Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

millaisilla aterioilla keski-ikäinen pysyy hoikkana?

Vierailija
18.10.2025 |

terveisin epätoivoinen. tuntuu, että mahdoton tehtävä, ja myös se että miten pitäisi liikkua? ei liikaa ettei mene ylikuntoon mutta kuitenkin siten että keho pysyy kunnossa? miten keski-ikäiset naiset teetye sen, joilla on keho hoikahko? 

Kommentit (218)

Vierailija
141/218 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä syön vatsan täyteen, mutta vain kolme kertaa päivässä. Syön vain, kun on nälkä. 

mitä syöt sitten niillä aterioilla? et varmaan kummoisesti, riippuu toki mitoista

kunnon aterioita mutta ei välipaloja

Vierailija
142/218 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kyllä kiva kuulla ihan oikeita annosesimerkkejä. Kun jollekin se "lounas" on salaattia ja jollekin neljä perunaa, kolme kauhallista lihakastiketta ja leivät päälle ja sitten ihmetellään miksi kilot vaan on ja pysyy.

Aamiainen smoothie/puuro marjoilla/leipäpala juustolla

Lounas tonnikala-muna/kana/-katkarapusalaatti-/sosekeitto raejuustolla, ei leipää

Päivällinen liha/kala/kana + vihannekset, ehkä pasta/riisi/harvoin perunaa

Noi esimerkki omista vaihtoehtoisista ruokaluista. Joskus jotain välipalaa, riippuen päivän kuntoilusta yms. Kahvia menee noin 4 kuppia, juomana muuten vesi. Joskus herkkuja tai alkoholia. Ei ruokaa klo 18 jälkeen, usein viimeinen päivän syöminen on klo 16.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/218 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"sori kun kyselen, mutta muakin kiinnostaa..mitä yleensä syöt esim. sitten aamulla? ja oletko missä mitoissa? kuulostaa hyvältä systeemiltä nimittäin."

Tänään aamulla söin puuroa: fazerin sadonkorjuupuuroa desin, 2dl kauramaitoa,1rkl pellavasiemenrouhetta ja 1tl becelin kevytmargariinia. Kalorit 325 proteiinit 8,5. Lisäksi Alpron proteiinirahka jossa 120 kaloria ja 7,5g proteiinia. Tämä vain siksi että menin lenkille, eikä tuo alle 10g proteiinia olisi ollut hyvä homma sen kannalta.

Edelleen jäi hieman vajaaksi, kun sellainen 20g olisi hyvä saada per ateria, mutta päivällisestä tulee enemmän ja jos meinaa jäädä vajaaksi niin vedän sitten proteiinijauhetta kasvissmoothien seassa. Päivälliseksi kohta ihan peruspasta tomaattikastikkeella, vihanneksilla, soijarouheella jne. Täysjyväspagetti tietenkin. Päälle vähän parmesaania ja ravintohiivahiutaleita sekoitettuna.

Kuulostaa hirveän tekniseltä, mutta syödessä on hausk

Mitä yleensä syöt sitten iltaisin, jos aamulla puuroa tms.?

Vierailija
144/218 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 58v ja normaalipainoinen. Työni on pitkälti jalkojen päällä olemista ja kävelyä, harrastan 4xvko kuntosalia ja 1xvko spinningiä. 

Seuraava ateriointiesimerkki on hyvin hyvin tyypillinen minulle eli oikeastaan aina syön noin.

Aamupala: Työaamuina Fit rahkajugurtti, mustikoita pakkasesta, sokeritonta mehukeittoa ja pikkuisen mysliä päälle. Vapaapäivinä kahvia, pari palaa ruisleipää, kalkkunaleikkelettä ja kurkkua.

Lounas: Jtkn kotiruokaa annos, pikkutomaatteja ja hapankaalia

Välipaa: Omena/mandariini, proteiinirahka

Päivällinen: ks.lounas + kahvi ja pari sokerikorpun palaa.

Iltapala: Kipollinen ruispuuroa ja raejuustoa tai pari palaa ruisleipää, kalkkunaleikkelettä, kurkkua, pikkutomaatteja ja lasi rasvatonta maitoa.

Tällä ruokavaliolla ja raskaalla kuntosalitreenillä painoni pysyy samoissa lukemissa. 

Vierailija
145/218 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"sori kun kyselen, mutta muakin kiinnostaa..mitä yleensä syöt esim. sitten aamulla? ja oletko missä mitoissa? kuulostaa hyvältä systeemiltä nimittäin."

Tänään aamulla söin puuroa: fazerin sadonkorjuupuuroa desin, 2dl kauramaitoa,1rkl pellavasiemenrouhetta ja 1tl becelin kevytmargariinia. Kalorit 325 proteiinit 8,5. Lisäksi Alpron proteiinirahka jossa 120 kaloria ja 7,5g proteiinia. Tämä vain siksi että menin lenkille, eikä tuo alle 10g proteiinia olisi ollut hyvä homma sen kannalta.

Edelleen jäi hieman vajaaksi, kun sellainen 20g olisi hyvä saada per ateria, mutta päivällisestä tulee enemmän ja jos meinaa jäädä vajaaksi niin vedän sitten proteiinijauhetta kasvissmoothien seassa. Päivälliseksi kohta ihan peruspasta tomaattikastikkeella, vihanneksilla, soijarouheella jne. Täysjyväspagetti tietenkin. Päälle vähän parmesaania ja ravintohiivahiutaleita sekoitettuna.

Kuulo

Minulla on keliakia ja syön aamuin illoin puuroa.

Vierailija
146/218 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulo

Illalla yleensä ruisleipää hummuksella ja vihanneksilla tai kevytmargariinilla, kevytjuustoviipaleella ja vihanneksilla. Joskus linssikeitto tai muu kevyt keitto. Teetä. Jos on tullut syötyä raskaasti päivän aikana niin saatan napostella ihan vain vihanneksia, siis tyyliin pilkottua porkkanaa, kukkakaalia, kurkkua, ja sitten siemeniä tai pähkinöitä. Satunnaisesti teen esim kikhernepaistoksen uunissa, tai vaikka kikhernejauhosta munakkaan ja siihen avokadotahnan ja salaattia. Tai paputahnaa leivän päälle.

Vierailija
147/218 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei keski-ikäisenä tarvitse olla hoikka. Riittää kun on suunnilleen normaalipainon lähimailla. On ihan luonnollista, että iän myötä paino jonkin verran nousee.

Vierailija
148/218 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei keski-ikäisenä tarvitse olla hoikka. Riittää kun on suunnilleen normaalipainon lähimailla. On ihan luonnollista, että iän myötä paino jonkin verran nousee.

No eikä ole, kyllä siinä elintapasairaudet seuraa perässä missä muidenkin ikäisillä.

Vierailija
149/218 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikä ole, kyllä siinä elintapasairaudet seuraa perässä missä muidenkin ikäisillä.

Paino voi nousta myös normaalipainon sisällä ylittämättä rajaa.

Esim itse olin vielä 38v:nä 55kg, nyt 60+v:nä 63kg. Edelleen normaalipainoinen vaikka olen lihonut reippaasti

Vierailija
150/218 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syömällä vähemmin ja liikkumalla enemmän, siinä hoikkuuden salaisuus.

Joskus tuo jankutus on pitänyt paikkansa, mutta ei enää. Ihminen tarvitsee tietyn määrän kaloreita päivässä että koneisto toimii, ja liikunta vaan lisää ruokahalua. Neuvoisin ap:tä ottamaan yhteyttä ravitsemusterapeuttien joka neuvoo mikä ruokavalio olisi sinulle hyvä. 

Koko päivän istumatyötä tekevä tarvitsee noin 1000 kaloria jos ajaa autollakin kaikkialle. 

Höpöhöpö. Ihmisellä on olemassa perusaineenvaihdunta. 

Joka ei todellakaan kuluta 1000 kaloria.

Itse syön lähinnä palkokasveja (kuivattuja n. 150g), pähkinöitä (n.50g) ja vähän fermentoitua täysjyväviljaa (n.1,5dl). Porkkanoita suolen toiminnan takaamiseksi. Pätkäpaastometodilla eli ruokailut on ohi klo 16.

Kuka tahansa ravinnosta ymmärtävä tietää, että jos ei juuri kuluta, niin tuollaisella pärjää aivan mainiosti. Jos olisi kulutusta niin eipä tarvitsisi juuri mitään lisätä, varsinkaan lihoja tai mitään mättöjä. Nämä ovat ihan puhdasta nautintohakuisuutta.

Vierailija
151/218 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saman ongelman kanssa painiskelen. Oleellista on kasvisten lisäys päivän aterioihin. Niitähän pitäisi syödä jotain 500-700 g päivässä, mikä on tosi paljon. Kokeile sellaista, että menet sunnuntaina kauppaan ja ostat viisi kiloa kasviksia. Jos olet viikon loppuun mennessä syönyt ne kaikki, niin olet syönyt niitä riittävästi. Ei muuten tapahdu itsestään, ainakaan täällä.

Tulee aika helposti. Myös marjat lasketaan niihin. Ei tarvitse kuin pari kolme desiä marjoja esim aamupalaksi maustamattoman jogurtin kanssa, tomaatti, puolikas kurkku. Siinä jo on puoli kiloa. Iltapalaksi porkkana tai banaani. M40

Syön itsekin marjoja juuri maustamattoman jugurtin kanssa, mutta ehkä 0,5 dl per annos. Tuo 3 dl on minusta valtava määrä. Ja kokonainen kurkku päivässä myös. Tämä on juuri sitä mitä tarkoitin, että

Ei se niin paljon ole marjoja. Lopulta kohtuullinen määrä ja on esim aamu tai iltapalana selvästi nälän pois vievä ja vähärasvainen, proteiiniakin sisältävä annos. Ihan vain esim puolukoita arviolta reilu lasillinen ja maustamatonta jogurttia sekaan. Joskus tilkka hunajaa. Ei edes sokeria tarvitse.

Vierailija
152/218 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saman ongelman kanssa painiskelen. Oleellista on kasvisten lisäys päivän aterioihin. Niitähän pitäisi syödä jotain 500-700 g päivässä, mikä on tosi paljon. Kokeile sellaista, että menet sunnuntaina kauppaan ja ostat viisi kiloa kasviksia. Jos olet viikon loppuun mennessä syönyt ne kaikki, niin olet syönyt niitä riittävästi. Ei muuten tapahdu itsestään, ainakaan täällä.

Tulee aika helposti. Myös marjat lasketaan niihin. Ei tarvitse kuin pari kolme desiä marjoja esim aamupalaksi maustamattoman jogurtin kanssa, tomaatti, puolikas kurkku. Siinä jo on puoli kiloa. Iltapalaksi porkkana tai banaani. M40

Syön itsekin marjoja juuri maustamattoman jugurtin kanssa, mutta ehkä 0,5 dl per annos. Tuo 3 dl on minusta valtava määrä. Ja kokonainen kurkku päivässä

Ja vielä. Olen 40v mies ja olen laihtunut heinäkuusta 7kg 

Vierailija
153/218 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim itse olin vielä 38v:nä 55kg, nyt 60+v:nä 63kg. Edelleen normaalipainoinen vaikka olen lihonut reippaasti

Et ole normaalipainoinen vaan lihaksia on vaihtunut rasvaksi ilman treeniä,vaaka ei sitä kerro.

Vierailija
154/218 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole normaalipainoinen vaan lihaksia on vaihtunut rasvaksi ilman treeniä,vaaka ei sitä kerro.

Millä perusteella? Teen enemmän fyysistä työtä kuin 38v:nä ja kävelen 8000-23000 askrlta päivässä. Olen ikäisekseni lihaksikas

Paino on kuitenkin alle bmi 25

Vierailija
155/218 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus tuo jankutus on pitänyt paikkansa, mutta ei enää. Ihminen tarvitsee tietyn määrän kaloreita päivässä että koneisto toimii, ja liikunta vaan lisää ruokahalua. Neuvoisin ap:tä ottamaan yhteyttä ravitsemusterapeuttien joka neuvoo mikä ruokavalio olisi sinulle hyvä. 

Koko päivän istumatyötä tekevä tarvitsee noin 1000 kaloria jos ajaa autollakin kaikkialle. 

Itse syön lähinnä palkokasveja (kuivattuja n. 150g), pähkinöitä

No, oma perusaineenvaihdunta (ns koomakulutus) on 1270kcal. Sen alle kun syön, laihdun. Mitattu 10v aikana 5x

Vierailija
156/218 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön itsekin marjoja juuri maustamattoman jugurtin kanssa, mutta ehkä 0,5 dl per annos. Tuo 3 dl on minusta valtava määrä. Ja kokonainen kurkku päivässä

Mittaapa joskus ihan virallisella desimitalla kolme desiä puolukoita siihen lautaselle. Ei paljoa mahdu enää puuroa sekaan. Kuulostaa että yliarvioit marjojen määrän, mikä on yleistä.

Vierailija
157/218 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse syön lähinnä palkokasveja (kuivattuja n. 150g), pähkinöitä

Kyllä perusaineenvaihdunta on yli 1000kaloria. Minulla se on älykellon ja tekoälyn mukaan 1288-1350 kaloria päivässä. Siihen lasketaan 20%-50% vielä lisää aktiivisuuden mukaan, ellei vain makaa sängyssä liikkumattomana koko päivää. Ja erikseen vielä liikunta päälle.

Vierailija
158/218 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella? Teen enemmän fyysistä työtä kuin 38v:nä ja kävelen 8000-23000 askrlta päivässä. Olen ikäis

No kehonkoostumuksen mittaaminen olisi ainoa vastaus.Useimmilla "väistämättä" lihovilla syy on lihashukka treenin puuttuessa.Kestävyysliikunta ei siihen auta.

Vierailija
159/218 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä perusaineenvaihdunta on yli 1000kaloria. Minulla se on älykellon ja tekoälyn mukaan 1288-1350 kaloria päivässä. Siihen lasketaan 20%-50% vielä lisää aktiivisuuden mukaan, ellei vain makaa sängyssä liikkumattomana koko päivää. Ja erikseen vielä liikunta päälle.

Liikunnan kaloreja ei kannata ikinä "syödä" jos meinaa laihtua. Itselle ne on vain bonus jota en koskaan huomioi. Mulle niitä kertyy n 350 per pvä (askeleita km 9000 + fyysistä työskentelyä).

Syön normaalisti 1300-1500kcal, jos laihdutan niin alle 1100kcal

Vierailija
160/218 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kehonkoostumuksen mittaaminen olisi ainoa vastaus.Useimmilla "väistämättä" lihovilla syy on lihashukka treenin puuttuessa.Kestävyysliikunta ei siihen auta.

Mitattu 10v aikana 5x. Lihasmassa kasvanut tasaisesti vielä yli 60v:nä

Mun painoa nosti fyysisesti todella raskas työvaihe, tuli reippaasti lihaksia vuoden aikana. Toinen nousu 5v sitten kun söin lääkettä joka vaikutti painoon. Silti normaalipainoinen yhä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan