Erilaiset valtadynamiikat suhteissa
Minä olen 32v nainen ja mieheni on suunnilleen saman ikäinen. Teen suhteessamme kaikki päätökset, olemme yhdessä sopineet tämän dynamiikan suhteen alussa, ja nyt tuli juuri kuusi vuotta täyteen. Olemme onnellisia näin.
Me olemme kumpikin autismin kirjolla. Mieheni käy töissä, on IT-alalla, varsin hyväpalkkainen työ. Itse olen kotona. Mies pitää työstään, mutta se kuormittaa häntä sen verran paljon, ettei hän jaksaisi tehdä töiden ulkopuolella minkäänlaisia päätöksiä. Hänen mielestään on ihanaa, kun kotona saa vain olla ja minä huolehdin kaikesta. Mies tekee kyllä kotitöitä, mutta päätöksiin hänen ei tarvitse osallistua. Toki josksu hän saattaa jotain ehdottaa, esim. Jotain reissuja ja otan näitä kyllä huomioon päätöksissäni.
Meillä ei ole seksiä, mutta läheisyyttä, hellimistä, hoivaamista ja pusuja on paljon. En ole ikinä ollut kiinnostunut seksistä, unelmasuhteeni on aina ollut sellainen, että minä saan hoivata ja huolehtia miehestä .Tykkään leperrellä hänelle, ja hän pitää siitä myös paljon. Miehelläni olisi jonkinlaisia seksihaluja, joten siinä asiassa halut eivät täysin kohtaa, mutta muuten olemme täydellinen match. Olemme naureskelleet, että emme varmaan kumpikaan pystyisi olemaan kenenkään muun kanssa.
Onko kenelläkään muulla tavallisesta poikkeavaa suhdemuotoa/valtadynamiikkaa ja jos on, kuinka se toimii?
N32
Kommentit (294)
Ei ole kovasti allua näkynyt tässä ketjussa, joten mahdollisesti oma mutta ei tiedä.
Jaa. Voisin kuvitella että omakin puoliso joinakin hetkinä haaveilee äiti-vaimosta, jonka tissien väliin painautua hoivattavaksi ilman minkäänlaista miehekkyyden ja aikuisuuden vaatimusta. Hän myös nauttii vaativasta työstään, ja mielellään vaan palautuisi siitä illat ja viikonloput.
Toisaalta, me kumpikin halutaan seksiä, ja kiitos mielellään ihan aikuisdynamiikalla. Ja meillä on noita lapsiakin, niin heidän vanhempina täytyy kummankin olla. Ja totta puhuen mies ei oikeasti haluaisi että päätän yksin mitään ruoanlaittoa ja siivousta isompaa, vaan kummasti sitä energiaa löytyy jos olen väärää mieltä (tämä on siis hyvä!). Joten ei toimisi meillä.
Mutta jotenkin huvittavalla tapaa uskottava aloitus!
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Voisin kuvitella että omakin puoliso joinakin hetkinä haaveilee äiti-vaimosta, jonka tissien väliin painautua hoivattavaksi ilman minkäänlaista miehekkyyden ja aikuisuuden vaatimusta. Hän myös nauttii vaativasta työstään, ja mielellään vaan palautuisi siitä illat ja viikonloput.
Toisaalta, me kumpikin halutaan seksiä, ja kiitos mielellään ihan aikuisdynamiikalla. Ja meillä on noita lapsiakin, niin heidän vanhempina täytyy kummankin olla. Ja totta puhuen mies ei oikeasti haluaisi että päätän yksin mitään ruoanlaittoa ja siivousta isompaa, vaan kummasti sitä energiaa löytyy jos olen väärää mieltä (tämä on siis hyvä!). Joten ei toimisi meillä.
Mutta jotenkin huvittavalla tapaa uskottava aloitus!
Kiitos! Ihan varmasti moni mies ainakin hetkittäin haaveilee tuollaisesta. Teidän suhteenne kuulostaa hyvältä ja teille toimivalta.
Pieni täsmennys, en koe että meillä on mitään lapsi dynamiikkaa edes silloin kun lepertelen miehelleni tai hän painautuu tisseihin. Ihan aikuisena kohtelen häntä silloin vaikka lässytänkin ja hellin. Äh, vaikea kuvailla. Miehekkyydestä en sano mitään kun en itse halua seksiä, mun mielestä kaikki miehet on suunnilleen yhtä miehekkäitä enkä oikein välitä asiasta
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä päätöksiä olet tehnyt viime aikoina miehesi puolesta tai teitä koskien?
Päätän ihan kaiken yhteisen. Rahankäyttö, Reissut ja yhteiset tekemiset, ruoka, sisustus, vieraat ja vierailut, aikataulut, hankinnat yms. En nyt ala sen tarkemmin eritellä.
Mies toki saa päättää omat asiansa, en minä häntä pue aamuisin töihin mutta kaikessa parisuhteeseen ja kotiin liittyvässä minä teen kaikki päätökset.
Ap
Siis ettekö te ole ikinä harrastaneet seksiä? Miten läheisyys käytännössä toteutuu
Vierailija kirjoitti:
En voi käsittää minkälainen on se keskustelu, jossa joku mies suostuu noihin ehtoihin että nainen päättää kaikesta, saa miehen rahat ja mies ei kuitenkaan saa seksiä. Vai onko se miehen pää siellä tissien välissä silloin kun näitä sovitaan?
No niinhän ap sanoi. Että pää on tisseillä ja hän lepertelee, sitten kysyy että eikö näin olekin parempi, ja mies sanoo "joo" :D
Ei tuossa mitään vikaa ole. Ei se ole sinun päätettävissäsi, millä ehdoilla ap:n mies antaa rahansa kumppanilleen. Jotkut antavat rahojaan paljon pienemmästäkin.
Vierailija kirjoitti:
Siis ettekö te ole ikinä harrastaneet seksiä? Miten läheisyys käytännössä toteutuu
Ei ole ikinä ollut seksiä. Minä en halua sitä koskaan kenenkään kanssa.
Meillä on tosi paljon läheisyyttä. Halaamme aina kun toinen tulee kotiin ja pussailemme päivittäin. Istumme paljon sohvalla toistemme kainaloissa ja maksamme toistemme syleissä. Sitten on niitä hellimishetkiä joissa silittelen miestäni ja hän painaa päänsä rintojani vasten, olen hankkinut sitä varten kauniita pitsirintsikoita.
Ei siis pidä paikkaansa että mieheni ei saisi läheisyyttä ja kosketusta
Ap
En tiedä mitä It-hommia mies tekee mutta oletan että palkka on ihan kohtuullinen. Ja hän vaihtaa tässä palkkansa ja vapautensa siihen että saa koskea kumppaninsa tisseihin?? En ihan ymmärrä mitä järkeä tässä hänelle on
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitä It-hommia mies tekee mutta oletan että palkka on ihan kohtuullinen. Ja hän vaihtaa tässä palkkansa ja vapautensa siihen että saa koskea kumppaninsa tisseihin?? En ihan ymmärrä mitä järkeä tässä hänelle on
Halojata halloo. Nainen manageroi hänen koko elämäänsä, järjestää hänelle tekemistä, laittaa ruokaa, hoitaa kotia, ja on lisäksi aina hyvällä tuulella. Näiden lisäksi antaa sitä hellyyttä ja tuottaa pervoja äiti-kokemuksia. Yritäpä etsiä nainen joka tekisi tuota JA antaisi seksiä tai eläisi 50/50 taloudessa.
Itse en tekisi tuota edes it-duunarin rahoja vastaan :D
Vierailija kirjoitti:
En ota koko palkkaa itselleni vaan käytän sen yhteiseen elämäämme. Ja mies saa minulta ainakin rakkautta, tukea, turvaa, lepoaikaa, jonkun hoitamaan kaikki asiat, lämpöä, kosketusta, kannustusta, lepertelyä... ja sitten painautua niihin tisseihin. En ymmärrä miksi siitä on tehty nyt erikoinen juttu tässä. Tiedän että aika moni mies tykkäisi siitä paljon, ja harva saa kokea sitä yhtä usein kuin minun mieheni.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halojata halloo. Nainen manageroi hänen koko elämäänsä, järjestää hänelle tekemistä, laittaa ruokaa, hoitaa kotia, ja on lisäksi aina hyvällä tuulella. Näiden lisäksi antaa sitä hellyyttä ja tuottaa pervoja äiti-kokemuksia. Yritäpä etsiä nainen joka tekisi tuota JA antaisi seksiä tai eläisi 50/50 taloudessa.
Kiitos :) minäkään en tee tätä rahojen takia vaan rakkaudesta. En kyllä itse pidä niitä pervoina äitikokemuksina mutta ymmärrän että ne voi nähdä myös niin
Ap
Kerrankin parisuhde joka on oikeasti molempien näkökulmasta järkevä ja hyvä. Olen ylpeä teistä. Tässä on oikeasti kaksi voittajaa eikä ole edes pelkkä järkisuhde vaan aitoa rakkautta mukana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos :) minäkään en tee tätä rahojen takia vaan rakkaudesta. En kyllä itse pidä niitä pervoina äitikokemuksina mutta ymmärrän että ne voi nähdä myös niin
Ap
Heh, tarkoitin, että en suostuisi tuohon EDES rahasta, sillä tuo on äidin rooli.
Ja ne ovat pervoja äitikokemuksia. En usko, että yksikään nainen haluaa painautua tissejäsi vasten. Miehille isot pehmeät tisuliinit sen sijaan tuntuvat säilyvän elinikäisenä mielenkiinnon ja pervoilun kohteena, eli se on seksuaalista. Ja rinnat lähtökohtaisesti liittyvät vain imeväisvaiheeseen, imeväisen vauvan nainen nostaa luonnostaan rinnalleen.
Minusta siinä ei ole mitään pervoa että miehet tykkäävät tisseistä vaan se on ihan luonnollista.
Ja joo, selvästi mun toivoma parisuhdemalli on sellainen että siinä minä pidän huolta tavalla jonka moni kokee äidillisenä. Eikä siinä mitään, näin sen varmasti moni kokee, mutta se on sitä mitä olen aina halunnut.
Ap
Onko sulla jotain traumoja vai mikä on mennyt pieleen kun haluat äiti-roolin etkä normaalia seksiä sisältävää parisuhdetta?
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla jotain traumoja vai mikä on mennyt pieleen kun haluat äiti-roolin etkä normaalia seksiä sisältävää parisuhdetta?
Ei kai siinä mikään ole pieleen mennyt. Ajatus seksistä on tuntunut vastenmieliseltä koko elämäni enkä halua edes kokeilla sitä ikinä. Ajatus puistattaa. Voi johtua myös autismikirjosta.
En vieläkään tiedä mitä äiti-rooli tarkoittaa. Huolehtiminen kuuluu minusta jokaiseen parisuhteeseen. Minulle on hyvin tärkeää saada päättää kaikki asiat. Lepertely on kaikkein luonnollisin rakkauden kieli minulle ja tissijutut aloitin kun mieheni niitä rakastaa + niiden avulla hänet saa suostumaan ihan mihin vain. Se ei ole siis itsestäänselvyys että minä päätän kaiken vaan joskus mies haluaisi että tehdään eri tavalla kuin olen suunnitellut. Ja sitten hänen pitää suostutella tekemään niinkuin olen päättänyt.
Tämä dynamiikka vaatii aika lailla sitä että minulla on jokin tapa saada tahtoni varmasti läpi, muuten homma ei toimi.
Ap
Paljon se it-mies tienaa? Luulisi normaalin suhteen saavan jos rahaa on...
Kuulostaa aika samalta kuin suhteeni eksäni kanssa.
Lopulta kuitenkin rahan tulo nousi eksälläni hattuun, unohti kokonaan kaiken miten olin mahdollistanut ja yhä mahdollistin hänelle kaikenlaista ja käytös oli sen mukaista.
Viimeisenä tekonani mahdollistin eksälleni vielä sen, että sai pitää erossa kaiken muun paitsi henkilökohtaiset tavarani.
Jos olisin tiennyt, mitä raha tekee eksälleni, en tiedä, mitä olisin tehnyt, koska luultavasti olisi päätynyt samaan pisteeseen lopulta kuitenkin. Toisaalta jos en olisi mahdollistanut, prosessi olisi ollut hitaampi, jolloin olisi ehkä pysynyt paremmin maan pinnalla.
Kiitos, ihana viesti :) Tavoitit hienosti mitä halusin sanoa. Olen sitä mieltä että ihmiset ja parit tavoittelevat turhaan aika kapeaa muottia, vaikka tärkeintä olisi miettiä mikä toimii juuri oman suhteen kohdalla parhaiten. Minulle perinteinen parisuhde ei tuntuisi edes parisuhteelta, joten sellainen ei tulisi kysymykseen. Ei ollut tarkoitus suututtaa ketään, mutta halusin tuoda esiin, että vaihtoehtoisia tapojakin on. Varmaan autismi tässä jonkun verran painaa myös, mutta ihan yhtä lailla kirjon ulkopuoleltakin voi löytyä pareja, joille toimii joku ihan muu kuin perinteinen malli.
Otan osaa kumppanisi kuolemaan. Kuulostaa upealta, miten olette saaneet homman luovuudella ja kärsivällisyydellä toimimaan. Tuollainen vaihtokauppa-ajattelu on esim. hyvin lähellä omaa ajatteluani.
Kiitos kun kirjoitit ja ihanaa että joku pystyy vähän samaistumaan juttuihin
Ap