Mitä eroa on erilaisilla arkuilla? (Hautajaiset)
Mietin kun isot hintaerot. En haluaisi ajatella silleen et otetaan halvin mahdollinen, mutta toisaalta mikä vikaa siinä on?
Kommentit (278)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ostaisi kallista arkkua, jos on polttohautaus.
Olisi mielenkiintoista myös kuulla palstalaisten näkemyksiä siitä, kumpi on Raamatun mukainen hautaus maahanlasku vai polttohautaus? Koska ja missä polttohautaukset on aloitettu?
Pakko kommentoida luin mahanlasku
Puuarkku ja kivat kukat. Turkille joku kiva uurna ja uurna maahan. Tai voi minun puolestani sirotella mereenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ainut lapsi, enkä missään tekemisissä äitini kanssa. Johtuen hänen elinikäisestä haukkumisesta ja kiusaamisesta. Nyt on jossain hoitokodissa, edunvalvoja on. Sen tiedän että mitään varoja ei hautajaispelleilyun ole. Hoitaako edunvalvoja vai joudunko minä nämä hoitamaan? Saako sos toimesta jonkun perunkirjottajan ilmaiseksi?
Perunkirjoituksen voi tehdä itse. Tarvitaan vain kaksi todistajaa.
Edunvalvonta lakkaa kun henkilö kuolee. (terveisin tarkastusnumero 666 XD)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halvimmat on lastulevyä jotka päällystetään kankaalla ja käytetään vain polttohautauksissa.
Arkkuhutaukseen käyttävät ovat umpipuuta ja kalliita.
Maaseudunlla arkkuhautaus on "must" koska halutaan näyttää että ei olla köyhiä.
Suureissa kaupungeissa järkikin sanoo että polttohautaus ja pelkän uurnan hautaaminen on järkevämpää koska muuten hautausmaista loppuisi tila.
Siis miten sillä arkkuhautauksella todistellaan maaseudulla, että ei olla köyhiä?
Koska sekä arkku että itse seurakunnan perimä hautapaikka ovat kalliimpia kuin poltto/uurnahautauksessa.
Onko siinä arkussa sitten hintalappu kiinni että kaikki näkee sen?
Srkn hautaustoimen sivuilla on erilaisten hautapaikkojen hinnasto.
Tuhkauurnahan voidaan laskea myös arkkuhautapaikalle. Joten pelkkä hautaustapa itsessään ei kyllä kerro yhtään mitään siitä, miten paljon rahaa on käytetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ainut lapsi, enkä missään tekemisissä äitini kanssa. Johtuen hänen elinikäisestä haukkumisesta ja kiusaamisesta. Nyt on jossain hoitokodissa, edunvalvoja on. Sen tiedän että mitään varoja ei hautajaispelleilyun ole. Hoitaako edunvalvoja vai joudunko minä nämä hoitamaan? Saako sos toimesta jonkun perunkirjottajan ilmaiseksi?
Miten edunvalvonta liittyy tähän asiaan?
Monilla seurakunnalla on vielä näitä ainaishautoja, monet vanhat haudat on sellaisia. Nehän vasta halpoja on.
Vierailija kirjoitti:
Halvimmat on lastulevyä jotka päällystetään kankaalla ja käytetään vain polttohautauksissa.
Suureissa kaupungeissa järkikin sanoo että polttohautaus ja pelkän uurnan hautaaminen on järkevämpää koska muuten hautausmaista loppuisi tila.
Toisaalta kaikkein halvimmat arkut ei käy polttohautaukseen, pitää olla riittävästi palokuormaa, hindujen polttohautauskin vaatii valtavan rovion.
Tästä kyllä hautaustoimistot osaavat ohjeistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten edunvalvonta liittyy tähän asiaan?
Siitä ketjun ensimmäinen kysyi, että hoitaako edunvalvoja. (ja saikin vastauksen: ei hoida, edunvalvonta päättyy välittömästi, kun valvottava kuolee)
Vierailija kirjoitti:
Tuhkauurnahan voidaan laskea myös arkkuhautapaikalle. Joten pelkkä hautaustapa itsessään ei kyllä kerro yhtään mitään siitä, miten paljon rahaa on käytetty.
Eikä tuhkauskaan ilmaista ole. Sitä kustannusta ei arkkuhautauksessa tule.
Omalta kohdalta pakko sanoa, että olisi ihan kammottava ajatus haudalla käydessä, että siellä se nyt maassa mätänee. Siksi halusin läheisimmälleni ehdottomasti tuhkauksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalta kohdalta pakko sanoa, että olisi ihan kammottava ajatus haudalla käydessä, että siellä se nyt maassa mätänee. Siksi halusin läheisimmälleni ehdottomasti tuhkauksen.
Jatkan vielä: Vaikka mätäneminen on ihan luonnollinen asia, tiedän toki sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta kaikkein halvimmat arkut ei käy polttohautaukseen, pitää olla riittävästi palokuormaa, hindujen polttohautauskin vaatii valtavan rovion.
Tästä kyllä hautaustoimistot osaavat ohjeistaa.
Totta, puuarkut on parhaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten sillä arkkuhautauksella todistellaan maaseudulla, että ei olla köyhiä?
Koska sekä arkku että itse seurakunnan perimä hautapaikka ovat kalliimpia kuin poltto/uurnahautauksessa.
Polttohautaukseen saa valita ihan niin kalliin arkun kuin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Polttohautaukseen saa valita ihan niin kalliin arkun kuin haluaa.
Ja lisäksi niin kalliin uurnan kuin haluaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuhkauksesta saattaa tulla myös enemmän kuljetuskustannuksia, kun siirretään kirkkoon, kirkosta säilytykseen odottamaan krematoriota ja edelleen krematorioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on se pienin murhe, kun läheinen kuolee.
Kyllä se on aika iso murhe, jos tämä läheinen on varaton ja omaiset joutuvat ostamaan arkun. Ihan omalla kokemuksella.
Siihen saa toimeentulotukea. Oikeasti ei omaisilla ole mitään velvollisuutta maksaa yhtään mitään. Ei täällä jätetä hautaamatta ilman omaisia varattomina kuolleita.
Sosiaalitoimi hoitaa hautaamisen edullisimmalla mahdollisella vaihtoehdolla. Kukaan varaton ei jää hautaamatta, omaisten ei ole pakko kustantaa mitään vaikka vainajalla ei itsellään olisi ollut riittäviä varoja.
Riippuu tosi paljon hautaustoimistosta mistä he veloittaa. Jotkut veloittaa jopa huonokuntoisen vainajan käsittelystä erikseen
Miksi jotkut täällä kuvittelee että hautaukseen liittyvät kulut olisi jonkun tietyn summan? Eihän sitä voi yleistää, koska kaikki vaikuttaa mitä valitaan, eri maksut myös vaihtelee paikkakunnittain tai seurakunnittain.