Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliivi ihon sävy

Vierailija
20.10.2025 |

Olen kiinnostunut väriteoriasta ja huomannutkin, että Suomessa on todella monella vaalea oliivi-iho. Siinä on siinä keltainen pohja ja sinistä, mutta ei niinkään tai ollenkaan punaista. Keski-Euroopassa on monella vaalealla tai punahiuksisella sen sijaan pinkin valkoinen iho, joka ei ole suomalaisen keltaiseen taipuva. 

Oikeilla väreillä (hiukset, vaatteet ja naisilla meikki) saa ihon ja silmät kirkkaiksi ja terveen näköiseksi kokonaisuuden.

Ja sitten seuraava havainto: väriteoriaa tuntematta jotkut tarjoavat ihan ammattimielessä värianalyyseja maksua vastaan. Mutta eivät osaa edes itselleen analysoida oikeaa ihonväriä ja -sävyä, joten meikki ja vaatevärien valinta ei oikein matchaa.

Kommentit (176)

Vierailija
21/176 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No ei kyllä pidä paikkaansa tuo oliivi-iho ainakaan irlantilaisten kohdalla mitä omiin havaintoihin tulee! Heillä oliivi on yleensä peräisin joko suihkurusketuksesta, itseruskettavista tai aivan järkyttävistä sinapinsävyisistä meikkivoiteista. Suurin osa irkuista on tummia ja kalpeaihoisia sinisilmiä. Itse asiassa niin kalpeita että Suomessa ei sellaiseen sävyyn juuri törmää kuin ehkä punahiuksisilla. Ja punahiuksisia on todella pieni vähemmistö."

Uskoisin, että tuo tarkoittaa ns. black Irish -tyypin irlantilaisia. Heitäkin on joku 10-20%. Mustat hiukset ja selvästi tummempi iho kuin keskimääräisellä väestöllä. Esim. Colin Farrell on tätä tyyppiä.

Vierailija
22/176 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kiitos vinkeistä! Samat ongelmat täälläkin! Vaikka olen tummanvaalea niin pastellisävyt ei sovi ollenkaan ja näytän niissä ihan sairaalta. Parhaiten sopii sinivihreä (teal), tummanvihreä, viininpunainen, jopa musta, yleensäkin sellaiset sävyt jotka mulle ei pitäisi sopia. Noi värianalyysit on aina menneet ihan pieleen kun en ole mikään heleä kevät eikä ole edes siniset silmät. Meikkivoiteissa on aina tuntunut että sävyt on joko mallia "kuollut ruumis" tai "maksavaurio". Nyt etsimään sopivaa oliivinsävyä!"

Nuo sun parhaiten sopivat värit kuulostaa juuri täsmälleen oliivi-ihoisen väreiltä. Itse tilasin värianalyysin tuolta paikasta, mikä on tehnyt videoitakin oliivi-ihosta. Ja he ei käytä vuodenaikasysteemiä, johon oliivi-ihoiset sopii tosi huonosti. Mun 20 parasta väriä jotka analyysin tekijä poimi minulle on juuri noita mitä listaat: sinivihreitä, luumua, viininpunaista, opaalin- ja kuusenvihreää, pehmeä keski-magenta, valkoinen, "washed black" eli semmoinen vähän haalistunut musta. Mun värityyppi heidän systeemissä on Cool Deep Soft, mutta tosiaan siihen analyysiin kuului vielä siitä paletista mulle 20 kaikkein parhaan värin etsiminen ja ne oli juuri niitä oliivi-ihoisen värejä. Myös sellainen syvä sammalenvihreä lisättiin mun palettiin, koska se sopii oliivi-ihoisille, vaikka useimmiten mielletäänkin syksyn väriksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/176 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä! Väreillä on niin paljon merkitystä, ne voivat saada ihon todella hehkumaan ja kaunistaa, tai sitten näyttämään joko kalman kalpealta tai likaiselta jopa, hyvin väsyneeltä ainakin - jos kyseessä väärät värit tai sävyt. 

Vierailija
24/176 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni oliivi-iholle sopii kaikista huonoiten valkaistut hiukset.

Kerran kampaajalla ulkomailla olin samaan aikaan suomalaisen kanssa, jä hän halusi sellaisen valkoisen, suorastaan harmahtavan sävyn ja lopputulos oli pelottava, ja ihonsa näytti aivan tumman harmaan vihreältä, mutta kampaaja ei sitten sanonut mitään vaan laskutti täyden hinnan. 

Joten kaikki ammattilaiset eivät todella ymmärrä väriteoriaa valitettavasti. Ehkä sitä ei opeteta kampaajille?

Vierailija
25/176 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran kampaajalla ulkomailla olin samaan aikaan suomalaisen kanssa, jä hän halusi sellaisen valkoisen, suorastaan harmahtavan sävyn ja lopputulos oli pelottava, ja ihonsa näytti aivan tumman harmaan vihreältä, mutta kampaaja ei sitten sanonut mitään vaan laskutti täyden hinnan. 

Joten kaikki ammattilaiset eivät todella ymmärrä väriteoriaa valitettavasti. Ehkä sitä ei opeteta kampaajille?

Saman olen huomannut, etteivät kaikki kampaajat ymmärrä, mitä väriä voisi suositella. Ehkä paras väri on oma luonnollinen värjäämätön tukka tai sitten ei.

Vierailija
26/176 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikein vaalean oliivi-ihon pariksi voi sopia punainen tukka ja poskipunaa paljon. Poskipunan sävynä saattaa sopia parhaiten mauve tms kylmä vähän tummempi puna, tai marjapuuron värinen ja yksi hyvä on Clinque Black Honey

No en ehkä laittais paljon poskipunaa mutta sävystä saatat olla oikeassa. Punaiset hiukset kuitenkin sopi mulle hyvin silloin kun värjäsin niitä. Enemmän kuitenkin sellainen kylmempi punainen eikä mikään oranssi porkkana.

Vierailija
27/176 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saman olen huomannut, etteivät kaikki kampaajat ymmärrä, mitä väriä voisi suositella. Ehkä paras väri on oma luonnollinen värjäämätön tukka tai sitten ei.

Itsellä keskivaalea oliivibeige iho, ja karmeimmat kokeillut hiusvärit on vähän kellertävä blondi ja porkkananoranssiin taittava punainen. Blondit hiukset ei oikeastaan mulla toimi hyvin missään sävyssä, näyttää aina luonnottomilta. Tuhkanruskeat, musta, ja punaisista viininpunaiseen taittava kylmä sävy toimivat. Luonnollinen hiustenvärikin on sellainen keskitumma tuhkanruskea, hyvin harmahtavaan taittava jo lapsena ja nuorena.

Vierailija
28/176 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutaanko nyt raaoist oliiveista, jotka ovat vihreitä ja kypsemmistä oliiveista?

Onko tämä väriteoria samanlainen juttu kuin tasoteoria?

Vierailija
29/176 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää varmaan alkaa taas värjätä hiuksia kun ne alkaa joskus harmaantua... Nimittäin minkäs teet jos se oma ihonväri ei sovi sen valkoisen tai vaaleanharmaan kuontalon kanssa? Mulla on huonoja kokemuksia valkaisemisesta. Hiukseni olivat tosi vaaleat lapsena js tietysti tummemmat vaaleat myöhemmin. Niissä on myös punapigmenttiä joten voitte arvata miten kävi kun joskus yritettiin sävyttää ne hunajanvaaleiksi... hiuksista tuli täysin oranssit. Kerran yritettiin tehdä sellainen tosi vaalea sävy ja hiuksista alkoi tulla harmaanvihertävät... ei muuta kuin äkkiä neutralisoimaan vaalennus ja jotain muuta sävyä päälle.

Mikä outoa, sittemmin hiusväri on ollut kaikkea kylmästä punaisesta tummaan ja kaikki sopii, tosin ei se ihan vitivaalea.

Vierailija
30/176 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreä iho?

Vierailija
31/176 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu. Olen tuo ensimmäinen vastaaja, joka kuuluu kylmän pohjasävyn oliivi-ihoisiin ja omalla kohdallani parhaiten tuntuvat passaavan musta/mustanruskea (lähellä omaa luonnollista väriä) ja peruukkitestin perusteella hyvin kylmä hopean/platinanvaalea. Sen sijaan mikä hyvänsä lämmin vivahde ja iho muuttuu ihmeellisen kalpean vihertävänharmaaksi ja silmien väri "katoaa". Eli nämäkin voi vaihdella todella paljon, mikä tekee oliivi-ihosta jotenkin vielä hankalamman. 

Vierailija
32/176 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassunhauskaa että täällä muutama ei tajua mikä ero on oliivin värillä (siis se puussa kasvava marja) ja oliivinsävyisellä iholla. Kyllä, ihossakin on häivähdys vihertävää mutta ei tietenkään ole mikään liskonvihreä.

Vierailija
33/176 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassunhauskaa että täällä muutama ei tajua mikä ero on oliivin värillä (siis se puussa kasvava marja) ja oliivinsävyisellä iholla. Kyllä, ihossakin on häivähdys vihertävää mutta ei tietenkään ole mikään liskonvihreä.

Tai sitten sä et tajua kuivaa huumoria.

Vierailija
34/176 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä keskivaalea oliivibeige iho, ja karmeimmat kokeillut hiusvärit on vähän kellertävä blondi ja porkkanan

Sulla on varmaan iholla kylmä undertone, siksi ei sovi porkkana 

Vierailija
35/176 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliivi on hedelmä.

Vierailija
36/176 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihreä iho?

Kyllä!

Vierailija
37/176 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliivi-ihon pohjasävy on vihertävä. Verisuonet näyttää vihreiltä eikä sinisiltä.

t. maskeeraaja

Vierailija
38/176 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vaalean oliivi-ihon sävy. 

https://i.ytimg.com/vi/7c2OyBJEHs4/sddefault.jpg

Vierailija
39/176 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset kuvittelee olevansa oliivi-ihoisia kun joku "Joe Plaskoo" meikkifirma myi suomalaisille Light Olive 1 ja 2 nimistä vahamaista meikkivoidetta. Joka ei ollut oliivi-ihon sävyä nähnytkään.

Vierailija
40/176 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sulla on varmaan iholla kylmä undertone, siksi ei sovi porkkana "

Oliivi-ihoisille taitaa pääosin sopia kylmät sävyt enemmän, vaikka saattavat ensikatsomalta näyttää lämpimän sävyisiltä, koska ihossa on keltaistakin. Katselin tuolta tänne linkitetyltä värianalyysi-sivulta oliivien paletteja, ja ne on mielenkiintoinen yhdistelmä pääosin kylmiä, mutta myös jotain yllättäviä värejä kuten aika puhdas keltainen ja oliivinvihreä. https://yourcolorstyle.com/products/olive-skin-tone-digital-color-palet…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi