Erilaiset valtadynamiikat suhteissa
Minä olen 32v nainen ja mieheni on suunnilleen saman ikäinen. Teen suhteessamme kaikki päätökset, olemme yhdessä sopineet tämän dynamiikan suhteen alussa, ja nyt tuli juuri kuusi vuotta täyteen. Olemme onnellisia näin.
Me olemme kumpikin autismin kirjolla. Mieheni käy töissä, on IT-alalla, varsin hyväpalkkainen työ. Itse olen kotona. Mies pitää työstään, mutta se kuormittaa häntä sen verran paljon, ettei hän jaksaisi tehdä töiden ulkopuolella minkäänlaisia päätöksiä. Hänen mielestään on ihanaa, kun kotona saa vain olla ja minä huolehdin kaikesta. Mies tekee kyllä kotitöitä, mutta päätöksiin hänen ei tarvitse osallistua. Toki josksu hän saattaa jotain ehdottaa, esim. Jotain reissuja ja otan näitä kyllä huomioon päätöksissäni.
Meillä ei ole seksiä, mutta läheisyyttä, hellimistä, hoivaamista ja pusuja on paljon. En ole ikinä ollut kiinnostunut seksistä, unelmasuhteeni on aina ollut sellainen, että minä saan hoivata ja huolehtia miehestä .Tykkään leperrellä hänelle, ja hän pitää siitä myös paljon. Miehelläni olisi jonkinlaisia seksihaluja, joten siinä asiassa halut eivät täysin kohtaa, mutta muuten olemme täydellinen match. Olemme naureskelleet, että emme varmaan kumpikaan pystyisi olemaan kenenkään muun kanssa.
Onko kenelläkään muulla tavallisesta poikkeavaa suhdemuotoa/valtadynamiikkaa ja jos on, kuinka se toimii?
N32
Kommentit (194)
Ap täällä, kommentointi päättyy osaltani tähän, aihe tuli varmasti käsiteltyä nyt joka kantilta. Reaktiot olivat vaihtelevia, osa ymmärsi, osa kauhistui. Halusin kuitenkin jakaa meidän dynamiikkamme muillekin, jos vaikka joku saisi tästä uutta näkemystä omaan parisuhteeseensa. Kannustan kaikkia pareja pohtimaan, mikä toimii parhaiten juuri heille. Klassinen malli kun ei kaikille sovi.
Ap
Hienoa että olette löytänyt toisenne.
Pojallani on tutkitusti todettu autistisia piirteitä ja on kertonut että tyttökaverinsa on enemmän autismiin päin kanssa. Ei kertonut onko hänellä kuitenkaan diagnoosia. Enkä ole myöskään vielä tavannut häntä.
Toivon että viihtyisivät yhdessä yhtä hyvin kun sinä ap ja miehesi.
Oli kiva lukea suhteestanne.
No niin AP lähti, mies, tule luokseni niin saat piirakkaa
Vierailija kirjoitti:
Pojallani on tutkitusti todettu autistisia piirteitä ja on kertonut että tyttökaverinsa on enemmän autismiin päin kanssa. Ei kertonut onko hänellä kuitenkaan diagnoosia. Enkä ole myöskään vielä tavannut häntä.
Rehellisesti, mitä miettisit jos poikasi päätyisi tuollaiseen suhteeseen?
Autistien suhteet on mahtavia, ne ovat kaupankäyntiä eikä kovin tunnepohjaisia. Meno on just tuota -Mä saan sun palkan ja päättää kaikesta, jos sä saat joka toinen ilta multa lepertelyä ja saat nukkua mun tisseillä
-Okei sovittu
Ja koska nämä eivät perustu pelkkään tunteeseen, nämä myös kestävät
Olen autisti ja ymmärrän aloittakaa ja hänen miestään mutta en kommentoijia. Minulla ei ole suhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Katsopa että poikasi tyttö kaveri on vähän toisenlainen kuin ap
Vierailija kirjoitti:
Voi kun löytyisi mullekin mies jolle riittää kosketus eikä tarvitse seksiä. Ap on kyllä tehnyt tuossa kaiken täydellisesti, pakko arvostaa
En kyllä tajua tätä. Pienen vauvan tai esim. kissan silittelyn ymmärrän, mutta mitä ihmettä nainen saa vauvaa larppaavasta miehestä, muutakuin pysyviä traumoja?
Kaikki eivät pidä seksistä vaan joku voi pitää hoivaamisesta. Ei siinä sen kummempaa
Vierailija kirjoitti:
harmi ettei kukaan muu kertonut vastaavia kun niitäkin kysyttiin. Kiinnostavia
En ole koskaan suostunut näihin. Mutta minua on lähestynyt useampi mies joka on pyytänyt ottamaan dominantin aseman. Molemmilla ollut erittäin dominantti äiti, joka pitänyt isää tossun alla ja omannut myös psykopaattisia piirteitä. Ja molemmat näistä ovat ehdottaneet myös rahaa vastineeksi tuosta, mutta en vaan saa siitä mitään irti tällaisesta. Lisäksi olen itse sen verran "hienostunut", että tuollaiset suorat, karkeat pyynnöt, että haluaa päästä käsiksi tisseihin esim. tai muuta, nostavat niskakarvat pystyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen suhde tuntui järjettömältä. Huomasin miehen olevan tosi kuormittunut töiden jälkeen, ja silti hän yritti tehdä meihin liittyviä päätöksiä vaikka oli väsynyt ja ihan hukassa. Minä en ole töissä joten minulla on aikaa ja voimia, olisi järjetöntä vaatia mieheltä töiden jälkeen vielä sellaista. Myös yhteiset keskustelut menivät vaan sellaiseksi pyörittelyksi, nyt kun minä päätän kaikesta niin voimme käydä oikeasti mielenkiintoisia keskusteluita kun arki ei ole niissä juuri mukana. Ja vielä, mieheni siis nauttii lepertelystä ja hellästä hoivasta, sitä on aika vaikea antaa tasavertaiselle kumppanille joten tämä järjestely avasi siihenkin uusia ovia.
Ap
Ostan kyllä sen, että teillä tämä voi toimia. 95% tapauksista ei kuitenkaan toimisi
Itse asiassa tuo on varsin yleinen dynamiikka varakkaammilla miehillä, naisen tehtävä on olla ns. consort eli viihdyttää miestä. Tämä ei onnistu, jos naisella on liikaa vastuuta, esim. työssäkäynti. Tässä ap hoitaa kotia, mutta mitä varakkaampi mies, sekin saattaa olla ulkoistettu, joten "puoliso" voi keskittyä vain ja ainoastaan tähän miehen tunnesäätelyyn xD
suomimiehillä on sitten tällainen ylikuormitetaan ja tapetaan nainen samalla kun hyväksikäytetään sitä seksuaalisesti -mentaliteetti, joka on ainakin itselleni jo absoluuttisen no-no.
Vierailija kirjoitti:
Autistien suhteet on mahtavia, ne ovat kaupankäyntiä eikä kovin tunnepohjaisia. Meno on just tuota -Mä saan sun palkan ja päättää kaikesta, jos sä saat joka toinen ilta multa lepertelyä ja saat nukkua mun tisseillä
-Okei sovittu
Ja koska nämä eivät perustu pelkkään tunteeseen, nämä myös kestävät
Tuotahan ne kaikki avioliitotkin ovat. Pikkulapset eivät tee sopimuksia vaan heitä pitää manipuloida tunteella.
Prinsessakannatteko toisianne? Tai mies sinua?
Suhde on aina terveellä pohjalla, jos molempien tarpeet tulevat huomioiduksi ja kumpikin kuulluksi. Aivan sama millaista arki käytännössä on. Minusta on todella hienoa, että on löytynyt kumppani, jonka kanssa avoimesti keskustellen on pystytty rakentamaan arki, jossa molemmat voivat hyvin. Jokainen voisi tästä ottaa esimerkkiä. Selkeä työnjako ja vastuualueet tekee molempien elämästä kevyempää, en ymmärrä miksi tämä järjestely on huonompi kuin se, että molemmat käyvät töissä ja sitten tapellaan siitä toteutuuko kotihommissa oikeudenmukaisuus. Jako, jossa toinen vastaa työnteosta ja toinen kodista on useassa maassa ihan normi, ja toimii monella. Ongelma on, että kotiin jäävän asema on turvaton kumppanin kuollessa tai eron sattuessa, mutta poliittisilla päätöksillä voitaisiin tähänkin vaikuttaa. Esimerkiksi Saksassa on käytössä perheverotus, eli työssäkäyvä maksaa veroja sen mukaan kuinka useaa ihmistä palkallaan elättää. Perheellisen kevyempi verotus mahdollistaa eläkkeen säästämisen myös vaimolle. Myös puolisolle maksettava elatusraha eron jälkeen tuo turvaa kotona olevalle. Oletan, että Ap kuitenkin jotain pientä tukea saa, ja suosittelen siitä säästämään tai sijoittamaan osan omaa vanhuutta varten.
Ap osaa olla lempeä ja tiukka ja tosi tehokkaasti vienyt mieheltä rahat ja oman tahdon. Mies luulee olevansa rakastavassa parisuhteessa. Eikä saa edes seksiä
Vierailija kirjoitti:
Suhde on aina terveellä pohjalla, jos molempien tarpeet tulevat huomioiduksi ja kumpikin kuulluksi. Aivan sama millaista arki käytännössä on. Minusta on todella hienoa, että on löytynyt kumppani, jonka kanssa avoimesti keskustellen on pystytty rakentamaan arki, jossa molemmat voivat hyvin. Jokainen voisi tästä ottaa esimerkkiä. Selkeä työnjako ja vastuualueet tekee molempien elämästä kevyempää, en ymmärrä miksi tämä järjestely on huonompi kuin se, että molemmat käyvät töissä ja sitten tapellaan siitä toteutuuko kotihommissa oikeudenmukaisuus. Jako, jossa toinen vastaa työnteosta ja toinen kodista on useassa maassa ihan normi, ja toimii monella. Ongelma on, että kotiin jäävän asema on turvaton kumppanin kuollessa tai eron sattuessa, mutta poliittisilla päätöksillä voitaisiin tähänkin vaikuttaa. Esimerkiksi Saksassa on käytössä perheverotus, eli työssäkäyvä maksaa veroja sen mukaan kuinka useaa ihmistä palkallaan elättää. Perheellisen
No on tosi tervettä. Nainen vie miehen rahat. Mies ei saa päättää mistään vaan nainen päättää kaikesta. Seksiä ei ole mutta nainen hoivaa miestä kuin taaperoa
Ap on ihana fiksu, jämäkkä ja korkea hoivavietti
Täällä 31v Asperger mies talousosastolta. Ottaisin milloin tahansa ilomielin tuollaisen suhteen
Mitä on lepertely? Siis puhuu niinkuin lemmikille tai vauvalle?
Ostan kyllä sen, että teillä tämä voi toimia. 95% tapauksista ei kuitenkaan toimisi