IS köksävisa. Montako sinulla menee tässä väärin? Etkö osaa kodinhoitoa?!
Luulin osaavani, mutta silti meni väärin montako pyykkikoria kotona pitää olla ja mistä kohtaa paidan silittäminen pitää aloittaa. En tiennytkään, että koulun köksässä yritetään määrätä näinkin pienistä asioista. Mikromanageerausta suorastaan. Tosin en kyllä koskaan silitä miesten paitoja, niin ihan sama mistä opejen mielestä niiden silittäminen pitäisi aloittaa. https://www.is.fi/asuminen/art-2000011558701.html
Kommentit (128)
Lattian pyyhkiminen kai riippuu lattiamateriaalista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyykkikonekysymys oli minustakin typerä. Siinä kysyttiin jotenkin niin, että montako pyykkikoria olisi paras olla jos vain mahdollista. Oikea vastaushan riippuu ihan perheen koosta ja vaatetottumuksista. Jos on yksin asuva ihminen, joka ei omista yhtään hienopesua vaativaa vaatetta, niin mitä kummaa hän tekee kolmella pyykkikorilla. Sitten taas suurperhe ei millään pärjää vain kolmella. Ja jos yksi perheestä on joku rakennusmies tms, jolla on paljon todella likaisia (maalia, rakennuspölyä, kemikaaleja) työvaatteita, niin niitä varten on kyllä oltava oma erillinen pyykkikori.
Minä tulkitsin pyykkikorikysymyksen niin, että osaatko lajitella pyykit oikein. Eli tummat, vaaleat, ja hienopesua vaativat pestään erikseen. Sama kai se on, miten niitä säilyttää ennen pesua.
Ei se noin voinut mennä. Koska sen
Vaihtoehdot oli 1, 2 ja 3. Miten ajattelit vastata 5?
Minä tiesin jo silloin yläasteella, että en ole köksänero. Jossain kokeessa kysyttiin keittiövälineiden nimiä ja en osannut nimetä kuminuolijaa, tiedän kyllä mikä se on ja mihin käyttää, mutta kun en sen virallista nimeä tiennyt niin en osaa hoitaa kotia.
En ole ikinä valkaissut mitään tai käyttänyt mankelia, kuinka moni oikeasti mankeloi mitään, onko tuo nyt ihan hyvä tapa testata kodinhoitotietämystä?
Vierailija kirjoitti:
Minä tiesin jo silloin yläasteella, että en ole köksänero. Jossain kokeessa kysyttiin keittiövälineiden nimiä ja en osannut nimetä kuminuolijaa, tiedän kyllä mikä se on ja mihin käyttää, mutta kun en sen virallista nimeä tiennyt niin en osaa hoitaa kotia.
En ole ikinä valkaissut mitään tai käyttänyt mankelia, kuinka moni oikeasti mankeloi mitään, onko tuo nyt ihan hyvä tapa testata kodinhoitotietämystä?
Minä tiedän mikä on nuolija, pulikka, suttunuija ja tiedän senkin missä lämpötilassa suklaa temperoidaan. Osaan käyttää etikkaa ja soodaa siivouksessa ja pyykkihuollossa. Osaan poistaa kalkkijäämät kylppäristä jne. Mutta en tiennyt mikä on opetushallituksen näkemyksen mukaan optimaalinen pyykkikorien määrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sillä mankelilla on tarkoitus mankeloida? Itse ripustan lakanat narulle kuivumaan niin suorina ettei ne siinä rypisty ja viikkaan heti kaappiin kun narulta otan. Aina on sileät lakanat. Sama pyyhkeet. Kolmen hengen talous ollaan.
Mankeloinnin ja silittämisen tarkoitus on, että lakanat "sulkeutuvat"(kuidut tai mitä lie menevät tiiviisti yhteen). Tällöin ne eivät levitä kangaspölyä ja mahtuvat hyvin kaappiin. Itse silitän petuvaatteita lähinnä siksi, että sileät lakanat tuntuvat ylellisiltä iholla.
Mankelointia on suositeltu, jos on joku hengitystieongelma. Astma tai vastaava, niin pöly ei pahemman oireita.
Ei se noin voinut mennä. Koska sen lisäksi vielä ainakin lakanat ja pyyhkeet pestään erikseen eli neljäs kori. Ja yleensä myös villavaatteet erikseen eli viides kori.