Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarvitseeko matkustaessa luottokorttia?

Vierailija
16.10.2025 |

Olen matkustanut jonkin verran sekä Euroopassa, Yhdysvalloissa että Thaimaassa. Nyt olen lähdössä mieheni kanssa Thaimaahan, ja äitini aloitti taas saarnan että luottokortti täytyy hommata. Kummallakaan meistä ei sellaista ole, kun ei olla koskaan missään tarvittu. Tajusin kuitenkin että nyt on ensimmäinen Aasianreissu jossa kenelläkään matkaseurueesta ei ole luottokorttia. Yleensä olen matkustanut joko äitini tai ystäväni kanssa, ja heillä kortit on. 

Lennot ja hotellit on maksettu, eli niihin ei enää luottokorttia tarvita. Mutta onko muilla kokemuksia tilanteista joissa sitä tarvitsee matkan aikana? Joku hätätilanne tms?

Matkavakuutukset on totta kai voimassa, eli mahdollisten terveydenhoitokulujen kanssa ei pitäisi olla ongelmaa. Hankinko luottokortin vai en? Toisaalta miksi ei, toisaalta siinä on taas yksi riski lisää tulla huijatuksi/ryöstetyksi.

Kommentit (231)

Vierailija
221/231 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä lisäyksenä, että tuolla tonnin luottorajalla ei kyllä pysty varaamaan mitään hulppeeta hienostohotellia kuukaudeksi, koska yksi yö saattaa kustantaa useemman satasen eli täytyy tietenkin miettiä kuinka paljon kortilta pitää pystyä saamaan rahaa irti kerralla varauksia tehtäessä. 

Vierailija
222/231 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai jokin kortti pitää olla, mutta myös debit kortilla pärjää.

Itsellä on aina kaksi korttia mukana varmuuden vuoksi, muuten olisi turvaton olo.

No ilman pankkikorttia ei taida nykyään enää pärjätä oikein missään. Se on totta kai ollut aina reissuilla mukana.

Ap

Pankkikorttia ei tule nykyään käytettyä juuri ollenkaan, vaan luottokortti on turvallisempi ihan jokapäiväisessä käytössä. 

Millä tavalla?

Ap

Aika moneen kertaan ja aika monta sivua tässä on nyt kerrottu miksi se kannattaisi hankkia, ja myös vastaisia mielipiteitä on. Sä selkeästi et halua sitä hankk

Kysyin että millä tavalla luottokortti on turvallisempi jokapäiväisessä käytössä. Älä suotta hermostu.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/231 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos noita oikeuden kautta lähdetään perimään menee vuosia, ennen kuin korvaus on tilillä. Saattaa mennä viikkoja siihenkin, että vakuutusyhtiön korvaukset ovat tilillä. Jos sattumalta olisi käynyt niin, että olet siellä Thaimaassa ja lento perutaan ei välttämättä lohduta ne aloittajan mainitsemat 300e tilillä, jos välissä pitää itse maksaa uusi lentolippu ja mahdollisesti majoitus yöksi tai kahdeksi.

Toisaalta,  kyllähän ihmiset matkustavat ilman vakuutusta eikä kaikilla ole edes kotivakuutusta, sitten voidaan itkeä lehtien palstoilla kun ei ole varaa ambulanssilentoon tai vaikka palaneen kodin uudelleen rakentamiseen. 

Finnair oli reitittänyt peruttujen lentojen matkustajat uudelleen, kuten tuollaisissa tapauksissa useimmiten tehdään.

Ap

Vierailija
224/231 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu missä meinaatte yöpyä. Kaikkiin hotelleihin ei voi kirjautua sisään ilman luottokorttia. Mä hommasin aikoinaan opiskelijana heti luottokortin pelkästään matkustelun takia, koska halusin päästä yöpymään hotelleihin ja yleensä check-innniä tehdessä kysyttiin luottokortti vakuudeksi. Monien hotellien varausehdoissa myös lukee, ettei varaus onnistu ilman luottokorttia. 

Sitten toiseen aiheeseen mikä on sopivan luottorajan valitseminen. Itselläni on todella matala luottoraja luottokortissani (1000 euroa) jolla olen pärjännyt hyvin, koska siirrän rahaa etukäteen luottokortille, jotta luottokortti on esim +100 euroa ennen matkaa ja näin ollen pankki ei pääse velottamaan korkoa luottokortin käytöstä. 

Tämä ihmetyttää. Hyvin on tähän mennessä onnistunut hotellien varaukset ja majoittuminen ilman luottokorttia. Ketjusta saa sen käsityksen ettei se pääsääntöisesti onnistu ollenkaan.

Ap

Vierailija
225/231 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu missä meinaatte yöpyä. Kaikkiin hotelleihin ei voi kirjautua sisään ilman luottokorttia. Mä hommasin aikoinaan opiskelijana heti luottokortin pelkästään matkustelun takia, koska halusin päästä yöpymään hotelleihin ja yleensä check-innniä tehdessä kysyttiin luottokortti vakuudeksi. Monien hotellien varausehdoissa myös lukee, ettei varaus onnistu ilman luottokorttia. 

Sitten toiseen aiheeseen mikä on sopivan luottorajan valitseminen. Itselläni on todella matala luottoraja luottokortissani (1000 euroa) jolla olen pärjännyt hyvin, koska siirrän rahaa etukäteen luottokortille, jotta luottokortti on esim +100 euroa ennen matkaa ja näin ollen pankki ei pääse velottamaan korkoa luottokortin käytöstä. 

Useassa hotellissa olin tässäkin kuussa. Useammassa maassa. Missään hotellissa ei edellytetty luottokortin käyttöä. Maksettu oli ennakkoon tililtä. Thaimaassa ja Flippiineillä vakuudeksi kysyttiin 1000-2000 bahtia/pesoa käteistä. Varmaan kortinkin olisi siinä voinut antaa.

Vierailija
226/231 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ihmetyttää. Hyvin on tähän mennessä onnistunut hotellien varaukset ja majoittuminen ilman luottokorttia. Ketjusta saa sen käsityksen ettei se pääsääntöisesti onnistu ollenkaan.

Aika monessa viestissä tuo on täällä jo selitetty. Lue esim. viestin 206 jälkipuolisko ja viesti 207 missä on esimerkkejä.

Vierailija
227/231 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finnair oli reitittänyt peruttujen lentojen matkustajat uudelleen, kuten tuollaisissa tapauksissa useimmiten tehdään.

Ap

On reitittänyt joo, mutta uudelleen reititys ei paljon lohduta, jos esimerkiksi matkustusaikataulu on tiukka, eikä lentoa voi esimerkiksi siirtää toiselle päivälle.

Mutta matkusta toki ilman luottokorttia, ihmiset ovat koittaneet antaa esimerkkejä tilanteista, joissa luottokortti tekee elämän helpommaksi ja turvallisemmaksi. Mikään pakkohan kenenkään ei ole sellaista hankkia, jos uskoo luottokorttien olevan vähintään pyramidihuijausten kaltaisia vedätyksiä.

Vierailija
228/231 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ihmetyttää. Hyvin on tähän mennessä onnistunut hotellien varaukset ja majoitt

Miten liittyy siihen, ettei majoituksiin pääsisi ilman luottokorttia?

Ap

Vierailija
229/231 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

On reitittänyt joo, mutta uudelleen reititys ei paljon lohduta, jos esimerkiksi matkustusaikataulu on tiukka, eikä lentoa voi esimerkiksi siirtää toiselle päivälle.

Mutta matkusta toki ilman luottokorttia, ihmiset ovat koittaneet antaa esimerkkejä tilanteista, joissa luottokortti tekee elämän helpommaksi ja turvallisemmaksi. Mikään pakkohan kenenkään ei ole sellaista hankkia, jos uskoo luottokorttien olevan vähintään pyramidihuijausten kaltaisia vedätyksiä.

En ole sanonut missään mitään tuollaista. Useammassa viestissä olen sanonut että kaipa se on kortti laitettava tilaukseen.

Mikä ihmisten sisälukutaidossa nykyään mättää?

Ap

Vierailija
230/231 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lontoossa piti kyllä maksaa luottokortilla esim. joukkoliikenne. Ja kaupoissa. 

No eikä pidä! Ne voi maksaa kyllä ihan tavallisella pankkikortillakin tai vaikka mobiilimaksulla!

Vierailija
231/231 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua...Miten voi olla, että suomalaiset sekoittavat pankkikortin ja luottokortin? Täällä sekoillaan elämän säästöistä ja turvasta yms. Ilman luottokorttia pärjää maissa kuten ilman kokouimapukua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi