Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hiustenleikkuu päiväkodissa - täysin mahdoton idea😳

Vierailija
24.10.2025 |

Olin jo täysin unohtanut miten pessimistisiä osa suomalaisista on Miten voikin olla noin negatiivinen vastaus perheitä palvelevaan ja suhteellisen helposti toteutettavan ehdotukseen varhaiskasvatuksen johtotehtävässä olevalta henkilöltä? Olisiko tosiaan lapselle hirveän haitallista olla 10 minuuttia poissa ylisuuren lapsiryhmän hälinästä😂 Ja kun ihan jopa hiuksia tulisi lattialleniiden lakaiseminen on tietenkin mahdottomuus? 🙄 Ainoa este joka saattaa joissain yksiköissä tulla vastaan on tilan puute. Kaikki muu tuossa vastauksessa on pelkkää jonninjoutavaa selittelyä, kun kyseistä johtajaa ei vaan jaksa kiinnostaa

https://www.hs.fi/suomi/art-2000011566462.html

Kommentit (149)

Vierailija
21/149 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ainakin vanhempana halusin saada sanani sanottua millaiseksi leikataan. Ulkomaanmatkoja varten käytin oman kylän eli kaupunginosan vakiparturilla, muutoin opettelin taidon leikata poikieni hiukset itse. Melkoinen säästö !

Tämä. Jotenkin tuntuu aika kolhoosimaiselta tuollainen, että joku sama kampaaja tulee ja tekee luultavasti samalla perusmuotilla kaikki. Minä ainakin haluan valita missä ja kenellä käydään ja miten leikataan.

No ei varmasti ole pakko palvelua käyttää

Vierailija
22/149 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ainakin vanhempana halusin saada sanani sanottua millaiseksi leikataan. Ulkomaanmatkoja varten käytin oman kylän eli kaupunginosan vakiparturilla, muutoin opettelin taidon leikata poikieni hiukset itse. Melkoinen säästö !

Miten tämä nyt tähän keskusteluun liittyy? Ei kaikki vanhemmat halua säästää rahaa, tällainen palvelu säästäisi aikaa. Itse osaan piirtää (tietokoneella sekä käsin), kaavoittaa vaatteita, suunnitella muttereita tietokoneella, meikata hienosti ym..mutta en todella osaa enkä edes halua opetella hiustenleikkuuta, koska olen varma että ammattilaisen huonostikin leikkaama tukka on paljon parempi kuin itse närppäämäni

Jos vanhemmat tahtoo säästää aikaa ja välttyä lasten kuljetusrumbalta, siihen ei tarvita päiväkodin apua vaan kampaajan voi palkata kotiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/149 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmönen palvelu olisi ihana

Vierailija
24/149 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin puhutaan varhaiskasvatuksesta eikä mistään päivähoidosta. Päiväkodeissa on jo muutenkin pulaa työntekijöistä: jos joku on sairaslomalla, sijaista ei ihan vähällä palkata tilalle, vaan yritetään saada esim. toiselta osastolta työntekijä paikkaamaan vajetta joksikin aikaa päivästä. Ja joka ryhmästä löytyy haastavia, erityistä tukea tarvitsevia lapsia. On puremista, raapimista, väkivaltaista käytöstä, jatkuvaa huutoa ja uhkailua lasten taholta.

Henkilökunnalla on jo muutenkin tekemistä siinä, että saataisiin kaikki opetushallituksen määrittelemät tavoitteet toteutettua ilman ylimääräisiä hommia. Vanhemmille varmasti kätevää, jos hiuksetkin hoidettaisiin päiväkodissa, mutta ei henkilökunnalle. Samallahan voitaisiin hoitaa lasten lelu- ja vaatetilaukset, ruokaostokset jne. kätevästi päiväkodin kautta. Säästyisihän siinä vanhemmilla aikaa.

Ei kannattaisi hankkia lapsia, jos ei jaksa kantaa vanhemman vastuuta!!!

Vierailija
25/149 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkoti-ikäiset lapset on niin pieniä, että vanhemmat voi aivan hyvin leikata heidän hiuksensa itse. Tukasta ei tarvitse tulla viimeisen muodin mukaista. 

MIstään muodeista en ymmärrä mutta koskaan en ole yrittänytkään itse leikata

Vierailija
26/149 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutku hygienia...

Siis oikeasti, mitä tekemistä hygienialla on hiustenleikkuun kanssa. Tarkoitus ei kait ole että ne tenavat syö ne hiuksenjäämät, ja muuten luulisin että ammattiparturi saa lapsen hiukset leikattua ilmankin suurempia hygieniaongelmia.

Virkamies vastustaa koska ei ennenkään ole näin tehty. 

Vierailija
27/149 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei kannattaisi hankkia lapsia, jos ei jaksa kantaa vanhemman vastuuta"

Voi herra mun vereni :D :D Sulla on vaikeeta, ok.

Vierailija
28/149 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyäänhän esim valokuvausta ei enää järjestetä päiväkodin puolesta, koska se "teettää henkilökunnalle liikaa työtä".

Tuollainen hiustenleikkuuko ei teetä? Valokuva olisi kiva muisto lapsiryhmästä ja lapsesta kerran vuodessa, mutta niitä hiuksia pitäisi leikata useammin. Siihenkö resurssit sitten riittäisivät?

Teettää ja sen lisäksi sekoillaan rahojen kanssa. 

Eikös jokainen vanhempi tilaa ne kuvat ja tilittää ne suoraan valokuvaajalle?

Ei kai siinä välissä päiväkotia tarvita?

Vierailija
29/149 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä "kilpailutus" edes säästänyt yhtään mitään verovaroista, jotenkin epäilen että tälläkin lailla julkinen sektori on vain ampunut itseään jalkaan, tai kahlinnut itsensä yhteen jäykkään ja byrokraattiseen kaavaan joka ei toimi tietenkään oikeassa elämässä. Mitään ei voida tehdä tai kehittää toimintaa kun se "teettää lisää työtä". Kumpa yksityisellä sektorillakin voisi sanoa pomolle että ei tämä homma käy kun se teettää ylimääräistä työtä...

Vierailija
30/149 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ihmekään, että Suomella menee niin huonosti, jos kaikki uudet ideat torpataan heti alkuunsa? Miten voi kehittyä, jos ilmapiiri on tämä?

Vierailija
31/149 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei kannattaisi hankkia lapsia, jos ei jaksa kantaa vanhemman vastuuta"

Voi herra mun vereni :D :D Sulla on vaikeeta, ok.

Mäkin jo odotin tuota ei kannata hankkia lapsia jossei jaksa niitä hoitaa -tyylistä kommenttia ja sieltähän se tuli. Joidenkin mielestä se, että pyrkii tekemään lapsiperhearjesta helpomman ja ajankäytön kannalta tehokkaamman on yhtä kuin huonoa vanhemmuutta💡

Vierailija
32/149 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ihmekään, että Suomella menee niin huonosti, jos kaikki uudet ideat torpataan heti alkuunsa? Miten voi kehittyä, jos ilmapiiri on tämä?

Tuossa se ongelman ydin juuri on. Kun innovatiivisuus Suomessa on näin alhaisella tasolla, ei kehitystä juuri ole odotettavissa.

Vierailija
33/149 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen perusongelmia on se, että maassa on järjetön määrä julkisen sektorin tyhjäntoimittajia joilla ei ole mitään muuta tekemistä kuin vahtia ettei mikään muutu (ettei vaan oma kiva suojatyö tule lopetetuksi). 

Vierailija
34/149 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa se ongelman ydin juuri on. Kun innovatiivisuus Suomessa on näin alhaisella tasolla, ei kehitystä juuri ole odotettavissa.

Jos jäät odottamaan sitä uutta nokiaa ennen kuin olet valmis itse liikahtamaan niin et tule liikahtamaan ikinä. 

Vierailija
35/149 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa, jos hän olisi vastannut "Onpa mielenkiintoinen idea! En ole varma, onko sitä mahdollista toteuttaa, mutta alan heti tutkimaan asiaa!"

Tämä henkilöhän on vielä aika ylhäällä organisaatiossa, joten hänellä on todellakin mahdollisuuksia vaikuttaa, jos vain haluaisi mutta kun ei halua.

Tämä tietysti toimii myös alemmilla tasoilla: lapseni ensimmäinen luokanope oli näitä "Näin on aina tehty ja ollut, en voi muuttaa mitään" ja sitten seuraava ope olikin tuore ja innokas innovaattori, ja kyllä, kaikenlaista vipinää hän saikin aikaan koululla, koska HÄN HALUSI.

Vierailija
36/149 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyäänhän esim valokuvausta ei enää järjestetä päiväkodin puolesta, koska se "teettää henkilökunnalle liikaa työtä".

Tuollainen hiustenleikkuuko ei teetä? Valokuva olisi kiva muisto lapsiryhmästä ja lapsesta kerran vuodessa, mutta niitä hiuksia pitäisi leikata useammin. Siihenkö resurssit sitten riittäisivät?

Teettää ja sen lisäksi sekoillaan rahojen kanssa. 

Eikös jokainen vanhempi tilaa ne kuvat ja tilittää ne suoraan valokuvaajalle?

Ei kai siinä välissä päiväkotia tarvita?

"Tuollainen hiustenleikkuuko ei teetä?"

Kyse on nyt hiustenleikkuusta.

Vierailija
37/149 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaa, jos hän olisi vastannut "Onpa mielenkiintoinen idea! En ole varma, onko sitä mahdollista toteuttaa, mutta alan heti tutkimaan asiaa!"

Tämä henkilöhän on vielä aika ylhäällä organisaatiossa, joten hänellä on todellakin mahdollisuuksia vaikuttaa, jos vain haluaisi mutta kun ei halua.

Tämä tietysti toimii myös alemmilla tasoilla: lapseni ensimmäinen luokanope oli näitä "Näin on aina tehty ja ollut, en voi muuttaa mitään" ja sitten seuraava ope olikin tuore ja innokas innovaattori, ja kyllä, kaikenlaista vipinää hän saikin aikaan koululla, koska HÄN HALUSI.

"Hauska idea! Mutta ei nouse perusteltua syytä, miksi me tarjottaisiin kampaamopalveluita varhaiskasvatuksessa."

Olen ihan samaa mieltä. Suomessa muutenkin leikataan peikkolasten hiukset suunnilleen kerran vuodessa, joten ei tuolle ole mitään todellista tarvetta. 

Vierailija
38/149 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin puhutaan varhaiskasvatuksesta eikä mistään päivähoidosta. Päiväkodeissa on jo muutenkin pulaa työntekijöistä: jos joku on sairaslomalla, sijaista ei ihan vähällä palkata tilalle, vaan yritetään saada esim. toiselta osastolta työntekijä paikkaamaan vajetta joksikin aikaa päivästä. Ja joka ryhmästä löytyy haastavia, erityistä tukea tarvitsevia lapsia. On puremista, raapimista, väkivaltaista käytöstä, jatkuvaa huutoa ja uhkailua lasten taholta.

Henkilökunnalla on jo muutenkin tekemistä siinä, että saataisiin kaikki opetushallituksen määrittelemät tavoitteet toteutettua ilman ylimääräisiä hommia. Vanhemmille varmasti kätevää, jos hiuksetkin hoidettaisiin päiväkodissa, mutta ei henkilökunnalle. Samallahan voitaisiin hoitaa lasten lelu- ja vaatetilaukset, ruokaostokset jne. kätevästi päiväkodin kautta. Säästyisihän siinä vanhemmilla aikaa.

Ei kannattaisi hankkia lapsia, jos ei jaksa kantaa vanhemman vastuuta

Kauppapalveluhan olisi nerokas! Kun tuo lapsen  päiväkotiin, voi samalla antaa työntekijälle ostoslistan ja kun iltapäivällä tulee hakemaan lapsen, on kauppakassit valmiina odottamassa. 

Vierailija
39/149 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siltä toiselta vanhemmalta tai pojilta ei sitten mielipidettä kysytty. 

Vierailija
40/149 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Munkin mielestä nimenomaan se hänen vastaus että heh heh hauska idea mutta ei tule onnistumaan oli aika veemäinen ja kertoo tasan tarkkaan sen, että hänellä ei pienintäkään tuhlata ajatustapaan idean mahdollisuudelle. Ei ole siis mun mielestä kyse niinkään sen idean toimivuudesta vaan siitä huonosta ASENTEESTA, joka johtavassa asemassa olevalla ihmisellä on. Johtajana ota ensin selvää mahdollisuuksista ja jos idea ei onnistu niin tule sitten kunnon perustelujen kanssa se kumoamaan eikä mitään kauhistelua lattialle putoavista hiuksista