Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarvitseeko matkustaessa luottokorttia?

Vierailija
16.10.2025 |

Olen matkustanut jonkin verran sekä Euroopassa, Yhdysvalloissa että Thaimaassa. Nyt olen lähdössä mieheni kanssa Thaimaahan, ja äitini aloitti taas saarnan että luottokortti täytyy hommata. Kummallakaan meistä ei sellaista ole, kun ei olla koskaan missään tarvittu. Tajusin kuitenkin että nyt on ensimmäinen Aasianreissu jossa kenelläkään matkaseurueesta ei ole luottokorttia. Yleensä olen matkustanut joko äitini tai ystäväni kanssa, ja heillä kortit on. 

Lennot ja hotellit on maksettu, eli niihin ei enää luottokorttia tarvita. Mutta onko muilla kokemuksia tilanteista joissa sitä tarvitsee matkan aikana? Joku hätätilanne tms?

Matkavakuutukset on totta kai voimassa, eli mahdollisten terveydenhoitokulujen kanssa ei pitäisi olla ongelmaa. Hankinko luottokortin vai en? Toisaalta miksi ei, toisaalta siinä on taas yksi riski lisää tulla huijatuksi/ryöstetyksi.

Kommentit (231)

Vierailija
121/231 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika... Luottokortilla pitää maksaa kaikki matkat ja verkko-ostokset AINA, sillä ei ole mitään tekemistä ettei olisi rahaa maksaa käteisellä, vaan saat ostaessa automaattisesti vakuuden, että saat rahasi takaisin jos matkasi peruuntuu sinusta riippumattomista syistä, tai et saakaan verkosta ostamaasi tuotetta. Yleensä noihin kuuluu myös matkavakuutus. Järkevintä olisi olla kahden eri pankin luottokortit, jos toinen katoaa, tai pankin palveluissa on ongelmia. Toinen kortti omasta peruspankista ja toinen jostakin verkkopankista (Bank Norwegian, Svea Bank, Revolut etc.) https://luottokortit.com/kaikki-luottokortit/

Se kannattaa muistaa, että luottokorttiin sisältyvä matkavakuutus on voimassa vain, jos se matka on maksettu kyseisellä kortilla. Miehelle meinasi käydä köpelösti, kun hänen Master Goldissa on matkavakuutus, mutta oltiin maksettu matka minun tilin kautta. Onneksi huomattiin ajoissa, että mies ehti hankkia matkavakuutuksen vakuutusyhtiön kautta.

Vierailija
122/231 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse en uskaltaisi tuossa koneen myöhästymisskenaariossa varata omin päin mitään hotelleja. Ei sitä kukaan korvaa jälkeenpäin, matkatoimistohan sitten vain ilmoittaa että he olivat hoitamassa asiaa ja itse aiheutetut kustannukset maksetaan itse.

Ap"

Ja nukkuisit sitten missä? Lentoasemalla? Nykypäivänähän voi käydä niinkin että kentälle tulee joku kyberhyökkäys ja on sitten totaalisesti kiinni määräämättömän ajan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/231 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastuin ennen kotiin lähtöä ja piti sitten ostaa lisäöitä hotellista ja uudet lennot. Luottokortissa matkavakuutus, niin sain sitten rahat takaisin myöhemmin. 

Niin. Tässä on hyvä pointti, aina suorakorvaus ei välttämättä ole mahdollinen tai onnistu muista syistä jolloin itse maksat kulut ja vakuutusyhtiö tai lentoyhtiö korvaa ne jälkeenpäin. Jotenkin tuntuu että ap olettaa korvauksen ja rahojen pamahtavan samantien takaisin tilille kun ilmoitus tapahtuneesta on yhtiölle tehty.

Vierailija
124/231 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairastuin ennen kotiin lähtöä ja piti sitten ostaa lisäöitä hotellista ja uudet lennot. Luottokortissa matkavakuutus, niin sain sitten rahat takaisin myöhemmin. 

Minulla on matkavakuutus vakuutusyhtiön kautta.

Ap

Maksaako se sinun vakuutus kaiken välittömästi? Usein vakuutusyhtiöillä on suoramaksusopimus isojen sairaaloiden kanssa, jolloin riittää että kerrot vakuutuksen tiedot. Jos tarvitset uudet lennot, hotellin, taksikyydin, mitä vaan niin niihin ei ole vakuutusyhtiön suoramaksua. Yleensä maksat itse ja vakuutusyhtiö korvaa jälkikäteen kuittien perusteella. 

itse ajattelen niin, että mieluummin olen itse maksukykyinen kuin että olisin muiden armoilla. Jos lentoyhtiö tai matkanjärjestäjä ei ole halukas järjestämään majoitusta tai ruokailua niin mieluummin maksan sen itse ja selvittelen jälkikäteen kuka korvaa vai korvaako kukaan. 

Vierailija
125/231 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin ihan vaikka jonkun retkenjärjestäjän reissu Get Your Guide tms kautta - aina luottokortilla maksu, samoin vaikka jalkapallo-otteluliput, keikkaliput. Yleensäkin nettiostokset. Mikä järki on ottaa suuria riskejä vain sen takia ettei halua hankkia luotollista korttia turvakseen.

Onko epäilys ettei itse selviäisi niistä maksuista sitten käytön jälkeen?

Vierailija
126/231 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä musta tarvitsee. Tuskin Thaikkulassa vuokraatte autoa, mutta se on esimerkiksi sellainen, johon usein tarvitaan luottokortti. Ja yllättävät kulut jne. Jos vaikka jäätte jumiin ja pitää buukata lennot jostain pikaisesti yms. 

Vierailija
127/231 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Se kannattaa muistaa, että luottokorttiin sisältyvä matkavakuutus on voimassa vain, jos se matka on maksettu kyseisellä kortilla. Miehelle meinasi käydä köpelösti, kun hänen Master Goldissa on matkavakuutus, mutta oltiin maksettu matka minun tilin kautta. Onneksi huomattiin ajoissa, että mies ehti hankkia matkavakuutuksen vakuutusyhtiön kautta."

Mikä ihmeen aivopieru teille tuli, että maksoitte matkan sinun tililtä vaikka miehellä on luottokortissa matkavakuutus? Teidän molempien matka olisi pitänyt maksaa miehen luottokortilla eikä siten olisi tarvinnut ottaa ylimääräistä matkavakuutusta. 

Vierailija
128/231 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen matkustanut nyt vähän yli 6 vuotta yhtäjaksoisesti, vieraillut ja elänyt 43 eri maassa, kiertänyt kahdesti maapallon ympäri ja reissu jatkuu edelleen, en omista luottokorttia. Tästä lienee voi päätellä että ei todellakaan tarvitse. 

Vierailija
129/231 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen matkustanut nyt vähän yli 6 vuotta yhtäjaksoisesti, vieraillut ja elänyt 43 eri maassa, kiertänyt kahdesti maapallon ympäri ja reissu jatkuu edelleen, en omista luottokorttia. Tästä lienee voi päätellä että ei todellakaan tarvitse. 

Täällähän voi kuka vaan selitellä aivan mitä tuubaa haluaa...

Vierailija
130/231 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteinen riittää

-eki

Vierailija
131/231 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällähän voi kuka vaan selitellä aivan mitä tuubaa haluaa...

Oletko kateellinen? Ei kannattaisi. Eläisit sinäkin, etkä kyräilisi. Kaikilla on mahdollisuus pelata korttinsa niin että matkustus onnistuu, elämä on vlintoja. Reissuani voi myös myös seurata sosiaalisessa mediassa ja blogissani. 😘

Vierailija
132/231 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on kolmekin luottokorttia, joita kaikkia en toki käytä: 2 Mastercardia ja 1 Visa. Ei tulisi mieleenkään lähteä ulkomaille ilman luottokorttia mutta jokainen tyylillään. 

Vierailija
133/231 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina kaksi korttia reissussa: 2000 euron luottokortti ja varsinainen pankkikortti. Luottokortti on hotellin tallelokerossa, samoin jonkun verran käteistä ja passi. Syynä on taskuvarkaat eli jos kaupungilla multa varastetaan lompakko, niin joudun sulkemaan sen pankkikortin, tottakai. Ja jos käteistä ei sitten ole kun se lompsa meni, niin milläs maksat menojasi?

Luottokortti on siis sen vuoksi varalla ja maksan sillä lisäksi lennot ja hotellit. Ja jos esim. haluaa vuokrata auton, luottokortti on pakollinen. Lisäksi jos lennot pettää, niin luottokortilla maksetusta lennosta saa luottoyhtiöltä korvausta, kun tilausta ei toimitettu. 

Itse laskun maksan samantein kun se tulee. 

Vierailija
134/231 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on aina kaksi korttia reissussa: 2000 euron luottokortti ja varsinainen pankkikortti. Luottokortti on hotellin tallelokerossa, samoin jonkun verran käteistä ja passi. Syynä on taskuvarkaat eli jos kaupungilla multa varastetaan lompakko, niin joudun sulkemaan sen pankkikortin, tottakai. Ja jos käteistä ei sitten ole kun se lompsa meni, niin milläs maksat menojasi?

Luottokortti on siis sen vuoksi varalla ja maksan sillä lisäksi lennot ja hotellit. Ja jos esim. haluaa vuokrata auton, luottokortti on pakollinen. Lisäksi jos lennot pettää, niin luottokortilla maksetusta lennosta saa luottoyhtiöltä korvausta, kun tilausta ei toimitettu. 

Itse laskun maksan samantein kun se tulee. 

Luottoraja vain 2000 e? Eihän tuolla tee mitään Euroopan ulkopuolella. Lennot ja hotellit menee helposti yli, jos tulee poikkeuksia matkasuunnitelmiin, sairastumisia etc. 

Vierailija
135/231 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisenä pankin tätinä olen sitä mieltä, että aina kaksi korttia mukaan joissa vähintään toisessa luottoa. Lisäksi verkkopankkitunnarit, on se sitten se pahvinen tunnuslukulista tai mobiiliavain. Eivät paljoa paina mukana mutta auttavat aivan uskomattoman paljon hädän tullen! 

Vierailija
136/231 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin automatkalla Keski-Euroopassa ja auto vaan hajosi ja siihen tuli todella super kallis remontti. Homma oli helppo hoitaa luottokortilla. Näytin luottokorttiani ja he heti tilasivat varaosan ja eikä tarvinnut alkaa tehdä tilisiirtoja. Kahdelta korjaamolta kysyin tarjousta ja molemmat kertoivat, että nyt meni kallis osa hajalle. Nyt puhutaan tonneista. 

Vierailija
137/231 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustan n. Puolet vuodesta työni vuoksi. Teen myös pitkiä "loma reissuja" ja viime vuoden vietin ulkomailla kokonaan, aasian suunnalla tuli käytyä seitsemässä eri maassa joista osa oli työhön liittyviä matkoja, osan vietin lomalla. Periaatteen vuoksi en ole koskaan omistanut luottokorttia sillä mielestäni ihmisellä on oltava "puskuriraha" johon voi hädn hetkellä turvata ja tällöin luottokorteille ei ole mitään tarvetta. Olen omatoimisesti matkustanut 16 vuotiaasta lähtien, täytän pian 48 vuotta. Aina olen pärjännyt ilman luottokortteja. Aloitin siis matkustelun jo ennen täysi-ikää "reilaamalla" ja tein matkustuksesta itselleni työn., kun sitä rakastan. Pari kertaa on "puskurirahalle" löytynyt käyttöä ja ns. Varakorteille joita minulla muutamalle eri tilille on. Joten neuvoksi: Laittakaa raha- ja korttiasiat kuntoon ennen reissujanne. Älkää lähtekö yhden kortin varassa, mutta luottokortit voitte huoletta jättää kotiin. Saa niitä mukaankin toki ottaa mutta oikeaa tarvetta ei sellaisille ole jos raha-asiat on hoidettu kuntoon. 

Vierailija
138/231 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, olet tuhoon tuomittu,jos ei ole luottokorttia. Sanoisin ainakin kahdessa tapauksessa. Jos olet joutunut törkeän gan stalkingin kohteeksi tai jos sulla on poikkeuksellisen huono tuuri aina. Kumpikin harvinaista, mutta mahdollista. 

Tässä tapaus, minkä voi liittää gang stalkingiin.

Olimme lentokentällä 1,5 h ennen lentoa. Emme saaneet lippuja näkyviin sovelluksesta ja matkalaukkujen check in viivästyi. Ensin tietenkin ajattelimme että hetkellinen häriö ja siihen meni 10 min. Sitten tyyppi ohjasi tiskille, johon jonotettiin 10 min. Oho, oli väärä tiski ja ohjattiin toiselle, johon jonotettiin 10 min. Tyyppi sanoi, että voi tulostaa meille liput, mutta maksaa 25 puntaa per hlö. Emme lähteneet heti tarjoukseen, koska meitä 5 hlö, olisi tehnyt 125 puntaa meille. 

Yritimme saada lippuja netistä. Huomasimme, että koko netti ei toiminut. Ei data rouming,eikä edes lentokentän WiFi. Koitamme kolmesta  kännystä. 

Menimme tiskille että mitä v, miksi edes lentokentän WiFi ei toimi? Tyyppi tiskillä sanoi, että voi yhdistää oman WiFin kännykästään. Saimme liput näkyviin mutta oli kiire. Oli mennyt lippujen etsimiseen ainakin 20 min, siitä kun huomasimme, että netti ei toimi.

Mies otti 5 min hermosavut ja menimme turvatarkastukseen, jossa tarkastettiin jokainen meikki, alkkari ja läppäri. 

Kun kaikki pääsivät turvatarkastuksesta oli jo lennon portit suljettu, jos siis toimivat antamiensa aikataulujen mukaan ja en ottanut niin tosissani enää.

Tässä taas muka ovela harhaan johtaminen. Tulostetuissa lipuissa luki gate 1. Tuo ykkönen oli kyllä kaukana Gate sanasta, mutta ei tullut mieleenkään, että ei tarkoittaisi porttia. Mitään muita numeroita ei ollut lopussa.  Sherlock taas, eihän tuo tarkoittanut porttia, vaan porttialue ykköstä. Portti olisi pitänyt katsoa of course näytöltä. 

En ota tuota ollenkaan asiakkaan kontolle , nimittäin en keksi yhtäkään syytä, miksi lippuun ei olisi voitu tulostaa jo porttia ja voisiko kenties tuo area olla merkitty lippuun selvemmin, niin että se todellakin näyttäisi tarkoittavan porttia!

Mitä sanoisit,  jos väitän että tuo kaikki on ollut osa järjestettyä gang stalkingia, missä on tahallisilla harhautuksilla ja sabotoinneilla järjestää, muka sattumia, mitkä näyttäytyisi ihan henkilöiden  omana hörhöilynä. 

Ja vaikka olisikin  jotain omaa huolimattomuutta ollut, niin  hyvä kysymys on, olisiko sitä ollut,  jos ei olisi ollut kyseisiä lievää tai pahempaakin  harhaanjohtamisia ja sabotointeja. Hehheh, netti ei  toimi ja myöhästyt lennolta. Oma vika? Mikä todennäköisyys tuollaiseen on? Tuo niille, jotka sanovat, olisit tulostanut liput. 

Ihan paskamaisa törkeää ja rikollistakin  häirintää siis.

Siitä siten tilaamaan uudet liput ja hotellihuone. Kyllä, oli myös lapsia mukana. 

Noh, luottokkortilla hoitui, niin ei tarvinnut mennä sinne tiskille sitten. 

Vierailija
139/231 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vituttaa työreissuilla luottokortittomat loiset. Voi hyvinkin mennä vaikka kolme reissua etteivät korttia tarvitse, mutta aina tulee yllätyksiä. Jokainen maksakoot omat kulunsa, ilman että toisten kuuluu pelastaa pulasta.

Vierailija
140/231 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkaseurua vaikuttaa aina tapahtumien kulkuun.

Esim. meitä oli matkassa 3 aikuista ja 2 lasta ja kukaan aikuisista ei mikään ummikko kielissä eikä, matkustamisessa.

Kuitenkin esim. se, että liput on netissä ja netti ei toimi, on melko ylivoimainen este kelle tahansa.

Itse olisin tuossa tilanteessa maksanut ne 25 puntaa per naama, niin oltaisiin saatu liput aikaisemmin  ja ehkä ehditty portille, mutta mies ei halunnut. Ja olisihan se ollut turhaa, nimittäin kaiken järjen mukaan tuollainen on vain tilapäinen häriö. Ymmärrettävää, että joku ei halua heti maksaa, vaan olettaa, että netti toimisi 5 min. kuluttua. 

Tarkemmin ajateltuna olen tyytyväinen, että en maksanut, sillä ehkä emme olisi silti ehtineet lennolle nimittäin tuolloin kun huomssimme, että netti ei toimi ja pakko saada liput tavalla tai toisella oli jo ihmeen kiire. Ihmettelen siis miten edes check in oli auki nimittäin pääsimme turvatarkastuksesta vasta, kun portti oli suljettu lennolle tai siihen oli vain 5 minuuttia.

Jos olisimme maksneet ipuista heti, olisimme säästäneet n. 20 min, koska aikaa kaikkeen hässäkkää oli mennyt ennen sitä niin paljon. Olisimme ehtineet ilman gate hässäkkää ehkä. 

Lisäksi vielä tuo gate merkintä harhautus oli sellainen , että jos olisimme menneet siihen harhautukseen, emme  olisi ehtineet lennolle? 

Tuolloinhan en erityisemmin välittänyt miettiä hieman  outoa merkintää kun portit oli tietojeni mukaan jo suljettu. En itse olisi lähtenyt edes juoksemaan portille tuossa vaiheessa, mutta of  course  mies ajatteli halusi koittaa ja hävettävästi pisti lapsetkin juoksemaan läpi lentokentän reput selässä.  Itse en olisi lähtenyt tuossa vaiheessa enää yrittämään. 

Kun katsoimme lippua aikuisen tyttären kanssa tuvatsrkastuksen jälkeen, päädyimme siihen että gate 1 tarkoittaa portti i ykköstä, emmekä edes yrittäneet tarkistella tauluilta portteja. Ja hei toinen  varsin näkökykyinen  niillä rilleillä, joten unohtakaa ne, tuollaista se on, jos ei näe! 

Joojoo, kokenut matkustaja tarkistaa aina portit taululta joo joo ja yleensä lippuja ei merkitä harhaanjohtavasti !

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi