Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erilaiset valtadynamiikat suhteissa

Vierailija
18.10.2025 |

Minä olen 32v nainen ja mieheni on suunnilleen saman ikäinen. Teen suhteessamme kaikki päätökset, olemme yhdessä sopineet tämän dynamiikan suhteen alussa, ja nyt tuli juuri kuusi vuotta täyteen. Olemme onnellisia näin.

Me olemme kumpikin autismin kirjolla. Mieheni käy töissä, on IT-alalla, varsin hyväpalkkainen työ. Itse olen kotona. Mies pitää työstään, mutta se kuormittaa häntä sen verran paljon, ettei hän jaksaisi tehdä töiden ulkopuolella minkäänlaisia päätöksiä. Hänen mielestään on ihanaa, kun kotona saa vain olla ja minä huolehdin kaikesta. Mies tekee kyllä kotitöitä, mutta päätöksiin hänen ei tarvitse osallistua. Toki josksu hän saattaa jotain ehdottaa, esim. Jotain reissuja ja otan näitä kyllä huomioon päätöksissäni.

Meillä ei ole seksiä, mutta läheisyyttä, hellimistä, hoivaamista ja pusuja on paljon. En ole ikinä ollut kiinnostunut seksistä, unelmasuhteeni on aina ollut sellainen, että minä saan hoivata ja huolehtia miehestä .Tykkään leperrellä hänelle, ja hän pitää siitä myös paljon. Miehelläni olisi jonkinlaisia seksihaluja, joten siinä asiassa halut eivät täysin kohtaa, mutta muuten olemme täydellinen match. Olemme naureskelleet, että emme varmaan kumpikaan pystyisi olemaan kenenkään muun kanssa.

Onko kenelläkään muulla tavallisesta poikkeavaa suhdemuotoa/valtadynamiikkaa ja jos on, kuinka se toimii?

N32

Kommentit (300)

Vierailija
121/300 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaas vähän, miksi on oikein että suhde ei ole tasa-arvoinen vaan sinä olet johtaja? Ja mitä teette kun olette eri mieltä, kai mies edes joskus on?

Vierailija
122/300 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin ex-mies oli tuollainen samanlainen miesvauva. Jos puhuivat puhelimessa niin kuulosti siltä, että äiti olisi jutellut alakouluikäiselle lapselleen. Oli kaverin ensimmäinen suhde niin ei tajunnut tuota kieroa dynamiikkaa. Lopulta kyllästyi hoitamaan kaiken ja lähti kävelemään. Suraavassa suhteessaan oikein yllättyi kun mies teki oma-alotteisesti jotain ja pystyi puhumaan kuin aikuiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/300 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avaas vähän, miksi on oikein että suhde ei ole tasa-arvoinen vaan sinä olet johtaja? Ja mitä teette kun olette eri mieltä, kai mies edes joskus on?

Minä näen asian niin, että suhteessa molemmilla pitää olla selkeät roolit/tehtävät, joihin keskittyä. Ja tämän lisäksi pitää toki olla riittävästi yhteistä tekemistä sekä läheisyyttä. Meillä miehen rooli on käydä töissä. Hän tekee 40 tunnin työviikkoa, työ vaatii paljon henkisiä resursseja ja on välillä aika hektistä. Hän on työssään todella hyvä ja tsemppaa hienosti myös autismin mukanaan tuomien haasteiden kanssa. len todella ylpeä hänestä ja kerron sen hänelle usein.

Minun tehtäväni on hoitaa kotia, raha-asioita ja muita työn ulkopuolisia asioitamme. Mieskin tekee kotitöitä kyllä, mutta toki paljon vähemmän kuin minä. Ja jotta voin hoitaa näitä asioita kunnolla, minun täytyy saada päättää niistä. Ihan kuin mieheni hoitaa työasiansa yksin, minä teen kotiin ja meihin liittyvät päätökset yksin. Jos kaikesta pitäisi neuvotella yhdessä, se ensinnäkin hidastaisi kauheasti, mieheltä menisi mahdollisuus olla töiden jälkeen ilman huolia (hän todella tarvitsee sitä), ja jompikumpi kuitenkin pettyisi. Näin ollen ainoa toimiva tapa on se, että minä teen nämä päätökset yksin. Toki otan mieheni aina huomioon päätöksiä tehdessä, hänestähän minä juuri haluan huolehtia.

Joskus käy kuitenkin niin, että mies ei ole tyytyväinen johonkin mitä olen päättänyt tai päättämässä. Tällöin kyllä kuuntelen häntä, voi olla että hänellä on asiasta sanottavaa joka voisi saada minut muuttamaan mieltäni. Yleensä näin ei kuitenkaan ole. Minä en tällöin ala riitelemään mieheni kanssa, vaan otan meille vähän aikaa. Tässä miehen on tärkeä ymmärtää, että hän kokonaisuutena rakastaa sitä että minä teen meillä päätökset, vaikka joku yksittäinen päätös ei aina miellytäkään häntä. Ja hänet saan tajuamaan tämän - yllätys yllätys - lepertelemällä. Kun tulee sopiva hetki, hellin häntä lempeästi ja lepertelen - se on tähän asti aina toiminut. En palaa silloinkaan siihen asiaan, josta olemme eri mieltä vaan kysyn että eikös ole kuitenkin kiva että minä teen meillä päätökset. Joka kerta se on ollut miehen mielestä oikein kiva.

Olen siis tässä asiassa aika tarkka, enkä usko että tasa-arvoisempi läestymistapa toimisi lainkaan. Minulle on todella tärkeää, että mies luottaa minuun ja haluaa minun tekevän päätökset. Joskus se usko syystä tai toisesta vähän horjuu, mutta toisaalta tällöin on aina todella kiva saada mies lempeästi tajuamaan oma parhaansa.

Tiedän jo, että moni on tästä täysin eri mieltä, mutta näin meillä toimitaan ja minusta tapa on meille hyvä.

Ap

Vierailija
124/300 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks tää on yhtä aikaa hirveä mutta looginen :D:D

Vierailija
125/300 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teetkö sinä missään asiassa kompromisseja?

Hyvin vähän. Ehkä isoin liittyy siihen kun ei ole seksiä, enkä minä olisi aikoinani halunnut ollenkaan että rintoihini kosketaan. Huomasin kuitenkin miestä helliessä että hän tykkää painaa kasvonsa välillä rintojani vasten. En aluksi oikein pitänyt tästä mutta annoin hänen kuitenkin tehdä niin välillä, nyt se on minustakin oikeastaan ihan kivaa. Ja mies on todennut, että tuollainen läheisyys on hänelle paljon seksi tärkeämpää.

Ap

Eli olet vähän niin kuin äitinä hänelle? 

Vierailija
126/300 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se haittaa vaikka toinen tekee päätökset ja kaiken, kunhan ne on mieluisat  sille toiselle.  Tai ei ole sellaisia päätettäviä jotka olisi niin merkityksellisiä ja riidan aiheita. Esim. jos rahaa on yllinkyllin. 

Vierailija
127/300 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se haittaa vaikka toinen tekee päätökset ja kaiken, kunhan ne on mieluisat  sille toiselle.  Tai ei ole sellaisia päätettäviä jotka olisi niin merkityksellisiä ja riidan aiheita. Esim. jos rahaa on yllinkyllin. 

Ja suunnilleen sama koulutustaso ja tavoitteet.  Asenne ettei narista siitä tahnatuubista. 

Vierailija
128/300 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on matriarkka, mutta puolison sijaan hänellä onkin "poika", jonka on alistanut tahtoonsa.

Vierailija
129/300 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teetkö sinä missään asiassa kompromisseja?

Hyvin vähän. Ehkä isoin liittyy siihen kun ei ole seksiä, enkä minä olisi aikoinani halunnut ollenkaan että rintoihini kosketaan. Huomasin kuitenkin miestä helliessä että hän tykkää painaa kasvonsa välillä rintojani vasten. En aluksi oikein pitänyt tästä mutta annoin hänen kuitenkin tehdä niin välillä, nyt se on minustakin oikeastaan ihan kivaa. Ja mies on todennut, että tuollainen läheisyys on hänelle paljon seksi tärkeämpää.

Ap

Eli olet vähän niin kuin äitinä hänelle? 

Minä en ole ikinä nähnyt, että aikuiset miehet kävisivät painautumassa äitiensä rintoja vasten...

Jopa minä tiedän, että miehet tykkäävät tisseistä ja painautua rintoihin. Se on yksi minun tavoistani antaa toiselle rakkautta, lämpöä ja turvaa. En koe olevani äiti, mutta moni täällä näkee tämän asian toisin

Ap

Vierailija
130/300 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko tuossa vain rahan takia? Rehellisesti?

En todellakaan. Rakastan miestäni, hän on lämmin, älykäs ja hauska. Meillä on kivaa yhteistä tekemistä ja nautin läheisyydestämme. Ja ennen kaikkea, haluan huolehtia hänestä ja tehdä hänen elämästään mahdollisimman helppoa. Olen ehkä jostain teini-ikäisestä asti haaveillut suhteesta, jossa minä saisin huolehtia toisesta ihan kokonaan, ja olen tosi onnekas että haave on toteutunut.

Ap

Mutta lapsia et halua? Useimmilla hoivavietti kohdistuu lapsiin, sen jälkeen eläimiin. Harvemmilla kai vain mieheen. 

Vierailija
131/300 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko tuossa vain rahan takia? Rehellisesti?

En todellakaan. Rakastan miestäni, hän on lämmin, älykäs ja hauska. Meillä on kivaa yhteistä tekemistä ja nautin läheisyydestämme. Ja ennen kaikkea, haluan huolehtia hänestä ja tehdä hänen elämästään mahdollisimman helppoa. Olen ehkä jostain teini-ikäisestä asti haaveillut suhteesta, jossa minä saisin huolehtia toisesta ihan kokonaan, ja olen tosi onnekas että haave on toteutunut.

Ap

Mutta lapsia et halua? Useimmilla hoivavietti kohdistuu lapsiin, sen jälkeen eläimiin. Harvemmilla kai vain mieheen. 

Minulla se kohdistuu vain mieheen. Se taitaa olla harvinaista. Onneksi mieheni tykkää olla hoivattavana.

Ap

Vierailija
132/300 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tulee hyvä mieli tästä tarinasta. On vaan niin upeaa, kun ihmiset saavat homman toimimaan todellakin omalla tavallaan. Ap:n selväpäinen ajattelu, autismin myötävaikuttama, on erinomaisessa käytössä tässä. Kaikkea hyvää tälle parille.

Itse olen leski miehelle, jolla oli pari-kolme diagnoosia, autismin kirjo hyvin lievänä, ja muutakin nepsyä. Opettelin vähän samankaltaista ajattelua liiton aikana, ja kehitimme myös vähän outoja, ja meillä toimivia ratkaisuja. Oli hienoa huomata, että alkuvuosien vääntämisen ja taistelemisen jälkeen joillain hyvin yksinkertaisilla tavoilla, diileillä, vaihtokaupoilla, löytyikin yhteisymmärrys, tyytyväisyys ja rauha. Loppuelämä olisi varmaan ollut hyvinkin seesteistä, jos aika ei olisi loppunut.

Ehkä meillä on painolastina tosiaan parisuhteessamme jotain länsimaisia tms. ajatus- ja oletuspinttymiä, jotka ohjaavat odotuksia, tunteita ja pakollisia mallejamme liikaa. Niistä olisi hyvä u

Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että monet parisuhteen ongelmat ratkeaisivat sillä, jos niitä omia päähänpinttymiä ja ulkoa opittua malleja uskallettaisiin edes joskus vähän kyseenalaistaa. Nykyään parisuhteessa on enemmän liikkumavaraa kuin koskaan aiemmin eikä ainoa mahdollinen suhdemuoto enää ole yhdessä asuva samanikäinen heteropari lapsineen. Siitä huolimatta opitut asenteet ja toimintamallit istuvat tiukassa, vaikka jokin valtavirran näkökulmasta epäsovinnaisempi ratkaisu voisi olla se avain onneen omassa parisuhteessa. Myös rakkauden osoittaminen ja fyysisen läheisyyden määrä parisuhteessa tuntuvat olevan aiheita, jotka helposti menevät ihmisillä ihon alle. Omia turhaumia, täyttymättömiä tarpeita ja tunnepuolen ongelmia projisoidaan herkästi ulkopuolisiin. Se voi selittää esimerkiksi sen, miksi vapaaehtoisesti seksitön parisuhde herättää monissa niin paljon ärtymystä: Nuo voisivat harrastaa seksiä mutta eivät halua ja minä sen kuin joudun kärsimään puolison haluttomuudesta. Miten ne kehtaavatkin!

Vierailija
133/300 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n tyylisille naisille on enemmänkin kysyntää. Lempeä mutta hyvin määrätietoinen nainen <3

Vierailija
134/300 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienosti kirjoitettu, ja täysin samaa mieltä. Tämähän ei kuitenkaan taida olla molemminpuolisesti vapaaehtoisesti seksitön suhde?

Vierailija
135/300 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienosti kirjoitettu, ja täysin samaa mieltä. Tämähän ei kuitenkaan taida olla molemminpuolisesti vapaaehtoisesti seksitön suhde?

Ei, mieheni haluaisi harvakseltaan seksiä, minä en lainkaan. Kun olen lukenut nyt omia viestejäni ja teidän kommenttejanne, niin on tullut pieni syyllisyyden pisto, että suhde saattaa olla vähän enemmän minun toiveideni mukainen kuin mieheni. Näin ei pitäisi tietysti olla.

Yhdyntää en tule ikinä haluamaan, mutta on tullut mieleen, että ehkä tissityynyn lisäksi voisi jossain kohtaa jotain muutakin tarjota, mutta siitä en kyllä kirjoita täällä.

Ap

Vierailija
136/300 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap älä anna nyt otteen lipsua :D

Vierailija
137/300 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta siinä ei ole mitään pervoa että miehet tykkäävät tisseistä vaan se on ihan luonnollista. 

Ja joo, selvästi mun toivoma parisuhdemalli on sellainen että siinä minä pidän huolta tavalla jonka moni kokee äidillisenä. Eikä siinä mitään, näin sen varmasti moni kokee, mutta se on sitä mitä olen aina halunnut.

Ap

Ei siinä ole mitään luonnollista, ellei ole imeväinen vauva.

Vierailija
138/300 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, mieheni haluaisi harvakseltaan seksiä, minä en lainkaan. Kun olen lukenut nyt omia viestejäni ja teidän kommenttejanne, niin on tullut pieni syyllisyyden pisto, että suhde saattaa olla vähän enemmän minun toiveideni mukainen kuin mieheni. Näin ei pitäisi tietysti olla.

Yhdyntää en tule ikinä haluamaan, mutta on tullut mieleen, että ehkä tissityynyn lisäksi voisi jossain kohtaa jotain muutakin tarjota, mutta siitä en kyllä kirjoita täällä.

Ap

Ei tarvitsekaan kirjoittaa, se on täysin teidän kahden välinen asia. Minusta kuulostaa siltä, että sinulla on itse asiassa paljon paremmat parisuhdetaidot kuin monella niin sanottua normaalia muottia suhteessaan toteuttavalla. Olet halukas ja kykenevä tulemaan puolitiehen vastaan mutta tunnistat samalla omat tarpeesi ja rajasi. Kaikkea hyvää teille!

Vierailija
139/300 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla jotain traumoja vai mikä on mennyt pieleen kun haluat äiti-roolin etkä normaalia seksiä sisältävää parisuhdetta?

Ei kai siinä mikään ole pieleen mennyt. Ajatus seksistä on tuntunut vastenmieliseltä koko elämäni enkä halua edes kokeilla sitä ikinä. Ajatus puistattaa. Voi johtua myös autismikirjosta.

En vieläkään tiedä mitä äiti-rooli tarkoittaa. Huolehtiminen kuuluu minusta jokaiseen parisuhteeseen. Minulle on hyvin tärkeää saada päättää kaikki asiat. Lepertely on kaikkein luonnollisin rakkauden kieli minulle ja tissijutut aloitin kun mieheni niitä rakastaa + niiden avulla hänet saa suostumaan ihan mihin vain. Se ei ole siis itsestäänselvyys että minä päätän kaiken vaan joskus mies haluaisi että tehdään eri tavalla kuin olen suunnitellut. Ja sitten hänen pitää suostutella tekemään niinkuin olen päättänyt.

Tämä dynamiikka vaa

Normaali aikuisten suhdedynamiikka on sellainen, missä mies käy töissä tienaamassa ja hoitaa kevyempiä hommia, kuten lapsia tai taloustöitä, illalla. Nainen kaitsee lapsia päivällä. Tämä on naiselle 24/7 työ. Aikuisten rooli on käytännössä olla 24/7 työssä. Teillä on tuollainen järjestely, missä mies larppaa sekä aviomiestä että vauvaa, ja molempien kuormitus on siksi pienempi.

Vierailija
140/300 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla jotain traumoja vai mikä on mennyt pieleen kun haluat äiti-roolin etkä normaalia seksiä sisältävää parisuhdetta?

Ei kai siinä mikään ole pieleen mennyt. Ajatus seksistä on tuntunut vastenmieliseltä koko elämäni enkä halua edes kokeilla sitä ikinä. Ajatus puistattaa. Voi johtua myös autismikirjosta.

En vieläkään tiedä mitä äiti-rooli tarkoittaa. Huolehtiminen kuuluu minusta jokaiseen parisuhteeseen. Minulle on hyvin tärkeää saada päättää kaikki asiat. Lepertely on kaikkein luonnollisin rakkauden kieli minulle ja tissijutut aloitin kun mieheni niitä rakastaa + niiden avulla hänet saa suostumaan ihan mihin vain. Se ei ole siis itsestäänselvyys että minä päätän kaiken vaan joskus mies haluaisi että tehdään eri tavalla kuin olen suunnitellut. Ja sitten hänen pitää suostutella tekemään niinkuin olen päättänyt.

Tämä dynamiikka vaa

Niin söpöä kuin joidenkin mielestä tämä onkin niin tuo ei ole tervettä, että pakottaa omaa tahtoaan kuin höyryjuna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi