Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minua ei keskituloisena kiinnosta kuluttaa, koska hinnat ovat aivan sairaat

Vierailija
15.10.2025 |

Minulla olisi rahaa kuluttaa, mutta en kuluta.

Kävin ennen säännöllisesti kahviloissa. Nykyisin ei kiinnosta käydä, kun hinnat ovat ihan älyttömiä. Peruspullasta tai croissantista saatetaan pyytää vitonen, kakkupala tai jäätelöannos voi maksaa lähemmäs kympin. Laadustakaan ei aina voi mennä takuuseen, vaikka hinta olisi kallis. Mieluummin ostan marketin paistopisteeltä pullan, kylmäkaapista juoman ja istahdan ulos kahville tai sitten kahvittelen kotona.

Kävin ennen elokuvissa. Lippuja sai kohtuullisella hinnalla, päälle kympillä. Toisinaan oli jotain alepäiviä, jolloin saattoi päästä vitosella leffaan. Nykyisin taas leffaliput saattavat olla jopa 20 euroa tai yli. Miksi ihmeessä maksaisin tuollaista summaa, kun samalla hinnalla sai ennen leffan omaksi? Eikä edes kallis hinta takaa sitä, että elokuvissa saisi olla rauhassa. Nykyään saa uutisista lukea kaikenlaisista leffahäiriköistä.

Vaatteiden laatu on mennyt paikoitellen ihan surkeaksi. Kankaista näkyy läpi ja laatu on huono. Välillä on ollut pakko ostaa jotain ja todeta, että surkeaa on nykyään. Monet vaatteet nukkaantuvat heti ensimmäisessä pesussa, siinä missä 20 v vanha vaate ei mene miksikään. Ja siitä uudesta vaatteesta saatetaan pyytää ihan posketon hinta laatuun nähden. Painelen sitten menemään vanhoissa, hyvälaatuisissa mutta epätrendikkäissä vaatteissa.

En näe mitään syytä sille, miksi pitäisi maksaa älyttömiä summia asioista, joiden pitäisi olla keski- ja pienituloisten saatavilla.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä myös säästellään ja lomamatkoilla törsäillään ulkomailla.

Meillä on ihan sama asia ja onneksi jäklipolvi muuttivat jo ulkomaille niin voimme heidän kautta tehdä edullisia ostoksia. Tämä tapa on tullut jäädäkseen. 

Ulkomaille? Eli minne? 

Saksaan ja Sveitsiin

Vierailija
42/69 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelotellaan vielä, että kauppojen omat private label-tuotteet poistuu hallituksen toimesta. Kyllä alkaa rahat loppumaan jo keskituloiseltakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletteko, että hinnat laskee myöhemmin? Siitä on turha haaveilla.

Asiantuntija

Vierailija
44/69 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelotellaan vielä, että kauppojen omat private label-tuotteet poistuu hallituksen toimesta. Kyllä alkaa rahat loppumaan jo keskituloiseltakin.

Miksi pitää ostaa Suomesta? On muitakin vaihtoehtoja

Vierailija
45/69 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työskentelen suuressa pörssiyhtiössä, joka on yksi Suomen parhaimmista osingonmaksajista. Nyt ilmoitettiin että tänä vuonna firma ei tarjoa työmaaruokalassa joululounasta säästösyistä. Sattumoisin samaan aikaan oli uutisartikkeli, että työantajaltani odotetaan taas huippuosinkoja tältä vuodelta. Että näin se revitään tavallisen työntekijän selkänahasta ja sitten johdolle bonarit.

En kuluta minäkään. Kolmen lapsen yh, joten itselle en osta mitään. Päällä 10-20 vuotta vanhoja vaatteita ja niukasti itselle ruokaa. Lapset saa tarvitsemansa ja tingin omista tarpeista. 

Toi ei ole mitään säästämistä vaan jo puhdasta vittuilua ja työntekijän halveksuntaa. Ei tuolla rahalla ole mitään merkitystä yhtiön menoissa. Se ei maksa edes arvonlisä veroa odtoistaan vaan voi vähentää ne.

Muita olen kuullut ettei kaupoissa työntejät saa enää keittää kahvejaan hävikiin menneistä puhjenneista kahvipaketeista tai syödä hävikki pullia. Mm S-Ryhä"Kun voi olla väärinkäytöksiä"

Mitä helvetin väärinkäytöksiä? Ei ole kukaan koskaan kuullutkaan ja kyse on hävikistä jota tulee aina jos tavaraa on hyllyssä. Kyse ei ole kuin puhtaasta vittuilusta etteivät työntekijät saa edes tuota vähäistä etua joka on ollut iät ja ajat. On liikuttavaa miten joku palkkajohtaja samaistaa itsensä yhtiöön. Yhtiö sitä ja tätä. Kuitenkaan et ole kuin palkollinen. 

Muuten S-Ryhmä myi ennen elintarvikkeet joista oli päiväys menossa umpeen 50% ja ne laputettiin aamulla hyllyjä täyttäessä. Nyt vanhenevasta tavarasta yritetään saada viimeinen hinta. Voittojaan s-ryhmä on kuluttanut järjettömiin yli investointeihin joita nyt suljetaan. 

Vierailija
46/69 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Abc:lla melkein pyörtyessäni kiljaisin, kun noutopöytä maksoi 16,90 euroa. Ei enää ikinä, törkeää kiskontaa.

Itse järkytyin 2,80 euron kahvikupista yhdellä huoltoasemalla. Ostin viereisestä marketista sitten halvimman energiajuoman 1,50 eurolla, siinäkin on kofeiinia. Milloin kahvikuppi on alkanut olla lähes tuplasti kalliimpi kuin energiajuoma? Mieluummin joisin kyllä kahvia enkä makeutusaineita.

Minä olen jo ainakin vuoden keittänyt matkoille kahvit termokseen ja itse leipomat pullat  mukaan, ei ole varaa maksaa ryöstöhintoja.jos lähden lähikaupunkiin ostoksille teen saman, käyn autossa juomat kahvit välillä.Onhan tää aika säälittävää.

Vierailija
47/69 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tismalleen samat ajatukset. Erikoiskahvi maksoi yli 7 euroa jo kahvilassa. En mene enää. Leivon itse tai ostan herkut paistopisteeltä ja juon ne kahvit kotona. Lounaan hinta alkaa olla järjestään 15 euroa. Ei kiinnosta maksaa, kun voi itse tehdä eväät moneksi päiväksi yhden lounaan hinnalla. Silloin tällöin käyn ravintolassa, jos mennään kaveriporukalla ja siihen jää mun ulkonasyömiset. Piheys iskee, kun hintoja katsoo.

Vaatteiden laatu on ollut vuosia jo sillä tasolla, että muutaman pesun jälkeen ne ovat roskiskamaa. Edes kalliit merkkivaatteet ei ole hyvälaatuisia. Samaa polyesteriä ja akryyliä, joka on orjatyövoimalla teetetty jossain Aasian maassa. Eipä tee mieli vaatekaupoille. Onneksi osaan ommella. Voisi elvyttää vanhat käsityöharrastukset.

Leffaan en myöskään mene. Kuka maksaa leffalipusta parikymppiä, että saa kuunnella sitä rapistelua ja mässytystä? Pistän senkin rahan esim johonkin klassiseen konserttiin kerran pari vuodessa.

Eipä tule paljoa kulutettua. Ruokakaupassa on pakko käydä. Ketuttaa myös tämä kotimainen ruokamonopoli. Tulisipa kilpailija noille kahdelle riistoketjulle, niin saataisiin edes jotain järkevää kilpailua markkinoille ja hintoja alas.

Vierailija
48/69 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani lentää kerran muutamassa kuukaudessa Latviaan viikonlopuksi ja käy siellä ravintolat, kahvittelut, kauneudenhoidot (kasvohoidot, kampaajat, kynnet, vahaukset), vaatteet, korut tms hoitamassa.

Hän on todella hyvätuloinen, mutta ei hänkään tahdo maksaa nykyisestä laadusta tätä hintaa. 

Vierailija
49/69 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Abc:lla melkein pyörtyessäni kiljaisin, kun noutopöytä maksoi 16,90 euroa. Ei enää ikinä, törkeää kiskontaa.

Itse järkytyin 2,80 euron kahvikupista yhdellä huoltoasemalla. Ostin viereisestä marketista sitten halvimman energiajuoman 1,50 eurolla, siinäkin on kofeiinia. Milloin kahvikuppi on alkanut olla lähes tuplasti kalliimpi kuin energiajuoma? Mieluummin joisin kyllä kahvia enkä makeutusaineita.

Minä olen jo ainakin vuoden keittänyt matkoille kahvit termokseen ja itse leipomat pullat  mukaan, ei ole varaa maksaa ryöstöhintoja.jos lähden lähikaupunkiin ostoksille teen saman, käyn autossa juomat kahvit välillä.Onhan tää aika säälittävää.

Mäkin keitän kahvit aina termokseen työmatkoille. Huoltoasemien kahvi on pahaa ja riistohintaista. Joku sämpylä maksaa jo yli vitosen myös. Ei kiitos. Mieluummin otan omat eväät. On paremman makuistakin.

Vierailija
50/69 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Peruspullasta tai croissantista saatetaan pyytää vitonen, kakkupala tai jäätelöannos voi maksaa lähemmäs kympin."

No on tuo aika iso osa monen tuntipalkasta

Vierailija
51/69 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet kuvailevat täällä sellaista asiaa kuin Kapitalismi. 

Vierailija
52/69 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomihinnat, mutta laatu kaikessa kuraa. Kesälomalla meni tonni alle viikon pohjoisen reissuun. Tuolla hinnalla olisi saanut 2 viikon loman palmun alla lämpimässä. Ymmärrän, jos porukka lähtee mieluummin muualle kuluttamaan rahansa.

Vierailija
53/69 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laatu on romahtanut monessa asiassa. Vaatteita ei löydy kunnollisia ei halvoista eikä kalliista. Yksi hyvä esimerkki on nykyinen farkkukangas. Elastaank saa ne hajoamaan haaroista parissa vuodessa. Olen heittänyt sen vuokdi roskiin monet muuten ehjät farkut.

Vielä 90-luvulls farkut kestivät lähes ikuisesti. Ne haalistuivat lähes valkoisiksi mutta kangas ei antautunut. Tpaidat nykyään ohutta kangasta joka venyy kauluksesta itsestään ja vaikka käyn pesulla joka päivä tarttu kauluksen kohdille pinttynyttä likaa. Ei näin käynyt ennen. Minulla on vanhoja jo kuluneita paitojakin jotka ovat vielä muodossaan. 

Puuvillankin laatu on huonompaa kuin ennen, koska sitä tehokasvatetaan ja se on paljon lyhytkuitusempaa kuin 1990-luvun ja 2000-luvun alun puuvilla. Jos teillä on sen ajan tai vielä vanhempia puuvillavaatteita tai -tekstiilejä, säästäkää ne älkääkä laittako kankaankierrätykseen, koska siitä ei saa enää ikinä sekoiteuusiokuituna yhtä hyvää tuotetta, mikä se on valmiin tuotteena ollut.

Ennusteen mukaan polyesterin ja elastaanin käyttö lisääntyy 2030-luvulla entisestään eli näitä tämän vuoden tuotteita muistellaan sitten hyvälaatuisina tuotteina. Sitten muutaman vuosikymmenen takaiset laadukkaat vaatteet ja kodintekstiilit ovat arvossaan. Myykää vaikka Etsyn kautta vanhoja laadukkaita tuotteita ostaville. He osaavat kyllä arvostaa niitä.

Vierailija
54/69 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä eniten ärsyttää porsaat jotka ei käytä rahaa vaikka sitä olisi. Meillä ei enää ole ja tähän on tosi vaikea tottua.

Kun tienattiin 110 000 euros bruttona vuodessa, niin kyllä muuten kulutettiin. Oli uutta autoa ja kalliita ulkomaan reissuja. Ruuat ostettiin Citymarketista ja ei todellakaan katsottu hintoja, ostettiin täsmälleen mitä haluttiin. Ravintolassa käytiin vähintään 2-4 kertaa kuukaudessa.

Nyt kun tulot tippuvat yhteensä 38000 euroon vuodessa molempien palkat yhteenlaskien, niin eipä osteta enää kuin punalappuisia. Se on sellaista et kauppaan tosi aikaisin et saa ne laputetut kerättyä. Sit odotellaan kolme varttia ettå saa sen -60% alen: Ei matkusteta, ei harrasteta, ei käydä leffassa, ei käydä ravintoloissa, autoa ei uusita eikä tehdä oikeastaan mitään muuta kuin käydään töissä ja maksetaan velkoja pois. Jos olisi rahaa, niin varmasti käyttäisin. Ei käärinliinoissa ole taskuja.

Ollaan ilmeisesti miehen kanssa näitä "porsaita" kun ei kuluteta vaikka talous sen mahdollistaisi.

Kuka hullu uskaltaa kuluttaa kun työt saattaa loppua, työttömyyskorvausta saat jos saat ja sitäkin viiveellä ja julkinen terveydenhuolto on siinä jamassa että ei ole mitään takeita että sieltä jonojen kautta pääsisi hoitoon? Ei se ole kuin yksi yksityispuolella tehty leikkaus ja olisi heittämällä tuhansien eurojen kertamaksu joka pitäisi jostain repiä. 

Tottakai kaikki keskituloiset tai hyvätuloisetkin säästää. Omituisempana pidän jos ei säästä.

Vierailija
55/69 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikää nyt missä jamassa Suomessa ollaan kun pullakahvit tuntuvat kokopäivä työtä tekevästä kalliilta. 

Tosi paskassa, kun palkalla ei saa yhtään enempää kuin 15 vuotta sitten, kun hinnat on noussut paljon nopeampaa kuin palkat.

Sitten vielä kateellisina maristaan, kun joku saa vaivaiset 3000e kuukaudessa palkkaa.

Vierailija
56/69 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin viime keväänä irtisanotuksi yyteiden päätteeksi. Tätä ennen meillä oli kolmet -kyllä- yyteet joka vuosi. Mietippä omalle kohdallesi, etenkin yhden palkansaajan taloudessa, jossa vielä alaikäisiä. Kostoksi v ittumaiselle työnantajalle vien ulkomaille joka ikisen liikenevän pennin, koska voin. Mun lojaalisuus kiduttiin ulos. 

Vierailija
57/69 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Lapset saa kaiken tarpeellisen, mutta itse en osta yhtään mitään paitsi ruokaa.

Vierailija
58/69 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkalla sai nämä samat asiat 15 vuotta sitten.

Palkat on muka noussut, mutta ei sillä rahalla yhtään enempää saa mitään ostettua, kun kaikki on niin kallista.

Vierailija
59/69 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuei tule kulutusta lisättyä, kun koko ajan joutuu miettimään, kenen työt seuraavaksi loppuvat. Jälkikasvu ei pääse töihin, joten opiskelevat eläkkeelle asti, varmaan meidän vanhempien rahoilla, kun opintotukea ei enää makseta. Tai ehkä maksetaan, muttei sillä pysy hengissä.

Elokuvat? Tulee niitä telkastakin.

Ravintolaruoka? Perunoita sai tällä viikolla kolme kiloa eurolla.

Kampaajalle? Tukka ponnarille, harmaahan on nyt muotia.

Uudet vaatteet? Laihtuessa löytyy omasta kaapista.

Matkailu? Eihän tuonne maailmalle uskalla enää edes lähteä, tulva, metsäpalo, maanjäristys, elokapina, hyppykuppa... kotimaanmatkailu jäi jo ajat sitten, kun hinnoittelivat itsensä ulos.

Meikki- ja hiustyylit 2026: ota mallia!

https://www.is.fi/menaiset/tyyli/art-2000011552554.html

Vierailija
60/69 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinnat on ihan ok.

Esimerkiksi vaikkapa Kotipizzasta kolme lättyä illanistujaisiin vain noin 100e. 

Ei paha