millaisilla aterioilla keski-ikäinen pysyy hoikkana?
terveisin epätoivoinen. tuntuu, että mahdoton tehtävä, ja myös se että miten pitäisi liikkua? ei liikaa ettei mene ylikuntoon mutta kuitenkin siten että keho pysyy kunnossa? miten keski-ikäiset naiset teetye sen, joilla on keho hoikahko?
Kommentit (217)
Vierailija kirjoitti:
Olen 51v.
Huoh.. Ei kyllä just mitään sais syödä.
Liikun joka päivä, uimista ja kävelyä.
Syön vähän jotain välipalaa viideltä, kunnon aterian ennen nukkumaanmenoa.
Ruoka on leipää, tofua, makaronia, juustoa, tomaatteja, marjoja, sieniä, paljon hedelmiä.
Joskus harvoin syön jäätelön.
Olen elänyt näin 30v.
Mieluiten söisin pizzaa, jäätelöä, kakkuja, sipsejä jne. joka päivä.
Toisaalta on kivaa olla hoikka.
Ihmiset jotenkin luulevat, että olen syntynyt tälläiseksi. Ei. Näen paljon vaivaa.
Näin se vaan menee, hoikkuus ja normaalipaino ovat tietoisia valintoja.
Minäkin rakastan jäätelöä ja voisin elää sillä mutta syön n 100g parin kolmen viikon välein.
Tai sokeroituja pähkinöitä, torronea, kaikkea suolakinuskista! Porkkanakakkua! Kuola valuu jo ajatuksesta mutta en vain syö noita kuin kerran pari vuodessa.
Pizzan syön n 3x vuodessa mutta se on italialainen, paperinohut ja vähillä täytteillä. Kotona teemme flammkuchenia ehkä samoin 3x vuodessa.
Muuten hyvin kevyesti, kasvispainotteisesti ja pieniä annoksia
No joo on siinä kyllä eroa, miten paljon pitää tehdä töitä hoikkuuden eteen. Minulla luonnostaan hoikka vartalo ollut aina ja vaikka nyt vanhemmiten joutuu katsomaan jo mitä syö, on se kuitenkin ihan eri homma kuin mitä moni riskimpi kaveri käy läpi. Minulla siis riittää, että en syö enää yli kulutuksen, mutta heidän pitää syödä jatkuvasti alle kulutuksen että paino pysyy edes ennallaan. Kaipa se paino pyrkii kaikilla johonkin tiettyyn kohtaan, ja se kohta on yksilöllinen.
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Yksi keskikokoinen lämmin ateria päivässä. Kasviksia, kalaa, maaeläinten lihaa. Lisäksi joka ilta lautasellinen puuroa marjoilla ja pähkinöillä / mantelivoilla. Herkutteluakin, eli kohtuullinen määrä esim. suklaata tai jäätelöä joka ilta.
Tärkeää: jos syön jonain päivänä enemmän kaloreita, syön seuraavana päivänä vähemmän. Minulla kompensaatio tapahtuu luontaisesti, eli ei edes tee mieli syödä kovin paljon seuraavana päivänä, mutta jos ei tapahtuisi, kompensoisin tietoisesti, koska en halua lihoa.
Ei alkoholia. Juomina vain aamukahvi ja vesi. Joskus lisään kuumaan veteen teelusikallisen hunajaa. Olen makean ystävä.
Et siis syö muuta kuin aamukahvin, yhden aterian ja iltapuuron ja lisäksi herkkua? Pakko kysyä, millaisiin mittoihin tällaisella ruokarutiinilla päädytään?
Monina päivinä syön edellä mainitsemieni lisäksi aamulla ja/tai illalla esim. 2 palaa leipää margariinilla, vihreillä lehdillä ja juustosiivuilla / kananmunalla tai 1,5 dl jogurttia pilkotulla omenalla tai banaanimaitopirtelön maustamattomalla heraproteiinijauheella. Näitä nälän mukaan.
En sisällyttänyt tuota alkuperäiseen kommenttiini koska nämä syömiset eivät ole vakiintunut ateria. Aamukahvin, yhden lämpimän aterian, puuron sekä herkkuannoksen syön joka ainut päivä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 51 v nainen, pituus 165 cm paino 53 kg. Olen ollut kasvissyöjä 16-vuotiaasta asti. Lisäksi mulla on koira jota ulkoilutan 1,5-3 tuntia päivässä säästä riippuen, ja käyn 2 kertaa viikossa salilla treenaamassa lihaskuntoa myös. Mun syömiset on usein jotain tämmöistä:
- Aamulla soijamaitoon tehty tuorepuuro jossa kuivattuja hedelmiä, päälle sitten tuoreita hedelmiä tai marjoja
- Lounaaksi keitän jotain viljalisäkettä, sitten pilkon lautaselle erilaisia kasviksia, lisäksi joku tahna esim. hummus, hernetahna, oliivitahna jne
- Iltapäivän välipala on usein hedelmä ja pähkinöitä
- Päivälliseksi lämmin ruoka, esim. riisiä tai pastaa, kasviksia, joku kastike
- Illalla syön usein vielä voileivän ja jonkun vegejogurtin
Herkutteletko ikinä?
Makeasta en ole oikein välittänyt koskaan, joten tumma suklaa on oikeastaan ainoa mitä tekee joskus mieli ja sitten sitä syön. Suurin "herkuttelu" mulla on alkoholi, jota tykkään vetää semmoiset 10 annosta ehkä kerran kuukaudessa. Siinä juodessa menee myös chipsejä sun muuta samalla.
Pitää liikkua niin että tuntuu, kävely on ihan liian lepposaa. Jos ei ole lihaksia niin niitä pitää tehdä. Silloin ja sen jälkeen voikin syödä hyvin itsensä kylläiseksi. Pieni herkkukin käy melkein joka päivä. Kahvin kanssa ei leivonnaisia.
Vierailija kirjoitti:
Olen 51v.
Ruoka on leipää, tofua, makaronia, juustoa, tomaatteja, marjoja, sieniä, paljon hedelmiä.
Olen elänyt näin 30v.
Ihmiset jotenkin luulevat, että olen syntynyt tälläiseksi. Ei. Näen paljon vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Pitää liikkua niin että tuntuu, kävely on ihan liian lepposaa. Jos ei ole lihaksia niin niitä pitää tehdä. Silloin ja sen jälkeen voikin syödä hyvin itsensä kylläiseksi. Pieni herkkukin käy melkein joka päivä. Kahvin kanssa ei leivonnaisia.
Kunhan päivän kokonaiskalorit pysyy reippaasti alle 1500 herkkuineen.
Kylläiseksi toki noillakin kaloreilla
Kasvis- ja proteiinipitoisesti, suht pieniä annoksia ja lihaskuntotreeniä ainakin kolmesti viikossa.
Oon 39v ja ihan hävettää miten paljon syön... pizza on lempiruokaa, sitä syön yleensä kerran viikossa. Muina päivinä esim. pastaa, tofua ja kasviksia, riisiä ja halloumia, perunajuttuja... aamuin ja illoin täysjyväpaahtoleipää hillolla tai pestolla, hedelmiä, pähkinöitä. Joskus kaurapuuroa. Lihaa, kalaa, kananmunia tai sieniä en syö koskaan. Ja herkkuja syön joka päivä. Suklaata, karkkia tai sipsejä. En vain voi olla ilman. Juomana kokis zero tai tee. Mutta kaikesta tästä huolimatta mitat on 168/55. Oon ns. läpipasko...
Vierailija kirjoitti:
Oon 39v ja ihan hävettää miten paljon syön... pizza on lempiruokaa, sitä syön yleensä kerran viikossa. Muina päivinä esim. pastaa, tofua ja kasviksia, riisiä ja halloumia, perunajuttuja... aamuin ja illoin täysjyväpaahtoleipää hillolla tai pestolla, hedelmiä, pähkinöitä. Joskus kaurapuuroa. Lihaa, kalaa, kananmunia tai sieniä en syö koskaan. Ja herkkuja syön joka päivä. Suklaata, karkkia tai sipsejä. En vain voi olla ilman. Juomana kokis zero tai tee. Mutta kaikesta tästä huolimatta mitat on 168/55. Oon ns. läpipasko...
Isossa kuvassa annoskokosi on kuitenkin todennäköisesti kohtuullinen.
Ensin pitäisi määritellä hoikka. Onko esim salia harrastava ja lihaserottuvuutta (ts ei liikaa läskiä) hoikka, vaikka paino onkin painoindeksin mukaan normaalin rajoissa mutta lähellä ylipainoa? Tuolloinhan siltikin vaatekoko voi olla vaikkapa S yleisesti, mutta topeissa vaikkapa M. Vai onko hoikka sellainen, joka on pienilihaksinen ja painoindeksi alhainen tai normaalin alueen sisällä lähellä alipainoa, mutta rasvaprosentti on kuitenkin korkeahko? Vai ihan vaan pelkkä vaatekoko hoikkuuden mittarina?
Mulla on ollut painossa 10kg vaihtelua, mtta silti käytän suht samoja vaatekokoja eli pääasiassa S:ää. Ennen juoksin, olin tosiaan todella hoikka. Nykyisin olen salilla viihtyjä, painavampi, mutta edelleen hoikahko, joskin lihasmassaa löytyy. Olen 42v ja sanoisin, että hoikkana pysyy kun syö terveellisesti kohtuullisin annoksin ja harrastaa hengästyttävää ja hien nostattavaa liikuntaa säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ensin pitäisi määritellä hoikka. Onko esim salia harrastava ja lihaserottuvuutta (ts ei liikaa läskiä) hoikka, vaikka paino onkin painoindeksin mukaan normaalin rajoissa mutta lähellä ylipainoa? Tuolloinhan siltikin vaatekoko voi olla vaikkapa S yleisesti, mutta topeissa vaikkapa M. Vai onko hoikka sellainen, joka on pienilihaksinen ja painoindeksi alhainen tai normaalin alueen sisällä lähellä alipainoa, mutta rasvaprosentti on kuitenkin korkeahko? Vai ihan vaan pelkkä vaatekoko hoikkuuden mittarina?
Mulla on ollut painossa 10kg vaihtelua, mtta silti käytän suht samoja vaatekokoja eli pääasiassa S:ää. Ennen juoksin, olin tosiaan todella hoikka. Nykyisin olen salilla viihtyjä, painavampi, mutta edelleen hoikahko, joskin lihasmassaa löytyy. Olen 42v ja sanoisin, että hoikkana pysyy kun syö terveellisesti kohtuullisin annoksin ja harrastaa hengästyttävää ja hien nostattavaa liikuntaa säännöllisesti.
Minusta tämä on hyvä pointti. Tahtoisin lisätä myös keskusteluun sen, mikä on NYKYÄÄN hoikka? Kun ihan oikeasti on niin, että se mitä pidettiin ennen hoikkana ja "normaalina" on nykyään harvinaisuus.
Itse 42 v, 168 cm, 58 kg. Tiimalasivartalo.
Kävelen joka arkipäivä 5-10 km, lisänä 1-2 salikertaa / vko kevyin painoin ja runsain toistoin (30-60 min/kerta). Hyötyliikuntaa, portaiden nousua bussipysäkeille kipittelyä, pyöräilyä. Autoa ei ole.
Aamu alkaa kaurapuurolla. Kunnon lounas, aina puolikas salaattia. Ei sokerijuomia tai hirveästi sokeroituja jogurtteja tms. Jonkun herkun voi melkein päivittäin syödä, esim.pari keksiä. Kunnon illallinen. Taaskin puolikas lautasesta salaattia/kasviksia. Välipalana rahkaa, hedelmä, pähkinöitä. Iltapalaa en syö. Vettä sopivasti, joka aina janojuoma.
Ja joo, tosiaan saa herkutellakin kun tekee mieli. Paristi viikossa suklaata tai karkkia tai sipisiä jos tekee mieli, pari lasia viiniä viikossa tai siideri/lonkero saunajuomana, lomilla ollaan usein all inclusive ja silloin kaikenlaisia herkkuja ja alkoholijuomia myös, mitään kännejä en kyllä ikinä vedä. Ei kovin erikoisesti syö siis tai kaloreita säästellen, enkä ikinä niitä laske, koska liikun paljon, kulutan myös. Kasviksia on jonkin verran, myös proteiinia. Ikinä ei ole nälkä, siis ikinä. Veriarvot olleet aina todella hyvät, verenpaine aina todella hyvä, ei sairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän urheilevalle ihmiselle riitä 1500kcsl mitenkään, ellei tarkoitus ole laihtua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän urheilevalle ihmiselle riitä 1500kcsl mitenkään, ellei tarkoitus ole laihtua?
Miten paljon urheilua per päivä?
Itse teen noilla kaloreilla fyysistä työtä päivittäin, kävelen 10 000 askelta, käyn vesijumpassa jne enkä laihdu.
Jotta laihtuisin kalorit pitää pudottaa max 1100 samalla liikkumismäärällä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitten pisaraakaan alkoholia!Muuten saat viini vatsan kuten itselläni.
Hei apua, mikä on viinivatsa? 😅
Ihanko oikeasti et tiedä alkoholin lihottavan ja kasvattavan keskivartaloa?!
Työkaverini 45v nainen tykkää ottaa olutta joka viikonloppu. Hän on kuin kävelevä omppu. Keski-iässä viimeistään olisi hyvä jättää alkoholi niin minimiin kuin mahdollista. Tuo mukanaan ylipainoa ja muita terveysongelmia. Ja ihmisestä alkaa näkyä naamasta viimeistään nelikymppisenä runsas alkoholin käyttö, eli vahvat nasaalijuonteet, sibeliusrypyt, turvonneet poskipäät...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten paljon urheilua per päivä?
Itse teen noilla kaloreilla fyysistä työtä päivittäin, kävelen 10 000 askelta, käyn vesijumpassa jne enkä laihdu.
Jotta laihtuisin kalorit pitää pudottaa max 1100 samalla liikkumismäärällä
Jos kävelee 10 000 askelta päivässä, tekee fyysistä työtä, käy vesujumpassa ja pitää vielä syödä 1100 kcal laihtuakseen, niin joko laskee kalorit täysin väärin, unohtelee syömisiä, ei laske paistinöljyjä tai salaatinkastikkeita ja/tai aliarvioi syömiään määriä, tai sitten aiheenvaihdunnassa on jotakin tosi pahasti vialla, luultavasti jatkuvan laihduttamisen takia.
Jos kävelee 10 000 askelta päivässä, tekee fyysistä työtä, käy vesujumpassa ja pitää vielä syödä 1100 kcal laihtuakseen, niin joko laskee kalorit täysin väärin, unohtelee syömisiä, ei laske paistinöljyjä tai salaatinkastikkeita ja/tai aliarvioi syömiään määriä, tai sitten aiheenvaihdunnassa on jotakin tosi pahasti vialla, luultavasti jatkuvan laihduttamisen takia.
Laitan ihan kaiken yasioon, myös se ruuanvalmistusöljyn yms. Salaatinkastikkeita en käytä. En huijaa itseäni.
Näin 60+v ei vaan paino putoa ilman todella kevyttä ruokavaliota. Keskimäärin mun syömiset on n 1300kcal päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Laitan ihan kaiken yasioon, myös se ruuanvalmistusöljyn yms. Salaatinkastikkeita en käytä. En huijaa itseäni.
Näin 60+v ei vaan paino putoa ilman todella kevyttä ruokavaliota. Keskimäärin mun syömiset on n 1300kcal päivässä.
Eikö painonpudotusta tärkeämpi asia voisi olla se kropan koostumuksen muutos? Aloita lihasharjoittelu kunnon painoilla ja syö ravinteikasta proteiinipitoista ja vähärasvaista ruokaa. Jos haluaa polttaa rasvaa ja saada itsestään timmimmän ja lihaksia toimintakykynsä tueksi, niin silloin on syötävä oikeaa ruokaa tarpeeksi, jotta aineenvaihdunta ei mene säästöliekille ja jumita.
Olen 51v.
Olen elänyt näin 30v.