Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarvitseeko matkustaessa luottokorttia?

Vierailija
16.10.2025 |

Olen matkustanut jonkin verran sekä Euroopassa, Yhdysvalloissa että Thaimaassa. Nyt olen lähdössä mieheni kanssa Thaimaahan, ja äitini aloitti taas saarnan että luottokortti täytyy hommata. Kummallakaan meistä ei sellaista ole, kun ei olla koskaan missään tarvittu. Tajusin kuitenkin että nyt on ensimmäinen Aasianreissu jossa kenelläkään matkaseurueesta ei ole luottokorttia. Yleensä olen matkustanut joko äitini tai ystäväni kanssa, ja heillä kortit on. 

Lennot ja hotellit on maksettu, eli niihin ei enää luottokorttia tarvita. Mutta onko muilla kokemuksia tilanteista joissa sitä tarvitsee matkan aikana? Joku hätätilanne tms?

Matkavakuutukset on totta kai voimassa, eli mahdollisten terveydenhoitokulujen kanssa ei pitäisi olla ongelmaa. Hankinko luottokortin vai en? Toisaalta miksi ei, toisaalta siinä on taas yksi riski lisää tulla huijatuksi/ryöstetyksi.

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko luottokortilla nimenomaan credit-korttia? Itsellä on samassa kortissa credit ja debit, käytän debit aina, mutta jos sen kanssa tulee ongelmia, credit on hyvä olla. 

Lisäksi reissuissa olen huomannut, että kännykkämaksaminen sujuu varmemmin kuin kortilla, joka joskus harvoin takkuilee, kännykkä ei koskaan. Ja mulla on siis walletissa molemmat kortit, debit ja credit. Tää on musta kaikkein helpoin tapa ulkomailla.

Myös paikallista käteistä kannattaa pitää ehdottomasti mukanaan, korttimaksu ei välttämättä ole käytössä niin laajasti kuin Suomessa. Riippuu toki maastakin, mutta joskus esim bussissa ei kortti käy. 

Tarkoitan credit-korttia. Eikö se nyt ole käytännössä sama asia onko debit/credit-kortti vai molemmat kortit erikseen?

Puhelimessa mull

Jos nyt tilaan sen luottokortin niin ajattelin säilyttää sitä hotellin safetyboxissa tai respan vastaavassa. En kyllä tuolla päin maailmaa ikinä kanna edes pankkikorttia mukana, paitsi sen hetken kun käyn automaatilla nostamassa lisää käteistä.

Ap

Vierailija
82/99 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lähtisi mihinkään ilman luottokorttia takataskussa. 

Jospa nyt kuitenkin eri säilytyspaikkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joihinkin luottokortteihin sisältyy matkavakuutus ja kun maksaa Visa puolella niin erikseen vakuutus tavarasta jonka ostit. 

Vierailija
84/99 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lähtisi reissuun ilman luottokorttia. 

Luottokortti on monen palveluntarjoajan (hotellit, autovuokraamot jne) kannalta kuin vakuutus, jos asiakas tuhoaa huoneen tai jättää vuokra-auton tankkaamatta niin palveluntarjoaja voi veloittaa korttia myös jälkeenpäin. Pankkikortti tai käteismaksu ei tarjoa tälläistä turvaa. 

Toisaalta luottokortti tuo turvaa myös ostajalle koska virheelliset veloitukset yms voi yleensä saada korttiyhtiön kautta takaisin. 

Suuri syy siihen miksi kortti kannattaa olla on myös se, että koska nykyään kaikilla aikuisilla jotka hoitavat raha-asiansa jotenkin vastuullisesti on kortti, niin siitä seuraa se että ihminen jolla ei ole luottokorttia on lähtökohtaisesti epäilyttävä asiakas. Olen ollut töissä suomalaisessa hotellissa (kuului isoon kv ketjuun) jossa suoraan ohjeistettiin että ei mielellään oteta asiakkaaksi henkilöitä haluavat maksaa käteisellä. Jos kuitenkin tälläinen asia

On muutakin kuin käteinen ja Credit. Visa Depitillä voi maksaa kuin creditillä.

Vierailija
85/99 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko näin naiiveja ihmisiä kuin ap olla oikeasti olemassa?

Voi.  Edunvalvontaan on hankala päästä.

Vierailija
86/99 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko näin naiiveja ihmisiä kuin ap olla oikeasti olemassa?

Voi.  Edunvalvontaan on hankala päästä.

Mikä minusta nyt siis tekee naiivin?

Ap

Vierailija
87/99 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lontoossa piti kyllä maksaa luottokortilla esim. joukkoliikenne. Ja kaupoissa. 

Ei kai sentään?

Kävin Lontoossa 13 vuotta sitten. Maksoin kaiken Visa Electronilla.

Ap

Ennen Brexitiä oli kaikki toisin siellä.

Vierailija
88/99 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksukortilla, ei tarvitse olla luotollinen. 

Mutta itse en kyllä matkustaisi ilman luottokorttia mm seuraavista syistä:

-Etukäteen tehdyt varaukset yms on aina järkevää maksaa luottokortilla, koska jos jokin menee pieleen, tai lentoyhtiö, etukäteen maksettu hotelli tms  menee vaikka konkurssiin ennen kuin olet päässyt reissuun niin saat rahat takaisin. 

-Jos tulee viivästyksiä ja lentoyhtiö maksaa kulut takaisin laskuja vastaan eikä anna vouchereita etukäteen

-Sairaustapauksessa tms voit joutua maksamaan ensin itse ja saat rahat vakuutuksesta vasta jälkeenpäin. 

-Autonvuokraus ei useinkaan onnistu ilman luottokorttia, tai jos onnistuu niin voi joutua maksamaan isohkon pantin, jonka toki saa takaisin mutta sen takaisin saamiseen voi mennä viikkoja. Samoin hotelleissa voi joutua jättämään pantin jos ei ole antaa luottokorttia kattamaan mahdollisia ekstra kuluja. 

Vierailija
89/99 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ajattelin että jos minulta varastetaan veitsellä uhaten lompakko, niin häviän vähemmän jos rosvo tyhjentää pankkitilini (jossa on satasia), kuin jos hän vinguttaa luoton tappiin (2000 e).

Ymmärrän että en ole rikostapauksessa vastuussa summasta, mutta ystäväni kokemuksella tiedän että rahojen takaisin saaminen on pitkä ja kivinen tie.

Ap"

Multa on sekä kopioitu pankkikortti ja tyhjennetty tili että varastettu luottokortti. 

Luottokortti suljettiin heti ja sain uuden kortin ja rahat takaisin 48 tunnissa, pankkitilin kanssa meni reilu viikko ennenkuin asia oli järjestyksessä . Se on pitkä aika olla ilman rahaa. 

Vierailija
90/99 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole luotollista korttia ja hyvin olen reissannut viimeiset 10v Euroopassa ja Aasiassa, ei ongelmia

Vierailija
91/99 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen matkustanut viidellä mantereella yli 40 maassa ja mulla on aina matkalla kolme luottokorttia mukana. Yksi on Säästöpankin debit/Credit, toinen Banks norwegianin luottokortti ja kolmas Stockmann Mastercard. Olen matkustanut yli 25 vuotta ja luottokortti on tullut tarpeeseen:

- Visa ei toiminut kahteen päivään Kanadassa, Mastercard toimi

- luottokorttiyhtiö sulki kortin, koska se kopioitiin jossain (epäilys yhdestä bensa-asemasta), toisella jatkettiin

- lapsi joutui sairaalaan, sairaala ei hyväksytty maksuvälineeksi matkavakuutusta, lyötiin visa tiskiin, sairaala otti 5000 euroa kortilta, minä menin Lapsen kanssa lääkärille ja puoliso jatkoi asian kanssa selvittämistä vakuutusyhtiön kanssa. Kun päästiin sairaalasta seuraavana aamuna, vakuutusyhtiö maksoi laskun sairaalalle ja luottokortille palautettiin 5000 euroa, joka oli toiminut panttina

- hotellissa vesivahinko, jouduttiin hankkimaan uusi hotelli kolmeksi yöksi, vakuutusyhtiöstä saatiin rahat takaisin 

- lennot peruttiin, piti hankkia uudet nopeasti, ostettiin ne luottokortilla

- Auton vuokraukseen on 90 % tarvittu luottokortti

Luottokorttia ei tarvita arjessa ja matkan jälkeen ollaan aina maksettu lasku kerralla pois, ei korkoa. 

Vierailija
92/99 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Etukäteen tehdyt varaukset yms on aina järkevää maksaa luottokortilla, koska jos jokin menee pieleen, tai lentoyhtiö, etukäteen maksettu hotelli tms  menee vaikka konkurssiin ennen kuin olet päässyt reissuun niin saat rahat takaisin. 

-Jos tulee viivästyksiä ja lentoyhtiö maksaa kulut takaisin laskuja vastaan eikä anna vouchereita etukäteen

-Sairaustapauksessa tms voit joutua maksamaan ensin itse ja saat rahat vakuutuksesta vasta jälkeenpäin. 

-Autonvuokraus ei useinkaan onnistu ilman luottokorttia, tai jos onnistuu niin voi joutua maksamaan isohkon pantin, jonka toki saa takaisin mutta sen takaisin s

Tuo sairastapausjuttuhan riippuu vakuutusyhtiöstä. Itse en ole koskaan joutunut maksamaan hoitoja/lääkkeitä tms ulkomailla itse, aina on vakuutusyhtiö hoitanut suoraan maksut

Vierailija
93/99 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo sairastapausjuttuhan riippuu vakuutusyhtiöstä. Itse en ole koskaan joutunut maksamaan hoitoja/lääkkeitä tms ulkomailla itse, aina on vakuutusyhtiö hoitanut suoraan maksut

Mulle on käynyt molempia, kaikki sairaaalat/lääkärit eivät hyväksy matkavakuutusta vaan ensin pitää maksaa itse. 

Vierailija
94/99 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Autonvuokraus ei useinkaan onnistu ilman luottokorttia, tai jos onnistuu niin voi joutua maksamaan isohkon pantin, jonka toki saa takaisin mutta sen takaisin s

Lennot ja muut on jo maksettu tältä reissulta, eli niiden suhteen ei luottoa enää tarvita.

Tuo sairaustapauksen mahdollisuus on nyt varmaan se joka pakottaa tilaamaan luottokortin. Ehkä luotin aiemmin liikaa matkavakuutukseen. Nyt kun miettii niin olen aika kusessa jos mies joutuu sairaalaan eikä voi kertoa omia maksutietojaan. Vakuutusyhtiö ei vastaa tai sairaala ei hyväksy suoraveloitusta. Ei minun pikku pennosillani siinä tilanteessa pitkälle pötkitä. Joskaan ei hypoteettisella luottokortillanikaan; sillä kattaa yksityissairaalan kuluja varmaan parin happipullon verran. Mutta jos se toimisi sitten edes panttina että hoito voidaan aloittaa.

Ap

Vierailija
95/99 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Oletko tarvinnut sitä jossain, ja jos niin millaisissa tilanteissa?

Ap

"Tajusin kuitenkin että nyt on ensimmäinen Aasianreissu jossa kenelläkään matkaseurueesta ei ole luottokorttia. Yleensä olen matkustanut joko äitini tai ystäväni kanssa, ja heillä kortit on. "

Miksi tenttaat täällä tuntemattomilta, etkä kysy äidiltäsi tai ystävältäsi? Eikö läheisesi kuitenkin olisi parhaita kertomaan asiasta? Olet aiemmin piiloutunut muiden selän taakse, että he pelastavat tilanteen luottokorteillaan, jos jotain tapahtuu. Siihen nähden on typerää täällä kysellä MIKSI? MIKSI? Otat nyt sen luottokortin, kun kerran ei ole muita, joiden varaat voit heittäytyä. 

Vierailija
96/99 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Oletko tarvinnut sitä jossain, ja jos niin millaisissa tilanteissa?

Ap

"Tajusin kuitenkin että nyt on ensimmäinen Aasianreissu jossa kenelläkään matkaseurueesta ei ole luottokorttia. Yleensä olen matkustanut joko äitini tai ystäväni kanssa, ja heillä kortit on. "

Miksi tenttaat täällä tuntemattomilta, etkä kysy äidiltäsi tai ystävältäsi? Eikö läheisesi kuitenkin olisi parhaita kertomaan asiasta? Olet aiemmin piiloutunut muiden selän taakse, että he pelastavat tilanteen luottokorteillaan, jos jotain tapahtuu. Siihen nähden on typerää täällä kysellä MIKSI? MIKSI? Otat nyt sen luottokortin, kun kerran ei ole muita, joiden varaat voit heittäytyä. 

Äitini on sitä mieltä että luottokortti täytyy olla, mutta ei hän oikein osaa perustella miksi. Ystäväni kanssa en ole raha-asioista jutellut, mutta miten hänen mielipiteensä olisi joku totuus? Tässäkin keskustelussa osa on sitä mieltä että luottokortti on ehdoton, osa ei koe tarvitsevansa sitä, osa sekoittaa pankki- ja luottokortin keskenään.

En ole piiloutunut kenenkään selän taakse, en ole koskaan ajatellut että luottokortti olisi jollain oltava matkassa. Nyt se tuli mieleen, en tiedä mistä, varmaan äitini puheista.

Ap

Vierailija
97/99 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko nyt edes se että matkavarukset kannattaa aina tehdä luottokortilla. Tai turha kai sitä on jankata. Kummallinen pakkoajatus toi "ei luottokorttia", en oikein ymmärrä mikä siinä niin kauhistuttaa - ei sillä nyt miljoonilla voi ostella jos vääriin käsiin joutuu. Tarvitsee kuitenkin pin-/turvakoodin. 

Vierailija
98/99 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usko nyt edes se että matkavarukset kannattaa aina tehdä luottokortilla. Tai turha kai sitä on jankata. Kummallinen pakkoajatus toi "ei luottokorttia", en oikein ymmärrä mikä siinä niin kauhistuttaa - ei sillä nyt miljoonilla voi ostella jos vääriin käsiin joutuu. Tarvitsee kuitenkin pin-/turvakoodin. 

Ei mulla ole minkäännäköistä pakkoajatusta että ei luottokorttia. Mietin että kannattaako sellaista hankkia kahden viikon takia, kun ei ole koko aikuisikänä sitä missään tarvinnut. Ei Suomessa eikä ulkomailla.

Jos joku minut väkivaltaisesti ryöstää niin kerron kyllä kaikki mahdolliset pin-koodini ja kirjoitan ne rosmolle vielä paperilappuunkin.

Ap

Vierailija
99/99 |
16.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kyllä aika villejä luuloja luottokorteista.

Esimerkiksi matkatoimiston tai lentoyhtiön konkurssitilanteessa käteisellä (=verkkopankissa, debit-kortilla) maksaneilla ei käytännössä ole mahdollisuuksia saada rahojansa takaisin, mutta luottokorttiyhtiöt ovat yhteisvastuullisia korvaamaan kortilla maksetun summan. Tämä toimii myös verkko-ostoksissa. Esimerkiksi Anttilan konkurssissa luottokortilla ostoksensa maksaneet saivat rahansa täysimääräisenä takaisin, muut eivät. Tämä tieto löytyy esim. Kilpailu ha kuluttajaviraston sivuilta.

Joku väitti, että pankit nostavat asuntolainan marginaalia, jos on luottokortti. Eivät nosta, jos asiakkaan maksuvara riittää lainan ja korttien maksimiluottojen minimilyhennyksiin. Itse nostin juuri uuden asuntolainan, marginaali 0,35% ja luottokorttien luottoraja yhteensä 20 500 euroa. Asuntolainan määrä noin 200 000 euroa. Pidän marginaalia erittäin kohtuullisena.

Noin suuret luottorajat minulla on siksi, että jos vaikka samaan aikaan tulee pakollinen remontti, eläimet sairastuvat tai tulee jotain muuta isompaa on varmasti mistä ottaa. Minulla ei ole perhettä tms. joka voisi sellaisessa tilanteessa auttaa, itse on selvittävä.

Käytännössä käytän Norwegianin luottokorttia,  siinä on cashback-ominaisuus eli joka ostoksesta palautuu 0,5% käteisenä, sen voi käyttää vaikka laskun maksuun. Lisäksi kortissa on erilaisia vakuutuksia ja se on maksuton käyttäjälle, maksan siis kortin aina nollille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi