IS köksävisa. Montako sinulla menee tässä väärin? Etkö osaa kodinhoitoa?!
Luulin osaavani, mutta silti meni väärin montako pyykkikoria kotona pitää olla ja mistä kohtaa paidan silittäminen pitää aloittaa. En tiennytkään, että koulun köksässä yritetään määrätä näinkin pienistä asioista. Mikromanageerausta suorastaan. Tosin en kyllä koskaan silitä miesten paitoja, niin ihan sama mistä opejen mielestä niiden silittäminen pitäisi aloittaa. https://www.is.fi/asuminen/art-2000011558701.html
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulussa ei mitään "määrätä", siellä opitaan. Tein testin itsekin ja yksi meni pieleen. Ennen oli paitapuseroita naisilla, ja niiden silitys oli samantapaista kuin miesten paitojen. Helpottaa se vain kun ensin silityksen aloittaa kauluksesta jne.. mutta mitä sit, ei kai nykyään kukaan enää mitään edes silitä paitsi me vanhat.
Olen "vanha" enkä silitä yhtään mitään!
Minä silitin nuorena kaiken, paitsi alusvaatteet ja sukat. Kaikki lastenvaatteetkin potkuhousuista alkaen. Nykyään kuusikymppisenä paljon vähemmän. Laiskistunut olen.
Mun mummo silitti myös sukat ja alusvaatteet. Ehkei kuitenkaan rintsikoita. Oli siinä pikkupojalla 1980-luvulla ihmettelemistä, kun mummolassa sai sileät sukat jalkaan.
Minun setäni prässäsi pitkät kalsarinsa ja bokserinsa. Miehen täti silitti myös alusvaatteet ja sukat. Onhan näitä.
Meillä oli mankeli kun olin lapsi. Mutta en tajunnut koskaan sen hyötyä. Ensinnäkin sitä varten piti vetää lakanat, ja sitä ei pystynyt tekemään yksin vaan äiti joutui aina odottamaan että joku oli kotona siihen auttamaan. Ja se mankeli rikkoi niitä lakanoita. Vaikka ne yritettiin laittaa sinne aina niin viikattuina ja suorina kuin vain oli mahdollista. Mutta niin vain se mankeli veti kuituja epätasaisesti että niihin lopulta tuli repeämiä.
Vierailija kirjoitti:
Hei, vanhat taidot hyviä. eikä kaikkia kannata laittaa romukoppaan, mutta en nyt naureskelisi jos mankeloinnit ei kiinnosta tai luonnistu..
Hienot on msnkeloidut lakanat , mutta tarpeeksi hienot myös sopivssti viikattuna. Monet eivät näe tuossa vaivan olevan sen arvoinen, että mankeloisi.
Kai sitä saa olla niin modrni tai niin vanhoillinen kun haluaa, asiassa kun asiassa.
Minusta täällä on lähinnä soitettu suuta niille harvoille, jotka mankeloivat.
Oikea neuvo miesten kauluspaitojen silittämisen järjestykseen on, että hanki ensin mies, joka silittää itse paitansa. Sen enempää sinun ei niiden silittämisestä tarvitse tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykynuoret ei osaa edes perunoita keittää. Eikä he osta silitysrautaa kun muuttavat omilleen.
Mun tytär on 21v ja osaa kyllä keittää perunat ja tehdä monenlaisia ruokia sekä leipoa. Katsos kun on kotona yhdessä tehty näitä juttuja jo kun lapsi oli pieni.
Onneksi sinun tytär on niin hieno, että koet tarvetta kehuskella hänellä.
Voi luoja taas. On se kumma, kun täällä ei voi mitään tavallista asiaa kertoa ilman, että joku vetää herneet nenään ja väittää kehuskeluksi.
Mankelit ja paitojen silitykset on ajalta jolloin naiset oli kotiäitejä. Nykyään naiset on 9-17 töissä eikä töiden jälkeen tai viikonloppuna todellakaan käytä vähäistä vapaa-aikaansa silittämisiin ja mankelointeihin.
Mitä väliä ph-arvolla? Miksi se pitää tietää? Katson aina pesuainepurkin kyljestä mihin se on tarkoitettu. Yleisspray joka paikkaan, keittiöspray keittiöön, kylppärispray kylppäriin. Lattiapesuaine lattiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te joilla on kolme pyykkikoria kerrostaloasunnossa, niin kertokaahan missä ne siellä on ja millaisia koreja. Haluan oppia. Kun itse olen keksinyt vain paikan yhdelle pyykkikorille, enempää en ole saanut minnekään täällä mahtumaan. Ja se yksikin on aina ärsyttävästi tiellä.
Meillä on kaapissa kaksi, pesukoneen vieressä on siis kaappi, mahtuisi kolmaskin kori mutten tarvitse. Ja tuossa testissä oli kysymyksessä "jos mahdollista" ei siis pakollista taitaa suurimmalla osalla olla yksi pyykkikori
Moneen kylppäriin ei mahdu mitään pyykkikaappia. Hyvä kun pyykkikone jotenkin mahtuu. Usein vain kapea päältätäytettävä.
Yksi tuttu mies on ratkaissut asiat niin että hän vie kaikki pyykkinsä pesulaan. Myös alushousut. Sieltä paidatkin tulee silitettynä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä ph-arvolla? Miksi se pitää tietää? Katson aina pesuainepurkin kyljestä mihin se on tarkoitettu. Yleisspray joka paikkaan, keittiöspray keittiöön, kylppärispray kylppäriin. Lattiapesuaine lattiaan.
Ph on yleistietoa.
Ihmettelin, miksei kylpyhuonetta voi imuroida. Ei kai kukaan imuroi sitä, kun se on märkä. Saumoissa kosteutta muka. Kyllä varmaan262
Meillä on kaksi pyykkikoria. Miehelle oma ja minulle oma. En pese miehen pyykkejä eikä hän minun.
10p ja papukaijamerkki, nää oli itsestäänselvyyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykynuoret ei osaa edes perunoita keittää. Eikä he osta silitysrautaa kun muuttavat omilleen.
Mun tytär on 21v ja osaa kyllä keittää perunat ja tehdä monenlaisia ruokia sekä leipoa. Katsos kun on kotona yhdessä tehty näitä juttuja jo kun lapsi oli pieni.
Onneksi sinun tytär on niin hieno, että koet tarvetta kehuskella hänellä.
Voi luoja taas. On se kumma, kun täällä ei voi mitään tavallista asiaa kertoa ilman, että joku vetää herneet nenään ja väittää kehuskeluksi.
Voi luoja itsellesi. Etkö ole kuullut, että omakehu haisee.
Vierailija kirjoitti:
10p ja papukaijamerkki, nää oli itsestäänselvyyksiä.
Aika harvalle kai joku mankelointi on itsestäänselvyys.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin, miksei kylpyhuonetta voi imuroida. Ei kai kukaan imuroi sitä, kun se on märkä. Saumoissa kosteutta muka. Kyllä varmaan262
Ei siinä ollut imurointikysymystä.
Itse kyllä imuroin aina kylppärin. Tosin en sellaisena päivänä kun siellä on käyty äsken suihkussa.
8/10, mutta otsikko on kyllä väärin. Miten tämä liittyy köksään? Ainakaan meillä ei tuollaista koskaan opiskeltu. M39
Vierailija kirjoitti:
8/10, mutta otsikko on kyllä väärin. Miten tämä liittyy köksään? Ainakaan meillä ei tuollaista koskaan opiskeltu. M39
Oli köksän kirjoissa jotain pyykkäysohjeita muistelen. Mutta tunneilla tehtiin vain ruokaa.
N43
Meillä on kaapissa kaksi, pesukoneen vieressä on siis kaappi, mahtuisi kolmaskin kori mutten tarvitse. Ja tuossa testissä oli kysymyksessä "jos mahdollista" ei siis pakollista taitaa suurimmalla osalla olla yksi pyykkikori