Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarvitseeko matkustaessa luottokorttia?

Vierailija
16.10.2025 |

Olen matkustanut jonkin verran sekä Euroopassa, Yhdysvalloissa että Thaimaassa. Nyt olen lähdössä mieheni kanssa Thaimaahan, ja äitini aloitti taas saarnan että luottokortti täytyy hommata. Kummallakaan meistä ei sellaista ole, kun ei olla koskaan missään tarvittu. Tajusin kuitenkin että nyt on ensimmäinen Aasianreissu jossa kenelläkään matkaseurueesta ei ole luottokorttia. Yleensä olen matkustanut joko äitini tai ystäväni kanssa, ja heillä kortit on. 

Lennot ja hotellit on maksettu, eli niihin ei enää luottokorttia tarvita. Mutta onko muilla kokemuksia tilanteista joissa sitä tarvitsee matkan aikana? Joku hätätilanne tms?

Matkavakuutukset on totta kai voimassa, eli mahdollisten terveydenhoitokulujen kanssa ei pitäisi olla ongelmaa. Hankinko luottokortin vai en? Toisaalta miksi ei, toisaalta siinä on taas yksi riski lisää tulla huijatuksi/ryöstetyksi.

Kommentit (231)

Vierailija
101/231 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä olet tähän asti maksanut paikan päällä kohteessa ollessasi uudet lennot peruuntuneiden tilalle tai vuokrannut auton?

Jos lento peruuntuu niin lentoyhtiö järjestää uuden lennon. Lentoyhtiö maksaa myös kaikki tästä aiheutuvat kulut, lisäksi voi saada korvausta jos lennon aikataulu muuttuu riittävän paljon.

Vierailija
102/231 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pärjäähän sitä varmasti ilmankin luottokorttia jos haluaa. Autonvuokrauksesta taisi Saksassa mennä 2024 kesällä joku 3000€ vakuus niin siinä oli kortti ihan kiva kuitenkin. Ostokset yleensä aina debittinä.

Ja sulla on rajattomasti sitä luottorajaa kortilla? Kun otetaan takuu pitää olla katevaraulseen varaa sitä varten. Esim. 5000€ luotossa saa olla käytettynä 2000€ jotta katevaraus 3000€ edestä onnistuu. No, mutta kyllähön kaikilla on pelivaraa aina muutama tonni. Ei ne hulppeat katevaraukset kivoja ole kortillekaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/231 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Visa Debit-kortissa on ihan samanlainen turva kuin luottokortissakin. Jos on maksanut ostoksensa Debit-kortilla niin rahat saa takaisin ihan samalla lailla kuin luottokortillakin maksaessa jos ei saa ostostaan tms. Todella harva tietää tät vaan luulee että kyseinen turva on vain luottokortilla maksaessa.

Kyllä, visa zero liability tarkoittaa sitä, ettet ole vastuussa kortilta luvattomasti veloitetuista maksuista, mutta se ei auta näissä konkurssitilanteissa. 

Vierailija
104/231 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä olet tähän asti maksanut paikan päällä kohteessa ollessasi uudet lennot peruuntuneiden tilalle tai vuokrannut auton?

Jos lento peruuntuu niin lentoyhtiö järjestää uuden lennon. Lentoyhtiö maksaa myös kaikki tästä aiheutuvat kulut, lisäksi voi saada korvausta jos lennon aikataulu muuttuu riittävän paljon.

Näin minäkin ajattelen, että eivät kai sentään luottoyhtiöt ole ainoita jotka on korvausvastuussa jos hommat menee mönkään.

Ehkä juuri jonkun konkurssin osalta asia voi ollakin niin, mutta tuskin Finnair nyt tässä välissä ehtii vararikkoon.

Ap

Vierailija
105/231 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin minäkin ajattelen, että eivät kai sentään luottoyhtiöt ole ainoita jotka on korvausvastuussa jos hommat menee mönkään.

Ehkä juuri jonkun konkurssin osalta asia voi ollakin niin, mutta tuskin Finnair nyt tässä välissä ehtii vararikkoon.

Ap

Juuri nyt on peruuntunut paljon Finnairin lentoja penkkien vesipesun takia. Mitä jos vastaava tulee eteen, etkä pysty jäämään odottamaan Finnairin tarjoamaa korvaavaa lentoa vaan sinun olisi päästävä kotiin vaikka sitten jollain muulla lentoyhtiöllä?

Vierailija
106/231 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Juuri nyt on peruuntunut paljon Finnairin lentoja penkkien vesipesun takia. Mitä jos vastaava tulee eteen,

Mahtaakohan edes luottoyhtiö korvata peruutettua lentoa, jos lentoyhtiö on tarjonnut korvaavaa vaihtoehtoa enkä ole halunnut sitä käyttää?

En mitenkään jaksa uskoa.

Ap

Vierailija
107/231 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joihinkin luottokortteihin sisältyy matkavakuutus ja kun maksaa Visa puolella niin erikseen vakuutus tavarasta jonka ostit. 

En voi käsittää, ettei jollain ole luottokorttia, itellä on köyhänä kaksi.

Vierailija
108/231 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joihinkin luottokortteihin sisältyy matkavakuutus ja kun maksaa Visa puolella niin erikseen vakuutus tavarasta jonka ostit. 

Minä taas en käsitä mihin sitä tarvitaan. Tosin tässä ketjussa on tullut ihan hyviä vinkkejä mihin sitä voi tarvita matkustaessa. Lähinnä yllättävät sairaalakulut ehkä koskevat itseäni. Tai siis toivottavasti eivät, tietysti.

Ap

Vierailija
109/231 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hemmetin monta reissua olen tehnyt pitkin maailmaa ja aina on matkavakuutuksen piikkiin mennyt sairastamiset. Viimeksi joulukuussa Thaimaassa koronan ja keuhkokuumeen vuoksi jouduin siaraalaan ja sen jälkeen tiputuksessa 5 päivänä, ei tarvinut itse laittaa latin latia tiskiin. 

Vierailija
110/231 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lähtisi mihinkään ilman luottokorttia takataskussa. 

Miksi? Oletko tarvinnut sitä jossain, ja jos niin millaisissa tilanteissa?

Ap

"Tajusin kuitenkin että nyt on ensimmäinen Aasianreissu jossa kenelläkään matkaseurueesta ei ole luottokorttia. Yleensä olen matkustanut joko äitini tai ystäväni kanssa, ja heillä kortit on. "

Miksi tenttaat täällä tuntemattomilta, etkä kysy äidiltäsi tai ystävältäsi? Eikö läheisesi kuitenkin olisi parhaita kertomaan asiasta? Olet aiemmin piiloutunut muiden selän taakse, että he pelastavat tilanteen luottokorteillaan, jos jotain tapahtuu. Siihen nähden on typerää täällä kysellä MIKSI? MIKSI? Otat nyt sen luottokortin, kun kerran ei ole muita, joiden varaat voit heittäytyä. 

Ja ap vielä ihmettelee miksi hänen mainitaan olevan naiivi :D

Vierailija
111/231 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lähtisi mihinkään ilman luottokorttia takataskussa. 

Miksi? Oletko tarvinnut sitä jossain, ja jos niin millaisissa tilanteissa?

Ap

"Tajusin kuitenkin että nyt on ensimmäinen Aasianreissu jossa kenelläkään matkaseurueesta ei ole luottokorttia. Yleensä olen matkustanut joko äitini tai ystäväni kanssa, ja heillä kortit on. "

Miksi tenttaat täällä tuntemattomilta, etkä kysy äidiltäsi tai ystävältäsi? Eikö läheisesi kuitenkin olisi parhaita kertomaan asiasta? Olet aiemmin piiloutunut muiden selän taakse, että he pelastavat tilanteen luottokorteillaan, jos jotain tapahtuu. Siihen nähden on typerää täällä kysellä MIKSI? MIKSI? Otat nyt sen luottokortin, kun kerran ei ole muita, joiden varaat voit heit

En ole vieläkään saanut siihen mitään perustelua.

Ap

Vierailija
112/231 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastuin ennen kotiin lähtöä ja piti sitten ostaa lisäöitä hotellista ja uudet lennot. Luottokortissa matkavakuutus, niin sain sitten rahat takaisin myöhemmin. 

Vierailija
113/231 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas en käsitä mihin sitä tarvitaan. Tosin tässä ketjussa on tullut ihan hyviä vinkkejä mihin sitä voi tarvita matkustaessa. Lähinnä yllättävät sairaalakulut ehkä koskevat itseäni. Tai siis toivottavasti eivät, tietysti.

Ap

Siis ihan lentojen varaukset, muu matkustelu, nettitilaukset konkurssitapauksissa vain luottokortilla ostaneet saa rahat takaisin case Anttila esim. Ja minun toisella kortilla saa matkavakuutuksen, kun ostaa matkan sillä, myös kotimaanmatkoihin ja lisäksi cashbackiä kortin käytöstä.

Vierailija
114/231 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastuin ennen kotiin lähtöä ja piti sitten ostaa lisäöitä hotellista ja uudet lennot. Luottokortissa matkavakuutus, niin sain sitten rahat takaisin myöhemmin. 

Minulla on matkavakuutus vakuutusyhtiön kautta.

Ap

Vierailija
115/231 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Siis ihan lentojen varaukset, muu matkustelu, nettitilaukset konkurssitapauksissa vain luottokortilla ostaneet saa rahat takaisin case Anttila esim. Ja minun toisella kortilla saa matkavakuutuksen, kun ostaa matkan sillä, myös kotimaanmatkoihin ja lisäksi cash

Tämän reissun osalta lennot on varattu. En myöskään käsitä miksi en saisi rahoja takaisin lentoyhtiöltä jos lennot peruutetaan, pl. konkurssi.

Netistä tilaan aniharvoin yhtään mitään, olen kivijalkakauppaihmisiä. Matkavakuutus tosiaan jo on.

Ap

Vierailija
116/231 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta otat luottokortin. Et voi koskaan tietää, mihin voi tarvita ylimääräistä. Omakohtainen esimerkki: mies sai silmätulehduksen, joka hoidettiin yksityisellä lääkäriasemalla. Eivät huolineet x yhtiön suomalaista vakuutuskorttia, vaan piti maksaa käteisellä ja periä kustannukset kotiin tultua vakuutuksesta. Summa ei tässä tapauksessa ollut iso, mutta entä jos joudut sairaalaan. Länsimaiset yksityissairaalat ei liene halvimmasta päästä, ja jos vakuutuskortti ei kelpaa, olet liemessä.

Muistaakseni viime talvena kävi niin, että Phuketista tulossa ollut kone myöhästyi merkittävästi ja tarvittiin yön yli majoitus. Olikohan TUI, en nyt jaksa tarkistaa. Joka tapauksessa matkatoimiston palvelu ontui, ja nopeimmat varasivat lähimpänä lentokenttää olleet majoitukset. Millä maksat ylimääräiset taksit ja hotellit ilman luottokorttia? Monessa hotellissa ei edes pysty majoittumaan ilman luottokortille tehtävää katevarausta sen varalta, että häivyt maksamatta.

Vierailija
117/231 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on matkavakuutus vakuutusyhtiön kautta.

Ap

Minä en tartte erillistä kun tossa on, en pitäisi sitä jatkuvana muutenkaan.

Vierailija
118/231 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli luottokortti aikoinaan, kun se oli ilmainen. Myöhemmin pankki muutti sen maksulliseksi ja lakkautin sen. Ollaan nyt miehen luottokortin varassa.

On aika huvittavaa, että ihmistä, jolla ei ole luottokorttia, pidetään epäluotettavana. Mullakin on rahaa korollisella tilillä kyllä sen verran, että saan siirrettyä mobiilipankin avulla heti käyttötilille rahaa jos jotain sattuu.

Vierailija
119/231 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman muuta otat luottokortin. Et voi koskaan tietää, mihin voi tarvita ylimääräistä. Omakohtainen esimerkki: mies sai silmätulehduksen, joka hoidettiin yksityisellä lääkäriasemalla. Eivät huolineet x yhtiön suomalaista vakuutuskorttia, vaan piti maksaa käteisellä ja periä kustannukset kotiin tultua vakuutuksesta. Summa ei tässä tapauksessa ollut iso, mutta entä jos joudut sairaalaan. Länsimaiset yksityissairaalat ei liene halvimmasta päästä, ja jos vakuutuskortti ei kelpaa, olet liemessä.

Muistaakseni viime talvena kävi niin, että Phuketista tulossa ollut kone myöhästyi merkittävästi ja tarvittiin yön yli majoitus. Olikohan TUI, en nyt jaksa tarkistaa. Joka tapauksessa matkatoimiston palvelu ontui, ja nopeimmat varasivat lähimpänä lentokenttää olleet majoitukset. Millä maksat ylimääräiset taksit ja hotellit ilman luottokorttia? Monessa hotellissa ei edes pysty majoittumaan ilman luottokortille tehtävää katevarausta sen varalta, e

Nuo sairaalatapaukset ovat kyllä sellainen asia jota en huomioinut. Ajattelin että ne eivät ole ongelma kun on vakuutus, mutta kaikki ei tosiaan aina mene kuin Strömsössä.

Tosin minun tuloillani luottoa on sen verran että sillä ehkä juuri ja juuri hoidatetaan jossain se silmätulehdus, muuhun hoitoon se tuskin riittää edes alkuun.

Itse en uskaltaisi tuossa koneen myöhästymisskenaariossa varata omin päin mitään hotelleja. Ei sitä kukaan korvaa jälkeenpäin, matkatoimistohan sitten vain ilmoittaa että he olivat hoitamassa asiaa ja itse aiheutetut kustannukset maksetaan itse.

Ap

Vierailija
120/231 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lentoyhtiö järjestää kyllä uuden lennon ilman kuluja, mutta saatat joutua menemään hotelliin yöksi, ja sen joudut itse maksamaan silloin ja hakemaan korvausta takaisin Finnairilta myöhemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä