IS köksävisa. Montako sinulla menee tässä väärin? Etkö osaa kodinhoitoa?!
Luulin osaavani, mutta silti meni väärin montako pyykkikoria kotona pitää olla ja mistä kohtaa paidan silittäminen pitää aloittaa. En tiennytkään, että koulun köksässä yritetään määrätä näinkin pienistä asioista. Mikromanageerausta suorastaan. Tosin en kyllä koskaan silitä miesten paitoja, niin ihan sama mistä opejen mielestä niiden silittäminen pitäisi aloittaa. https://www.is.fi/asuminen/art-2000011558701.html
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan perusjuttuja. Mankelointi meni väärin, mutta ei mulla mankelia ole. Äiti ja mummi kyllä mankeloi ihan kuivat lakanat. Tuossa väitettiin, että pitäisi olla kosteita.
Kenellä alle 40-vuotiaalla nykyään edes on mankeli? En tosin tunne ketään minkään ikäistä jolla olisi mankeli. Liittyy ehkä kaupunkiasuntojen kokoonkin, ei niihin mahdu mankelia.
Mankeli taitaa olla melko harvinainen väline nykyisin kotona minkään ikäisellä, mutta esim. pesutuvassa kerrostaloissa sellainen useimmiten on, niin kotona ei tarvetta.
Mutta pesutuvat on harvinaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan perusjuttuja. Mankelointi meni väärin, mutta ei mulla mankelia ole. Äiti ja mummi kyllä mankeloi ihan kuivat lakanat. Tuossa väitettiin, että pitäisi olla kosteita.
Suurin osa oli minustakin ihan perusjuttuja. Mutta minusta pyykkikorien määrä tai joku miesten paidan silittämisen järjestys ei ole perusjuttu vaan mielipidekysymys. Ap
Pyykkikorien määrä helpottaa pyykin lajittelua (tummat, vaaleat, hienopesu tms) ja paidan isot osa pysyy todennäköisemmin sileänä, kun sen silittää viimeiseksi. Mikään pakko ei ole näin toimia, vaan jokainen voi kotonaan tehdä niin kuin haluaa.
Kuinka isoja pyykkimääriä ihmisillä oikein kertyy, jos pitää olla eri koreja siksi, että lajittelua pitää helpottaa? En ole koskaan koke
Yksi kori oikeasti minullakin, lajittelen ennen pesua. Melko nopeasti se käy.
Nykynuoret ei osaa edes perunoita keittää. Eikä he osta silitysrautaa kun muuttavat omilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa oli minustakin ihan perusjuttuja. Mutta minusta pyykkikorien määrä tai joku miesten paidan silittämisen järjestys ei ole perusjuttu vaan mielipidekysymys. Ap
No kyllähän kolme koria on kätevintä, jos vain on tilaa. Mulla on tummat, vaaleat ja hienopesu (villat, silkit, alusvaatteet). Etenkin hienopestävien erottelu muusta pyykistä on tärkeää, ettei vahingossa mene esimerkiksi lakanapyykin sekaan ja pilalle.
Jos olisi enemmän tilaa, erottelisin vielä värien lisäksi kuumassa pestävät (lakanat ja pyyhkeet) ja peruspyykin (vaatteet).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenellä alle 40-vuotiaalla nykyään edes on mankeli? En tosin tunne ketään minkään ikäistä jolla olisi mankeli. Liittyy ehkä kaupunkiasuntojen kokoonkin, ei niihin mahdu mankelia.
Mankeli taitaa olla melko harvinainen väline nykyisin kotona minkään ikäisellä, mutta esim. pesutuvassa kerrostaloissa sellainen useimmiten on, niin kotona ei tarvetta.
Mutta pesutuvat on harvinaisia.
Ovatko? Missä päin?
Mun laitteessa on jotain ongelmaa kun en pääse tekemään testiä. Pysyy vain mustana. Voin kuitenkin sanoa että ph-jutut menisivät päin mäntyä kun ei ne pysyneet mielessä edes kouluaikoina.
Olen 45 espoolainen enkä ole koskaan omin silmin nähnyt missään mankelia. Toki valokuvista tiedän millainen se on. Olen asunut täällä monessa kerrostalossa, mutta yhdessäkään niistä ei ole ollut pesutupaa, kuivaushuone vain ja nekin aina ilman mankeleita.
9 / 10
Viimeinen mankelointi juttu meni väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyykkikorien määrä helpottaa pyykin lajittelua (tummat, vaaleat, hienopesu tms) ja paidan isot osa pysyy todennäköisemmin sileänä, kun sen silittää viimeiseksi. Mikään pakko ei ole näin toimia, vaan jokainen voi kotonaan tehdä niin kuin haluaa.
Kuinka isoja pyykkimääriä ihmisillä oikein kertyy, jos pitää olla eri koreja siksi, että lajittelua pitää helpottaa? En ole koskaan kokenut lajittelua vaikeaksi tai hitaaksi vaikka meillä on vain yksi pyykkikori. Lajittelu ei vie kuin pari sekuntia. Näen ihan sekunnissa onko vaate tumma vai vaalea.
Useampi urheileva teini talossa pitää pyykkikorit täynnä ja pesukoneen pyörimässä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kerran elämässä mankeloinut 80 luvulla joskus köksän tunnilla, ei ollut kotona eikä mummoloissa mankeleita. Mutta kaikki meni oikein
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän kolme koria on kätevintä, jos vain on tilaa. Mulla on tummat, vaaleat ja hienopesu (villat, silkit, alusvaatteet). Etenkin hienopestävien erottelu muusta pyykistä on tärkeää, ettei vahingossa mene esimerkiksi lakanapyykin sekaan ja pilalle.
Jos olisi enemmän tilaa, erottelisin vielä värien lisäksi kuumassa pestävät (lakanat ja pyyhkeet) ja peruspyykin (vaatteet).
Hmm. Silkkivaatteita meillä ei ole. Lakanat laitan pyykkiin suoraan sängystä aina kun vaihdan lakanat, samoin pyyhkeet suoraan pyykkiin aina kun vaihdan pyyhkeet. Alushousut pesen muun pyykin seassa. Villavaatteita meillä on hyvin vähän (lähinnä pari villapaitaa) ja niiden takia oma pyykkikori olisi ihan turha. No rintsikat sitten pesen käsin mutta niillekin oma pyykkikori olisi turha. Ja ollaan siis perhe, jossa yksi lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Nykynuoret ei osaa edes perunoita keittää. Eikä he osta silitysrautaa kun muuttavat omilleen.
Olen 54 vuotias, en muista milloin olen silitysrautaa tarvinnut, osaan kuivata pyykit niin ettei tarvitse silittää edes verhoja
Vierailija kirjoitti:
Olen 45 espoolainen enkä ole koskaan omin silmin nähnyt missään mankelia. Toki valokuvista tiedän millainen se on. Olen asunut täällä monessa kerrostalossa, mutta yhdessäkään niistä ei ole ollut pesutupaa, kuivaushuone vain ja nekin aina ilman mankeleita.
Jännää. Tässä talossa, jossa nyt asun, on tosiaan vain kuivaushuone, mutta mankeli siellä on. Aika erikoista, että Espoossa noin. Kokeile seuraavaksi Helsinkiä tai Vantaata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut meillä mankelia 60-70-luvuillakaan.
Vierailija kirjoitti:
Koulussa ei mitään "määrätä", siellä opitaan. Tein testin itsekin ja yksi meni pieleen. Ennen oli paitapuseroita naisilla, ja niiden silitys oli samantapaista kuin miesten paitojen. Helpottaa se vain kun ensin silityksen aloittaa kauluksesta jne.. mutta mitä sit, ei kai nykyään kukaan enää mitään edes silitä paitsi me vanhat.
Olen "vanha" enkä silitä yhtään mitään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka isoja pyykkimääriä ihmisillä oikein kertyy, jos pitää olla eri koreja siksi, että lajittelua pitää helpottaa? En ole koskaan koke
Kun on eri korit, ei tarvitse lajitella. Pesee vain aina sen korillisen, joka on täynnä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Meillä ei ole mitään hienopesuun meneviä pyykkejä. On vain tummat ja vaaleat. Ja osa niistä on sitten 60 asteessa pestäviä lakanoita
Monella on. Kukin tarpeen mukaan voi pyykkinsä lajitella...
Vierailija kirjoitti:
Jos paidan silityksen aloittaa kauluksesta ja niistä hihojen ranneosista niin ne rypistyy kun silittää selän ja muut hihat.
Miksi ne rypistyisi? Koska jos aloitat selästä ja hihoista, niin ne rypistyvät, kun siirryt kaulukseen, joten ensin silitetään ne pienet osat, jotka ei todellakaan rypisty, kun siirrytään isompiin.
Ei minulla ainakaan tullut siinä mitään mainosta vaikka väitettiin että tulisi. Ap