Suomen metsät tuhotaan tuulivoimaloilla
Käykää katsomassa, mitä Suomessa tapahtuu. Aivan järkyttävää! Erittäin antoisa paneeli ja taas kerran täytyy todeta, että Eija-Riitta Korhola on todella älykäs nainen, joka pitäisi saada Suomen eduskuntaan takaisin.
Kommentit (116)
Tuurivoimassa ei ole tässä vaiheessa enää mitään järkeä. Sähkön hinta on melkein negatiivinen kun tuulee hyvin, mitä hyötyä sillä saadaan että niitä pystytetään lisää. Tarvitaan niitä sähkövoimaloita joista saa jotain tyynenä päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Peräti 2 % maasta menee niihin, on se kauheaa 🤣
Sinuakin näyttää itkettävän jo valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä näitä tuulivoimaloita tule Etelä-Suomeen vaan halutaan tuhota muu Suomi - siksi niitä työnnetään mm. pohjanmaalle.
Kyllä. Vtuttaa kun tänne Keski-Suomeen piti niitä tunkea. Rumentavat maisemaa. Ei ole kiva katsella.
Puhumattakaan mökkitonttien arvoromahduksista.
Kaikkien lähitonttien, myös omakotitalojen. Ostaisitko itse mökin tai omakotitalon läheltä myllypuistoa? Minä en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on ihan puuteollisuus joka ne metsät ja luonnon tuhoaa. Puupelto ei ole mitään oikeaa metsää.
Lisäksi metsätalouden tarpeisiin on pitkin metsiä rakennettu 100.000 km metsäautoteitä.
Saatpa sinäkin p...a paperia takamuksesi pyyhkimiseen, senkin takia puuta hyödyntäviä tehtaita on olemassa. Et varmaankaan käytä tähän työhön rahkasammalta.
Edelleen ihmeellisiä väitteitä. Minulla on sopimus ja kartta tuossa kirjoituspöydällä.
Kummankin myllyn alla on 0,5 ha tontti. Pisto tontille tulee lähimmältä metsautotieltä, jolle on noin 100 m.
Tuulipuiston sisäiset yhteydet hoidetaan maakaapeleilla.
Vuokra-aika on 40 vuotta. Sen jälkeen yhtiö sitoutuu poistamaan perustukset ja maisemoimaan tontin.
Lähimpään asuttuun taloon on myllyiltä 3 km. Kesämökkejä ei ole.
Minä en osaa ottaa kantaa tuulivoiman kannattavuuteen tuottajalle. Ymmärtääkseni voimalan rakennuttaja tekee kuitenkin kiinteähintaisia sopimuksia esimerkiksi 5-10 vuodeksi. Ilmeisesti homman on laskettu kannattavan.
Millä se sähkö pitäisi näiden öyhöttäjien mielestä tehdä? Helenkin luopui kivihiilestä ja siirtyi sähkökattiloihin.
Vierailija kirjoitti:
Edelleen ihmeellisiä väitteitä. Minulla on sopimus ja kartta tuossa kirjoituspöydällä.
Kummankin myllyn alla on 0,5 ha tontti. Pisto tontille tulee lähimmältä metsautotieltä, jolle on noin 100 m.
Vuokra-aika on 40 vuotta. Sen jälkeen yhtiö sitoutuu poistamaan perustukset ja maisemoimaan tontin.
Minä en osaa ottaa kantaa tuulivoiman kannattavuuteen tuottajalle. Ymmärtääkseni voimalan rakennuttaja tekee kuitenkin kiinteähintaisia sopimuksia esimerkiksi 5-10 vuodeksi. Ilmeisesti homman on laskettu kannattavan.
Millä se sähkö pitäisi näiden öyhöttäjien mielestä tehdä? Helenkin luopui kivihiilestä ja siirtyi sähkökattiloihin.
Samaa mietin, mutta taidan tyytyä osaani. Olen siis kuvottava keplottelija, rinkirunkkari, kepulainen setämies, metsäraiskaaja ja etenkin Paha Ihminen! Ahne paska, kuolema minulle.
Vierailija kirjoitti:
Ja lopun sähköinfran tuhoaa kuntien ihan itse sopimat datakeskukset. Laskeeko kukaan minkä verran sähköä on kokomaisuudessaan luvattu näille kansainvälisille yhtiöille?
Suomessa ongelma on se, että kukaan ei ole kiinnostunut pitämään silmällä kokonaisuutta eli sitä että sähkön tuotanto ja kulutus kohtaa. Ne pitää olla sähköverkossa aina tasapainossa tai verkko kaatuu. Puuhataan datakeskusta sinne ja tuulivoimalaa tuonne. Mitäs sitten kun tuulivoima ei tuota mutta datakeskus tarttee sähköä?
Sähkölinjojen alle jää maita jotka lunastetaan pilkkahinnalla. Meilläkin meni mökin maita linjan alle ja korvaukset aivan mitättömiä. Ja linjoja tulee paljon ja pitkästi. Pirstaloittaa tontit. Maisemahaitta. Virkistyskäyttö eli jokamiehenoikeus hankaloituu. Ei huvita marjastaa, kalastaa viereisessä metsässä vesistössä joka ihan linjan vieressä. Mitään haittakorvauksia ei tule tästä. Valitus tehty hankalaksi vaikka korvaukset mitättömiä. Ei yksityinen ihminen uskalla nostaa kannetta isoa tuulivoimafirma vastaan voi tulla liian kalliiksi vaikka haitat selvästi osoitettavissa.
Katsokaa tuo paneelikeskustelu oli tosi asiallista tietoa haitoista joita todellakin on. Maanomistajat linjojen alla kärsii mutta ei voi tehdä mtn juurikaan. Mökit alla menee lunastettaviksi ja talot/mökit mitkä lähellä mutta silti muka riittävän kaukana niin maisema/luontohaittoja ei korvata. Arvo alenee. Linjat ja myllyt tuhoaa Suomen arvokasta koskematonta luontoa. Tuulivoimayhtiöt saa jättää purkamatta betonialustat myllyiltä. Rahalla myydään luontoarvot kun joku tienaa rahaa eli myllymaiden omistajat kunnat. Tuulivoimatyöntekijätkin pääosin ulkomaalaisia.
Tuulivoima ei ole kannattavaa Suomelle, koska aina oltava kallista varavoimaa ja tuottosuhde huono eikä ole paranemassa.Tuulivoima ei ole kestävä energiaratkaisu suuressa mittakaavassa. Tuulivoima on suuri kupla.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitten kun tuulivoimala on elinkaarensa päässä ja pitäisi purkaa koska on ympäristölleen vaarallinen. Tuulivoimalan omistaja on ajettu konkurssiin eikä mistään löydy maksajaa purkutöille. Sopimuksilla voi siinä kohtaa pyyhkiä pyllyä. Sun päälle ne kaatuu maanomistajana eli kannattaa laittaa saadut vuokrarahat varmaan talteen että on sitten mistä ottaa kun purkamaan pitää alkaa. Tuon kokoluokan nosturit on monta sataa euroa tunti millä tuulivoimaloita pystyy purkaa.
Nro 86 kirjoittaja. Sinä maanomistajana myllyjen alta saat suuret rahalliset korvaukset niin tietenkin kannatat tuulivoimaa. Minun mökkini maa jää sinun tuulivoimapuistosi sähkönsiirtolinjan alle. Minä saan vain pienet korvaukset vaikka haitat suuret. Arvaa kannatanko tuulivoimaa. Pikku kunnat rahavaikeuksissa joutuvat myymään juuri sen tärkeimmän ja kalleimman valttinsa eli rauhan ja koskemattomuuden rahalle. Raha puhuu tässä maailmassa. Pikku kunnat todellakin tarvitsevat rahaa tässä säästöSuomessa. Luonto ja maalaiset kärsii. Nimenomaan rauhallisiin pikkukuntiin suunnitteilla monta tuulivoimapuistoa vaikka tuulivoima epävarma ja kannattamaton energianlähde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihreä siirtymä on syöpä, millä Suomen luonto ja talous tapetaan!
Toinen vaihtoehto on rajoittaa kulutusta. Se käy kyllä hyvin myös meille viherpiipertäjille.
Tiedätkö edes, mikä Suomessa kuluttaa eniten sähköä? Teollisuus. Se on muutenkin ongelmissa, ja vaikutukset heijastuvat maan talouteen.
Millä kuvittelit, että hyvinvointivaltio maksetaan, jos viimeinenkin tuottava vientiteollisuuden firma ajetaan täältä pois? Tervetuloa Albanian elintaso...
Vierailija kirjoitti:
Öyhöttäjät ovat maga-tyylisiä hiilenpolttajia, jotka eivät tajua paljon jokainen hiilitonni maksaa päästökaupassa.
Tai sitten he ovat cityvihreitä töh täh-bimboja, joiden mielestä sähkö tulee töpselistä, ja maailma pelastuu kun käydään trendilounaalla vegaaniravintolassa.
Ei kannata edes miettiä keskustelun mahdollisuutta näiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Mitenkä se torni siellä, toinen täällä "tuhoaa suomen metsät" ?
"Torni siellä torni täällä"? Pohjanmaalle ollaan rakentamassa yli 700 tuulivoimalaa
Noin puoli hehtaari per torni menee perustukseen ja työmaa-alueelle. Eli 350 hehtaaria. Onhan se peräti 0,00175% Suomen metsäpinta-alasta. Huh huh.
Älä pilaa hyvää öyhötystä faktoilla! Ei sovi agendaan!
Vierailija kirjoitti:
Nytkö ne metsät sitten kiinnostaa? Hyvin uskottavaa.
Trump myös suojelee nyt innokkaasti valaita kun merituulivoimat hänen mukaansa häiritsevät niitä ja siksi kielsi tuulivoiman. Putinisti Putkonen oli huolissaan lepakoista.
Eija-Riitta Korhonen on jostain syystä ollut koko uransa kiilusilmäinen luonnon vihaaja joten mitään uskottavuutta ei tällä metsien suojelulla tuulivoimaloilta ole.
Vierailija kirjoitti:
Hiilivoima ei ole ok, vesivoima ei ole ok, tuulivoima ei ole ok, ydinvoima ei ole ok.....Mikä energian lähde sitten on ok? Jollain pitäisi saada pidettyä valot katossa ja jääkaappi toiminnassa.
Nykyinen vesivoima ja ydinvoimalat riittää kyllä, kun ei oteta datakeskuksia tänne ja ylipäätään ei myydä sähköä ulos. Ei ole huono ajatus muutenkaan miettiä, mihin sähköä kuluttaa, esimerkiksi tekoäly vie valtavat määrät sähköä ja suurin osa sen käytöstä on täysin turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hys hys ei näistä saa keskustella vihreä siirtymä tarvitsee huu haa data keskuksia ja patteri autoja.
Onhan se joo kauheaa kun tuotamme sähkön itse ja vieläpä puhtaasti.
Tiedätkö miten Venäjän sotien rahoittamisen käy vihreässä siirtymässä? Ei tuota tuulivoima, sähköautot, raideliikenne tai polkupyöräily pennin jeniä Venäjälle.
Siksi persut ja muut maanpetturit täälläkin meuhkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hys hys ei näistä saa keskustella vihreä siirtymä tarvitsee huu haa data keskuksia ja patteri autoja.
Onhan se joo kauheaa kun tuotamme sähkön itse ja vieläpä puhtaasti.
On se kauheaa silloin, kun satut asumaan alueella, joka on yhtä tuulimylly puistoa. Eikai se siellä etelässä haittaa, kun ne ei teidän riesana ole.
Myllyt pitää laittaa sinne, missä kulutuskin on! Säästetään siirtolinjojen rakentamisessa ja myös siirtomaksuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lopun sähköinfran tuhoaa kuntien ihan itse sopimat datakeskukset. Laskeeko kukaan minkä verran sähköä on kokomaisuudessaan luvattu näille kansainvälisille yhtiöille?
Suomessa ongelma on se, että kukaan ei ole kiinnostunut pitämään silmällä kokonaisuutta eli sitä että sähkön tuotanto ja kulutus kohtaa. Ne pitää olla sähköverkossa aina tasapainossa tai verkko kaatuu. Puuhataan datakeskusta sinne ja tuulivoimalaa tuonne. Mitäs sitten kun tuulivoima ei tuota mutta datakeskus tarttee sähköä?
Silloin jonkun sähköntarve menee etusijalle ja toisilta katkaistaan sähköt.
Ei ole vaikeaa päätellä, että datakeskus on se ensisijainen, ja kotitalouksille tulee sähkökatkoja, jottei sähköverkko kaadu.
On ihan totta, että tuuli-, aurinko- ja vesivoiman tuotanto riippuu säästä tai vesitilanteesta. Esimerkiksi vesivoimankin tuotantoa joudutaan rajoittamaan, kun säännöstelyn alaraja alkaa häämöttää. Tulevana talvena esimerkisi Imatran- ja Tainionkosken voimaloita tuskin pystytään ajamaan täysillä.
Juuri siksi meillä täytyy ollla monipuolista tuotantoa, ja esimerkiksi nopeasti käynnistettävää fossiilisia käyttävää kapasiteettia varavoimana. Ja siksi meillä samaan aikaan myös rakennetaan koko ajan sähkön varastointikapasiteettia, lämpöakkuja jne.
Myös heilahteleva pörssisähkön hinta toimii tehokkaasti kulutusleikkurina. Harva kuluttaja lataa sähköautoon tai sähkösaunoo, kun pörssisähkön hinta lähenee euroa/kWh. Myös heikosti kannattavaa teollisuutta ajetaan silloin alas, ja esimerkiksi sellutehdas voi ajaa kaiken tuottamansa sähkön suoraan verkkoon.
En kyllä usko, että tuulivoimaloiden tuoma siirtolinjojen tarve on valtava. Tämä voidaan hoitaa myös edellyttämällä kaavamääräyksellä, että sähkön siirto runkoverkon liityntäpisteelle hoidetaan maakaapelilla. Sen sijaan koko valtakunnallisen sähkönsiirron runkolinjoja ja niiden kapasiteetia joudutaan lisäämään yhteiskunnan sähköistyessä.
Puhumattakaan mökkitonttien arvoromahduksista.