Tarvitseeko matkustaessa luottokorttia?
Olen matkustanut jonkin verran sekä Euroopassa, Yhdysvalloissa että Thaimaassa. Nyt olen lähdössä mieheni kanssa Thaimaahan, ja äitini aloitti taas saarnan että luottokortti täytyy hommata. Kummallakaan meistä ei sellaista ole, kun ei olla koskaan missään tarvittu. Tajusin kuitenkin että nyt on ensimmäinen Aasianreissu jossa kenelläkään matkaseurueesta ei ole luottokorttia. Yleensä olen matkustanut joko äitini tai ystäväni kanssa, ja heillä kortit on.
Lennot ja hotellit on maksettu, eli niihin ei enää luottokorttia tarvita. Mutta onko muilla kokemuksia tilanteista joissa sitä tarvitsee matkan aikana? Joku hätätilanne tms?
Matkavakuutukset on totta kai voimassa, eli mahdollisten terveydenhoitokulujen kanssa ei pitäisi olla ongelmaa. Hankinko luottokortin vai en? Toisaalta miksi ei, toisaalta siinä on taas yksi riski lisää tulla huijatuksi/ryöstetyksi.
Kommentit (231)
Vierailija kirjoitti:
Matkavakuutukset on aina vähän hankalia. Olen ollut thaimaassa sairaalassa 3 kertaa ja monta kertaa lääkärikäynnillä.
Lääkärin on hankala alkaa siinä kiireessä selvittelemään, että maksaako se vakuutus nyt tämän vai ei, joten käytännössä minulla on mennyt niin, että olen maksanut laskun itse ensin ja sitten vakuutusyhtiö on maksanut minulle.
Jos lasku on isompi, eikä ole heti rahaa (esim. jos joutuu olemaan sairaalassa monta päivää), niin sitten voi maksaa ensin osan ja ottaa yhteyttä vakuutusyhtiöön. Aina on hoito kuitenkin onnistunut.
Hinta esim. Käsi ranteesta poikki. Laittoivat oikeaan asentoon ja siihen kipsi. Hinta 10000baht (270€). Koiran purema maksoi saman verran, mutta siinä koiran omistaja maksoi ja sen jälkeen vakuutusyhtiö maksoi minulle toiseen kertaan.
Kai se on kortti hankittava. Tuollainen kolmisen sataa mulla kyllä on tilillä toki, mutta jos mennään vaikka tonniin tai yli eikä vakuutusyhtiö maksa heti, niin sitten olisikin hankalaa. Mies tietysti maksaisi, mutta jos hän olisi myös sairaalassa tai muuten tavoittamattomissa niin sitten, gulp.
P.S. Tuo on vakuutuspetos.
Ap
Luottokortti ja debit pankkikortti on sama asia.
Jos jossain halutaan luottokortin tiedot, niin voi yhtä hyvin antaa debit pankkikortin tiedot, se on sama asia.
Ei tarvita erikseen luottokorttia muuten, kuin siinä tapauksessa jos tarvitsee luottoa, koska ei ole rahaa tilillä.
Useimmiten ei ole mahdollista vuokrata autoa ilman luottokorttia.
Luottokorttiyhtiöltä saat rahat takaisin, jos vaikka ostamaasi palvelua ei olekaan saatavilla.
Todella moni hotelli vaatii luottokortin maksuvälineeksi.
Luottokortista riippuen siihen voi kuulua myös esim. matkavakuutus tai pääsy lentokentällä loungeen.
Jos käteinen varastetaan, ei ole mitään tehtävissä. Jos kortti varastetaan, sen saa kuoletettua ja rahat ovat turvassa.
Maksan aina aivan kaiken luottokortilla, niin kotimaassa kuin matkoilla. Ilman korttia varmaan pärjää, jos on jollain pakettimatkalla, mutta vähänkään omatoimisempaan reissaamiseen on luottokortti ihan must.
Luottokortti ja debitkortti eivät ole sama asia. Esimerkiksi yleinen käytäntö hotelleissa on leimata kortti mahdollisten lisäveloitusten varalta (huonepalvelu, ravintola, ylimääräiset siivouskulut jne), vaikka sellaisia ei itse aiokaan käyttää.
Jos on luottokortti eikä mitään käytä, ei mitään veloiteta ja kaikki rahasi ovat edelleen käytössäsi.
Jos on debitkortti, hotelli tekee katevarauksen eli varaa tililtäsi jonkin summan rahaa, tyypillisesti muutaman satasen. Katevaraus vapautetaan, kun hotelli on sinua laskuttanut ja huone on siivottu. Tässäkään tapauksessa ei veloiteta mitään, jos siihen ei ole aihetta.
Katevaraus kuitenkin aiheuttaa sen, että osa tililläsi olevista rahoista ei ole käytössäsi niin kauan kun katevaraus on voimassa, ja se vapautumiseen saattaa mennä päiviä sen jälkeen kun olet kirjautunut ulos hotellista.
Samasta syystä ei aina ole mahdollista vuokrata autoa debitkortilla, kun vuokraamo ei suostu tekemään kenties tuhansien eurojen katevarausta mahdollisen kolarin omavastuun kattamista varten, tai tililläsi ei edes ole riittävästi rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos jossain halutaan luottokortin tiedot, niin voi yhtä hyvin antaa debit pankkikortin tiedot, se on sama asia.
Ei tarvita erikseen luottokorttia muuten, kuin siinä tapauksessa jos tarvitsee luottoa, koska ei ole rahaa tilillä.
Mitä ihmettä horiset! Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä horiset! Ei ole.
Minulla on ollut pankki ja luottokortti siitä asti kun niitä alettiin suomessa käyttää. Olen matkustanut 40 vuotta ja aina tarvittaessa antanut vain pankkikortin tiedot. en koskaan luottokortin. Kaikki hotellit, vuokraamot ym. on aina sen mukisematta hyväksyneet. Myös netissä maksettaessa.
En maksa luottokortilla, koska en halua antaa rahojani rosvoille (korttiyhtiölle). Pidän sen vain sen takia, koska silloin suomalaisen pankin palvelumaksu on pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lähtisi mihinkään ilman luottokorttia takataskussa.
Miksi? Oletko tarvinnut sitä jossain, ja jos niin millaisissa tilanteissa?
Ap
Millä maksat hotellin, käteiselläkö?
Se on maksettu jo etukäteen verkkopankissa tai pankkikortilla, en tiedä kun mies maksoi. Mutta paikan päällä ei tarvitse maksaa mitään.
Ap
Pakettimatkallakin, jossa on kaikki maksettu etukäteen, voidaan luottokortti vaatia hotelliin kirjautuessa. Näin ainakin on meillä ollut vakiosti paremmissa hotelleissa. Luottokortilta tehdään katevaraus siltä varalta, että asiakas ei maksa esim. huoneen laskuun kuitattuja ravintola- ym. ostoja.
Vierailija kirjoitti:
"Se kannattaa muistaa, että luottokorttiin sisältyvä matkavakuutus on voimassa vain, jos se matka on maksettu kyseisellä kortilla. Miehelle meinasi käydä köpelösti, kun hänen Master Goldissa on matkavakuutus, mutta oltiin maksettu matka minun tilin kautta. Onneksi huomattiin ajoissa, että mies ehti hankkia matkavakuutuksen vakuutusyhtiön kautta."
Mikä ihmeen aivopieru teille tuli, että maksoitte matkan sinun tililtä vaikka miehellä on luottokortissa matkavakuutus? Teidän molempien matka olisi pitänyt maksaa miehen luottokortilla eikä siten olisi tarvinnut ottaa ylimääräistä matkavakuutusta.
Minä hoidan meillä matka-asiat, lippu- ja hotellivaraukset. Mies ei jaksa säätää netissä. Hänelle riittää, kun tietää, milloin pitää pakata laukku.
Luottokortista on muutenkin hyötyä. Luottoyhtiöltä saa massit takaisin jos jää esim. verkkokauppaostokset tulematta tai ovat paskana. Matkat on sillä hyvä maksaa. Jos yritys menee konkkaan saa massit takaisin. kortin voi rajat kotimaahan ja sinne maahan missä on. Ja on hyvä varakassa matkalla.
Vierailija kirjoitti:
Samasta syystä ei aina ole mahdollista vuokrata autoa debitkortilla, kun vuokraamo ei suostu tekemään kenties tuhansien eurojen katevarausta mahdollisen kolarin omavastuun kattamista varten, tai tililläsi ei edes ole riittävästi rahaa..
Mutta luottolaskuna sama tuhansien eurojen kolarointilasku on todella ihanan iloista maksaa? 🤣🤣🤣 Saa kyllä olla aika dorka, jos tällaisia autoja menee vuokraamaan. Debit-kortin omistajilla sen sijaan on rahaa kulkea oikealla taksilla.
Kerran olen auton vuokrannut ja se oli Suomessa ja luottokorttia ei tarvinnut. Tosin kolarin vastapuolen vakuutusyhtiö maksoi vuokran. Scandia Rent oli vuokra-autoyhtiön nimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lähtisi mihinkään ilman luottokorttia takataskussa.
Miksi? Oletko tarvinnut sitä jossain, ja jos niin millaisissa tilanteissa?
Ap
Millä maksat hotellin, käteiselläkö?
Se on maksettu jo etukäteen verkkopankissa tai pankkikortilla, en tiedä kun mies maksoi. Mutta paikan päällä ei tarvitse maksaa mitään.
Ap
Pakettimatkallakin, jossa on kaikki maksettu etukäteen, voidaan luottokortti vaatia hotelliin kirjautuessa. Näin ainakin on meillä ollut vakiosti paremmissa hotelleissa. Luottokortilta tehdään katevaraus siltä varalta, että asiakas ei maksa esim. huoneen laskuun kuitattuja ravintola- ym. ostoja.
Monet ovat ketjussa sanoneet tuota samaa, että hotellit vaativat usein luottokortin tiedot ikään kuin pantiksi. Jonkin verran olen matkustanut eikä tuollaista tilannetta ole tullut vastaan kuin kerran. Luottokorttia kysyttiin sisäänkirjautumisen yhteydessä, en muista missä maassa. Sanoin ettei sellaista ole ja homma oli sillä ok, eivät vaatineet mitään panttimaksua (enkä sellaiseen olisi suostunutkaan).
Tosin en ikinä yövy missään Hiltoneissa vaan ihan tavallisissa turistihotelleissa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Luottokorttiyhtiöltä saat rahat takaisin, jos vaikka ostamaasi palvelua ei olekaan saatavilla.
Luottokortista riippuen siihen voi kuulua myös esim. matkavakuutus tai pääsy lentokentällä loungeen.
Jos käteinen varastetaan, ei ole mitään tehtävissä. Jos kortti varastetaan, sen saa kuoletettua ja rahat ovat turvassa.Maksan aina aivan kaiken luottokortilla, niin kotimaassa kuin matkoilla. Ilman korttia varmaan pärjää, jos on jollain pakettimatkalla, mutta vähänkään omatoimisempaan reissaamiseen on luottokortti ihan must.
Enimmäkseen matkustan omatoimisesti, kerran oltiin miehen kanssa pakettimatkalla kun se tuli halvemmaksi. Thaimaassakin kävin nuorempana reppureissulla vailla ennalta tehtyä matkasuunnitelmaa. Ei ollut luottokortille tarvetta ainakaan sen kolmen viikon aikana.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Luottokortista on muutenkin hyötyä. Luottoyhtiöltä saa massit takaisin jos jää esim. verkkokauppaostokset tulematta tai ovat paskana. Matkat on sillä hyvä maksaa. Jos yritys menee konkkaan saa massit takaisin. kortin voi rajat kotimaahan ja sinne maahan missä on. Ja on hyvä varakassa matkalla.
Eiköhän ne saapumatta jääneet tai hajonneet verkkokauppaostokset saa takaisin siltä puljulta mistä ne ovat tulleet (tai jääneet tulematta).
Ap
Joo ota kortti.
Mielellään kaksi esim Visa ja Mastercard.
Reissussa voi sattua ja tapahtua.
Se että on taloudellinen tausta kunnossa rauhoittaa kummasti.
Pikku lisätietona, että American Express on lähes tuntematon Aasiassa.
Vierailija kirjoitti:
Joo ota kortti.
Mielellään kaksi esim Visa ja Mastercard.
Reissussa voi sattua ja tapahtua.
Se että on taloudellinen tausta kunnossa rauhoittaa kummasti.
Pikku lisätietona, että American Express on lähes tuntematon Aasiassa.
Joo, mieluiten usempi kortti että saan velkaannuttua luottoyhtiöille oikein kunnolla. :D
Ymmärrän mitä tarkoitat, mutta olen sen verran pienituloinen että yksi kortti riittää. Jos joudun vetämään sen tappiin niin talouteni on aika kuralla sitten jo ilman toistakin korttia.
Ap
Aina kaksi korttia mukana, debittiä, jossa pieni päivittäinen käyttövara käytän lähinnä ruokakaupassa. Mukanani on myös pankki, kuten tuossa edellä pankkitoimihenkilö neuvoi - tarvittaessa voin tehdä tilisiirtoja. Koska en mielelläni tee tilisiirtoja käytän Suomessakin ostoksilla Creditiä, koska siellä kuuluisassa takataskussa on lähes aina matkalippu maapallon äärille. Maapallon äärissä yksityislääkärillä maksan aina ensin itse ja vasta kotona toimitan heidän laskunsa vakuutusyhtiö Pohjolalle, jossa minulla jatkuva matkavakuutus. Creditlaskuni maksan aina jämptisti kuun lopussa suoraveloituksena ja uskon saavani tästä vielä - bonusta.
Voihan sitä matkustaa vaikka lamppuharja takalistoon työnnettynä ja ilman housuja kolmipyörällä polkien.
Mutta se että joku on mahdollista ei tarkoita että se olisi järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Jos käteinen varastetaan, ei ole mitään tehtävissä. Jos kortti varastetaan, sen saa kuoletettua ja rahat ovat turvassa.Maksan aina aivan kaiken luottokortilla, niin kotimaassa kuin matkoilla. Ilman korttia varmaan pärjää, jos on jollain pakettimatkalla, mutta vähänkään omatoimisempaan reissaamiseen on luottokortti ihan must.
Miten niin pakettimatkalla sen paremmin ilman korttia pärjää? Ihan samalla lailla mä maksan auton tai skootterin vuokria, mahdollisia lauttalippuja ja ihan vaan syömisiä ja ostoksia kortilla vaikka pakettimatkalla usein matkustankin.
Joissain hotelleissa on vaadittu just nimenomaan luottokorttia. Myös tilanteissa joissa varaus oli maksettu jo etukäteen, koska jos joku menee rikki tai käytät minibaaria jne jne.
Matkavakuutukset on aina vähän hankalia. Olen ollut thaimaassa sairaalassa 3 kertaa ja monta kertaa lääkärikäynnillä.
Lääkärin on hankala alkaa siinä kiireessä selvittelemään, että maksaako se vakuutus nyt tämän vai ei, joten käytännössä minulla on mennyt niin, että olen maksanut laskun itse ensin ja sitten vakuutusyhtiö on maksanut minulle.
Jos lasku on isompi, eikä ole heti rahaa (esim. jos joutuu olemaan sairaalassa monta päivää), niin sitten voi maksaa ensin osan ja ottaa yhteyttä vakuutusyhtiöön. Aina on hoito kuitenkin onnistunut.
Hinta esim. Käsi ranteesta poikki. Laittoivat oikeaan asentoon ja siihen kipsi. Hinta 10000baht (270€). Koiran purema maksoi saman verran, mutta siinä koiran omistaja maksoi ja sen jälkeen vakuutusyhtiö maksoi minulle toiseen kertaan.