierailija
105/127 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se eläkeläisellä helppoa. Ainoat ajot ovat Lidlissä ja viinakaupassa käynti. 3 000 km/vuosi. Kitkat alla kesät/talvet.

Hellekesän jälkeen ne sun kitkas on paskana.

Vierailija
106/127 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vasta varannut renkaiden vaihdon ja Uudellamaalla asun. Katson sääennusteita ja mietin milloin minun pitää lähteä autolla liikkeellä esim. aikaisin aamulla. Aika helppo yhtälö, jos ei ole mitään menoja aamuisin, niin ei ole myöskään mitään tarvetta vielä vaihtaa renkaita. Jos on, niin viikonloppuna näyttää siltä, että aamuisin voisi olla jopa tiet jäässä. Itselläni ei ole tarvetta viikonloppuaamuna olla ajoissa liikkeellä, ensi viikolla maanantaina pitää, joten menen loppuviikosta vaihtamaan - ehkä. Jos kovasti näyttää, että sääennusteet muuttuvat niin, että ensi viikko on vielä reippaasti plussan puolella myös aamulla, niin siirrän aikaa myöhemmäksi. 

Vierailija
107/127 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 autoa ja yleensä on pari-kolmekin viikkoa toisessa nastat ja toisessa kesäkumit. Joskus on sitten päästävä aamulla liikkeelle molemmilla autoilla niin sitten nastat molempiin. Vähän oon harkinnut kitkoja toiseen, mutta kumpikaan (mies tai minä) ei halua niitä omaansa.

Maanantaiset aamupakkaset hoidettiin liukumilla ja mentiin vähän myöhemmin töihin. Eli vilä on kesärenkaat kummallakin.

Vierailija
108/127 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan täällä Etelä-Suomessa ole tarvetta vaihtaa seuraavaan 10 vrk:n sisällä. Vesisadetta melkein jokaiselle päivälle, ja lähes +10 asteen lämpötiloja.

Vierailija
109/127 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyrkkisääntönä voi pitää sitä että on toistuvasti yöpakkasia. Silloin on hyvä aika vaihtaa talvi renkaisiin. Kun se aamu usva voi jäätyä mustaksi jääksi tien pintaan.

Miksi vasta, kun on toistuvasti? Kolarin voi ajaa ihan yksittäisenä aamuna. Minä vaihdan talvirenkaat silloin, kun voi olla pakkasta tai tiet jäässä ajaessani autolla. Yksikin kerta on liikaa. Vähän joustoa tulee siitä, etten aina tarvitse autoa vaan voin huonolla säällä käyttää julkisia tai jättää harrastuksen väliin. 

Vierailija
110/127 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen vasta varannut renkaiden vaihdon ja Uudellamaalla asun. Katson sääennusteita ja mietin milloin minun pitää lähteä autolla liikkeellä esim. aikaisin aamulla. Aika helppo yhtälö, jos ei ole mitään menoja aamuisin, niin ei ole myöskään mitään tarvetta vielä vaihtaa renkaita. Jos on, niin viikonloppuna näyttää siltä, että aamuisin voisi olla jopa tiet jäässä. Itselläni ei ole tarvetta viikonloppuaamuna olla ajoissa liikkeellä, ensi viikolla maanantaina pitää, joten menen loppuviikosta vaihtamaan - ehkä. Jos kovasti näyttää, että sääennusteet muuttuvat niin, että ensi viikko on vielä reippaasti plussan puolella myös aamulla, niin siirrän aikaa myöhemmäksi. 

Viime viikonloppuna oli pakkasta etelässäkin jo iltaseitsemän aikaan. Vähän karua huomata asia maantiellä kesärenkailla ajaessa.

Vierailija
111/127 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kitkojen selkein etu ettei ole vaihtoajankohdalla niin nöpönuukaa. 

Toinen etu ettei ne ropise, hiljaisuus. Motarilla kuulee omaan autoonsa sisälle onko ohitettavassa/ohittavassa autossa nastat.

Jep. Ja jos se motarin pinta on jäässä, toivot kuulevasi ohittavan auton nastarenkaat.

Kyllä on erittäin harvinaista, jos se on jäässä. Ehkä kerran vuodessa voi olla joku pätkä. Ajan 150 km motaria joka työpäivä. 

Harvinaista on, mutta sitten kun se sattuu kohdalle, niin onkin vaikea paikka. Minä haluan ajaa turvallisesti kaikki 100/100 kilometriä enkä vain 99 kilometriä sadasta, niin tykkään kyllä enemmän nastoista.

Vierailija
112/127 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2 autoa ja yleensä on pari-kolmekin viikkoa toisessa nastat ja toisessa kesäkumit. Joskus on sitten päästävä aamulla liikkeelle molemmilla autoilla niin sitten nastat molempiin. Vähän oon harkinnut kitkoja toiseen, mutta kumpikaan (mies tai minä) ei halua niitä omaansa.

Maanantaiset aamupakkaset hoidettiin liukumilla ja mentiin vähän myöhemmin töihin. Eli vilä on kesärenkaat kummallakin.

Ne kesäkumit ovat huonot myös silloin, kun on +2 ja sinänsä sulat tiet. Sikäli voi vaihtaa hyvällä omallatunnolla jo, kun lämpö on yleensä alle seitsemän astetta. Siinä kohtaa menee raja, että kesärengas on huonompi kuin talvirengas.

Vierailija
113/127 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta kitkat. Nastat pitäisi kieltää ainakin pääkaupunkiseudulla. Täysin tarpeettomat. 

Vierailija
114/127 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siskonpojalla lähti henki, ei sen kummempaa ongelmaa. Halvat kitkat tappaa

Ajotapa tappaa

Vierailija
115/127 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 viikkoa vielä ainakin kesärenkailla, pks. 

Vierailija
116/127 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma niistä kitkoista tulee täällä Pohjois-Karjalassa. Meillä päin kun ei teitä suolata muualla kuin Joensuun ydinkeskustan tienoilla. Tiet on uraiset ja silkkaa jäätä monta kuukautta putkeen. Yhdet kitkat kokeilin ja totesin turhakkeeksi, kun ei kotiin ylämäkeä jaksaneet vetää. Meillä on tie, tiessä mutka ja mutkan jälkeen nousu. Kun hidastat mutkaan, nousuun ei saa semmoista vauhtia kiihdytettyä, että kitkat jäällä vetäisi mäen ylös. Lipsuu lipsuu, heiluu ja keikkuu. Asuinalueella on 4 taloa, eikä sellaista määrää liikennettä, että sitä tietä jatkuvasti kukaan olisi jyrsimässä tai sepeliä heittämässä. Emme ole ainoita, vaan kyllä täällä suunnalla kaikilla on huonot olosuhteet, koska teiden hoidosta säästetään. Jos lähtee Joensuusta Kuopioon, iso pikatie, ja sekin on niin jäässä ja polanteinen puolet vuodesta. 

Osta Michelinin Easygrip komposiittiketjut. Nämä on helppo laittaa päälle ja pitää paremmin kuin yhdetkään nastat. Noilla ei voi ajaa kuin 60 km/h, mutta voi laittaa päälle sille hoitamattomalle tieosuudelle ja muuten sitten ajella mukavammilla, hiljaisemmilla ja taloudellisemmilla kitkoilla. 

Vierailija
117/127 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on toisessa autossa kitkat ja toisessa nastat. Selkeillä plussakeleillä käytetään nyt ensisijaisesti kitkarengasautoa. Kohta täällä etelässä alkaa se aika, kun tiet ovat jäässä, silloin taas nastat ovat ainoa turvallinen vaihtoehto.

Pohjoisemmassa pärjäisi paremmin kitkoilla, kun siellä on talvella lumipolannetta enemmän kuin tuota mustaa jäätä.

Ei mulla ole ollut mitään ongelmaa ajaa pääkaupunkiseudulla kitkoilla. Parikymmentä vuotta olen kitkoilla ajanut, taka- ja nelivetoisella. Erityisesti nelivetoisella nastat ovat täysin turhat. 

Vierailija
118/127 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On täällä taas tietäjiä. Jos kaupungissa olisi kaikilla kitkat ja tulisi lunta niin kitkat tamppaisi lumen kovaksi kuin jää eli kitkoilla ei pääsisi kunnolla edes liikkeelle.

urbaani legenda

Vierailija
119/127 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kitkat vaatii vähän erilaisen ajotyylin mutta sellaista paikkaa ei ole eteen vielä tullut mistä en olisi kitkoilla selvinnyt. 30 vuotta ajoin nastoilla, nyt 15 vuotta kitkoilla enkä aio enää nastoja huolia. N65

Samoin yli 20 vuotta kitkoilla. En myöskään enää ikinä hanki nastarenkaita. M62

Vierailija
120/127 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On täällä taas tietäjiä. Jos kaupungissa olisi kaikilla kitkat ja tulisi lunta niin kitkat tamppaisi lumen kovaksi kuin jää eli kitkoilla ei pääsisi kunnolla edes liikkeelle.

Kitkat ei pidä tosiaan jäällä yhtään. Lunta taas on suurimmassa osassa Suomea teillä noin viikko, pari talvella. Muulloin jääkuori ja sula vuorotellen. 

Pysykää kitkajuntit siellä Kemi-Tornion pohjoispuolella.

Jostain syystä en tätä ongelmaa yli kahdenkymmenen vuoden aikana kitkoilla pääkaupunkiseudulla todennut. Vuodessa on muutama päivä, jolloin on todella liukasta, mutta ennakoivalla ajotyylillä ja hyvillä kitkoilla tämäkään ei ole ongelma. Ehkä kannattaisi kokeilla moderneja kitkoja ja opetella ajamaan ennen kuin täällä huutelee ennakkoasenteita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi