Oliivi ihon sävy
Olen kiinnostunut väriteoriasta ja huomannutkin, että Suomessa on todella monella vaalea oliivi-iho. Siinä on siinä keltainen pohja ja sinistä, mutta ei niinkään tai ollenkaan punaista. Keski-Euroopassa on monella vaalealla tai punahiuksisella sen sijaan pinkin valkoinen iho, joka ei ole suomalaisen keltaiseen taipuva.
Oikeilla väreillä (hiukset, vaatteet ja naisilla meikki) saa ihon ja silmät kirkkaiksi ja terveen näköiseksi kokonaisuuden.
Ja sitten seuraava havainto: väriteoriaa tuntematta jotkut tarjoavat ihan ammattimielessä värianalyyseja maksua vastaan. Mutta eivät osaa edes itselleen analysoida oikeaa ihonväriä ja -sävyä, joten meikki ja vaatevärien valinta ei oikein matchaa.
Kommentit (294)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla ei todellakaan ole oliivi iho. Nauran kuollakseni tälle ketjulle. Oliivi iho esiintyy vain erittäin tumman tukan kanssa (lähes musta). Aasialaisilla on ns. vaalea oliivi iho.
Suomalaisille tyypillinen iho on vaalea beige ja posliininvaalea. Tämä ei tarkoita etteikö olisi muitakin. Väriteoria on mennyt aivan sekaisin tämän oliivitouhun kanssa. Oliivi on roskakori ihonsävyille joille on hankala löytää meikkivoidetta. Tällöin unohtuu että oliivi iho vaatii myös muutakin kuin "kerran vihersin" ja "vaikea löytää meikkiä".
Lisäksi moni suomalainen talvi ei ole talvi vaan syksy. Talvet ovat harvinaisia. Monet ruskeahiuksiset kesät luulevat myös olevansa talvia (Sanna Marin, Sara Sieppi tms).
Ei ole talvet kovin harvinaisia. Nykyäänhän edistyneemmissä värianalyysityypeissä on myös vaaleammille talville omia tyyppejä, kuten Soft Winter, ei enää olla
Tämä edustaa juuri sitä värianalyysisuuntausta jolle nauretaan niissä piireissä, jossa noudatetaan edelleen perussääntöjä. Old school värianalyysissa analyysi perustuu muuhunkin kuin rätteihin eli ihmisen omiin luontaisiin kontrasteihin. Ei pelkkään ihoon vaan mukana ovat myös silmät ja _luonnollinen_ hiustensävy.
Mieti kuinka naurettavaa on että esim. punatukkainen olisi talvi? Naamaa peittää iso kuparinen pilvi ja silti lämpimät sävyt "eivät käy". Paradoksaalista. Blondit näyttävät aina surkealta mustassa jne. ja tajuavat sen viimeistään kun yrittävät pistää mustaksi tukankin. Tällöin vaalen ihmisen pitää samalla maalata koko naama kulmineen meikillä että kestäisi saman kontrastin kuin hiuksissa. Tummaa ei siis ole blondilla missään muualla.
Kun ihmisellä on tosi tumma tai musta tukka luonnostaan hän kestää sekä mustaa väriä vaatteissa, että hiusvärinä ilman että tarvitsee rinnalle paksua meikkikerrosta tai pigmentoituja kulmia tms.
Huomaatko miksi uudet analyysit ovat puutteellisia? Ne ovat todella epäloogisia kun otetaan huomioon koko ihminen eikä vaan ihoa.
-Mulla pitää nuo kaikki paikkaansa. Mulla on sellainen medium sävyinen iho, suomalaiseksi aika tummat mutta maailmalla keskiruskeat hiukset, ja tosiaan viileä oliivi iho, joka reagoi vahvasti meikki- ja vaatesävyihin. Esim. jotenkin "syö" huulipunasävyjä, voi ostaa mielestäni tosi vahvan pinkin huulipunan, mutta se onkin kalpea ja ihan meh huulilla. Ja joku luonnottoman näköinen tumma violetti voi näyttää tosi hyvältä. Punainen on aina kamala, eikä ihme, se on vihreän vastaväri joten korostaa ihon ei-toivottua sävyä. Ja tosiaan monet vaatevärit, esim. jotkut beiget, murretut roosat tai siniharmaat, tekee aivan keltavihertävän ja pahoinvoivan näköiseksi. Jotenkin likaisen ja tunkkaisen näköiseksi.-
Tiedätkö, mikä vuodenaika olet värianalyysissä?
Aivan samaa mieltä, ettei Suomessa oikein osata värianalyysia.
Sopiiko mielestänne musta vaatetus minkälaiselle ihon pohjavärille?
"
Oliivi iho ei ole keltainen. Oliivi iho on oikeasti sinipohjainen, tuhkainen, neutraali ja aina todella tummien (lähes mustien) hiusten parina. Ruskettuu helposti tai kestää hyvin aurinkoa. Sinä kutsut oliiviksi kaikkea muutakin, etenkin kellertävää. Ok se on sitten joku meikki-oliivi mutta ei värianalyysiin liittyvä termi.
Kukaan jolla on maantienväriset hiukset ei ole oliivi-ihoinen. Halutaan taas vaan jotenkin pakoilla sitä omaa vaaleaa, pehmeää, suomalaista väritystä. Että vau kun minäkin Riitta-Marjaana olen eksoottinen kun niin keltainen meikkipohja ja vihertääkin joskus!
Keltainen sävypohja voi myös viitata siihen että on LÄMMIN, eli syksy tai kevät. Kevät ja syksy ovat Suomessa yleisiä. Kaikkien ihossa on jonkinverran keltaista koska emme ole Smurffeja."
No tuosta etteikö maantienvärinen tai jopa blondi voisi olla oliivi-ihoinen, on tosi monet värianalyysista Youtube-videoita tekevät eri mieltä.
Itse olen tällainen maantienvärinen oliivi-ihoinen. Ja se oli todella hyvä oivallus oikeiden meikki- ja vaatesävyjen löytämiseen kun tajusin mikä mättää kun tuntui ettei oikein mikään sovi.
"Tämä edustaa juuri sitä värianalyysisuuntausta jolle nauretaan niissä piireissä, jossa noudatetaan edelleen perussääntöjä. Old school värianalyysissa analyysi perustuu muuhunkin kuin rätteihin eli ihmisen omiin luontaisiin kontrasteihin. Ei pelkkään ihoon vaan mukana ovat myös silmät ja _luonnollinen_ hiustensävy.
Mieti kuinka naurettavaa on että esim. punatukkainen olisi talvi? Naamaa peittää iso kuparinen pilvi ja silti lämpimät sävyt "eivät käy". Paradoksaalista. Blondit näyttävät aina surkealta mustassa jne. ja tajuavat sen viimeistään kun yrittävät pistää mustaksi tukankin. Tällöin vaalen ihmisen pitää samalla maalata koko naama kulmineen meikillä että kestäisi saman kontrastin kuin hiuksissa. Tummaa ei siis ole blondilla missään muualla.
Kun ihmisellä on tosi tumma tai musta tukka luonnostaan hän kestää sekä mustaa väriä vaatteissa, että hiusvärinä ilman että tarvitsee rinnalle paksua meikkikerrosta tai pigmentoituja kulmia tms.
Huomaatko miksi uudet analyysit ovat puutteellisia? Ne ovat todella epäloogisia kun otetaan huomioon koko ihminen eikä vaan ihoa. "
Naurakoon sitten vaan, mutta moni joka ei löytänyt itselleen sopivia värejä mistään värivuodenajasta niillä perinteisillä säännöillä, on löytänyt itselleen oikeasti toimivat värit näistä uudemmista suuntauksista.
On muuten paljonkin punatukkaisia, joiden ihonsävy on viileä eikä lämmin. Ja myös blondeja, joille sopii musta erinomaisesti. Ihan sillä omalla tukanvärilläkin, eikä tarvi värjätä. Tässä esimerkiksi tuhkablondi, jolle sopii erinomaisesti Deep Winter -talvisävyt https://stylesyntax.com/blog/2015/01/23/dark-winter-blonde/ Ja tässä asiaa https://yourcolorguru.com/can-a-blonde-be-a-winter/
Vierailija kirjoitti:
-Mulla pitää nuo kaikki paikkaansa. Mulla on sellainen medium sävyinen iho, suomalaiseksi aika tummat mutta maailmalla keskiruskeat hiukset, ja tosiaan viileä oliivi iho, joka reagoi vahvasti meikki- ja vaatesävyihin. Esim. jotenkin "syö" huulipunasävyjä, voi ostaa mielestäni tosi vahvan pinkin huulipunan, mutta se onkin kalpea ja ihan meh huulilla. Ja joku luonnottoman näköinen tumma violetti voi näyttää tosi hyvältä. Punainen on aina kamala, eikä ihme, se on vihreän vastaväri joten korostaa ihon ei-toivottua sävyä. Ja tosiaan monet vaatevärit, esim. jotkut beiget, murretut roosat tai siniharmaat, tekee aivan keltavihertävän ja pahoinvoivan näköiseksi. Jotenkin likaisen ja tunkkaisen näköiseksi.-
Tiedätkö, mikä vuodenaika olet värianalyysissä?
Tumman ja Vastakohtaisen talven värit oli selvästi parhaita, analyysin tekijä päätyi Tummaan talveen. Mulle yllätys oli, että kaikkein huonoimpia oli kesän värit, koska olin aina ajatellut että olen kesä, koska en ole kuitenkaan sillä tavalla tumma kuin jossain nettisivuilla sanottiin talvien olevan, vaikka suomalaiseksi kyllä. Esim. mun silmät on tumman harmaanvihreät ja tukka tuhkainen keskiruskea. Kevätkin näytti paljon paremmalta, koska niissä väreissä on kirkkautta jota muuten samea väritykseni tarvii raikastamaan. Tumman syksyn väreissä taas oli sitä tummuutta ja täyteläisyyttä, joka myös sopii. Mutta kyllä se selvästi oli, että ne talvivärit oli parhaita.
Mutta nykyään olen sitä mieltä, että mulle ei ole täydellistä tyyppiä perinteisessä vuodenaika-värianalyysissä. Talvi on paras, mutta ei kaikki talville annetut ohjeet toimi mulle, koska en ole sävyiltäni niin kirkas tai kontrastinen. Mä otin värianalyysin myös tuolta täällä mainitusta yourcolorstyle paikasta ja sen mukaan olen Cool Deep Soft. Periaatteessa pehmeä viittaisi kesään, mutta en ole ollenkaan niin soft, että murretut puuteriset värit sopisivat ollenkaan. Tarkoittaa vaan, että mulle ei käy neonpinkki eikä sähkönsininen, vaan tarvin semmoisia samoja värejä kuin Tumman Talven paletissa on, eli pehmeämpi magentapinkki ja kiinan- tai tummansininen. Mun Cool Deep Soft paletti on erittäin samanlainen kuin vuosikymmen sitten perinteisen värianalyysin Tumman Talven paletti, sillä poikkeuksella että siinä on mukana jotain jänniä "syksymäisiä" värejä joiden olen aina kummastellut sopivan mulle vaikka olen selvästi kylmäsävyinen: tumma oliivi, kurpitsaoranssi.
Hieromalla ihoon oliiviöljyä päivittäin, saat oliivi-ihon.
-Itse olen tällainen maantienvärinen oliivi-ihoinen. Ja se oli todella hyvä oivallus oikeiden meikki- ja vaatesävyjen löytämiseen kun tajusin mikä mättää kun tuntui ettei oikein mikään sovi.-
Kyllä varmasti on olemassa vaaleahiuksisia, joilla on vaalea oliivi-iho. Mutta kaikki keltaiseen vivahtavat ihonsävyt eivät ole vaaleita oliiveja todellakaan niin kuin täällä on väitetty ja oliivihan voi olla kylmänsävyinen myös.
Vierailija kirjoitti:
-Itse olen tällainen maantienvärinen oliivi-ihoinen. Ja se oli todella hyvä oivallus oikeiden meikki- ja vaatesävyjen löytämiseen kun tajusin mikä mättää kun tuntui ettei oikein mikään sovi.-
Kyllä varmasti on olemassa vaaleahiuksisia, joilla on vaalea oliivi-iho. Mutta kaikki keltaiseen vivahtavat ihonsävyt eivät ole vaaleita oliiveja todellakaan niin kuin täällä on väitetty ja oliivihan voi olla kylmänsävyinen myös.
Halle Sparkles on YouTubessa vaaleaihoinen oliivi, samoin
Vierailija kirjoitti:
Oliivi taitaa olla neutraali, joka sitten kääntyy hieman joko kylmään tai lämpimään. Oliivi-ihon tunnustaakin siitä, jos on vaikeuksia tietää kumpi on: viileä vai lämmin ihon pohjasävy.
Bronte-Marie Wesson on myös sellainen hyvin vaaleaihoinen oliivi-ihon omaava YouTubessa
Samoin vaaleaihoisia oliiveja ovat
Lindsey Munette ja Michelle Londyn
Joo, just katselin jotain IS:n juttua ja mietin, että vois vähän rajoittaa sitä piikittämistä.