Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minua ei keskituloisena kiinnosta kuluttaa, koska hinnat ovat aivan sairaat

Vierailija
15.10.2025 |

Minulla olisi rahaa kuluttaa, mutta en kuluta.

Kävin ennen säännöllisesti kahviloissa. Nykyisin ei kiinnosta käydä, kun hinnat ovat ihan älyttömiä. Peruspullasta tai croissantista saatetaan pyytää vitonen, kakkupala tai jäätelöannos voi maksaa lähemmäs kympin. Laadustakaan ei aina voi mennä takuuseen, vaikka hinta olisi kallis. Mieluummin ostan marketin paistopisteeltä pullan, kylmäkaapista juoman ja istahdan ulos kahville tai sitten kahvittelen kotona.

Kävin ennen elokuvissa. Lippuja sai kohtuullisella hinnalla, päälle kympillä. Toisinaan oli jotain alepäiviä, jolloin saattoi päästä vitosella leffaan. Nykyisin taas leffaliput saattavat olla jopa 20 euroa tai yli. Miksi ihmeessä maksaisin tuollaista summaa, kun samalla hinnalla sai ennen leffan omaksi? Eikä edes kallis hinta takaa sitä, että elokuvissa saisi olla rauhassa. Nykyään saa uutisista lukea kaikenlaisista leffahäiriköistä.

Vaatteiden laatu on mennyt paikoitellen ihan surkeaksi. Kankaista näkyy läpi ja laatu on huono. Välillä on ollut pakko ostaa jotain ja todeta, että surkeaa on nykyään. Monet vaatteet nukkaantuvat heti ensimmäisessä pesussa, siinä missä 20 v vanha vaate ei mene miksikään. Ja siitä uudesta vaatteesta saatetaan pyytää ihan posketon hinta laatuun nähden. Painelen sitten menemään vanhoissa, hyvälaatuisissa mutta epätrendikkäissä vaatteissa.

En näe mitään syytä sille, miksi pitäisi maksaa älyttömiä summia asioista, joiden pitäisi olla keski- ja pienituloisten saatavilla.

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle työkaverit ihmettelee, miten mulla jää rahaa säästöön. No, siksi jää, kun en työkavereideni tavoin käy jatkuvasti kahviloissa, ravintoloissa ja muissa maksullisissa menoissa. Eihän mulla palkasta mitään jäisi käteen, jos kävisin tuohon tahtiin ulkona.

Harrastuksiinkaan en halua paljoa upottaa rahaa. Uimahalliin on vuosikortti, kun käyn uimassa 2-3 kertaa viikossa. Kuntosalikortista luopumista olen harkinnut, kun hinta on kivunnut jo 50 euroon kuussa ja sali on huonossa kunnossa. Pukuhuoneita ja treenitilaa ei ole rempattu varmaan 20 vuoteen. Satsaavat vain uutuustunteihin. Minä taidan satsata tuon viisikymppiä johonkin muuhun.

Vierailija
62/69 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen alkanut itse neuloa puseroni, sellaisia helppoja laatikkoneuleita. Ihan sama vaikka on halpaa tekokuitu-lankaa, silti se kestää vuosia. Sekoite-villasta nyt puhumattakaan joka kestää vuosikymmeniä oikein hoidettuna. Eli tuuletusta, harvoin tarvittaessa hellä käsinpesu. En osta enää yhtään neuletta kaupasta, nyppyyntyy pilalle jo kahdessa viikossa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein.

Parempi pitää rahat tallessa kuin kuluttaa järjettömän kalliisiin palveluihin. 

Tai lihottaa eräänkin ryhmän kauppiaan jo ennestään miljoonatuloja.

Vierailija
64/69 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletteko, että hinnat laskee myöhemmin? Siitä on turha haaveilla.

Asiantuntija

Jos mennään deflaatioon niin joo.

Nyt kuitenkin fedi painaa trumpin mieliksi korkoja alas, niin lisää inflaatiotahan sieltä pukkaa. 

Vierailija
65/69 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten mua ihmetyttää, miten kansa hyväksyy tämän. Ensin vedottiin hintojen nostossa koronaan, sitten sotaan jne. Hinnat eivät ole laskeneet, vaikka korona meni ohi ja sota ei vaikuta samalla tavalla kuin 2022.

Vierailija
66/69 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan bruttoma 2500€. Sillä tuli joten kuten toimeen vielä 5v sitten. Nyt ruokakaupassa jos haluaa pitää ruokamenot kurissa ei ole varaa kuin halvimpaan. Naudanlihaa en ole edes ostanut koskaan. Ei nämä 3% vuotuiset palkankorotukset jotks inflaatio ja veronkorotukset syö riitä tuomaan takaisin menetettyä ostovoimaa 10 vuoteen jos koskaan. Suomen tilanne on huonompi kuin 90-luvun lamassa.

Vierailija
67/69 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös työnantajat ovat kiristäneet nyörejä. Pikkujoulut ovat olleet jo monta vuotta omakustanteiset. Ei töistä saa enää mitään muuta kuin palkan ja lakisääteisen työterveyden minimipalvelun. Työmatkat pitää tehdä julkisilla ja jos ei pysty, niin sitten työmatkaa ei tehdä. Huh huh.

Vierailija
68/69 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta on kiristetty. Samoin olen tehnyt kukkaronnyöreilleni. 

Vierailija
69/69 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdyn muihin kommentteihin. Hinnat ovat nousseet niin paljon, ettei normaalilla palkalla saa enää paljoa ostettua. 

Ennen elin niin, että jätin kalliit tuotteet ostamatta ja muuten kulutin maltillisesti. Nykyään melkein kaikki on kallista - myös ne huvit, jotka ennen oli köyhän kansan ilottelua. Esim leffassa käynti, kahvi ja pulla, bensa-aseman buffet. Näitä ei nyt sitten tule kauheasti käytettyä kun tuntuu että perus pulla-kahvi + leffakäynti syö niin ison siivun kuukausibudjetista.

Meinasin muuten pyörtyä kun yksi kuukausi minulla oli mennyt 600 e rahaa ruokakauppaan. Ennen budjettini pysyi helposti 300-350e välillä ilman että minun tarvitsi erityisesti pinnistellä asian vuoksi. Sanomattakin selvää, että nyt meillä syödään joka päivä kaurapuuroa, riisiä ja niitä kilohinnaltaan halvempia kaupan omentoita.