Mitä eroa on erilaisilla arkuilla? (Hautajaiset)
Mietin kun isot hintaerot. En haluaisi ajatella silleen et otetaan halvin mahdollinen, mutta toisaalta mikä vikaa siinä on?
Kommentit (252)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö joku noin 1000 euron arkku ole aika perushintainen.
Katsoin erään suuren hautaustoimiston arkkuhinnastoa: alkaen 350 euroa. (En mainosta joten ei nimeä, googlatkaa itse, älkää arvainko)
Alkaen 350 €? No 🥵 helpotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö joku noin 1000 euron arkku ole aika perushintainen.
Katsoin erään suuren hautaustoimiston arkkuhinnastoa: alkaen 350 euroa. (En mainosta joten ei nimeä, googlatkaa itse, älkää arvainko)
Niin, halvimmat on muutamia satoja euroja, kalleimmat taas useimpia tuhansia. Joten eiköhän sitten ne noin 1000 euroa, 800-1200 euroa, maksavat ole sitten aika keskihintaisia.
En minä usko, että kovin moni valitsee kallista arkkua siksi, että se on kallis, vaan siksi että se on mieleinen ja ns vainajan näköinen. Arkku ja muut hautajaiskulut maksetaan kuolinpesän varoista, jos varoja on. Kaikki eivät koe tarpeelliseksi laskea joka penniä, minkä verran on perintöä tulossa, vaan käyttävät esim. arkkuun enemmän rahaa, mikäli kalliimpi sattuu olemaan myös kauniimpi ja paremmin tyyliin sopiva.
Jos taas kuolinpesällä ei ole varoja, silloin sostoimi avustaa hautajaiskuluissa, ja luonnollisesti halvimman mukaan.
Omaiset toki voivat myös maksaa arkun ja hautajaiset, jos haluavat, mutta mikään pakko ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Millaisissa arkussa muuten ns huonokuntoiset vainajat haudataan? Ei kai mitään sinkkiarkkua voi haudata saati krematorioida
Säilytetään pakastinpaikalla. Joskus siunataan suoraan haudalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on se pienin murhe, kun läheinen kuolee.
Eikä muuten ole, jos ei ole varaa arkkuun eikä hautajaisten järjestämiseen! Jos vainaja on ollut varaton eikä hänen omaisillakaan ole varallisuutta, niin tuo on todellakin suuri murhe!
Kuolemisesta on tehty hitokseen kallis bisnes. Pelkästään pakolliseen perunkirjaan menee 500€! Ja tuo on suurimmalle osalle iso raha!
Tällä viikolla oli läheiseni perunkirjoitus, jossa minä olin pesänilmoittajan roolissa. Oikeusaputoimisto hoiti perunkirjoituksen maksutta. Minä hommasin tiliotteet yms tarvittavat asiakirjat. Virkatodistuksiin meni 120 euroa. Muita kuluja perunkirjoitukseen liittyen ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisissa arkussa muuten ns huonokuntoiset vainajat haudataan? Ei kai mitään sinkkiarkkua voi haudata saati krematorioida
Säilytetään pakastinpaikalla. Joskus siunataan suoraan haudalla.
Niin mutta millainen arkun pitää silloin olla? Onko siellä jotain suojamuoveja?
Isolle vainajalle iso arkku, pienelle piisaa pienempi.
Ajattele omaa tulevaa arkkuasi. Jätätkö hyvät massit ja toivot että
Arkun voi myös tehdä itse. Pääministeri Sipilä teki pojalleen.
Arkut on käsityötä, se niissä maksaa sekä tietty materiaalit.
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä kommentoidaan, että halpa arkku varsinkin kun menee tuhkaukseen? Mitä te tarkoitatte?
Saman asian ne halvat arkut ajaa kuin kalliskin. Halvatkin arkut on ihan tyylkkäitä ja makuasioitahan nämä on.
Arkkuhautauksessa arkku voidaan siunauksen jälkeen kantaa hautaan. Kantajat ovat kosketuksessa arkkuun ja heistä tulee usein otettua kuvia. Samoin arkku lasketaan hautaan ja arkulla on hautajaisissa näkyvä osa. Vanhukset tuntevat arkkumallit ja joillekin perheille on merkityksellistä, ettei valita sitä kaikista halvinta.
Tuhkauksessa arkku jää usein kirkkoon ja sitä ei kanneta. Hautaustoimisto siirtää arkun krematorioon ja omaiset hakevat tuhkauurnan sieltä. Tuhkauurna lasketaan hautaan ja paikalla ei välttämättä ole pappia. Suntio tai muu hautausmaan edustaja ohjaa saattoväen oikeaan paikkaan ja omaiset voivat toimittaa tilaisuuden. Tuhkauurnia on eri hintatasoissa ja osa on myös todella arvokkaita.
Molemmissa kirkollisissa hautaustavoissa vainajan arkulla on näkyvä osa, mutta tuhkauksessa arkku jää usein kirkkotilaan ja vainajaa ei saateta hautaan samassa tilaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä kommentoidaan, että halpa arkku varsinkin kun menee tuhkaukseen? Mitä te tarkoitatte?
Saman asian ne halvat arkut ajaa kuin kalliskin. Halvatkin arkut on ihan tyylkkäitä ja makuasioitahan nämä on.
Arkkuhautauksessa arkku voidaan siunauksen jälkeen kantaa hautaan. Kantajat ovat kosketuksessa arkkuun ja heistä tulee usein otettua kuvia. Samoin arkku lasketaan hautaan ja arkulla on hautajaisissa näkyvä osa. Vanhukset tuntevat arkkumallit ja joillekin perheille on merkityksellistä, ettei valita sitä kaikista halvinta.
Tuhkauksessa arkku jää usein kirkkoon ja sitä ei kanneta. Hautaustoimisto siirtää arkun krematorioon ja omaiset hakevat tuhkauurnan sieltä. Tuhkauurna lasketaan hautaan ja paikalla ei välttämättä ole pappia. Suntio tai muu hautausmaan edustaja ohjaa saattoväen oikeaan paikkaan ja omaiset voivat toimittaa tilai
Riippuu seurakunnasta. Itse olen ollut useissa sellaisissa hautajaisissa, missä kuollut menee tuhkaukseen, ja arkku kannetaan kirkosta ulos ja autoon. Kyllä se arkku siinäkin näkyy ja otetaan kuvia.
Hautajaisissa tuskin pohditaan paljonko arkku maksoi.
Vierailija kirjoitti:
Hautajaisissa tuskin pohditaan paljonko arkku maksoi.
Harvemmin
Vierailija kirjoitti:
En minä usko, että kovin moni valitsee kallista arkkua siksi, että se on kallis, vaan siksi että se on mieleinen ja ns vainajan näköinen. Arkku ja muut hautajaiskulut maksetaan kuolinpesän varoista, jos varoja on. Kaikki eivät koe tarpeelliseksi laskea joka penniä, minkä verran on perintöä tulossa, vaan käyttävät esim. arkkuun enemmän rahaa, mikäli kalliimpi sattuu olemaan myös kauniimpi ja paremmin tyyliin sopiva.
Jos taas kuolinpesällä ei ole varoja, silloin sostoimi avustaa hautajaiskuluissa, ja luonnollisesti halvimman mukaan.
Omaiset toki voivat myös maksaa arkun ja hautajaiset, jos haluavat, mutta mikään pakko ei ole.
Niinpä.
Siis miksi tuhkauksen valinneelle pitäisi valita halvempi arkku? Samalla tavallahan se tuhkattava yleensä siunataan kirkossa tai kappelissa hautajaisten aikana.
Vainajan kannalta ei mitään eroa. Kuolinpesän ja maksajien kannalta ainoa ero on hinta.
Oletettavasti jälkeen jääville olen antanut ohjeen, että minulla hankitaan halvin arkku, mitä löytyy. Saa valmistaa itse, mutta mielellään höylätystä laudasta, ettei kantajille tule tikkuja sormiin trukkilavalaudoista.