Oliivi ihon sävy
Olen kiinnostunut väriteoriasta ja huomannutkin, että Suomessa on todella monella vaalea oliivi-iho. Siinä on siinä keltainen pohja ja sinistä, mutta ei niinkään tai ollenkaan punaista. Keski-Euroopassa on monella vaalealla tai punahiuksisella sen sijaan pinkin valkoinen iho, joka ei ole suomalaisen keltaiseen taipuva.
Oikeilla väreillä (hiukset, vaatteet ja naisilla meikki) saa ihon ja silmät kirkkaiksi ja terveen näköiseksi kokonaisuuden.
Ja sitten seuraava havainto: väriteoriaa tuntematta jotkut tarjoavat ihan ammattimielessä värianalyyseja maksua vastaan. Mutta eivät osaa edes itselleen analysoida oikeaa ihonväriä ja -sävyä, joten meikki ja vaatevärien valinta ei oikein matchaa.
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vaalean oliivi-ihon sävy.
https://i.ytimg.com/vi/7c2OyBJEHs4/sddefault.jpg
Tuo on aasialaisen naisen kuva ja aika paljon oliivi iho. Sen sijaan suomalaisella esimerkkinä vasemmiston puheenjohtajalla oliivi iho.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vaalean oliivi-ihon sävy.
Yksi variantti joo. Suomalaiselle tuo olisi jo melkoisen tumma iho. Tässä malli on oikeasti vaalea oliivi-ihoinen
No enemmän kyllä itse näen suomalaisilla naisilla vääränväristä meikkivoidetta, mikä tekee heidän ihosta keltaisemman kuin se oikeasti on. Johtuu siitä, että liian moni meikkivoide on nimenomaan suunniteltu oliivi-ihoille, mutta ne näyttäytyykeltaisena suomalaisessa ihossa
Tiesittekö muuten että ruotsalaisilla on enemmän kesä-tyypin värejä värianalyysissä. Siellä myydään enemmän roosan sävyisiä meikkivoiteita. Niillä on hailakammat silmät kuin suomalaisilla, ja silmien sävyssä paljon viileän läpitunkevaa tai vetistä sinistä ja harmaata. Niiden hiusblondauksissa tulee harvemmin läpi keltasävyjä, kun ei ole pahemmin punapigmenttiä.
Suomalaisilla on enemmän kevät-tyypin värejä. Täällä myydään enemmän kulta- ja keltapohjaisia tai neutraaleja meikkivoiteita. Suomalaisten siniset silmät taittuu usein enemmän vihreään tai niissä on kullanvärisiä laikkuja. Suomalaisten vaalennetuissa hiuksissa on yleensä enemmän kultaan taittuvia vivahteita. Täällä myydään enemmän hopeashampoita värien raikastamiseen kuin Ruotsissa.
Ystävä teki värianalyysejä joskus ja koulutti väkeä eri Pohjoismaissa, niissä kävi nuo tilastot ilmi :)
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset kuvittelee olevansa oliivi-ihoisia kun joku "Joe Plaskoo" meikkifirma myi suomalaisille Light Olive 1 ja 2 nimistä vahamaista meikkivoidetta. Joka ei ollut oliivi-ihon sävyä nähnytkään.
Ne oli itse asiassa aika hyviä oliivisävyjä, harmi ettei enää saa. Olive Beige 2 tms taisi olla oma sävy niistä, ainoa meikkivoide joka on koskaan sopinut niin täydellisesti, että saattoi vain peittää punoitukset ja jättää lopun naaman meikittä, eikä mitään rajaa näkynyt.
Vierailija kirjoitti: No enemmän kyllä itse näen suomalaisilla naisilla vääränväristä meikkivoidetta, mikä tekee heidän ihosta keltaisemman kuin se oikeasti on. Johtuu siitä, että liian moni meikkivoide on nimenomaan suunniteltu oliivi-ihoille, mutta ne näyttäytyykeltaisena suomalaisessa ihossa
Ei ne useimmat ole oliivi-iholle suunniteltu, vaan lämpimän väriselle iholle. Oliivi on varsin neutraali, koska sisältää sekä lämpimiä että kylmiä vivahteita. Se lämmin sävy taas on keltaiseen tai oranssiin taittavava.
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö muuten että ruotsalaisilla on enemmän kesä-tyypin värejä värianalyysissä. Siellä myydään enemmän roosan sävyisiä meikkivoiteita. Niillä on hailakammat silmät kuin suomalaisilla, ja silmien sävyssä paljon viileän läpitunkevaa tai vetistä sinistä ja harmaata. Niiden hiusblondauksissa tulee harvemmin läpi keltasävyjä, kun ei ole pahemmin punapigmenttiä.
Suomalaisilla on enemmän kevät-tyypin värejä. Täällä myydään enemmän kulta- ja keltapohjaisia tai neutraaleja meikkivoiteita. Suomalaisten siniset silmät taittuu usein enemmän vihreään tai niissä on kullanvärisiä laikkuja. Suomalaisten vaalennetuissa hiuksissa on yleensä enemmän kultaan taittuvia vivahteita. Täällä myydään enemmän hopeashampoita värien raikastamiseen kuin Ruotsissa.
Ystävä teki värianalyysejä joskus ja koulutti väkeä eri Pohjoismaissa, niissä kävi nuo tilastot ilmi :)
Mä joskus luin, että Ruotsissa yleisimmät värityypit on vaalea ja pehmeä Kesä, kun taas Suomessa pehmeä syksy ja pehmeä kesä. Ja toisin kuin Ruotsissa, Suomessa on merkittävä vähemmistö Talvi-tyyppejä ihan kantiksissa, oliko se 10% tms. Pohjois- ja Itä-Suomessa varsinkin on vähän tummempia ihmisiä enemmänkin, siellä varmaan.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsalaisilla on enemmän punapigmenttiä ja samoin on suomenruotsalaisilla. Ja nimenomaan punapigmentti puuttuu oliivi-iholta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silmien väri on suomalaisilla hailakka, sellainen harmaa. Ruotsalaisilla monesti hyvin saturoitunut sininen eli summa summarum: suomalaisten silmät yleensä hailakat
"Ruotsalaisilla on enemmän punapigmenttiä ja samoin on suomenruotsalaisilla. Ja nimenomaan punapigmentti puuttuu oliivi-iholta."
Joo, oliivi-iho syntyy kun on kellertävää sävyä, ja toisaalta sinistä (esim. laskimosuonet kuultaa läpi), jolloin lopputulos on kevyesti vihertävä. Vihertävyys usein näkyy selvästi lähinnä varjokohdissa valokuvista yms, ja usein oliivi-ihoiset ajattelee että heidän ihonväri on vain jotenkin ärsyttävän tunkkainen tai samea. Oliivi on se ihonvärityyppi, jonka kanssa oikeanväriset vaatteet ja meikit tekee suurimman vaikutuksen siihen näyttääkö hyvältä vai ei.
Mielenkiintoista, olen aina luullut, että oliivinsävyinen iho on suomalaisella tosi harvinainen, ja kuvitellut, että sellaista punertavan tai pinkin sävyistä olisi runsaasti. Ainakin punakkuuteen taipuvaisia näkyy paljon.
Mulla on ollut vauvasta asti kellertävän harmahtava vaalea ihonsävy. Iho ei punota, edes kesäkuumalla, vaan sävy on sellainen erikoisen kylmän vaalean ruskea. Erotun "vaalean punertavasävyisen" ihon omaavista selvästi esim. valokuvissa. Silmänympärykset ovat mallia "panda", eli tumman harmahtavat, ympäri vuoden.
Hiukset oli lapsena vaalean blondit, nyt maantienharmaat ja silmät ovat siniharmaat. En tiedä, mistä olen tämän ihonsävyni perinyt, kun vanhemmilla, siskolla tai omilla lapsilla sitä ei ole. Toisaalta näytän paljon isän puolen isoäidiltä, isäni on isäni.
Ja lisäyksenä: maksa-arvot ovat priimaa
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista, olen aina luullut, että oliivinsävyinen iho on suomalaisella tosi harvinainen, ja kuvitellut, että sellaista punertavan tai pinkin sävyistä olisi runsaasti. Ainakin punakkuuteen taipuvaisia näkyy paljon.
Couperosaa ja rosaceaa on täällä valtavasti jo ihan ilmaston takia, hiusverisuonet ei kestä kun mennään pakkasesta huoneilman trooppiseen lämpöön toistuvasti, siihen vielä saunat päälle. Tuota couperosa- tai ruusufinnipunoitusta ei lasketa ihon pohjasävyyn, joka katsotaan alueelta missä punoitusta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Oliivi-ihon pohjasävy on vihertävä. Verisuonet näyttää vihreiltä eikä sinisiltä.
t. maskeeraaja
Ok. Eli nyt ei puhuta niistä kalamata oliiveista, eikä niistä värjätyistä oliiveista.
Oliivi-iho vihertää, eli on Yrjön värinen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut vauvasta asti kellertävän harmahtava vaalea ihonsävy. Iho ei punota, edes kesäkuumalla, vaan sävy on sellainen erikoisen kylmän vaalean ruskea. Erotun "vaalean punertavasävyisen" ihon omaavista selvästi esim. valokuvissa. Silmänympärykset ovat mallia "panda", eli tumman harmahtavat, ympäri vuoden.
Hiukset oli lapsena vaalean blondit, nyt maantienharmaat ja silmät ovat siniharmaat. En tiedä, mistä olen tämän ihonsävyni perinyt, kun vanhemmilla, siskolla tai omilla lapsilla sitä ei ole. Toisaalta näytän paljon isän puolen isoäidiltä, isäni on isäni.
Mulla samanlainen väritys, mutta mä tiedän mistä olen sen perinyt. Isä on vielä eksoottisemman näköinen, musta tukka, vähän vinot tummanruskeat silmät ja suomalaiseksi varsin tumma iho. Näyttää todella vahvasti aasialaiselta, vaikka mitään ulkolaisia sukujuuria ei tiettävästi ole. Itä-Suomesta rajan läheltä kotoisin. Itse perin isän ihonvärin, mutta maantienvärisen tukan ja harmaanvihreät silmät. Kokonaisvaikutelma on, että olen tasaisen harmaa, niin hiukset, silmät kuin ihokin, ellen meikkaa, värjää hiuksia jne :D
Vierailija kirjoitti:
Joskus naama punoittaa vaikka liiasta viinin litkimisestä. Mutta pitääkin verrata muuhun kuin kasvojen ihoon eli kaula rintakehä ja käsivarret ja kädet eli kämmenselän iho.
Ei tässä olekaan nyt siitä kysymys, että kaikilla suomalaisilla olisi oliivi-iho, ei suinkaan. Mutta osalla on ja tätä eivät edes monet kampaajat tai meikkivoiteen myyjät meinaa osata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla samanlainen väritys, mutta mä tiedän mistä olen sen perinyt. Isä on vielä eksoottisemman näköinen, musta tukka, vähän vinot tummanruskeat silmät ja suomalaiseksi varsin tumma iho. Näyttää todella vahvasti aasialaiselta, vaikka
Suomen kieli on idästä lähtöisin ja sieltähän niitä aasialaisia geenejä on tullut myös. Osalla suomalaisten miesten isälinjaa on sama kuin Aasiassa nykyäänkin vielä, koska y-linja ei muutu. Naiset ovat Suomessa eniten lännestä. Että näin.
Vierailija kirjoitti:
Oikein vaalean oliivi-ihon pariksi voi sopia punainen tukka ja poskipunaa paljon. Poskipunan sävynä saattaa sopia parhaiten mauve tms kylmä vähän tummempi puna, tai marjapuuron värinen ja yksi hyvä on Clinque Black Honey
Mutta vain kylmälle? Jos on enemmän keltaista ja iho lämpimämpään taittava niin ei sovi kylmä poskipuna.
Oliivi on usein sekarotuisten ihmisten ihonsävy.