Mies väitti maksavansa enemmän perheen kuluja. Istuttiin alas ja katsottiin kummankin viime vuoden tilitapahtumat. Arvatkaa mikä oli tulos..
Miehellä ei ollut mitään hajua paljonko lasten kuluihin (mun päävastuulla) menee rahaa vuodessa. Pelkästään harrastuksista olin maksanut tuhansia. Vaatteet, varusteet, hygienia, bussikortit, lääkärit, kavereiden synttärilahjat, leirit, leffat ym. vapaa-ajan kulut. Yhtäkkiä ne miehen maksamat autovakuutukset ja sähkölaskut ei enää ollutkaan perheen "päämenot"
Kommentit (531)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tulos oli että sinä käytit enemmän miehen rahoja?
Joo toki, jos lasten kulut on "äidin kuluja" eikä yhteisiä perheen kuluja.
Mielestäni on äidin kuluja
Jos lasten vaatteet yms. on äidin kuluja, niin miten nuo asiat hoituu perheissä joissa äitiä ei ole?
Kai nyt jokaisella äiti on?
Kuulehan kun se äiti voi olla kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten kulut...
Kuulostaa siltä että joka vuosi uusi iphone saadaan lasten kuluiksi jos naisesta tuntuu siltä.
Leffat sun muut kuuluu mennä viikkorahoista.
Harrastuksiin saa kulumaan juuri niin paljon kuin nainen haluaa? Anna kun arvaan, lätkä, taitoluistelu ja ratsastus. Nuorimmaisella on oma hevonen.
Mutta lasten kuluja.
Menisikö läpi jos mies päättäisi että mikroautoilu on nyt lasten kulu ?
Ai ei??
Just näin! Nainen päättää aina mitkä on tarpeellisia ja hyväksyttäviä kuluja ja mies maksaa
Mistä olet tuollaista keksinyt? Minä ainekin juttelen hankinnoista lasteni kanssa. Heidän äidillä ei ole ollut mitään roolia tässä kohtaa. Viime viikolla kävin vanhemman kanssa shoppailureissulla ja yhdessä kiersimme kauppoja. Hän keräsi tarvitsemaansa ja reissuhinta matkoineen sekä lounaineen reilu 500 euroa. Tällä viikolla saman lapsen treenileiri tuli maksettavaksi ja nuorempi menee viikonlopuksi seurakunnan tapahtumaan. Näistä kuluja vajaa 200 euroa. Lasten äidillä ei edelleen ole ollut mitään roolia näissä kuluissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tota. Puhut autovakuutuksista? Eli useampi auto talossa? Ja asumismuotoa ei avattu, mutta sähkölasku ei välttämättä ole kovin pikkujuttu. Ja vesilaskut yms.
Eli esim. kahden auton kulut ja sähkölaskut okt:hen siirtoineen ja veroineen saattavat itsessään olla helposti tonnia kuussa. Ja siihen päälle vielä asumis ja talouskulut yms. Ja vakuutus talolle + itselle kiinteistöverot ja jätehuollot yms.
Joten... Kuinka hiton paljon sulla niitä harrastekuluja ja leffalippuja olikaan ja olisko niitä yhtään syytä karsia?
Kuten sanottua, käytiin ne kyllä ihan tarkkaan läpi. Ja ei, ne miehen laskut eivät lähellekään ylittäneet lasten kuluja. Ei ole mitään tonni kuussa -sähkölaskuja. Ja jos et tiedä niin kiinteistövero tulee ihan omistussuhteiden mukaan eli minä maksoin kyllä puolet. Jätehuoltoon ei mene paljon koska kompostoidaan
Eli kumpi nyt oikeasti maksoi enemmän Yhteensä? Ei vieläkään auennut? Lähinnä jankataan ettei mies tiennyt kuinka paljon lasten harrastukset vie rahaa.
Mitkä olivat kummankin maksamat kokonaissummat yhteiseen talouteen? Sinun oli siis selvästi isompi?
Vierailija kirjoitti:
Noni
Ei kykene ap luettelemaan mitä mies maksaa. Olipa ylläri.
Lisäksi lapsilisillä saa katettua jo monenlaista tilpehööriä, mitä tuolla lueteltiin. Sitäkään ei huomioinut missään.
Olen kertonut aiemmin kommentissa nro 180 mihin lapsilisät menevät.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokseenkin tyypillistä, että mies ei vaan hahmota kokonaisuutta, vaan vain oman napansa. "Minä käytän omat rahani mihin itse haluan." Jep, ja vaimo sitten käyttää omat rahansa lapsiin.
Onko mies saanut mahdollisuutta naisen omiessa lapsen itselleen?
Häh?
Vierailija kirjoitti:
Arvaa paljonko meitä kiinnostaa?
Kiinnostaa paljonkin just tällaiset tavallisten ihmisten arkipäivän asiat. Saa tavallaan vertaistukea. Jos sinua ei kiinnosta, miksi edes kommentoit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tota. Puhut autovakuutuksista? Eli useampi auto talossa? Ja asumismuotoa ei avattu, mutta sähkölasku ei välttämättä ole kovin pikkujuttu. Ja vesilaskut yms.
Eli esim. kahden auton kulut ja sähkölaskut okt:hen siirtoineen ja veroineen saattavat itsessään olla helposti tonnia kuussa. Ja siihen päälle vielä asumis ja talouskulut yms. Ja vakuutus talolle + itselle kiinteistöverot ja jätehuollot yms.
Joten... Kuinka hiton paljon sulla niitä harrastekuluja ja leffalippuja olikaan ja olisko niitä yhtään syytä karsia?
Kuten sanottua, käytiin ne kyllä ihan tarkkaan läpi. Ja ei, ne miehen laskut eivät lähellekään ylittäneet lasten kuluja. Ei ole mitään tonni kuussa -sähkölaskuja. Ja jos et tiedä niin kiinteistövero tulee ihan omistussuhteiden mukaan eli minä maksoin kyllä puol
Ja minähän en tiedä teidän omistussuhteita. Joten. Sen vuoksi olisi syytä hieman avata kummalla niitä euroja nyt meni enemmän per kk. Ja syystä että?
Tavallaan tunnistan tuon tilanteen. Toisaalta, meillä ei ole ollut tietyissä kasvatusasioissa ihan samaa linjaa. Mies on ollut sitä mieltä, ettei lapsi tarvitse jatkuvasti jotain uutta vaatetta. Minusta niitä on taas ollut kiva ostaa. Mies on ollut sitä mieltä, ettei lomiin ja matkoihin kannattaisi käyttää rahaa, minusta se on taas paremmin käytettyä rahaa kuin se mikä laitetaan autoihin tai viihde-elektroniikkaan. Mies on sitä mieltä että lukiolainen saisi mennä töihin jos pitää saada iphone tai merkkitakki. Minä taas olen sitä mieltä että lukiolaisen työtä on koulunkäynti.
Minä en laskenut miehen viihde-elektroniikka ostoksia oikein minään kontribuutiona yhteiseen kassaan, eikä hän puolestaan laske minun hankkimiani kylpylälomia.
Sellainen kyhäelmä, ei jatkoon.
Ei se asia muutu mihinkään tänne nillittämällä, puhu asiat läpi vaan kotipiirissä, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanottua, käytiin ne kyllä ihan tarkkaan läpi. Ja ei, ne miehen laskut eivät lähellekään ylittäneet lasten kuluja. Ei ole mitään tonni kuussa -sähkölaskuja. Ja jos et tiedä niin kiinteistövero tulee ihan omistussuhteiden mukaan eli minä maksoin kyllä puol
Jos kävitte tarkkaan läpi, miksi et osaa sanoa mitä kaikkea mies on maksanut, vaikka sitä on useasti pyydetty
Ole ystävällinen ja luettele mitä kaikkea mies maksaa.
Kuka ostaa lasten digilaitteet ja pyörät ja hoitaa korjauskustannukset ja kaikki muutkin vakuutukset kuin autot?
Olet lukenut huolimattomasti, kerroin että mm. puhelimet ja liittymät ja lasten vakuutukset on maksettu lapsilisillä. Ja nyt ilmeisesti teet oletuksen että minä en maksa mitään muuta kuin lasten kulut? Kyllä olen maksanut myös monia taloon liittyviä laskuja. En ymmärrä miksi minun nyt pitäisi luetella erikseen jokainen nuohouslasku ja antibioottikuuri jos kyse oli siitä että loppusumma jäi suuremmaksi minulla.
Ap
Aloitus tehty ChatGTP:llä, ei jatkoon
Mies maksaa pakollisia kuluja, nainen maksaa valinnaisia ja ihmettelee, miksi maksaa enemmän kuin mies. Ehkä ongelmana ei ole se, mitä mies maksaa vaan se, että nainen ei osaa/viitsi pohtia, mitkä maksamistaan summista ovat aidosti välttämättömiä, mitkä nyt vaan kivoja ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Aloitus tehty ChatGTP:llä, ei jatkoon
Haha, tuo oli jo loukkaus. Kirjoittanko niin kehnosti? 😅
Ap
Ei se ihme ole että moni perheen isä vetää itsensä vielä nykyäänkin narun jatkoksi.
Miesten selviytymiskeino aikojen alusta asti. Kun ei ole riittänyt se mikä on ollut ja mitä laumalleen on tarjonnut.
Ja ei en pidä sitä hyvänä asiana.
Täälläpä onnellisen oloisia naisia. Tiesittekö että mitä enemmän nainen saa päättää asioista, sitä onnettomammaksi hän tulee? Jatkakaa.
Vierailija kirjoitti:
Mies maksaa pakollisia kuluja, nainen maksaa valinnaisia ja ihmettelee, miksi maksaa enemmän kuin mies. Ehkä ongelmana ei ole se, mitä mies maksaa vaan se, että nainen ei osaa/viitsi pohtia, mitkä maksamistaan summista ovat aidosti välttämättömiä, mitkä nyt vaan kivoja ostaa.
Tää on kiva! Pakko saada!
Vierailija kirjoitti:
Minusta esim. lasten vaatteet, bussikortit tai puhelinliittymät ei ole mitään valinnaisia kuluja. Lasten harrastuksetkin ovat minusta enemmän pakollisia kuin valinnaisia kuluja, koska enemmän lapselle tekee hyvää toimia ryhmässä ohjatusti kuin istua yksin kotona pelaamassa konsolilla. Vaikka se konsoli olisikin paljon halvempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Täälläpä onnellisen oloisia naisia. Tiesittekö että mitä enemmän nainen saa päättää asioista, sitä onnettomammaksi hän tulee? Jatkakaa.
Pakkohan se on jonkun päättää perheen asioista, jos toinen luistelee niistä kokonaan pois.
Jos kävitte tarkkaan läpi, miksi et osaa sanoa mitä kaikkea mies on maksanut, vaikka sitä on useasti pyydetty
Ole ystävällinen ja luettele mitä kaikkea mies maksaa.
Kuka ostaa lasten digilaitteet ja pyörät ja hoitaa korjauskustannukset ja kaikki muutkin vakuutukset kuin autot?