Oliivi ihon sävy
Olen kiinnostunut väriteoriasta ja huomannutkin, että Suomessa on todella monella vaalea oliivi-iho. Siinä on siinä keltainen pohja ja sinistä, mutta ei niinkään tai ollenkaan punaista. Keski-Euroopassa on monella vaalealla tai punahiuksisella sen sijaan pinkin valkoinen iho, joka ei ole suomalaisen keltaiseen taipuva.
Oikeilla väreillä (hiukset, vaatteet ja naisilla meikki) saa ihon ja silmät kirkkaiksi ja terveen näköiseksi kokonaisuuden.
Ja sitten seuraava havainto: väriteoriaa tuntematta jotkut tarjoavat ihan ammattimielessä värianalyyseja maksua vastaan. Mutta eivät osaa edes itselleen analysoida oikeaa ihonväriä ja -sävyä, joten meikki ja vaatevärien valinta ei oikein matchaa.
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein vaalean oliivi-ihon pariksi voi sopia punainen tukka ja poskipunaa paljon. Poskipunan sävynä saattaa sopia parhaiten mauve tms kylmä vähän tummempi puna, tai marjapuuron värinen ja yksi hyvä on Clinque Black Honey
Mutta vain kylmälle? Jos on enemmän keltaista ja iho lämpimämpään taittava niin ei sovi kylmä poskipuna.
Ei sovi ainakaan kylmä punainen poskipuna, jos iho on persikka eikä oliivi.
voi olla, että neutraalille pohjasävylle sopii kaikki poskipunat.
Jotkut suomalaiset on kuvitelleet olevansa kesä-tyyppejä mutta on paljastunut että ovatkin kaiken kattavan värianalyysin tehtyään pehmeitä syksyjä eli soft autumneja, kuva:
https://i0.wp.com/dream-wardrobe.com/wp-content/uploads/2022/02/soft-au…
Heille sopii paremmin murretut pastelliset sävyt kuin perus-kesän liian vaisu ja liian vaaleapastellinen sävykartta, kuten tämä joka on enemmän kantaruotsalaisten värimaailmaa, kuva:
https://i0.wp.com/dream-wardrobe.com/wp-content/uploads/2022/02/light-s…
Joskus joku vieraana ollut pukeutumiskonsultti jenkkinainen sanoi tapahtumassa meille suomalaisille että ruotsalaisnaiset on monesti liian vaalean räikeitä, kun ihot punertavaoransseja, silmissä liian mustat ripsivärit kokkareita, huulilla liian pinkit huulipunat. Että meidän suomalaisnaisten vaaleat värit on paremmin harmoniassa :))
Mulla on vaalea oliivi-iho ja aina saan meikkineuvontaa, joka menee pieleen. Mulle sopii tosi hyvin yksi Blascon meikkivoiteen sävy oliivi-iholle, mutta se alkoi olla keski-iässä liian paksu ja korosti juonteita. Sen jälkeen olen kokeillut kaikenlaista, mutta yhtä hyvää sävyä en ole löytänyt. Lumenella on oikean sävyinen CC ja Dermosilillä on myös aika hyvä ( hiukan liian beige). Välillä teen omia coktaileja. Kanebo on mulle liian keltainen, näytän vihertävältä sen kanssa. Mutta sellaset punapohjaiset tekee mulle pellemeikin, ei käy ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
No eikä ole mikään oliivi-iho suomalaisilla 😂 Minun tyttö on puoliksi latino ja hänellä on aika tyypillinen oliivi-iho. Kiinalaisilla taas on vaalea oliivi-iho. Suomalaisilla iho on aika lailla sellanen ivory tai neutral.
Nimenomaan osalla suomalaisista on oliivi-iho. Ota huomioon, että osalla isälinja on sama kuin kiinalaisilla eli N.
Vierailija kirjoitti:
Ja toisin kuin Ruotsissa, Suomessa on merkittävä vähemmistö Talvi-tyyppejä ihan kantiksissa, oliko se 10% tms. Pohjois- ja Itä-Suomessa varsinkin on vähän tummempia ihmisiä enemmänkin, siellä varmaan.
Totta, suomalaisissa on tällaisia "tuhkimovärityksellä" olevia talvia yllättävän paljon, cool true wintereitä:
https://i0.wp.com/dream-wardrobe.com/wp-content/uploads/2022/02/cool-wi…
Minun britti- ja irkkututuissa on paljon tätä lämmintä syksyä noissa eri iho-silmä-hiussävyissä, warm autumn:
https://i0.wp.com/dream-wardrobe.com/wp-content/uploads/2022/02/warm-au…
Vierailija kirjoitti:
No eikä ole mikään oliivi-iho suomalaisilla 😂 Minun tyttö on puoliksi latino ja hänellä on aika tyypillinen oliivi-iho. Kiinalaisilla taas on vaalea oliivi-iho. Suomalaisilla iho on aika lailla sellanen ivory tai neutral.
Tämä nyt on vähän sama kuin väittäisit, että ei suomalaisilla voi olla tummat, kiharat hiukset, vaan suomalaisten hiukset ovat vaaleat ja piikkisuorat.
Tänä päivänä meikkivoiteet jaetaan cool-neutral-warm pääluokkiin, eli voit olla yhtä tai kahta neutraalista jompaan kumpaan suuntaan ja siitä sitten rosy, porcelain, ivory jne alaluokkiin.
Itse olen neutral-cool joka menee kultaiseen ja kevytoliiviin päin, ja sen vuoksi MAC-meikkimerkin pohjissa valitsen aina NC.
Tiesittekö mikä on jokaiselle paras poskipunasävy?
Puristakaa tai hierokaa poskeanne niin että se punoittaa hieman, tai katsokaa poskien ihon pintaa kun tulette ulkoa pakkasesta. Sen perusteella löytyy jokaiselle luonnollisin poskipunasävy :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan osalla suomalaisista on oliivi-iho. Ota huomioon, että osalla isälinja on sama kuin kiinalaisilla eli N.
Juu ehkä tullut vastaan kahdella sellainen oliivi-iho suomalaisilla. Aika harvinainen kuitenkin. Minäkin olen suomalaiseksi tumma. Ruskeat silmät ja tummat hiukset luonnostaan. Iho on sellainen keltaiseen taittava. Olettaisin että syksy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt on vähän sama kuin väittäisit, että ei suomalaisilla voi olla tummat, kiharat hiukset, vaan suomalaisten hiukset ovat vaaleat ja piikkisuorat.
No en väitä ku olen itse aika tumma suomalainen. Ruskeat silmät ja luonnostaan tummat hiukset. Harvoin tulee ketään yhtä tummaan suomalaista vastaan kun itse olen. Siksi sanoinkin, että suomalaisilla ei pääsääntöisesti ole mikään oliivi-iho.
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö mikä on jokaiselle paras poskipunasävy?
Puristakaa tai hierokaa poskeanne niin että se punoittaa hieman, tai katsokaa poskien ihon pintaa kun tulette ulkoa pakkasesta. Sen perusteella löytyy jokaiselle luonnollisin poskipunasävy :)
Kirkkaan sinipunainen. Joo ei kiitos :D
Vaaleaan oliivi-ihoon ei tehdä juuri meikkivoiteita. Suomalaisillakin merkeillä kaikki näyttää oliivi-ihoisella porsaanpinkiltä tai sitten todella keltaiselta.
Itse ole ostanut punaisuuden peittämiseen tarkoitettua vihreää meikkivoidetta, jota sitten sekoitan omaan meikkivoiteeseen, että saan oikean sävyn.
Kosmetiikkamyyjät tunnistaa kyllä ihon sävyn hyvin ja olen saanut hyviä vinkkejä, mutta jostain syystä kampaajat haluavat aina värjätä jotain lämmintä punaista. Vihreäsilmäisenä olisin kuin liikennevalo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en väitä ku olen itse aika tumma suomalainen. Ruskeat silmät ja luonnostaan tummat hiukset. Harvoin tulee ketään yhtä tummaan suomalaista vastaan kun itse olen. Siksi sanoinkin, että suomalaisilla ei pääsääntöisesti ole mikään oliivi-iho.
Oliivi-iho vaan ei ole välttämättä tumma ollenkaan, oliiveja on erittäin kalpeitakin. Siinä on kyse vain vihertävänharmahtavaan taittuvasta pohjasävystä, ei tummuusasteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja toisin kuin Ruotsissa, Suomessa on merkittävä vähemmistö Talvi-tyyppejä ihan kantiksissa, oliko se 10% tms. Pohjois- ja Itä-Suomessa varsinkin on vähän tummempia ihmisiä enemmänkin, siellä varmaan.
Totta, suomalaisissa on tällaisia "tuhkimovärityksellä" olevia talvia yllättävän paljon, cool true wintereitä:
https://i0.wp.com/dream-wardrobe.com/wp-content/uploads/2022/02/cool-wi…
Minun britti- ja irkkututuissa on paljon tätä lämmintä syksyä noissa eri iho-silmä-hiussävyissä, warm autumn:
https://i0.wp.com/dream-wardrobe.com/wp-content/uploads/2022/02/warm-au…
Hassua, en ole koskaan mieltänyt itseäni cool true winter-palettiin, mutta tuossa linkissä (ja jatkogooglaamisen perusteella) Jennifer Connellyn "väritys" täsmää aika 1:1 omaan värimaailmaani. Pitänee alkaa katsomaan oikeasti noita värikarttoja, huomaanko niiden suhteen eroa.
Olen vain aina pitänyt itseäni oudon värisenä ja epätoivoisesti yrittänyt tuoda kalvakkaan ihoon "väriä" jonkun vanhan ohjeistuksen mukaisesti lämpimillä ruskeilla ja murretuilla vihreillä, näyttäen niissä valokuvien perusteella lähinnä kuolleelta :D
Vierailija kirjoitti:
Tänä päivänä meikkivoiteet jaetaan cool-neutral-warm pääluokkiin, eli voit olla yhtä tai kahta neutraalista jompaan kumpaan suuntaan ja siitä sitten rosy, porcelain, ivory jne alaluokkiin.
Itse olen neutral-cool joka menee kultaiseen ja kevytoliiviin päin, ja sen vuoksi MAC-meikkimerkin pohjissa valitsen aina NC.
MAC:llä on toisin kuin muilla meikkibrändeillä juuri päin vastoin kylmä ja lämmin. Eli sinun MAC meikkivoide NC on esimerkkinä Estee Lauderilla W eli warm.
Hölynpölyä. En ole ikinä nähnyt kenelläkään supisuomalaisella oliviinväristä ihoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ehkä tullut vastaan kahdella sellainen oliivi-iho suomalaisilla. Aika harvinainen kuitenkin. Minäkin olen suomalaiseksi tumma. Ruskeat silmät ja tummat hiukset luonnostaan. Iho on sellainen keltaiseen taittava. Olettaisin että syksy.
Keltaiseen taittava pohjasävy voi hyvinkin olla oliivi. Suomalaisilla on erittäin monella oliivi, vaikka sitä luullaan vaaleaksi. Mutta vertaa brittiin tai hollantilaiseen, pohjois-ranskalaiseen niin huomaat, etteivät he ole keltapohjaisia iholtaan. He ovat yleisemmin pinkin sävyisiä kuten ruotsalaiset talvella.
Jos pastellinen väri vaatteissa tekee ihon sameaksi, voi kyseessä olla oliivi iho.
Tuolloin voisi kokeilla maanläheisiä värejä kuten khaki, ruskea, metsänvihreä, viininpunainen