Minua ei keskituloisena kiinnosta kuluttaa, koska hinnat ovat aivan sairaat
Minulla olisi rahaa kuluttaa, mutta en kuluta.
Kävin ennen säännöllisesti kahviloissa. Nykyisin ei kiinnosta käydä, kun hinnat ovat ihan älyttömiä. Peruspullasta tai croissantista saatetaan pyytää vitonen, kakkupala tai jäätelöannos voi maksaa lähemmäs kympin. Laadustakaan ei aina voi mennä takuuseen, vaikka hinta olisi kallis. Mieluummin ostan marketin paistopisteeltä pullan, kylmäkaapista juoman ja istahdan ulos kahville tai sitten kahvittelen kotona.
Kävin ennen elokuvissa. Lippuja sai kohtuullisella hinnalla, päälle kympillä. Toisinaan oli jotain alepäiviä, jolloin saattoi päästä vitosella leffaan. Nykyisin taas leffaliput saattavat olla jopa 20 euroa tai yli. Miksi ihmeessä maksaisin tuollaista summaa, kun samalla hinnalla sai ennen leffan omaksi? Eikä edes kallis hinta takaa sitä, että elokuvissa saisi olla rauhassa. Nykyään saa uutisista lukea kaikenlaisista leffahäiriköistä.
Vaatteiden laatu on mennyt paikoitellen ihan surkeaksi. Kankaista näkyy läpi ja laatu on huono. Välillä on ollut pakko ostaa jotain ja todeta, että surkeaa on nykyään. Monet vaatteet nukkaantuvat heti ensimmäisessä pesussa, siinä missä 20 v vanha vaate ei mene miksikään. Ja siitä uudesta vaatteesta saatetaan pyytää ihan posketon hinta laatuun nähden. Painelen sitten menemään vanhoissa, hyvälaatuisissa mutta epätrendikkäissä vaatteissa.
En näe mitään syytä sille, miksi pitäisi maksaa älyttömiä summia asioista, joiden pitäisi olla keski- ja pienituloisten saatavilla.
Kommentit (287)
En enää viitsi käydä missään, koska liian kalliiden hintojen lisäksi palvelu ja laatu on pa**aa. Esimerkiksi ravintolan ruokaan joutuu toistuvasti pettymään, palvelu on surkeaa ja sitä ei edes nykyään saa suomeksi aina.
Ollaan keskituloinen perhe ja ainoa lapsi on jo 4 v, mutta yhä eletään tiukasti kuin hoitovapaan aikoina. Itselle ei juuri ylimääräistä ostella, mutta lapsen vaatteista ei pihistellä. Päivähoitomaksu nappaa 311 e/kk, kun tulorajat paikkakunnalla ovat matalat. Aiemmalla paikkakunnalla maksettiin samoilla tuloilla päivähoidosta alle 150 e/kk.
Ei olisi varaa toiseen lapseen. Kaksilapsiset tuttuni jatkuvasti kertovat, miten talous on tosi tiukilla. Ei tällaista ollut omassa lapsuudessani, jossa ihan vaikka sairaanhoitaja-taksikuski -pariskunta elätti hyvin kaksi lasta omakotitalossa.
Pelkään että mihin tämä oikeasti johtaa. Jäätelöpuikon saa jo yhdellä haukulla syötyä. Pakkauskokoja on pienennetty niin paljon, että esim proteiinirahka ei riitä välipalaksi enää, vaan siihen tarvitsee jotain muutakin kylkeen.
Vierailija kirjoitti:
Me käydään leffassa väh 2 krt kk. Virikkeellä sarjalippuja ja käydään yleensä sekä la että su syömässä, mutta ruoka maksaa tuolloin max 20 e jlö
Ensi kesäloman pitkät lennot on ostettu ja jonkin verran myös majoituksia.
Tämän mahdostaa miehen työmatkustamineb ja pidetään kotona airbnb tä.
Hukkaan on mennyt veronmaksajien rahat koulusi suhteen. En usko sanaakaan mitä kirjoitat.
Vierailija kirjoitti:
Pelkään että mihin tämä oikeasti johtaa. Jäätelöpuikon saa jo yhdellä haukulla syötyä. Pakkauskokoja on pienennetty niin paljon, että esim proteiinirahka ei riitä välipalaksi enää, vaan siihen tarvitsee jotain muutakin kylkeen.
Saati niiden jäätölöpuikkojen hinnat... Yhtään hienompi merkkipuikko ruokakaupassa 2,5-3 euroa/kpl. En kyllä ostanut kertaakaan tuon hintaisia tänä kesänä, yleensä otin jonkun halvimman Coopin tuutin, mutta kohta sekin ilo poistuu jos kaupan omat merkit kielletään. Mistään jäätelökioskien hinnoista nyt ei viitsi edes puhua.
Hyvä jos tuolla tavalla että rahaa on. Luultavasti suurimmalla osalla on niin että rahaa ei ole mitä kuluttaa
Vierailija kirjoitti:
Minä tilaan pienituloisena, netto 2100€/kk, kaiken Temusta, mitä tarvitsen.
Pilaat kauniin Suomen maamme myrkyilläsi ja jätteilläsi. Et myöskään ymmärrä kiinan suhtautumista suomeen ja poliittisesti kaveeraavat venäjän kanssa. Mutta jo kommenttisi kertoo kaiken oleellisen typeryydestäsi.
Sama. En käy kahviloissa enää laisinkaan. Elokuvissa kävin ensimmäisen kerran sitten koronavuosien ja tuskin tulen käymään taas aikoihin. En käy missään ja valitsen olla mielummin kotonani jonka vuokraa nostettiin törkeästi inflaatiossa. En käy ravintoloissakaan. En varsinkaan parturissa jossa hinnat on ihan tähtitieteellisiä.
Yritysten ahneuden vuoksi maa on lamassa.
Vierailija kirjoitti:
Itse en koskaan katso hintoja kaupassa, kahvilassa tai missään muuallakaan. Olen tosin varakas ja pelannut elämäni pelimerkkini oikein. En riiannut yläasteella tai hillunut ostareilla
Tämän kommentin voi jättää suosiolla vailla huomiota. En tiedä mitä sanoisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pilaat kauniin Suomen maamme myrkyilläsi ja jätteilläsi. Et myöskään ymmärrä kiinan suhtautumista suomeen ja poliittisesti kaveeraavat venäjän kanssa. Mutta jo kommenttisi kertoo kaiken oleellisen typeryydestäsi.
No itselläni on käytössä vielä tuotteita jostain kiinasta 7 vuoden takaakin. Hyvin on pelittäneet.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan keskituloinen perhe ja ainoa lapsi on jo 4 v, mutta yhä eletään tiukasti kuin hoitovapaan aikoina. Itselle ei juuri ylimääräistä ostella, mutta lapsen vaatteista ei pihistellä. Päivähoitomaksu nappaa 311 e/kk, kun tulorajat paikkakunnalla ovat matalat. Aiemmalla paikkakunnalla maksettiin samoilla tuloilla päivähoidosta alle 150 e/kk.
Ei olisi varaa toiseen lapseen. Kaksilapsiset tuttuni jatkuvasti kertovat, miten talous on tosi tiukilla. Ei tällaista ollut omassa lapsuudessani, jossa ihan vaikka sairaanhoitaja-taksikuski -pariskunta elätti hyvin kaksi lasta omakotitalossa.
Tuo "entisaika" riippuu kylläkin siitä, missä päin Suomea asui. Olen asunut pääkaupunkiseudulla '60-luvulta asti ja täällä hyvässä omakotitalossa asuminen on ollut mahdollista hyvätuloisille.
Aloittajan kanssa monessa samoilla linjoilla. Ravintoloissa ja kahviloissa käynti on loppunut, en tarvitse enää kampaajaa, en ostele ns kivoja asioita, en tilaa lehtiä. Kävin hiljattain elokuvissa ja kun uutuuselokuvan liput maksoi noin 20€, päätin että se oli siinä Finnkinon osalta. Vuokraan jatkossa netistä.
Ostin pitkään vaatteita kirppiksiltä, mutta nyt niin moni ostaa, ettei löydä enää hyviä. Tähän vaikuttanee myös nykyvaatteiden heikko laatu, siten että parin kerran jälkeen vaatteet näyttää 10 vuotta pidetyiltä räteiltä. Olen päätynyt ostamaan hyvälaatuisia kotimaisia vaatteita ja tyytyväinen siihen. Niitä löytyy vielä, ovat hyvää laatua, hinta mielestäni kohtuullinen ja kestävät vuosia, kuten joskus nollarin henkkamaukat. Pari uutta vaatetta vuodessa riittää. Ostan suosikkimerkkejöni myös nettikirppiksiltä, joista niitä löytää melko hyvin.
En syytä tilanteesta ahneita yrittäjiä, sillä tiedän ja ymmärrän heidän kulurakenteeseen. Siitä viitosen croissantista ei jää kahvilayrittäjälle juuri mitään. Verotus on Suomessa ihan älytön, ja se on sitä eteenkin yrittäjillä. Marinin hallitus sai yrittäjät tukalaan rakoon, jonka Orpon alv korotus viimeisteli. Konkurssien määrät ovat hirvittäviä, ja lisää kaatuu jatkuvasti. Samalla kaatuu meidän työssäkäyvien työpaikat, jotka yhdessä vie rahoituksen myös julkisen puolen työpaikoilta, joten tämä suo on jokainen suomalaisen taakka.
Vierailija kirjoitti:
Ja ne kovalla äänellä kuulutet veronalaennuksethan menevät niille, joilla on muutenkin varaa kuluttaa - ei ole Petteri talousmies, vaiikka niin luuleekin. Valoa on ollut tunnelin päässä jo vuosikausia, mutta normaali-ihmisen silmät ei sitä näe, sen ihmevalon näkee vain hallitus.
Niinpä, rikkaat saa 8500€ lisää, meikäläinen 100€.
Onnellisten maa.
Meidän perheessä kumpikin on töissä ja asuntolaina hallittavalla tasolla. Rahaa olisi jonkin verran "ylimääräiseen" kuluttamiseen, mutta ihan niin kuin tässä ketjussa on todettu, ei kiinnosta. Ei kiinnosta laittaa rahojaan ylihintaiseen paskaan. Hinnat ovat karanneet ahneusinflaation takia järjettömiksi, laatu on pudonnut lähes kaikessa, palvelun taso on järkyttävää... Juuri eilen katselin kaupassa joulumakeisia, ja päätin etten osta yhtään ainoaa konvehtirasiaa tai karkkiboksia tänä jouluna. Kuka maksaa jälleen pienentyneestä joulukarkkiboksista 6 euroa tai yli?
Vierailija kirjoitti:
Minulla taas pienituloisena kaikki mitä tulee, myös menee. Eilen palkka (netto 2000 e) ja nyt tilillä 1050 e ja tuolla pärjättävä taas kuukausi :(
Tämä. Vielä 5 vuotta sitten sain samasta palkasta hyvin säästöön, jopa 500 kk, mutta sähkö, vesi, nousseet verot ja inflaatio ja kaikki on syöneet tämän, vaikka olen kiristänyt kulutusta tiukasti.
Ostan ruokani Lidlstä ja yksinäisenä saan mielestäni syötyä hyvin parilla sadalla kk. S-marketista saa kassillisen kun Lidlstä kaksi, toki tarjouksia hyödyntäen.
En osta mitään huonolaatuista, joten aika pitkälti vaatteet jäävät kauppaan. Ostan puuvillaa, pellavaa, viskoosia ja villaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupat tilaa samaa myrkkyä ja jätettä valtavia määriä, eikä sitä kaikkea tavaraa kukaan halua ikinä ostaa ja se päätyy lopulta roskikseen myymättömänä. Nimenomaan vastuullisempaa on, että kuluttaja tilaa itse mitä haluaa/tarvitsee eikä kauppojen tarvitse jätevuoria rahdata tänne asti maailman toiselta puolen.
"Juuri eilen katselin kaupassa joulumakeisia, ja päätin etten osta yhtään ainoaa konvehtirasiaa tai karkkiboksia tänä jouluna. Kuka maksaa jälleen pienentyneestä joulukarkkiboksista 6 euroa tai yli?"
Eikö tuo ole aika ankeaa elämää? Edes konvehtirasiaa ei raaskita jouluksi ostaa kun on liian kallista vaikka oikeasti rahaa olisi. Mihin te sitä rahaa oikein hilloatte jos kuitenkaan ette sitä raaski mihinkään käyttää?
Saatteko jotain nautintoa katsellessanne edellisen joulun kuvia ja todetessanne että päästiinpä taas halvalla kun ei ostettu mitään mukavaa tai hyvää?
"Minä tilaan pienituloisena, netto 2100€/kk, kaiken Temusta, mitä tarvitsen."
Lyön vetoa että et oikeasti tarvitse puoliakaan siitä mitä tilaat. Juuri Temun halvat hinnat saavat ihmisen "tarvitsemaan" kaikenlaista krääsää jota kukaan ei ostaisi jos se ei olisi puoli-ilmaista.
Minulla taas pienituloisena kaikki mitä tulee, myös menee. Eilen palkka (netto 2000 e) ja nyt tilillä 1050 e ja tuolla pärjättävä taas kuukausi :(