Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarvitseeko matkustaessa luottokorttia?

Vierailija
16.10.2025 |

Olen matkustanut jonkin verran sekä Euroopassa, Yhdysvalloissa että Thaimaassa. Nyt olen lähdössä mieheni kanssa Thaimaahan, ja äitini aloitti taas saarnan että luottokortti täytyy hommata. Kummallakaan meistä ei sellaista ole, kun ei olla koskaan missään tarvittu. Tajusin kuitenkin että nyt on ensimmäinen Aasianreissu jossa kenelläkään matkaseurueesta ei ole luottokorttia. Yleensä olen matkustanut joko äitini tai ystäväni kanssa, ja heillä kortit on. 

Lennot ja hotellit on maksettu, eli niihin ei enää luottokorttia tarvita. Mutta onko muilla kokemuksia tilanteista joissa sitä tarvitsee matkan aikana? Joku hätätilanne tms?

Matkavakuutukset on totta kai voimassa, eli mahdollisten terveydenhoitokulujen kanssa ei pitäisi olla ongelmaa. Hankinko luottokortin vai en? Toisaalta miksi ei, toisaalta siinä on taas yksi riski lisää tulla huijatuksi/ryöstetyksi.

Kommentit (231)

Vierailija
141/231 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vituttaa työreissuilla luottokortittomat loiset. Voi hyvinkin mennä vaikka kolme reissua etteivät korttia tarvitse, mutta aina tulee yllätyksiä. Jokainen maksakoot omat kulunsa, ilman että toisten kuuluu pelastaa pulasta.

Olen ollut aina luottokortiton ja koskaan en ole rahallisesti tarvinnut yhtään kenenkään apua enkä milloinkaan lainannut rahaa keneltäkään. Pankista aikanaan lainasin asunnon verran (85 000€ tuohon aikaan maksoi asuntoni pk-seudulla josta tosin sain rahoitettua 25% säästöillä) sekin maksoin 15 vuodessa velattomaksi ja viime vuonna kun harkitsin myyntiä niin arvioksi tuli 135 000€. Nyt kuitenkin on asunto vuokrattuna kun päätin pitää. Olen kyllä sen sijaan "joutunut" teille luottukortillisille lainaamaan useasti, tuntuu olevan niin että te jotka niitä tarvitsette, ette osaa käyttää rahaa. Nyttemmin lopettanut sen rahan lainaamisen kokonaan kun meni jatkuvaksi, vaikka toki aina takaisin maksettiinkin, mutta alkoi vaan ärsyttää sen verran että pärjätkööt ilman lainoja, tai nostakoot niitä luotto rajojaan. Säästöjä on enemmän kuin mitä uskon noihin edes katetta saavan ja sijoituksia vielä sitäkin enemmän. En ymmärrä mihin ihmeeseen tarvitsisin kortillisen velkarahaa? 

Vierailija
142/231 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudelliset vaikutukset myöhästymisestä Hotellihuoneet 200€ ja lennot 150€, hehheh kyllä oli onneksi huokeat hinnat.

Toki halvemmaksi olisi tullut se lippujen esille kaivaminen siinä tiskillä 25 puntaa per hlö eli 125 puntaa.

Kaikkein huonoin vaihtoehto olisi ollut maksaa lipuista 125 puntaa, silti myöhästyä lennolta, jolloin olisi tullut myös lisäkulut hotellista ja uusista lennoista. 

Tuo olisi ollut mahdollista gate harhautuksen takia. 

Mahdotonta sanoa jälkikäteen. Ehkä jos olisimme päässeet turvatarkastuksesta niin, että olisi ollut riittävästi aikaa vielä portille ,  ehkä olisin tarkistanut paremmin mikä portti se on. Ehkä en.

Muistan  että ihmettelimme aikuisen tyttären kanssa merkintää gate ja ykkönen siinä oikealla kaukana gate sanasta. Voisiko olla, että siinä oli kirjain a, joka tietenkin näin jälkikäteen ajateltuna  tarkoittaa area 1 mutta hei mitä helvettiä mä sillä tiedolla teen! Kuitenkin  heti turvatarkastukseen jälkeen oli viitat mihin suuntaan oli mitkäkin portit eikä voinut kiinnittää huomiota siihen että ns. area alueita onkin kaksi. Kuutenkin samoja portteja ei ollu kummallakin alueella, joten porttimerkintä ratkaiseva, ei aluemerkintä. Parempi että ei olisi ollut mitään siinä, niin olisimme tarkastaneet sen portin taululta, mutta emmepä tehneet kun lipussa luki gate 1. Tai gate a 1. 

Niin kyllähän siitä on tiedossa, että isoilla kentällä ei niitä portttietojaja tiedetä paljon ennen lentoa hehheh,mutta voisi olla hieman vähemmän harhaanjohtavat merkinnätt kuitenkin. 

Olisi ollut hei vaikka tyhjä kokonaan tuo kohta, niin olisi ollut asiakasystävällisempää ja tajuttu tarkistaa portti.  

Muissa lipuissa olen nähnyt kyllä porttimerkinnän tyhjänä, mutta ei tuollaista. Varokaa sitten että isoilla kentällä gate ja numero saattaakin olla se area eikä gate, varsinkin jos pieniä numeroita hehheh! Voisiko kenties area olla merkitty kirjaimilla eikä numeroilla niin olisi selvää, että jos lipussa lukee gate A se ei voi olla portti ja asiakas tarkistaisin portin? Voisiko? Ei varmaan. Se on pakko tajuta että gate 1 ei ole gate 1 vaan area 1. Asia selvä. Ummikot ulkomailla yes.

P.s Yksin JFK kentällä 17-vuotiaana ja pärjäsin mainiosti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/231 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Itse en uskaltaisi tuossa koneen myöhästymisskenaariossa varata omin päin mitään hotelleja. Ei sitä kukaan korvaa jälkeenpäin, matkatoimistohan sitten vain ilmoittaa että he olivat hoitamassa asiaa ja itse aiheutetut kustannukset maksetaan itse.

Ap"

Ja nukkuisit sitten missä? Lentoasemalla? Nykypäivänähän voi käydä niinkin että kentälle tulee joku kyberhyökkäys ja on sitten totaalisesti kiinni määräämättömän ajan. 

Lentoasemalla juu, tai sitten en nukkuisi. Yhden yön seisoo vaikka päällään.

Ap

Vierailija
144/231 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairastuin ennen kotiin lähtöä ja piti sitten ostaa lisäöitä hotellista ja uudet lennot. Luottokortissa matkavakuutus, niin sain sitten rahat takaisin myöhemmin. 

Minulla on matkavakuutus vakuutusyhtiön kautta.

Ap

Maksaako se sinun vakuutus kaiken välittömästi? Usein vakuutusyhtiöillä on suoramaksusopimus isojen sairaaloiden kanssa, jolloin riittää että kerrot vakuutuksen tiedot. Jos tarvitset uudet lennot, hotellin, taksikyydin, mitä vaan niin niihin ei ole vakuutusyhtiön suoramaksua. Yleensä maksat itse ja vakuutusyhtiö korvaa jälkikäteen kuittien perusteella. 

itse ajattelen niin, että mieluummin olen itse maksukykyinen kuin että olisin muiden armoilla. Jos lentoyhtiö tai matkanjärjestäjä ei ole halukas järjestämään majoitusta tai ruokai

Olen ehkä hätätapauksten suhteen liikaa luottanut miehen lompakkoon. Esim. kissan lääkärilaskun maksoi mies, ja minä sitten osissa hänelle takaisin oman osuuteni.

Mutta jos miehelle sattuu reissulla jotain niin sitten olen kyllä liemessä ilman omaa maksukykyä, se on totta.

Ap

Vierailija
145/231 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lontoossa piti kyllä maksaa luottokortilla esim. joukkoliikenne. Ja kaupoissa. 

Ei kai sentään?

Kävin Lontoossa 13 vuotta sitten. Maksoin kaiken Visa Electronilla.

Ap

13  vuotta sitten ,HALOO, moni asia maailmassa  on muuttunut

Vierailija
146/231 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai sentään?

Ap

No tuskin sentään niin ettei Lontoossa voi maksaa mitään ilman luottokorttia. Eikö iso osa briteistä ole maksuvaikeuksissa itsekin, ainakin tv-ohjelmien perusteella.

Ap

Vierailija
147/231 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai sentään?

Ap

No tuskin sentään niin ettei Lontoossa voi maksaa mitään ilman luottokorttia. Eikö iso osa briteistä ole maksuvaikeuksissa itsekin, ainakin tv-ohjelmien perusteella.

Ap

Se on vähän eri asia asua itse briteissä brittinä ilman luottokorttia kuin olla siellä turistina ilman luottokorttia.

Vierailija
148/231 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä luottokortti on hyvä olla. Vaikka hotelli olisi etukäteen maksettu, vaativat ainakin paremmat hotellit luottokortin tiedot vakuudeksi nahdollisia tulevia kuluja varten.

Vaikka on matkavakuutus, niin ei se tarkoita että joka paikassa sen kylän lääkäri ei vaatisi maksua heti; eivät he jää odottamaan vakuutusyhtiön korvauspäätöstä. Maksat heti ja perit kotona vakuutusyhtiöltä.

Lentoihin / junamatkoihin voi tulla muutoksia - kuten nykyisin usein tulee. Voit joutua ostamaan uudet matkaliput. Useimmiten ne nykyisin joutuu ostamaan verkosta, ja silloin et käteisellä voi maksaa. Ja luottokortilla ostetun palvekun hinnan saat takaisin jos ostettu palvelu ei toteudu. 

Riskialttiimpaa on matkustaa ilman luottokorttia kuin kortin kanssa. Luottokortti ei ole riski jos itse on huolellinen, eikä vikauttele sitä epämääräisissä paikoissa,

Vierailija
149/231 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin ihan vaikka jonkun retkenjärjestäjän reissu Get Your Guide tms kautta - aina luottokortilla maksu, samoin vaikka jalkapallo-otteluliput, keikkaliput. Yleensäkin nettiostokset. Mikä järki on ottaa suuria riskejä vain sen takia ettei halua hankkia luotollista korttia turvakseen.

Onko epäilys ettei itse selviäisi niistä maksuista sitten käytön jälkeen?

En epäile ettenkö saisi omaa kulutustani maksettua, mutta myönnetään että olen ajatuksen tasolla allergisoitunut kaikenlaiselle velkaantumiselle. Kiitos "korottoman ja kuluttoman" opintolainan.

Ap

Vierailija
150/231 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvita tietenkään mitään luottokorttia. Lääkärissäkin maksetaan käteisellä tai pankkikortilla.

Käteistä rahaa ja Debit "pankkikortti" samalla tavalla, kuin suomessakin.

Luottofirmoille ei huonojen ehtojen takia kannata jakaa rahojaan eikä maksaa yhtään mitään ei ulkomailla, eikä suomessa.

Nykyisin on prepaid pankkikortteja, joka on aivan ehdottoman hyvä. Jos varastetaan tai häviää, niin menetät vain sen rahan mitä olet kortille ladannut. Netin kautta voit siirtää lisää rahaa kortille. Toimii joka paikassa (visa, mastercard). Käytän näitä lähes päivittäinThaimaassa.

Lisäksi niihin saa ladattua valmiiksi myös ulkomaiden valuutat paremmalla vaihtokurssilla, eikä tarvitse maksaa ryöstöhintoja forexille. 

Katso esim. wise tai revolut.

Käteinen raha kannattaa vaihtaa vasta thaimaassa (twelve victory exchange)

Vierailija
151/231 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai sentään?

Ap

Ap

Se on vähän eri asia asua itse briteissä brittinä ilman luottokorttia kuin olla siellä turistina ilman luottokorttia.

Uskon, mutta en silti usko ettei ruokaa tai bussilippuja saa ostettua ilman luottokorttia.

Ap

Vierailija
152/231 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvita tietenkään mitään luottokorttia. Lääkärissäkin maksetaan käteisellä tai pankkikortilla.

Käteistä rahaa ja Debit "pankkikortti" samalla tavalla, kuin suomessakin.

Luottofirmoille ei huonojen ehtojen takia kannata jakaa rahojaan eikä maksaa yhtään mitään ei ulkomailla, eikä suomessa.

Nykyisin on prepaid pankkikortteja, joka on aivan ehdottoman hyvä. Jos varastetaan tai häviää, niin menetät vain sen rahan mitä olet kortille ladannut. Netin kautta voit siirtää lisää rahaa kortille. Toimii joka paikassa (visa, mastercard). Käytän näitä lähes päivittäinThaimaassa.

Lisäksi niihin saa ladattua valmiiksi myös ulkomaiden valuutat paremmalla vaihtokurssilla, eikä tarvitse maksaa ryöstöhintoja forexille. 

Katso esim. wise tai revolut.

Käteinen raha kannattaa vaihtaa vasta thaimaassa (twelve victory exchange)

Kiinnostava tuo prepaid-korttisysteemi, täytyykin tutustua.

Ajattelin nostaa parin ekan päivän käteiset Suomessa Forexilta ja loput paikan päältä.

Ap

Vierailija
153/231 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä olet tähän asti maksanut paikan päällä kohteessa ollessasi uudet lennot peruuntuneiden tilalle tai vuokrannut auton?

Jos lento peruuntuu niin lentoyhtiö järjestää uuden lennon. Lentoyhtiö maksaa myös kaikki tästä aiheutuvat kulut, lisäksi voi saada korvausta jos lennon aikataulu muuttuu riittävän paljon.

Jos lento peruuntuu - haloo! Se korvaava lento voi olla päivien päästä. Lentoyhtiö maksaa kulut - haloo! Ne maksut ovat minimaalisia todellisiin hintoihin nähden.

Et ilmeisesti ole koskaan ollut todellisessa tilanteessa.

Vierailija
154/231 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on nyt Prinsessa lähdössä matkalle.

Miehellä on lomapakko. Maksut matkalla on hoitanut äiti, mies tai ystävä.

Entä jos mies sairastuu matkalla? Tai sattuu muuta. Mitäpä Prinsessa silloin tekee? Ei lompakkoa ei luottokorttia. Hotellivaraus päättyy ja lento lähtee.

Vierailija
155/231 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin ihan vaikka jonkun retkenjärjestäjän reissu Get Your Guide tms kautta - aina luottokortilla maksu, samoin vaikka jalkapallo-otteluliput, keikkaliput. Yleensäkin nettiostokset. Mikä järki on ottaa suuria riskejä vain sen takia ettei halua hankkia luotollista korttia turvakseen.

En epäile ettenkö saisi omaa kulutustani maksettua, mutta myönnetään että olen ajatuksen tasolla allergisoitunut kaikenlaiselle velkaantumiselle. Kiitos "korottoman ja kuluttoman" opintolainan.

Ap

Voithan maksaa sen käyttämäsi summan vaikka heti takaisin käyttötililtä sinne luottokortille, sitten ei ole velkaa, mutta luottokortin tarjoama turva, joten ehkä hiukan selittelyn makua tai sit ei vielä oikein kaikki tiedä mikä on luottokortti.

Vierailija
156/231 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on nyt Prinsessa lähdössä matkalle.

Miehellä on lomapakko. Maksut matkalla on hoitanut äiti, mies tai ystävä.

Entä jos mies sairastuu matkalla? Tai sattuu muuta. Mitäpä Prinsessa silloin tekee? Ei lompakkoa ei luottokorttia. Hotellivaraus päättyy ja lento lähtee.

Olen itse maksanut viuluni kaikilla matkoilla pankkikortin ja käteisen voimin. Mies on maksanut yllättäviä isoja kuluja Suomessa, ehkä siksi en ole kokenut tarvitsevani luottokorttia mihinkään.

Tuskin tarvitsen tulevallakaan matkalla, mutta nyt on tosiaan eka reissu jossa kenelläkään seurueesta (2 henkilöä) ei ole luottokorttia. Siksi tätä mietin.

Ap

Vierailija
157/231 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Voithan maksaa sen käyttämäsi summan vaikka heti takaisin käyttötililtä sinne luottokortille, sitten ei ole velkaa, mutta luottokortin tarjoama turva, joten ehkä hiukan selittelyn makua tai sit ei vielä oik

En minä sitä kellekään selittele ettei minulla ole luottokorttia. Mietin että kannattaako hankkia vai ei.

Ap

Vierailija
158/231 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaikka Tallinnan Scandic haluaa luottokorttitiedot sisäänkirjautuessa vaikka olisit maksanut huoneen etukäteen.

Vierailija
159/231 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaikka Tallinnan Scandic haluaa luottokorttitiedot sisäänkirjautuessa vaikka olisit maksanut huoneen etukäteen.

Ai. Radisson ei halunnut ainakaan viime kesänä.

Ap

Vierailija
160/231 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lähtisi mihinkään ilman luottokorttia takataskussa. 

Miksi? Oletko tarvinnut sitä jossain, ja jos niin millaisissa tilanteissa?

Ap

Millä maksat hotellin, käteiselläkö?

Se on maksettu jo etukäteen verkkopankissa tai pankkikortilla, en tiedä kun mies maksoi. Mutta paikan päällä ei tarvitse maksaa mitään.

Ap

Aina kannattaa maksaa matkat - lento-/muut liput, hotellit - luotolla! 

Joo kannattaa toki, jos on se luottokortti. Mulla ei ole luottokorttia koska olen ulosotossa. Haluan silti matkustella, kun kerran pystyn rahat siihen säästämään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan