Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS köksävisa. Montako sinulla menee tässä väärin? Etkö osaa kodinhoitoa?!

Vierailija
19.10.2025 |

Luulin osaavani, mutta silti meni väärin montako pyykkikoria kotona pitää olla ja mistä kohtaa paidan silittäminen pitää aloittaa. En tiennytkään, että koulun köksässä yritetään määrätä näinkin pienistä asioista. Mikromanageerausta suorastaan. Tosin en kyllä koskaan silitä miesten paitoja, niin ihan sama mistä opejen mielestä niiden silittäminen pitäisi aloittaa. https://www.is.fi/asuminen/art-2000011558701.html

Kommentit (124)

Vierailija
101/124 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te joilla on kolme pyykkikoria kerrostaloasunnossa, niin kertokaahan missä ne siellä on ja millaisia koreja. Haluan oppia. Kun itse olen keksinyt vain paikan yhdelle pyykkikorille, enempää en ole saanut minnekään täällä mahtumaan. Ja se yksikin on aina ärsyttävästi tiellä. 

Meillä on kaapissa kaksi, pesukoneen vieressä on siis kaappi, mahtuisi kolmaskin kori mutten tarvitse. Ja tuossa testissä oli kysymyksessä "jos mahdollista" ei siis pakollista taitaa suurimmalla osalla olla yksi pyykkikori 

Miksi ihmeessä niitä pitäisi olla kolme? Meillä on kyllä kolme, yhdessä tumma pyykki, yhdessä värillinen ja yhdessä lakanat esim. Juurikaan ei ole vaaleita vaatteita. Mutta tämähän on vain ns käytännöllisiä ratkaisuja, ei millään tavalla pakko

Vierailija
102/124 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lähes kaikki pyykki on tummaa pyykkiä. Muutama yksittäinen vaalea vaate. Ja sitten on lakanat ja pyyhkeet. Tummaa pyykkiä kertyykin sitten niin paljon, että ne tarvisi yhteensä kolme pyykkikoria kun kolme henkilöä meitä on. Lakanapyykkiä meilläkään ei kerry kun pyykkään en suoraan käytöstä heti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/124 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8/10, mutta otsikko on kyllä väärin. Miten tämä liittyy köksään? Ainakaan meillä ei tuollaista koskaan opiskeltu. M39

Oli köksän kirjoissa jotain pyykkäysohjeita muistelen. Mutta tunneilla tehtiin vain ruokaa.

N43

Muistan sen että oli meillä mankeli kyllä, mutta en muista pyykkäys ohjeista mitään. Eikö kaikki vaatteet pyykätä aina nurin, kuluvat vähemmän? M39

Vierailija
104/124 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan perusjuttuja. Mankelointi meni väärin, mutta ei mulla mankelia ole. Äiti ja mummi kyllä mankeloi ihan kuivat lakanat. Tuossa väitettiin, että pitäisi olla kosteita. 

Suurin osa oli minustakin ihan perusjuttuja. Mutta minusta pyykkikorien määrä tai joku miesten paidan silittämisen järjestys ei ole perusjuttu vaan mielipidekysymys. Ap

Siksi pienet ensin koska niitä sittäessä isot alueet rypistyy uudelleen. Jos teet toisin päin niin ei tarvitse niin varoa jo silitettyjä

Vierailija
105/124 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykkikoreja on se määrä mikä talon rakennusvaiheessa kylpyhuoneen kaappiin on koreja asennettu.

Vierailija
106/124 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykynuoret ei osaa edes perunoita keittää. Eikä he osta silitysrautaa kun muuttavat omilleen. 

Mun tytär on 21v ja osaa kyllä keittää perunat ja tehdä monenlaisia ruokia sekä leipoa. Katsos kun on kotona yhdessä tehty näitä juttuja jo kun lapsi oli pieni.

Onneksi sinun tytär on niin hieno, että koet tarvetta kehuskella hänellä. 

Voi luoja taas. On se kumma, kun täällä ei voi mitään tavallista asiaa kertoa ilman, että joku vetää herneet nenään ja väittää kehuskeluksi. 

Voi luoja itsellesi. Etkö ole kuullut, että omakehu haisee.

Lopeta jo typerys. Mä vain kerroin asian enkä kehunut yhtään mitään. Vastasin tuolle joka kuvittelee, että nuoret naiset ei osaa tehdä ruokaa. Kas kummaa, kun tiedän useita nuoria naisia jotka osaa tehdä ruokaa. 

Vierailija
107/124 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vanhaan köksän kirjaan ovat testinsä perustaneet! Saattaisi olla uudemmassa painotettu eri asioita. Mutta täydet pisteet tuli. Silityskysymyskin oli helppo, sillä mut pistettiin opettajan ja luokan silmien edessä kauluspaitaa silttämään. Kotitalousnumero sen sijaan taisi olla 7 tai 8. 

Vierailija
108/124 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan perusjuttuja. Mankelointi meni väärin, mutta ei mulla mankelia ole. Äiti ja mummi kyllä mankeloi ihan kuivat lakanat. Tuossa väitettiin, että pitäisi olla kosteita. 

Suurin osa oli minustakin ihan perusjuttuja. Mutta minusta pyykkikorien määrä tai joku miesten paidan silittämisen järjestys ei ole perusjuttu vaan mielipidekysymys. Ap

Siksi pienet ensin koska niitä sittäessä isot alueet rypistyy uudelleen. Jos teet toisin päin niin ei tarvitse niin varoa jo silitettyjä

Tottakai. Mutta kyllähän esim hihat kuuluvat niihin pieniin osiin. Sieltähän sitä hihan suusta aloitetaan.

Vierailija
109/124 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykkikorikysymys ei ole relevantti, koska harvalla on tilaa monelle pyykkikorille. Itselläni pitäisi olla ainakin 7 pyykkikoria koska käytän hyvin erilaatuisia ja värisiä vaatteita. Pesen tummat ja vaaleat puuvillat 95:ssa, tummat ja vaaleat puuvillasekoitteet 60:ssa, tummat ja vaaleat keinokuidut 40:ssa, ja näiden kaikkien em.lisäksi 30:ssa pestävät. 

Vierailija
110/124 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te joilla on kolme pyykkikoria kerrostaloasunnossa, niin kertokaahan missä ne siellä on ja millaisia koreja. Haluan oppia. Kun itse olen keksinyt vain paikan yhdelle pyykkikorille, enempää en ole saanut minnekään täällä mahtumaan. Ja se yksikin on aina ärsyttävästi tiellä. 

Meillä on kaapissa kaksi, pesukoneen vieressä on siis kaappi, mahtuisi kolmaskin kori mutten tarvitse. Ja tuossa testissä oli kysymyksessä "jos mahdollista" ei siis pakollista taitaa suurimmalla osalla olla yksi pyykkikori 

Miksi ihmeessä niitä pitäisi olla kolme? Meillä on kyllä kolme, yhdessä tumma pyykki, yhdessä värillinen ja yhdessä lakanat esim. Juurikaan ei ole vaaleita vaatteita. Mutta tämähän on vain ns käytännöllisiä ratkaisuja, ei millään tavalla pakko

Siksi juuri. Helpottaa ja nopeuttaa pyykinpesua eli on käytännön kannalta parempi. 90-luvulla painotettiin vielä tehokkuutta ja arjen askareiden helpottamista. Luontonäkökulmista ei juuri puhuttu. 

Vierailija
111/124 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi juuri kolme pyykkikoria? Miksei neljä? Neljä olisi parempi. Yksi tummille vaatteille, yksi vaaleille, yksi lakanoille ja pyyhkeille ja yksi haiseville urheiluvaatteille ja työvaatteille (ettei haju tartu siinä korissa muuhun pyykkiin). 

Vierailija
112/124 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki oikein, tosin ph-jutun jouduin arvaamaan. Kai kotiraloustunneilta on jäänyt jotain mieleen. 

Vierailija
113/124 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikea neuvo miesten kauluspaitojen silittämisen järjestykseen on, että hanki ensin mies, joka silittää itse paitansa. Sen enempää sinun ei niiden silittämisestä tarvitse tietää.

Hmm. Miten luutunut olet ajatuksiltasi? Kuvittelet että tämä testi koskee vain nsisia? Vai meinastko että mies ottaa miehen joka silittää myös hänen miestekauöudpaidat? Kai myös naisillakin on paitoja joissa on kaulus?

Vierailija
114/124 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykkikonekysymys oli minustakin typerä. Siinä kysyttiin jotenkin niin, että montako pyykkikoria olisi paras olla jos vain mahdollista. Oikea vastaushan riippuu ihan perheen koosta ja vaatetottumuksista. Jos on yksin asuva ihminen, joka ei omista yhtään hienopesua vaativaa vaatetta, niin mitä kummaa hän tekee kolmella pyykkikorilla. Sitten taas suurperhe ei millään pärjää vain kolmella. Ja jos yksi perheestä on joku rakennusmies tms, jolla on paljon todella likaisia (maalia, rakennuspölyä, kemikaaleja) työvaatteita, niin niitä varten on kyllä oltava oma erillinen pyykkikori. 

Vierailija
115/124 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykynuoret ei osaa edes perunoita keittää. Eikä he osta silitysrautaa kun muuttavat omilleen. 

Mun tytär on 21v ja osaa kyllä keittää perunat ja tehdä monenlaisia ruokia sekä leipoa. Katsos kun on kotona yhdessä tehty näitä juttuja jo kun lapsi oli pieni.

Onneksi sinun tytär on niin hieno, että koet tarvetta kehuskella hänellä. 

Voi luoja taas. On se kumma, kun täällä ei voi mitään tavallista asiaa kertoa ilman, että joku vetää herneet nenään ja väittää kehuskeluksi. 

Voi luoja itsellesi. Etkö ole kuullut, että omakehu haisee.

Lopeta jo typerys. Mä vain kerro

Typerys on se itse, joka toista sellaiseksi haukkuu.

Vierailija
116/124 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikea neuvo miesten kauluspaitojen silittämisen järjestykseen on, että hanki ensin mies, joka silittää itse paitansa. Sen enempää sinun ei niiden silittämisestä tarvitse tietää.

Hmm. Miten luutunut olet ajatuksiltasi? Kuvittelet että tämä testi koskee vain nsisia? Vai meinastko että mies ottaa miehen joka silittää myös hänen miestekauöudpaidat? Kai myös naisillakin on paitoja joissa on kaulus?

Monia kauluspaitoja ei enää nykyään tarvi silittää. Ne on sellaista sileänä pysyvää materiaalia. Kunhan vain kuivaa henkarilla eikä mytyssä.

Vierailija
117/124 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyykkikonekysymys oli minustakin typerä. Siinä kysyttiin jotenkin niin, että montako pyykkikoria olisi paras olla jos vain mahdollista. Oikea vastaushan riippuu ihan perheen koosta ja vaatetottumuksista. Jos on yksin asuva ihminen, joka ei omista yhtään hienopesua vaativaa vaatetta, niin mitä kummaa hän tekee kolmella pyykkikorilla. Sitten taas suurperhe ei millään pärjää vain kolmella. Ja jos yksi perheestä on joku rakennusmies tms, jolla on paljon todella likaisia (maalia, rakennuspölyä, kemikaaleja) työvaatteita, niin niitä varten on kyllä oltava oma erillinen pyykkikori. 

Samaa mieltä.

Vierailija
118/124 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sillä mankelilla on tarkoitus mankeloida? Itse ripustan lakanat narulle kuivumaan niin suorina ettei ne siinä rypisty ja viikkaan heti kaappiin kun narulta otan. Aina on sileät lakanat. Sama pyyhkeet. Kolmen hengen talous ollaan.

Mankeloinnin ja silittämisen tarkoitus on, että lakanat "sulkeutuvat"(kuidut tai mitä lie menevät tiiviisti yhteen). Tällöin ne eivät levitä kangaspölyä ja mahtuvat hyvin kaappiin. Itse silitän petuvaatteita lähinnä siksi, että sileät lakanat tuntuvat ylellisiltä iholla.

Vierailija
119/124 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tulkitsin pyykkikorikysymyksen niin, että osaatko lajitella pyykit oikein. Eli tummat, vaaleat, ja hienopesua vaativat pestään erikseen. Sama kai se on, miten niitä säilyttää ennen pesua.

Vierailija
120/124 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyykkikorien määrä helpottaa pyykin lajittelua (tummat, vaaleat, hienopesu tms) ja paidan isot osa pysyy todennäköisemmin sileänä, kun sen silittää viimeiseksi. Mikään pakko ei ole näin toimia, vaan jokainen voi kotonaan tehdä niin kuin haluaa. 

Kuinka isoja pyykkimääriä ihmisillä oikein kertyy, jos pitää olla eri koreja siksi, että lajittelua pitää helpottaa? En ole koskaan koke

Minulla on jopa kuusi koppaa, mihin lajitellaan likaiset vaatteet, lämpötilan ja värin mukaan. Helpottaa paljon, kun tarvitsee kipata vain koppa koneeseen ja laittaa päälle - täysi koppa tarkoittaa, että siitä tulee täysi koneellinen.

Silloin kun oli yksi iso pyykkikori, niin aina sinne jäi jokin sukka tai muu juttu, mikä ei tullutkaan mukaan pesuun ja tietysti vielä aina siitä harvimmin pestävästä koneellisesta. Tai sitten meni jotain koneelliseen sopimatonta mukaan, tuli lasten yksittäisiä villasukia huovutettua minikokoisiksi aina silloin tällöin. Nykyään lapset lajittelevat itse sopivaan koppaan ja jopa pesevät oma-aloitteisesti, jos jotain tiettyä kaipaavat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän