Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minua ei keskituloisena kiinnosta kuluttaa, koska hinnat ovat aivan sairaat

Vierailija
15.10.2025 |

Minulla olisi rahaa kuluttaa, mutta en kuluta.

Kävin ennen säännöllisesti kahviloissa. Nykyisin ei kiinnosta käydä, kun hinnat ovat ihan älyttömiä. Peruspullasta tai croissantista saatetaan pyytää vitonen, kakkupala tai jäätelöannos voi maksaa lähemmäs kympin. Laadustakaan ei aina voi mennä takuuseen, vaikka hinta olisi kallis. Mieluummin ostan marketin paistopisteeltä pullan, kylmäkaapista juoman ja istahdan ulos kahville tai sitten kahvittelen kotona.

Kävin ennen elokuvissa. Lippuja sai kohtuullisella hinnalla, päälle kympillä. Toisinaan oli jotain alepäiviä, jolloin saattoi päästä vitosella leffaan. Nykyisin taas leffaliput saattavat olla jopa 20 euroa tai yli. Miksi ihmeessä maksaisin tuollaista summaa, kun samalla hinnalla sai ennen leffan omaksi? Eikä edes kallis hinta takaa sitä, että elokuvissa saisi olla rauhassa. Nykyään saa uutisista lukea kaikenlaisista leffahäiriköistä.

Vaatteiden laatu on mennyt paikoitellen ihan surkeaksi. Kankaista näkyy läpi ja laatu on huono. Välillä on ollut pakko ostaa jotain ja todeta, että surkeaa on nykyään. Monet vaatteet nukkaantuvat heti ensimmäisessä pesussa, siinä missä 20 v vanha vaate ei mene miksikään. Ja siitä uudesta vaatteesta saatetaan pyytää ihan posketon hinta laatuun nähden. Painelen sitten menemään vanhoissa, hyvälaatuisissa mutta epätrendikkäissä vaatteissa.

En näe mitään syytä sille, miksi pitäisi maksaa älyttömiä summia asioista, joiden pitäisi olla keski- ja pienituloisten saatavilla.

Kommentit (287)

Vierailija
281/287 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tupakkaa.

Ei alkoholia.

Ei kirkollisveroa.

Ei ammattiliittomaksuja.

Noilla jo nousee elintaso.

Ei nouse. Kokemusta on.

Vierailija
282/287 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut onni olla hyvätuloinen jo alta kolmekymppisestä ja todellakaan en tänä päivänä ala kuluttamaan rahoja, jotka olen laittanut säästöön. Olen todellinen porsas, joka ei kuluta sen vuoksi, että jotkut eivät ole tehneet samoin kuin minä, eli säästäneet, vaan ovat pistäneet rahansa menemään ja nyt itkeävät, kun samat lainalaisuudet koskevat heitä kuin minua.

Eli se, että työoloja huononnetaan järjestelmällisesti ja meitä 55+ työnnetään aktiivisesti työelämästä ulos, vaikka eläkeikää nostetaan. Oman työurani aikana eläkeikäni on noussut seitsemällä (7) vuodella, palkastani on määrätty lähtemään tellit ja lellit ja palkankorotuksen olen saanut viimeksi vuonna 2004. Irtisanomislapun sain viime syksynä.

Minulla ja miehelläni on mahdollisuus ottaa heti käyttöön 250 000 e ja kiinteistöissä kiinni joku 350 000 e (HKI keskustan asunto). 

Ruokaostoksissa en katso periaatteellisesti hintaa, ostan mitä haluan syödä, mutta totta kai katson, mikä on kilohinta jos on kyse samankaltaisesta tuotteesta. Kun matkustan, tilaan liput vertaillen. Vertailen kaikki ostokseni ja ostan hintalaatu-suhteessa parhaan. Käytän paljon aikaa siihen, että en kuluta penniäkään enemmän kuin pakko.

Tämä on oma henkilökohtainen protestini myös. En hyväksy tätä yksilön syyllistämistä, milloin tuhlaamme liikaa, milloin emme tarpeeksi, joskus otamme liikaa lainaa, joskus emme tarpeeksi - aina on firmoissa syyllinen työntekijä, liian kallis ja liian osaamaton ja liian vaativa. Koskaan ei vika ole siinä, miten firmoja tai tätä koko maata johdetaan.

Porsastelen jatkossakin, tuhlaamaan alan 85 v jos olen siinä kunnossa, että kykenen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/287 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on aina muiden vika, tämä luuseri hallitus kulkee vaan laput silmillä.

Vierailija
284/287 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen menemään muuten kahville muuten kalliiseen Citymarketiin :D Meidän lähicittarissa oli kuppi kahvia 0,50e kuppi ja esim pieniä munkkeja sai 0,8e kappale. 

Ai kaikissa cittareissa, enpä ole ennen kuullutkaan.

Vierailija
285/287 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tulen toimeen melko hyvin, mutta silti olen huomannut, että kaikki on kallistunut niin paljon, että ihan normaalit arkipäivän koettelemukset vievät talouden niin tiukille, että pitää alkaa kiristää kaikesta ei-pakollisesta.

Ensin kesällä lemmikkini sairastui, sitten polkupyöräni meni rikki (oma pääasiallinen kulkuvälineeni). Nyt sitten samassa kuussa vanha läppärini sanoi itsensä lopullisesti irti ja pesukone hajosi. Nämä neljä tapahtumaa söivät säästöjäni niin paljon, että menee varmaankin vuosi, että saan taas säästettyä puskurin. Olin jo ehtinyt säästää rahaa yhtä lääketieteellistä (ei kiireellistä) operaatiota varten, mutta onneksi en ehtinyt toimenpiteeseen ennen näitä tilanteita. Tämä toimenpide lykkääntyy nyt hamaan tulevaisuuteen.

Aiemmin olen yllättävien menojen sattuessa pystynyt helposti nipistämään ns. turhasta joksikin aikaa. Nyt en enää käytä rahaa mihinkään turhaan, niin on vaikeampaa saada talous taas tasapainoon.

Asun järkevässä kerrostaloasunnossa, en omista autoa, ei ole lapsia. Teen kaikki ateriat itse. Kesällä teen yhden viikon mittaisen reissun, muuten en matkusta. Ainoa ylellisyys on tämä lemmikki, josta tiedänkin, että paljon rahaa voi mennä. Ja silti olen minäkin alkanut jo vähän stressata rahasta.

Nauran näille päättäjien yrityksille syyllistää kansalaisia säästämisestä. Ihan itse ovat tämän aiheuttaneet.

Vierailija
286/287 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
287/287 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen koronaa minä kulutin rahaa jonkin verran turhuuksiin eli ravintoloihin,baareihin ja yleisötapahtumiin mutta koronan myötä tajusin että miksi minä kuluttaisin rahoja kyseisiin paikkoihin kun voin mieluummin sijoittaa rahani. Nykyään kaupoissa katselen hintoja ja jätän kalliit tuotteet kauppoihin enkä käy missään humpuukki paikoissa koska haluan sijoittaa jotta pääsen työelämästä pois. 

Hinnat nousi koronan myötä ja korot myös, palkat eivät nousseet samassa suhteessa. Palkkani on nyt brutto 3600e/kk ja netto 2600e/kk, palkkani pitäisi olla nettona +3000e/kk jotta voisin käydä satunnaisesti kuluttamassa rahaa koska hinnat on niin kalliita suomessa. 

Asuminen,auto ja ihan perus eläminen vie palkastani noin 1800-2000 euroa kuukaudessa ja loput rahat sijoitan, jos kuluttaisin rahojani turhuuksiin niin en voisi sijoittaa joten olisin aina köyhä sekä oravanpyörässä eläkeikään asti.

M35

Jätä myös ne bordellikäynnit väliin, niin säästät lisää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi