Onko täällä kukaan raskautunut luomuna enää yli 40-vuotiaana?
Kauheasti tästä tuntuu olevan uskomuksia näyttävästi uutisoitujen julkkisraskauksien takia. Löytyykö täältä siis joku joka on *itse* tullut kokonaan ilman hoitoja raskaaksi nelikymppisenä? Jos löytyy niin kuinka vaha mies oli? Kuulopuheet mummon siskon naapurin yllätysraskaudesta ei kiinnosta.
Kommentit (306)
Suurin osa naisista sai viimeisen lapsensa vähän yli 40v:nä kun ehkäisyä ei ollut vielä keksitty. Osalla tärppäsi vielä yli 45 vuotiaana.
Serkku tuli luonnollisesti raskaaksi 41 vuotiaana, mies oli tuolloin 35. Nyt heillä on terve, tomera 3v poika.
Vierailija kirjoitti:
46 olin.
Minä vuonna ja kuinka vanha mies oli?
Vierailija kirjoitti:
Serkku tuli luonnollisesti raskaaksi 41 vuotiaana, mies oli tuolloin 35. Nyt heillä on terve, tomera 3v poika.
Ei kysytty huhuja serkusta, jonka hoitotaipaletta et todellisuudessa voi tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kysytty huhuja serkusta, jonka hoitotaipaletta et todellisuudessa voi tietää.
Tiedän kyllä ollaan samanikäisiä ja läheisiä kuten siskokset.
42 v ja mies samanikäinen.
Itselläni taustaa vieläpä lapsettomuudesta. Ennen tärppiä olin ollut vuosia ilman ehkäisyä. Niin pitkään, että olin jo ehtinyt asennoitua, etten enää tule raskaaksi.
Vaan niin vain ihan yllätys meitä kohtasi. Hän on nyt 4-vuotias.
Mä olin juuri täyttänyt 40v kun tulin raskaaksi. Mies oli silloin 37v. Ihan luomuna.
Tämä tapahtui v. 2008.
Olin 40 kun tulin suunnittelematta raskaaksi. Taustalla oli primäärinen lapsettomuus ja kaksi ivf-raskautta. Kun täytin 40, ajattelin että siinä iässä ja tuolla taustalla ei tarvitse enää ehkäisyä. Kolme kuukautta ja olin raskaana.
Olin 39, kun tulin raskaaksi. 3 kk ehkäisyn poisjättämisen jälkeen, aivan luomusti. Mies oli tuolloin 41.
Olin 40 tullessani raskaaksi ja 41, kun lapsi syntyi. Mies saman ikäinen. Luomusti yk3.
Ei ole mitenkään tavatonta saada luomuna lapsia tässä iässä.
Lapsia voi nykytiedon mukaan saada noin 10 vuotta ennen vaihdevuosia ja vaihdevuosien normaali alkamisaika vaihtelee 40-60 ikävuoden välillä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin 42 ja kun lapsi syntyi niin 43. Mies samanikäinen.
Ei kysytty paljonko oli ikäsi lapsen syntyessä, vaan ikää kun tulit raskaaksi!
Vielä puoli vuosisataa sitten raskaaksi tultiin ylipäätään helpommin ja pidempään. Nyt kemikaalikuormitus ja saastuminen ovat tehneet sen, että isolla osalla kolmikymppisistäkin on jo lapsettomuutta. Sperman laatuhan on ihan tutkitusti romahtanut kaikissa länsimaissa. Monella perusterveellä kolmekymppisellä miehellä ei ole lainkaan siittiöitä. Naisilla vastaavaa kehitystä ei ole kai osoitettu yhtä selvästi, mutta ei ole syytä olettaa, ettei hedelmällisyys olisi heikentynyt myös heillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukeehan se tuossa olin 42 v. Iso hali sinulle kommentoija. Huomaan että sinulla on paha olo. Olen pahoillani että minusta et saa nyt riitakumppania sillä olen tänään siihen aivan liian hyvällä mielellä.
42-vuotiaana pyytämättä ja yllättäen, minulla on parikin hedelmöittymistä hankaloittavaa diagnoosia ja elintavoissakin parantamisen varaa. Kyllä luonto tiensä löytää jos niin on tarkoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vielä puoli vuosisataa sitten raskaaksi tultiin ylipäätään helpommin ja pidempään. Nyt kemikaalikuormitus ja saastuminen ovat tehneet sen, että isolla osalla kolmikymppisistäkin on jo lapsettomuutta. Sperman laatuhan on ihan tutkitusti romahtanut kaikissa länsimaissa. Monella perusterveellä kolmekymppisellä miehellä ei ole lainkaan siittiöitä. Naisilla vastaavaa kehitystä ei ole kai osoitettu yhtä selvästi, mutta ei ole syytä olettaa, ettei hedelmällisyys olisi heikentynyt myös heillä.
Margaret Atwood osasi ennustaa tulevaa pelottavan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukeehan se tuossa olin 42 v. Iso hali sinulle kommentoija. Huomaan että sinulla on paha olo. Olen pahoillani että minusta et saa nyt riitakumppania sillä olen tänään siihen aivan liian hyvällä mielellä.
jaa semmoiset pillerit ja maanisvaihe päällä
Sivusta. Miksi Ap mietit perheen perustamista ja synnyttämistä, kun on selvää, että sinulla on vielä matkaa hyvään suhteeseen. Ensin sinun tarvisi oppia olemaan käyttämättä henkistä väkivaltaa, juuri tollaista, että haukut naisia hulluiksi jne.
Älä mieti perhettä, jota et edes kestäisi (et jaksaisi itkua ja jatkuvaa hälinää ja rumbaa), vaan mieti miten kypsyt niin, että pystyt antamaan hyvää, olemaan kivasti. Käy treffeillä, ota rennosti.
Tunnen pari, molemmat raskaaksi 42v ihan itte. Toisen mies samaa ikäluokkaa ja toisen reippaasti vanhempi.
46 olin.