Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hiustenleikkuu päiväkodissa - täysin mahdoton idea😳

Vierailija
24.10.2025 |

Olin jo täysin unohtanut miten pessimistisiä osa suomalaisista on Miten voikin olla noin negatiivinen vastaus perheitä palvelevaan ja suhteellisen helposti toteutettavan ehdotukseen varhaiskasvatuksen johtotehtävässä olevalta henkilöltä? Olisiko tosiaan lapselle hirveän haitallista olla 10 minuuttia poissa ylisuuren lapsiryhmän hälinästä😂 Ja kun ihan jopa hiuksia tulisi lattialleniiden lakaiseminen on tietenkin mahdottomuus? 🙄 Ainoa este joka saattaa joissain yksiköissä tulla vastaan on tilan puute. Kaikki muu tuossa vastauksessa on pelkkää jonninjoutavaa selittelyä, kun kyseistä johtajaa ei vaan jaksa kiinnostaa

https://www.hs.fi/suomi/art-2000011566462.html

Kommentit (149)

Vierailija
81/149 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä yhteistä on varhaiskasvatuksella ja hiusten leikkuulla? Idea varmasti helpottaisi vanhempien ajankäyttöä, tosin päiväkodin henkilökunnan kustannuksella. Sekö sitten olisi oikein? 

Päiväkoti on palvelu, jonka vanhemmat ostavat, joten vanhemmat on se, joka päättää ja henkilökunta toteuttaa, ei päinvastoin. 

Mistä vanhemmat päättävät???

Lapsensa liittyvistä asioista. Asiakas on  aina oikeassa. 

Vierailija
82/149 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matolääke on myös vermutti ja Pernod aikuisille . Niissä on myrkkyä joka tuhoaa parasiitteja. Mutta te aikuiset osaatte naida ilman ehkäisyä osaatte myös lainata lastenne hiukset tai maksaa parturille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/149 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat vie lapsensa parturiin ihan itse ja maksaa sen.   Osa toki leikkaa itse.  Ei täällä mitään kiinalaista kaikilla samanlaiset kommunismia harrasteta. 

Vierailija
84/149 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mitä resursseja tuo muka vaatii, kun parturi tulee vaikka torstaisin klo 12.00 ja rupeaa leikkaamaan. 10 min. per lapsi, kuten  jutussa sanottiin, eli parissa tunnissa hoituu vähintään kymmenen mukulaa. Maksutkin menee suoraan käteisellä parturille, eli touhu on päikylle ilmaista, eikä se toimi edes välikätenä".

Ihan tuohon kommenttiisi liittyen sanoisin, että näkyy että sinulla ei ole mitään aavistusta päiväkodin arjesta.

Klo 12 on jo päiväunien ja päivälevon aikaa, silloin ei oteta päiväkotiin ylimääräisiä ihmisiä.

Ja lapsia ei voi jättää yksin vieraan ihmisen kanssa.

Taidat olla itse ihan ulkona. Ainakin niissä päiväkodeissa, joissa olen työskennellyt, asia olisi tilojen kannalta helposti järjestettävissä. Lapsia ei suljettaisi mihinkään vieraan ihmisen kanssa ovi kiinni. Kaikki eivät nuku, eivät edes ulkoile yhtä aikaa.

Vierailija
85/149 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat vie lapsensa parturiin ihan itse ja maksaa sen.   Osa toki leikkaa itse.  Ei täällä mitään kiinalaista kaikilla samanlaiset kommunismia harrasteta. 

Laudalle takaisin hus.

Vierailija
86/149 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kuitenkin pitäisi harrastaa? Meinasin vaan, että ehkä tarvittaisiin jämäkkää johtajuutta ja kansalaisten yhteenkuuluvuuden tunnetta tätä upottavaa suota korjaamaan? 

Vierailija
87/149 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkoti-ikäiset lapset on niin pieniä, että vanhemmat voi aivan hyvin leikata heidän hiuksensa itse. Tukasta ei tarvitse tulla viimeisen muodin mukaista. 

Osan voi , mutta oman lapseni pää oli työläs ja hoitui kampaajalta helpommin. Ei se niillekkään helppo ollut. Lapsi oli helppo. Istui hiljaa paikallaan. Mutta usein jouduin ottamaan palkatonta vapaata kampaamo ajalle. 

Ja vapaaehtoinen tuo onkin. Lapsen hiukset voi leikata kotona itse. 

Vierailija
88/149 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä yhteistä on varhaiskasvatuksella ja hiusten leikkuulla? Idea varmasti helpottaisi vanhempien ajankäyttöä, tosin päiväkodin henkilökunnan kustannuksella. Sekö sitten olisi oikein? 

Päiväkoti on palvelu, jonka vanhemmat ostavat, joten vanhemmat on se, joka päättää ja henkilökunta toteuttaa, ei päinvastoin. 

Nyt olet väärässä.

Tarkoitus: 

Päivähoito on yhteiskunnan tukipalvelu, joka auttaa lapsiperheitä ja tarjoaa lapselle kasvu- ja kehitysympäristön. 

Sääntely: 

Varhaiskasvatusta säätelee Suomessa muun muassa varhaiskasvatuslaki, joka asettaa suhdeluvut aikuisten ja lasten välille. 

Vanhemmat eivät ole se, joka päättää päiväkodin toiminnasta.

Vierailija
89/149 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matolääke on myös vermutti ja Pernod aikuisille . Niissä on myrkkyä joka tuhoaa parasiitteja. Mutta te aikuiset osaatte naida ilman ehkäisyä osaatte myös lainata lastenne hiukset tai maksaa parturille. 

Ei järjen hiventä tässä kommentissa. Kertoisitko, mitä tarkoitat?

Vierailija
90/149 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko päiväkoti lapsia ja vanhempia varten vai päikyn työntekijöitä varten? Mietipäs sitä. 

Vierailija
91/149 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuka olisi tämä onnekas parturi, joka pääsee tähän mukaan? Kilpailuttaa pitäisi. 

Ja eikö tuota olisi syytä tehdä myös turvaselvitys, että ketä siellä päikyssä häärää? 

Ai ihan turhia byrokraattisia juttuja, vai? Onko todella?

Vierailija
92/149 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko päiväkoti lapsia ja vanhempia varten vai päikyn työntekijöitä varten? Mietipäs sitä. 

Tuo saattoi tarkoittaa, että se olisi siis lapsilta pois se henkilökunnan venyminen, sitähän se käytännössä tarkoittaisi. 

Vierailija
93/149 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla itse ihan ulkona. Ainakin niissä päiväkodeissa, joissa olen työskennellyt, asia olisi tilojen kannalta helposti järjestettävissä. Lapsia ei suljettaisi mihinkään vieraan ihmisen kanssa ovi kiinni. Kaikki eivät nuku, eivät edes ulkoile yhtä aikaa.

En ole ulkona, olen jopa työskennellyt vuosia päiväkodissa. Toki riippuu ryhmästä ja lasten iästä, nukkuvatko lapset vai vain lepäävät. Mutta noissa päiväkodeissa, missä olen itse ollut ja joista on kokemusta sekä omien että lastenlasten kautta, päiväkodin päivä on aika strukturoitu. Pienet lapset 1-3 v yleensä vielä nukkuvat päiväunet.

Päiväkodin tiloja varmaan on hyvin erilaisia, osassa on helppo järjestää hiustenleikkuu osassa ei.

Missään avoimessa tilassa, missä on muita lapsia, on vaikea saada lasta rauhoittumaan kampaajan tuoliin.

Vierailija
94/149 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiustenleikkuu on sitä lapsen perushoitoa jota tehdään kotona. Kohta kai pitää alkaa tarjoamaan vaatteiden myyntipalveluita ja kenkiensovitusta, kun vanhemmilla ei ole enää aikaa. 

Vierailija
95/149 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kuka olisi tämä onnekas parturi, joka pääsee tähän mukaan? Kilpailuttaa pitäisi. 

Ja eikö tuota olisi syytä tehdä myös turvaselvitys, että ketä siellä päikyssä häärää? 

Koulutetaan ne hoitajat myös leikkaamaan hiukset. Ei se mitään rakettitiedettä ole, moni äiti leikkaa lastensa hiukset vailla mitään koulutusta. Ei tarvitse kilpailuttaa, eikä olisi ulkopuolisia hommissa. 

Vierailija
96/149 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiustenleikkuu on sitä lapsen perushoitoa jota tehdään kotona. Kohta kai pitää alkaa tarjoamaan vaatteiden myyntipalveluita ja kenkiensovitusta, kun vanhemmilla ei ole enää aikaa. 

Joku pieni kauppa päiväkodin yhteydessä voisi olla kätevä. Saisi tarvittaessa vaipat tai unohtuneet lapaset yms. ostettua. 

Vierailija
97/149 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi ulkoistaa sun velvollisuuksia kaikkea muille. Sun kuuluu pestä pukea sun lapset itse ja syöttää myös. Vanhemmille kuuluu HOITAA LASTENSA PARTURI ASIAT JA TÄI SHAMPOO HOITO KOTONA. 

TOIVON ETTÄ SINÄ ET HUOLEHDI LAPSESI YHDYSSANA-ASIOISTA!

Vierailija
98/149 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulutetaan ne hoitajat myös leikkaamaan hiukset. Ei se mitään rakettitiedettä ole, moni äiti leikkaa lastensa hiukset vailla mitään koulutusta. Ei tarvitse kilpailuttaa, eikä olisi ulkopuolisia hommissa. 

Tärkeämpää hoitajien kouluttamisessa ovat ne hyvät taidot lasten kohtaamisessa ja hoivaamisessa, hiusten leikkaamiselle on oma ammattikoulutus.

Vierailija
99/149 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne vanhempien leikkaamat hiukset valitettavasti huomaa....

Vierailija
100/149 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tärkeämpää hoitajien kouluttamisessa ovat ne hyvät taidot lasten kohtaamisessa ja hoivaamisessa, hiusten leikkaamiselle on oma ammattikoulutus.

Hiusten leikkaaminen on hoivausta.