Minua ei keskituloisena kiinnosta kuluttaa, koska hinnat ovat aivan sairaat
Minulla olisi rahaa kuluttaa, mutta en kuluta.
Kävin ennen säännöllisesti kahviloissa. Nykyisin ei kiinnosta käydä, kun hinnat ovat ihan älyttömiä. Peruspullasta tai croissantista saatetaan pyytää vitonen, kakkupala tai jäätelöannos voi maksaa lähemmäs kympin. Laadustakaan ei aina voi mennä takuuseen, vaikka hinta olisi kallis. Mieluummin ostan marketin paistopisteeltä pullan, kylmäkaapista juoman ja istahdan ulos kahville tai sitten kahvittelen kotona.
Kävin ennen elokuvissa. Lippuja sai kohtuullisella hinnalla, päälle kympillä. Toisinaan oli jotain alepäiviä, jolloin saattoi päästä vitosella leffaan. Nykyisin taas leffaliput saattavat olla jopa 20 euroa tai yli. Miksi ihmeessä maksaisin tuollaista summaa, kun samalla hinnalla sai ennen leffan omaksi? Eikä edes kallis hinta takaa sitä, että elokuvissa saisi olla rauhassa. Nykyään saa uutisista lukea kaikenlaisista leffahäiriköistä.
Vaatteiden laatu on mennyt paikoitellen ihan surkeaksi. Kankaista näkyy läpi ja laatu on huono. Välillä on ollut pakko ostaa jotain ja todeta, että surkeaa on nykyään. Monet vaatteet nukkaantuvat heti ensimmäisessä pesussa, siinä missä 20 v vanha vaate ei mene miksikään. Ja siitä uudesta vaatteesta saatetaan pyytää ihan posketon hinta laatuun nähden. Painelen sitten menemään vanhoissa, hyvälaatuisissa mutta epätrendikkäissä vaatteissa.
En näe mitään syytä sille, miksi pitäisi maksaa älyttömiä summia asioista, joiden pitäisi olla keski- ja pienituloisten saatavilla.
Kommentit (287)
Olen tottunut elämään vaatimattomasti. Varmaan jonkun muun mielestä olen pihistellyt koko aikuiselämäni. Elämässä tärkeät asiat eivät ole ainakaan tavaroita. Niistä haluaisin pikemminkin luopua. Palveluihin ja käsitöihin voin käyttää rahaa, niitä arvostan. Silti kampaajalla olen käynyt vain kerran viimeisten 2 vuoden aikana.
Uskon, että hintoja on nostettu inflaation varjolla. Tottahan ostaminen silloin vähenee, varsinkin, kun näyttää olevan yleinen ilmiö. Joku täällä puhui "ahneusinflaatiosta", mikä kuvastaa tätä hyvin.
Ylipäätään elämässä motivoi vain isommat tavoitteet. Hankin keski-iässä toisen koulutuksen, jossa toteutan enemmän itseäni ja on merkityksellistä. Pidän sitä investointina ja suurelta osin toteutettu vuosien aikana kertyneillä säästöillä, joilla en tiennyt mitä muutakaan olisin tehnyt. Arvostan ennen muuta kokemuksia. Se on elämää.
Puolison kanssa on tasaiset rutiinit. Hän nauttii yhteisissä hetkissämme kahvista, minä teestä. Laitetaan itse lähes kaikki ruoka, se on harrastus ja molemmat hyviä ruoanlaittajia. Ei ole koskaan kulunut rahaa vaikka alkoholiin tai vastaaviin nautintoaineisiin. Elokuvissa käynti on harventunut. Hyödynnän kirjastoa.
Pidän enemmän pienistä ja kotoisista asunnoista. Kasvanut olen isossa, hyvin tehdyssä omakotitalossa ja nähnyt, miten paljon sellainen vaatii huoltamista. Isä ja äiti olivat aikaansa edellä. Aina oli oma kasvimaa, sienet ja marjat.
Ehkä vielä joskus haluan matkustaa pitkäksi aikaa kauas. Sisustamista saatan tehdä jonkin verran, harkitusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus, saatikka yksikään politiikko, ei mahda tilanteelle yhtään mitään, koska ihmiset eivät ole valmiita niihin muutoksiin, joita nyt tarvittaisiin. Kaikkien terveiden aikuisten pitäisi yksinkertaisesti ottaa suurempi vastuu omasta elämästään, mutta omassa mukavuudenhalussamme emme siihen vaan pysty. Olemme luoneet kulttuurin, joka viettelee ihmiset syyttämään omista ongelmistaan muita sen sijaan että ottasimme itse vastuun omista asioistamme.
Meillä on muodostunut yhteiskunta jossa odotetaan jonkun muun maksavan ja järjestävän kaiken. Maailman suurin julkinen sektori ja päälle veroilla kustannettu kolmas sektori. Ne kaikki killingit on vedettävä heidän taskusta jotka vielä tienaavat jotain ja taakka on käynyt aivan liian suureksi.
Eli tässä taas syytetään köyhiä ja työttömiä, suomalaisia jotka elävät tuilla kun ei ole työpaikkoja. Jumal auta, tämä tilanne EI ole kansan syy, eikä siinä että me "olemme tottuneet liian hyvään" ffs. Syy on hallituksessamme ja heidän touhuiluissaan, ideologisissa päätöksissä ja siinä että näin pieni maa kustantaa noin MILJOONAN e lintasopakkolaisen elämisen kaikkine herkkuineen tässä massa JA syytää rahaa edelleen ulkomaille typeriin projekteihin JA rahoittaa kahta eri sotaa jotka eivät edes kuulu meille. Sinne meidän varamme valuvat.
Vain totaalinen ihmisjä te syyllistää työttömiä siitä että ovat työttömiä kun maa ei tarjoa kansalaisilleen minkäänlaista työtä. Ja ottakaa huomioon, tampiot, että useimmat työttömät ovat makselleet myöskin niitä veroja pidempään kuin olette edes olleet olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laatu on romahtanut monessa asiassa. Vaatteita ei löydy kunnollisia ei halvoista eikä kalliista. Yksi hyvä esimerkki on nykyinen farkkukangas. Elastaank saa ne hajoamaan haaroista parissa vuodessa. Olen heittänyt sen vuokdi roskiin monet muuten ehjät farkut.
Vielä 90-luvulls farkut kestivät lähes ikuisesti. Ne haalistuivat lähes valkoisiksi mutta kangas ei antautunut. Tpaidat nykyään ohutta kangasta joka venyy kauluksesta itsestään ja vaikka käyn pesulla joka päivä tarttu kauluksen kohdille pinttynyttä likaa. Ei näin käynyt ennen. Minulla on vanhoja jo kuluneita paitojakin jotka ovat vielä muodossaan.
Osta vanhat kunnon Levikset?
Levikset on nykyään ihan surkeita. Kestää ehkä vuoden.
Jos haluat laatua, joudut tänä päivänä etsimään pieniä yrityksiä. Nämä suuret ylikansalliset korporaatiot myy nykyisin mielikuvia ja sontaa sen entisen laadun sijaan, joista tulivat joskus tunnetuksi. Jos löydät pienen merkin joka tekee hommaa sydämellä ja paikallisesti, löydät hyvää ja kestävää. Hinnat on melko samat, mutta toinen tekee kuraa ja toinen laatua.
Näin juuri 130€ Aasiassa tehdyn merkkihupparin, jossa alkuperä oli yritetty piilottaa ja materiaali enimmäkseen muovia. Samalla rahalla saa kotimaassa kotimaisesta kankaasta valmistetun vuosia hyvänä kestävän hupparin, jossa ei ole yhtään muovia.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tämä on paluuta vanhaan aikaan, jolloin kahvi ja konvehdit olivat ylellisyyksiä?
Kahvia on kyllä lipitetty joka tuvassa ja torpassa ihan 40-luvullakin että..
Erityisesti erityisliikkeiden hinnoissa on ilmaa.
Ostin äskettäin kukkakaupasta pari ruusua, kappalehinta 6 euroa sekä pienen pussin suklaata, hinta 8 euroa. Jos olisin ostanut ruusukimpun marketista ja suklaarasian marketista niin olisi åäässyt huomattavasti halvemmalla.
Ostan joka kuukausi osakkeita. En osta tämän oikeistohallituksen takia. Ihmepakottajia.
Sama toimintamalli. Välttelen kahviloita, ravintoloita, elokuvateatteria, vaateostoksiakin. Onneksi olen löytänyt laadukkaita vaatteita ja ne ei ole lainkaan niistä kalliista kaupoista joista voisi kuvitella. Ruokaostokset täytyy myös katsoa aika tarkkaan nykyään. Vaikka lihan hinta on noussut tosi paljon niin priorisoin lihaa, kanaa (ja proteiineja) yleensäkin ensin ja ostan sit lisäksi ravinteikasta ruokaa kuten kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Maitotuotteita ja kananmunia kohtuullisesti. Viljaa vain vähän. Hömppätuotteet eli mainostetut valmiit annokset, purkit ym jätän nykyään yhä useammin kauppaan. Ovat ensinnäkin turhia. Tienaan 3500 brutto ja välillä tuntuu et perheellisenä saa venyttää penniä kun on lainat maksettavana. Rahaa ei riitä kunnolla terveydenhuoltoon eikä isompiin hankintoihin. Hammaslääkäriläynnit joutunu lykkää jo vuosia ja tulee varmaan vielä kalliiksi mut jotenkin tässä arjessa vaan kitkuttaa koko ajan. Suomessa on törkeän kova hintataso ja kovat verot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus, saatikka yksikään politiikko, ei mahda tilanteelle yhtään mitään, koska ihmiset eivät ole valmiita niihin muutoksiin, joita nyt tarvittaisiin. Kaikkien terveiden aikuisten pitäisi yksinkertaisesti ottaa suurempi vastuu omasta elämästään, mutta omassa mukavuudenhalussamme emme siihen vaan pysty. Olemme luoneet kulttuurin, joka viettelee ihmiset syyttämään omista ongelmistaan muita sen sijaan että ottasimme itse vastuun omista asioistamme.
Meillä on muodostunut yhteiskunta jossa odotetaan jonkun muun maksavan ja järjestävän kaiken. Maailman suurin julkinen sektori ja päälle veroilla kustannettu kolmas sektori. Ne kaikki killingit on vedettävä heidän taskusta jotka vielä tienaavat jotain ja taakka on käynyt aivan liian suureksi.
Eli tässä taas syytetään köyhiä ja
En todella syyttänyt tässä työttömiä. Olen itsekin ollut työtön ja yrittänyt selviltä asuntolainasta ansiosidonnaisilla. Vedät turhaan herneen nenään. Kun rahat on tiukalla, yhteiskunnan pitää keskittyä vain tärkeimpään - turvallisuus, terveys, koulutus ja perustoimeentulo.
Esimerkkinä kasarilla vanhemmat opetti uimaan, ja nyt yhteiskunnan pitää maksaa uimakoulut lapsille. Veronmaksajien rahoilla järjestetään viininmaistelukursseista lähtien ihan kaikkea jonka tuli olla omakustanteista. Ei kaikkea kivaa tai tarpeellistakaan tarvitse maksaa yhteisestä kassasta. Byrokratia on ihan hirvittävää ja kallista ja ihan turhaa oikeastaan vähän kaiken ympärillä. Jos tänne tulee ulkomailta, on vastuussa siitä että opettelee kielen, eikä aikuisille tarvitse järjestää päivähoitoa ja ilmaisia palveluita muiden piikkiin. Ei myöskään työttömille verovaroin jotain typeriä leikkikouluja jossa on jotain pupuhyppelyä ja muuta naurettavaa. Ei työssäkäyville tarvitse hommata polkupyöräetuja, vaan ostakoon omalla rahalla fillarin johon on varaa. Nämä nyt vain pieninä yksittäisinä esimerkkeinä. Julkisella työskentelee yli 800 000 ihmistä jossa on ainakin puolet liikaa tämän kokoiselle maalle. Sveitsissä 250 000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikää nyt missä jamassa Suomessa ollaan kun pullakahvit tuntuvat kokopäivä työtä tekevästä kalliilta.
Se on vain yksi kirjoittaja. Itse keskituloisena wolttaan useamman kerran viikossa ja käyn keskimäärin kerran kuussa viikonlopun hotellilomalla. Mielestäni elän paljon rikkaammin kuin mitä lapsena elimme, vaikka vanhemmat kävivät töissä.
Tosiasiassa aika moni on valinnut tuon tien. Siksi ravintolat ja kahvilat menevät konkkaan, elokuvateatterit ovat pulassa, kesän rokkifestateita perutaan...
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tämä on paluuta vanhaan aikaan, jolloin kahvi ja konvehdit olivat ylellisyyksiä?
Kun kyse ei ole mistää "ylellisyydestä" Ihan sama missä tahansa tuotteessa tai palvelussa. Hinnat on nostettu pilviin ja samaan aikaan laatu on romahtanut. Juuri mikään ei ole enää hintansa arvoista, oli sitten kyse konvehdista tai ruisleivästä tai vaikka hupparista. Ja tämän takia ihmiset eivät kuluta.
Olen muuten samaa mieltä aloittajan kanssa, paitsi en siinä että vanhat vaatteet olisivat epämuodikkaat tai tyylittömät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laatu on romahtanut monessa asiassa. Vaatteita ei löydy kunnollisia ei halvoista eikä kalliista. Yksi hyvä esimerkki on nykyinen farkkukangas. Elastaank saa ne hajoamaan haaroista parissa vuodessa. Olen heittänyt sen vuokdi roskiin monet muuten ehjät farkut.
Vielä 90-luvulls farkut kestivät lähes ikuisesti. Ne haalistuivat lähes valkoisiksi mutta kangas ei antautunut. Tpaidat nykyään ohutta kangasta joka venyy kauluksesta itsestään ja vaikka käyn pesulla joka päivä tarttu kauluksen kohdille pinttynyttä likaa. Ei näin käynyt ennen. Minulla on vanhoja jo kuluneita paitojakin jotka ovat vielä muodossaan.
Levistenkään farkkukangas ei ole enää kunnollista. Samaa pehmeää, ohutta pskaa kuin muutkin. Hinta vaan on töykeä, merkki maksaa.
Onpa harmi. En tiennyt, koska löysin vanhat ja hyvät Levikset kirppikseltä. Niissä ei ole mitään vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Levistenkään farkkukangas ei ole enää kunnollista. Samaa pehmeää, ohutta pskaa kuin muutkin. Hinta vaan on töykeä, merkki maksaa.
Puuvillan laatu om heikentynyt. Se ei enää kasvata yhtä pitkiä kuituja siemenhaituviinsa, koska ilmastonmuutos on aiheuttanut sille epäedullisemmat kasvuolosuhteet. Liian kuumaa, liian kuivaa. Niinpä se kypsyttää siemenensä nopeasti =haituvat eli puuvillakuitu jää lyhyeksi.
Ai niin, ilmastonmuutoshan on vihervassarien ja woke-ihmisten harhoja...
Olen ostanut tällä viikolla sukkia. En muuta. Palkka 4500 e, asumismenojen jälkeen ei jää saati haluaako tuhlata 10 euron juustopakettiin
Vierailija kirjoitti:
Me käydään leffassa väh 2 krt kk. Virikkeellä sarjalippuja ja käydään yleensä sekä la että su syömässä, mutta ruoka maksaa tuolloin max 20 e jlö
Ensi kesäloman pitkät lennot on ostettu ja jonkin verran myös majoituksia.
Tämän mahdostaa miehen työmatkustamineb ja pidetään kotona airbnb tä.
Ja maksatte kohta useita tuhansia ludetorjunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70-luvun lopulla käytiin kunnan järjestämässä uimakoulussa järven rannalla. Nyt uimakoulut on maksullisia, mutta sentään uimahallissa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on törkeän kova hintataso ja kovat verot.
Kovat verot johtaa siihen että ihmisille jää palkasta vähemmän käteen. Kun pakko saada elanto jostain, on pakko nostaa hintoja. Korkeat verot johtavat korkeaan hintatasoon. Siksi veroja pitäisi laskea. Monet vauraimmista maista (USA, Sveitsi yms) eivät verota kansalaisiaan puolikuoliaaksi kuten Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla taas pienituloisena kaikki mitä tulee, myös menee. Eilen palkka (netto 2000 e) ja nyt tilillä 1050 e ja tuolla pärjättävä taas kuukausi :(
Tuohan on hyvin, jos jää tonni kulutukseen. Oma budjetti on noin 10 euroa päivä ja tuo menee helposti pelkästään ruokaan. Eikä riitäkään. Ei sillä käydä leffassa tai kahvilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvia on kyllä lipitetty joka tuvassa ja torpassa ihan 40-luvullakin että..
Tai korviketta. Kahvi oli pisimpään säännelty tuote sodan aikana ja sen jälkeen. Se oli kuitenkin niin tärkeä osa suomalaisten elämää, että paahdettiin sitten voikukanjuuria ja rukiinjyviä, koska "kahvia" oli pakko saada.