IS köksävisa. Montako sinulla menee tässä väärin? Etkö osaa kodinhoitoa?!
Luulin osaavani, mutta silti meni väärin montako pyykkikoria kotona pitää olla ja mistä kohtaa paidan silittäminen pitää aloittaa. En tiennytkään, että koulun köksässä yritetään määrätä näinkin pienistä asioista. Mikromanageerausta suorastaan. Tosin en kyllä koskaan silitä miesten paitoja, niin ihan sama mistä opejen mielestä niiden silittäminen pitäisi aloittaa. https://www.is.fi/asuminen/art-2000011558701.html
Kommentit (121)
Ihanaa, en ole koskaan ajatellut, että koulussa opitut asiat ovat määräyksiä.
Jos opettaja sanoo, että kananmunan kuorta ei laiteta munakkaaseen, niin se on siis pelkkä määräys, jota et noudata, koska pidät sitä pelkkänä auktoriteetin osoituksena?
Kyllä mulle jo lapsena äiti opetti, että kauluspaidan silittäminen aloitetaan pienistä osista. Pyykkikorien määrän päättelin itse. Ei mulla itsellä noin montaa koria ole. Nykyään asun yksin joten on helppo lajitella pyykit kahdesta korista koneeseen, mutta ei se vaikeaa ollut silloinkaan, kun meitä oli neljä tässä.
Eikä näitä asioita kukaan määrää vaan voi tehdä kuten itse kokee parhaimmaksi. Tarkoitan nyt siis sellaisia asioita joilla ei tehdä mitään vahinkoa vaatteille, kodinkoneille tai kodille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan perusjuttuja. Mankelointi meni väärin, mutta ei mulla mankelia ole. Äiti ja mummi kyllä mankeloi ihan kuivat lakanat. Tuossa väitettiin, että pitäisi olla kosteita.
Suurin osa oli minustakin ihan perusjuttuja. Mutta minusta pyykkikorien määrä tai joku miesten paidan silittämisen järjestys ei ole perusjuttu vaan mielipidekysymys. Ap
Ei ole mielipidekysymys, vaan peristuu logiseen ajatteluun. Haluat vaan inttää vastaan tälle loogisuudelle.
Terv:9/10
Jäin ihmettelemään tuota, että ennen oli naisilla silitettäviä puseroita. Kyllähän niitä on nykyisinkin vaikka kuinka paljon, minulla ainakin toimistovaatteena. Ja nykyään on paljon pellavavaatteita, jotka todellakin pitää silittää.
En ole koskaan silittänyt. En edes koulussa, koska siellä ei silitetty, katsottiin vain vierestä kun opettaja silitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan perusjuttuja. Mankelointi meni väärin, mutta ei mulla mankelia ole. Äiti ja mummi kyllä mankeloi ihan kuivat lakanat. Tuossa väitettiin, että pitäisi olla kosteita.
Kenellä alle 40-vuotiaalla nykyään edes on mankeli? En tosin tunne ketään minkään ikäistä jolla olisi mankeli. Liittyy ehkä kaupunkiasuntojen kokoonkin, ei niihin mahdu mankelia.
Mankeli taitaa olla melko harvinainen väline nykyisin kotona minkään ikäisellä, mutta esim. pesutuvassa kerrostaloissa sellainen useimmiten on, niin kotona ei tarvetta.
Ei ollut meillä mankelia 60-70-luvuillakaan.
No eipä meilläkään. Paitsi siinä pesutuvassa.
Mankelointikysymyksen tiesin, koska olen ollut pesulassa töissä. Muualla en ole mankelia käyttänyt, enkä enää silitäkään juuri mitään. Äiti aina lapsuudessa silitti lakanat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulussa ei mitään "määrätä", siellä opitaan. Tein testin itsekin ja yksi meni pieleen. Ennen oli paitapuseroita naisilla, ja niiden silitys oli samantapaista kuin miesten paitojen. Helpottaa se vain kun ensin silityksen aloittaa kauluksesta jne.. mutta mitä sit, ei kai nykyään kukaan enää mitään edes silitä paitsi me vanhat.
Miksi silityksen aloittaminen kauluksesta helpottaa? Kysyn, kun en ole eläissäni silittänyt tällaista kauluspaitaa. Ap
En tiedä, minä silitän ne viimeisenä.
Jaistskoot paska se lapseni kaveri, joka oli kysynyt lspsrltsni (teini) että miksi hän ei pese itse vaatteitaan kotona? Hönellä oli oma pyykkikoriin ja pesinitse kuulemma.
Lapseni sitten hslusi alkaa tekemään niin, vaikka sanoin että älytöntä. Ensinnökin meitä li 6 tuolloin ja vaatteita pestiin päivittäin. Hän perusteli tuota sillä, saisi vasttert heti eikä tsrvitsisi odottaa. Sanoin kyllä ertä ei tämä mikään pikapesula tarvitse olla eikä olekaan. Vaatteet tulevst pesusta melko nopeasti kuitenkin.
Tietenkin jskus joitain saa odottaa, koska jos olin pessyt juuri edim. valkoiset ä, en tietenkään laittanut heti erikseen sitä pyykkiä pesuun, mikä ilmestyi koriin seuraavana päivänä.
Sanoin lapsille, että pyykinpesu toimii näin: Laita pedukoriin heti kun toivot pesua ja se tulee pesusta jokonheti huomenna tai pahimmillaan 3 päivän kuluttua. Valkoiset pesen vain kerran viikossa, joten jos osuu huonoon saumaan, saa odottaa.
Mielestäni riittävän toimiva järjestelmä, enkä todelkakasn ymmärtä mikä jelvetin järki olisi siinä että lapsi pesisi pyykit itse? Siitähän tulee turhia koneen lisäpyöritykdiä ja turhaa sähkön ja vedenkulutusta?
Hehheh paras vitsi minkä kuulin oli, että on surkeaa jos lapsi ei osaa pestä pyykkiä kun muuttaa pois kotoa? Hei, ei ole ydinfysiikkaa se?
Sain 10/10, oon 34v. Ja oon jopa mankeloinut Espoossa! :D
Ja vaikka mulla on vaan yksi pyykkikori kotona, niin kyllä mä tiedän että siihen kysymykseen oikea vastaus on kolme.
Vierailija kirjoitti:
Nykynuoret ei osaa edes perunoita keittää. Eikä he osta silitysrautaa kun muuttavat omilleen.
Mun tytär on 21v ja osaa kyllä keittää perunat ja tehdä monenlaisia ruokia sekä leipoa. Katsos kun on kotona yhdessä tehty näitä juttuja jo kun lapsi oli pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos paidan silityksen aloittaa kauluksesta ja niistä hihojen ranneosista niin ne rypistyy kun silittää selän ja muut hihat.
Miksi ne rypistyisi? Koska jos aloitat selästä ja hihoista, niin ne rypistyvät, kun siirryt kaulukseen, joten ensin silitetään ne pienet osat, jotka ei todellakaan rypisty, kun siirrytään isompiin.
Näin. Juuri näin äiti opetti mulle jo silloin, kun olin lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Muistan oikein hyvin, miten kouluun piti tuoda mukana miesten paita silitettäväksi. Minulle se oli ongelma, koska isällä oli vain nailonpaitoja. Ensin silitettiin kaksinkertaiset osat: kaulukset ja kalvosimet. Sitten hihat, selkä ja viimeiseksi paidan edessä olevat osat. Tämän opin siis jo 60- luvulla. Myöhemmin siitä oli hyötyä, kun töissä pidin paljon silkkisiä paitapuseroita. Olivat joskus muotia. Mies onneksi silitti paitansa itse. Upon mankeli meillä on ollut aina, se mahtuu ihan komeroon pyykkikoreja aina vain yksi.
Myöhemmin naisilla itsellään oli/on kauluspaitoja eli nykyään naiset silittävät omia paitoja tai toisen naisen paitoja (mikäli kumppani samaa sukupuolta). Tosin näin etätyöaikana tuokin vähenee huomattavasti.
Mankelit ovat vanhanaikaisia eikä niitä näe uusissa kerrostaloissakaan eikä kenelläkään kotona.
Kodinhoito-sana on vanhanaikainen eikä sitä oikein enää käytetä paitsi joissain asuntoilmoituksissa esim. kodinhoitohuone, mikä sinänsä on myöskin vanhanaikainen. Siellähän on tarkoitus lähinnä vaihtaa vauvan vaippoja ja nykyään se onnistuu ilman erillistä huonettakin jos ylipäätään on lapsia edes.
Nykyajan asunnot ovat niin pieniä ettei sinne mahdu kuin yksi ainut pyykkikori.
Te joilla on kolme pyykkikoria kerrostaloasunnossa, niin kertokaahan missä ne siellä on ja millaisia koreja. Haluan oppia. Kun itse olen keksinyt vain paikan yhdelle pyykkikorille, enempää en ole saanut minnekään täällä mahtumaan. Ja se yksikin on aina ärsyttävästi tiellä.
Mitä sillä mankelilla on tarkoitus mankeloida? Itse ripustan lakanat narulle kuivumaan niin suorina ettei ne siinä rypisty ja viikkaan heti kaappiin kun narulta otan. Aina on sileät lakanat. Sama pyyhkeet. Kolmen hengen talous ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Te joilla on kolme pyykkikoria kerrostaloasunnossa, niin kertokaahan missä ne siellä on ja millaisia koreja. Haluan oppia. Kun itse olen keksinyt vain paikan yhdelle pyykkikorille, enempää en ole saanut minnekään täällä mahtumaan. Ja se yksikin on aina ärsyttävästi tiellä.
Nimenomaan näin. Se yksikin pyykkikori on aivan liikaa ja tiellä koko ajan.
Pyykkikoreja isompi ongelma nykyään on kyllä pyykin kuivaus. Meillä on nelihenkinen perhe, asutaan kerrostalossa. Kylpyhuoneeseen ei mahdu mitään pyykkiä kuivumaan. Kodinhoitohuonetta ei asunnossa ole. Olohuone on ainoa mihin mahtuu pyykkiteline, mutta aika rumahan se siellä on ja tiellä. Taloyhtiössä on kyllä yksi kuivaushuone, mutta se on viereisessä talossa (kulku vain ulkokautta) ja hankalasti useiden ovien ja käytävien takana kellarissa. Ei sinne käytännössä pysty viemään mitään kuivumaan, ja jos viekin niin hieno lakana kelpaa sitten jollekin muulle sieltä narulta.
7 oikein. Pesen kaikki pyykit 60 asteessa, esim. Temusta ostetut housut joissa 30 asteen suositus. Eivät mene miksikään 60 asteessa. Myös pesen samassa mustat ja valkoiset, ei ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykynuoret ei osaa edes perunoita keittää. Eikä he osta silitysrautaa kun muuttavat omilleen.
Mun tytär on 21v ja osaa kyllä keittää perunat ja tehdä monenlaisia ruokia sekä leipoa. Katsos kun on kotona yhdessä tehty näitä juttuja jo kun lapsi oli pieni.
Onneksi sinun tytär on niin hieno, että koet tarvetta kehuskella hänellä.
Muistan oikein hyvin, miten kouluun piti tuoda mukana miesten paita silitettäväksi. Minulle se oli ongelma, koska isällä oli vain nailonpaitoja. Ensin silitettiin kaksinkertaiset osat: kaulukset ja kalvosimet. Sitten hihat, selkä ja viimeiseksi paidan edessä olevat osat. Tämän opin siis jo 60- luvulla. Myöhemmin siitä oli hyötyä, kun töissä pidin paljon silkkisiä paitapuseroita. Olivat joskus muotia. Mies onneksi silitti paitansa itse. Upon mankeli meillä on ollut aina, se mahtuu ihan komeroon pyykkikoreja aina vain yksi.