IS köksävisa. Montako sinulla menee tässä väärin? Etkö osaa kodinhoitoa?!
Luulin osaavani, mutta silti meni väärin montako pyykkikoria kotona pitää olla ja mistä kohtaa paidan silittäminen pitää aloittaa. En tiennytkään, että koulun köksässä yritetään määrätä näinkin pienistä asioista. Mikromanageerausta suorastaan. Tosin en kyllä koskaan silitä miesten paitoja, niin ihan sama mistä opejen mielestä niiden silittäminen pitäisi aloittaa. https://www.is.fi/asuminen/art-2000011558701.html
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan perusjuttuja. Mankelointi meni väärin, mutta ei mulla mankelia ole. Äiti ja mummi kyllä mankeloi ihan kuivat lakanat. Tuossa väitettiin, että pitäisi olla kosteita.
Kenellä alle 40-vuotiaalla nykyään edes on mankeli? En tosin tunne ketään minkään ikäistä jolla olisi mankeli. Liittyy ehkä kaupunkiasuntojen kokoonkin, ei niihin mahdu mankelia.
Sain mankelin, kun olin 23v. Vanhemmat ostivat, kun näkivät minun silittävän lakanoita.
Vierailija kirjoitti:
Ihan perusjuttuja. Mankelointi meni väärin, mutta ei mulla mankelia ole. Äiti ja mummi kyllä mankeloi ihan kuivat lakanat. Tuossa väitettiin, että pitäisi olla kosteita.
Sama täällä, ainut väärä vastaus oli toi mankelointi. Meillä oli kotona mankeli ja kyllä ne lakanat ihan kuivana meillä mankeloitiin. Toki varmaan paremmin siliäisi, jos olisivat kosteita, mutta mankeloinnin jälkeenhän lakanat viikattiin ja laitettiin kaappiin ja eihän nyt kosteita lakanoita kukaan täysjärkinen kaappiin laita.
IS väitti, että olin köksän tunneilla mallioppilas, juu en todellakaan ollut, vaan kaukana siitä, mutta olihan nuo ihan sellaisia juttuja jotka tulee kaikille eteen ihan eletyssä elämässä, paitsi tuo mankelointi. Taitaa aika harvassa olla ne nykyihmiset, jotka vielä mankelia käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenellä alle 40-vuotiaalla nykyään edes on mankeli? En tosin tunne ketään minkään ikäistä jolla olisi mankeli. Liittyy ehkä kaupunkiasuntojen kokoonkin, ei niihin mahdu mankelia.
Sain mankelin, kun olin 23v. Vanhemmat ostivat, kun näkivät minun silittävän lakanoita.
Miksi silitit lakanoita? Suorana kun kuivaa niin ihan sileät niistä tulee.
Pyykinpesu, helpoin kotihommia. Pölyjen pyyhkiminen taitolaji. Oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Pyykinpesu, helpoin kotihommia. Pölyjen pyyhkiminen taitolaji. Oikeasti.
Miten pyyhit ettei tule raitoja tai pöly tipu takaisin taijää pintaan kiinni? Mikä liina ja puhdistusaine mihinkin pintaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa oli minustakin ihan perusjuttuja. Mutta minusta pyykkikorien määrä tai joku miesten paidan silittämisen järjestys ei ole perusjuttu vaan mielipidekysymys. Ap
Pyykkikorien määrä helpottaa pyykin lajittelua (tummat, vaaleat, hienopesu tms) ja paidan isot osa pysyy todennäköisemmin sileänä, kun sen silittää viimeiseksi. Mikään pakko ei ole näin toimia, vaan jokainen voi kotonaan tehdä niin kuin haluaa.
Näin yksin asuvalle ihmiselle kokisin kolme pyykkikoria aika eksessiiviseksi.
Tässä teille netistä haetut Marttaliiton ohjeet mankelointiin.
Näin mankeloit
- Kostuta täysin kuivunut pyykki lämpimällä vedellä, mieluummin liian vähän kuin liikaa.
- Kääri se muoviin - 2 tunniksi, jotta kosteus tasoittuu.
- Vedä ja oio liinavaatteet. Valmista pyyhkeistä ja tyynyliinoista sopivia nippuja limittäin.
- Vedä mankeliliina suoraksi, käynnistä mankeli, syötä tekstiilejä mankeliin molemmin käsin tasoittaen. Lakanat syötetään pituussuunnassa kahtia taitettuna taitereuna edellä.
- Anna kuivua ennen kaappiin taittelua, etteivät tekstiilit homehdu.
- Taita kaappiisi sopivaksi.
Lähde: Marttaliitto
Täytyy kyllä sanoa, että niin hidasta ja vaivalloista, että en tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulussa ei mitään "määrätä", siellä opitaan. Tein testin itsekin ja yksi meni pieleen. Ennen oli paitapuseroita naisilla, ja niiden silitys oli samantapaista kuin miesten paitojen. Helpottaa se vain kun ensin silityksen aloittaa kauluksesta jne.. mutta mitä sit, ei kai nykyään kukaan enää mitään edes silitä paitsi me vanhat.
Olen "vanha" enkä silitä yhtään mitään!
Minä silitin nuorena kaiken, paitsi alusvaatteet ja sukat. Kaikki lastenvaatteetkin potkuhousuista alkaen. Nykyään kuusikymppisenä paljon vähemmän. Laiskistunut olen.
Kaikki oikein!
Itse en juurikaan lajittele pyykkejä värin mukaan vaan nakkaan värinkeräysliinan koneeseen. Uskomaton keksintö on se! Ei värjäänny pyykki.
N68
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulussa ei mitään "määrätä", siellä opitaan. Tein testin itsekin ja yksi meni pieleen. Ennen oli paitapuseroita naisilla, ja niiden silitys oli samantapaista kuin miesten paitojen. Helpottaa se vain kun ensin silityksen aloittaa kauluksesta jne.. mutta mitä sit, ei kai nykyään kukaan enää mitään edes silitä paitsi me vanhat.
Minä silitin nuorena kaiken, paitsi alusvaatteet ja sukat. Kaikki lastenvaatteetkin potkuhousuista alkaen. Nykyään kuusikymppisenä paljon vähemmän. Laiskistunut olen.
Eli kun sinulla oli vauva ja pieniä lapsia, niin käytit aikaa kaikkien vaatteiden silittämiseen. Ajattele miten paljon enemmän aikaa olisit ehtinyt olla lastesi kanssa ellet olisi silittänyt jotain lastenvaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Jaistskoot paska se lapseni kaveri, joka oli kysynyt lspsrltsni (teini) että miksi hän ei pese itse vaatteitaan kotona? Hönellä oli oma pyykkikoriin ja pesinitse kuulemma.
Lapseni sitten hslusi alkaa tekemään niin, vaikka sanoin että älytöntä. Ensinnökin meitä li 6 tuolloin ja vaatteita pestiin päivittäin. Hän perusteli tuota sillä, saisi vasttert heti eikä tsrvitsisi odottaa. Sanoin kyllä ertä ei tämä mikään pikapesula tarvitse olla eikä olekaan. Vaatteet tulevst pesusta melko nopeasti kuitenkin.
Tietenkin jskus joitain saa odottaa, koska jos olin pessyt juuri edim. valkoiset ä, en tietenkään laittanut heti erikseen sitä pyykkiä pesuun, mikä ilmestyi koriin seuraavana päivänä.
Sanoin lapsille, että pyykinpesu toimii näin: Laita pedukoriin heti kun toivot pesua ja se tulee pesusta jokonheti huomenna tai pahimmillaan 3 päivän kuluttua. Valkois
Korkki kiinni nyt!!
8/10 ja noi 2 mitkä meni väärin oli silitys ja korien määrä. Molemmissa olin vähällä vastata oikein, mutta valitsin sen toisen vaihtoehtoni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi silitit lakanoita? Suorana kun kuivaa niin ihan sileät niistä tulee.
Tykkään ekstrasileistä. Kyllä niihin tulee erituntuinen pinta silitettäessä tai mankeloitaessa.
Mutta tee sinä niin kuin haluat.
Vierailija kirjoitti:
Näin mankeloit
- Kostuta täysin kuivunut pyykki lämpimällä vedellä, mieluummin liian vähän kuin liikaa.
- Vedä ja oio liinavaatteet. Valmista pyyhkeistä ja tyynyliinoista sopivia nippuja limittäin.
- Vedä mankeliliina suoraksi, käynnistä mankeli, syötä tekstiilejä mankeliin molemmin käsin tasoittaen. Lakanat syötetään pituussuunnassa kahtia taitettuna taitereuna edellä.
Olen se nuorena mankelin saanut, enkä todellakaan tee siitä tuollaista tetristä. Kuivausrummusta otan lakanat, viikkaan mankeliin sopiviksi ja ei kun mankeli pörisemään.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, en ole koskaan ajatellut, että koulussa opitut asiat ovat määräyksiä.
Jos opettaja sanoo, että kananmunan kuorta ei laiteta munakkaaseen, niin se on siis pelkkä määräys, jota et noudata, koska pidät sitä pelkkänä auktoriteetin osoituksena?
Varmasn määräyksen noudattaminen riippuu siitä, miten henkilö itse kokee asian ja sen noudattamisen hyödyllisyyden ta järkevyyden, verrattuna siihen,,jos ei noudata.
Lähes kukaan ei tykkää kananmunan kuorista, joten varmaan ilman määräyksiäkään yrittää, että niitä ei tule munakokkeliin.
Vai meinasikin. että määräyksiä vastustaessaan ihan kiusallaan ei välitä, jos munanluoria menee sinne sekaan?
Periaatteessa saattaa joissain asioissa joillain ollakin kapinamieltä, jos ihan älyttömistä asioissa yritetään määräillä, mutta ensisijaisesti kai jokainen ajattelee miten itse asioiden olevan ta miten on järkevintä toimia. Aina on hyvä kuunnella toisen toiveita ja ehdotuksia, mutta ei niitä tsrvitse aina sellaisenaan toteuttaa kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Näin mankeloit
On oltava erillinen iso kodinhoitohuone, jotta on tilaa tehdä nuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kun sinulla oli vauva ja pieniä lapsia, niin käytit aikaa kaikkien vaatteiden silittämiseen. Ajattele miten paljon enemmän aikaa olisit ehtinyt olla lastesi kanssa ellet olisi silittä
Kyllä olen ollut lasteni kanssa. Pienet lapset menivät ainakin meillä aikaisin nukkumaan ja sitten oli itsellä aikaa. Jännä kun piti päästä naljailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mummo silitti myös sukat ja alusvaatteet. Ehkei kuitenkaan rintsikoita. Oli siinä pikkupojalla 1980-luvulla ihmettelemistä, kun mummolassa sai sileät sukat jalkaan.
Hei, vanhat taidot hyviä. eikä kaikkia kannata laittaa romukoppaan, mutta en nyt naureskelisi jos mankeloinnit ei kiinnosta tai luonnistu..
Hienot on msnkeloidut lakanat , mutta tarpeeksi hienot myös sopivssti viikattuna. Monet eivät näe tuossa vaivan olevan sen arvoinen, että mankeloisi.
Kai sitä saa olla niin modrni tai niin vanhoillinen kun haluaa, asiassa kun asiassa.
Mankeli komerossa? Missä ihmeen komerossa?